pezen??? ik ben er bang voor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne98

Re: pezen??? ik ben er bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 14:37

Afbeelding

ik zou het op een andere manier uit leggen
je hebt een buigpees en een oppervlakkigepees daar zit weer een soort van bandje om die, die andere pezen normaal op de plek houdt
dat bandje drukt nu die pezen af die is te strak gaan zitten met een operatie kunnen ze die door snijden maar de kans is te klein
(pijltje is die band daar zit een grote vocht bult)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:52

Hoe is dat gekomen? Van smid gewisseld of smid heeft zitten slapen?

Mijn paard had ook vocht bij die pezen, nooit zo in gedoken als jij. Mijn paard ging voor andere dingen naar de kliniek, kwam uit dat hij verkeerd op zijn voeten stond. Nu heb ik een goede smid en hij zet mijn paard zo op zijn voeten dat de gewrichten goed op elkaar staan (beetje krom uitgelegd) waardoor de pezen niet belast worden. Van dag 1 geen dikke benen meer. Nooit meer dikke benen. Heb wat afgetobt.

Als de pezen geirriteerd raken en chronisch dan is er ook een vochtprobleem. Een geirriteerde pees is dikker, knelt daarom ook makkelijker af.

Ik zou met zo iets ernstigs toch nog eens iets anders proberen. Soms wordt er wel eens ongewild een verkeerde diagnose gesteld door een goede DA. Het zijn ook mensen en die moeten soms ook maar afgaan van een vage foto en een gezond verstand. Het aha zit soms wel eens ergens anders.

Ken meerdere paarden die afgeschreven waren en met rust en beleid weer in de sport meedraaien.

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:03

de smit is heel goed ze hebben mijn pony ook weer beter gemaakt

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:12

ik zou ook nog bij een andere kliniek langs gaan, ook omdat ze eerst niks konden vinden en toen pas dat gezegt hadden.

mijn paard heeft een bokhoefje en die smid die ik eerst had kwam altijd weken te laat(soms pas na 13weken, terwijl ze echt na 7 gedaan moet worden) en was ze ook heel gevoelig als die geweest was omdat die bokhoef van heel hoog naar hoog ging omdat er dan een heel stuk af moest en nu heb ik er een die wel na 7 weken komt en wel corrigeert en nu loopt ze niet meer gevoelig als die net is geweest. en omdat die pees van dat bokhoefje altijd veel te voorduren heeft gehad heeft die ook een beetje een galletje maar dat word al steeds minder omdat deze smid dr gewoon er goed opzet en zn afspraken nakomt.

een goede smid is echt goud waard!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:50

sanne98 schreef:

http://img362.imageshack.us/img362/6314 ... url]

ik zou het op een andere manier uit leggen
je hebt een buigpees en een oppervlakkigepees daar zit weer een soort van bandje om die, die andere pezen normaal op de plek houdt
dat bandje drukt nu die pezen af die is te strak gaan zitten met een operatie kunnen ze die door snijden maar de kans is te klein
(pijltje is die band daar zit een grote vocht bult)

Wat ik jouw omschrijving begrijp, heeft ze een verdikt annulair ligament, dit is een aandoening die vaak goed te verhelpen is, ze doen dan operatief het ligament door snijden, en na revalidatie kan je vaak weer gewoon rijden, dit heeft een paard bij ons op stal ook gehad, zij loopt nu weer gewoon, bij mijn pony dachten ze in eerste instantie ook dat ze alleen een blessure aan het ligament had, maar later bleek dat ze ook nog een gat in d'r pees had, zie je, als je naar de kogel kijkt een, zeg maar, strakke band er om lopen, als of de kogel is ingesnoerd?
Zo iets als wat het onderste pijltje op de volgende af beelding laat zien?
Afbeelding
Als dat het probleem is, is een operatie zeker het proberen waard

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:42

hoe duur was de operatie dan want wij hebben te horen gekregen dat zo`n operatie eigenlijk best wel een dure ingreep was dus daarom hebben wij gezegt van we gaan gewoon met haar verder voor de fok

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:21

Reken maar rond de € 1500, maar het ligt er beetje waar je laat operen, ik weet dat Moerbeke (belgië) voordeliger is dan Rozendaal, want die stalgenoot waar ik het eerder over had moest in Rozendaal net zo veel betalen als ik in Moerbeke, terwijl de ingreep van mijn paard meer werk was en ik kreeg er een heel duur supplement bij.

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:31

Als ik jou was zou ik zeker verder kijken. de prognose is volgens mij echt wel beter dan 50/50. Het is opzich ook best wel een simpele ingreep. Informeer anders is in Utrecht. Heb er daar deze week nog 1 gezien.

succes!

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:24

wij wonen in ov dan ga je niet de hele tijd heen en weer rijden

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:35

ja maar je moet er wel wat voor over hebben!!

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:48

is ook wel zo maar de va heeft gezegt dat het niet over gaat van de 100 gaan er 99 mis

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:52

ja maar de een denk er anders over als de ander, en de een kan je paard wel afschrijven en de ander akn hem misschien wel voor 90% goed maken

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:26

Ik zou zowieso een second oppinion vragen en als hij er bovenop kan komen zou ik het doen. Weet gelukkig dat mijn ouders er ook zo over denken. Paard is belangrijker dat geld!!

In ieder geval veel succes ermee en ik hoop dat het goed komt.
Jullie houden hem gelukkig!!
Vind ik wel TOP !!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:06

Ik ga met de rest mee. Zou ook voor een second opinion gaan. Vind de opmerking over dat heen en weer rijden erg kortzichtig! Het paard heeft er last van, maar omdat ze keur is en jullie er mee willen fokken "mag" ze in het land blijven lopen. Een operatie is te duur. Hmmmm.

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 16:45

het probleem is eigenlijk dat mijn ouders er geen geld voor hebben mijn zus kan niet meer rijden

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:52

Kan me voorstellen, niet iedereen kan ruim 1500 euries uit z'n mouw schudden, ik had het geluk dat ik (nog) thuis woon, ik heb nu een huisje toegewezen gegregen en denk dat als we weer zouden moeten opereren dat het niet door zou kunnen gaan, het enigste wat ik je nu kan aanraden is, geef ze rust, gooi ze niet gelijk op de wei want dan zou het nog weleens erger kunnen worden en verder, sterkte.