Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
femskie schreef:Ranna, als je dat zou willen opzoeken? Misschien heb ik er wel wat aan. Heb ook iets gehoord over een vitamine e supplement met selenium wat helpt bij de afvoer van afvalstoffen.
femskie schreef:Crisis!! Een jaar!! Amber heeft een lichte vorm van hoefbevangenheid..maar het zal wel een gemiddelde termijn zijn dus..zal voor haar ook wel gelden.
Eefietje: wat die voedingssupplementen betreft: die van mij kan blijkbaar wel extra vitamine e gebruiken. Ze heeft niet voor niets een door de DA geconstateerd tekort daaraan..Een supplement dat dat zou bevatten heeft mijn voorkeur. Biotine lijkt me niet zo nuttig omdat ze verder prima hoeven heeft. Vitaminespuit ben ik vooral voor in de maanden waarin een "r" in de naam zit en dan bij zwakkere of oudere paarden. Ik wil eigenlijk het liefst zo weinig mogelijk extra geven, alleen die dingen waarvan ik zeker weet dat het een functie heeft naast haar normale voedsel. Ik moet haar bijvoorbeeld foenegriek gaan voeren wegens een stofallergie. Verder wil haar straks, wanneer ze weer op stal komt, weer gewoon gaan voeren. Muesli of een brok naast het hooi en of kuil wat ze dan krijgt.
maar als zij lichte hoefbevanen is moet je NIET muesli gaan voeren enzo .. ga maar eens op de verpakking kijken hoeveel eiwitten daarin zitten .. dan kan je beter een speciale voersoort nemen met minder eiwitten erin (heeft pavo ook gewoon)
Maar als ik het zo lees dan heeft jouw paard het (helaas) veel erger dan die van mij en als dat zo bij mij was dan zou ik volgens mij wel van alles willen proberen. Maar misschien kun je beginnen met een supplement dat ervoor zorgt dat afvalstoffen juist en snel worden afgevoerd.
jah ik wil er ook wat voor doen maar het probleem is .. het is niet MIJN paard het is mijn verzorgpony en ik kan niet die mensen verplichten alemaal dingen te doen .. zij denken dat het wel weer over gaat geloof ik .... maar ik kan ze wel vragen of ze wat vaker in de bak mag enzo dat willen ze heus wel doen ...
Vraag me af of je een chronisch hoefbevangen paard dus altijd zo sober moet houden? Altijd in een zandbak of op stal en met oud hooi en water en voorts niets?? En hoe voer je in hemelsnaam dan een supplement??Over het hooi?:)
nou anouska die krijgt al heel lang geen of weinig (alleen na het rijden een handje) bix, en verder niet heel speciaal .. meestal als ze stijf is dan ga ik met haar lopen ofzoiets maar tussendoor kan ik wel rijden.. meestal wordt ze een tijdje nadat ze een vuelen heeft gehad opnieuw gedekt omdat als ze drachtig is ze veeeel minder last heeft van haar hoef/spierbevangenheid... maar nu is er besloten een jaartje over te slaan en nu merk je dat dus gelijk..
ze heeft het nu heel extreem , en ik denk dat dat over een tijdje wel weer vanzelf minder wordt (dat is eingelijk altijd zo namelijk) maar ik wil er wel zoveel mogelijk aan doen om te zorgen dat het SNEL minder wordt en dat het niet erger of meer wordt..
en ik zou eigenlijk idd ook niet weten hoe je een voedingsuppelement moet voeren zonder bix te geven.. miss een soort slobber maken ofzoeits??
Eeffietje: het spijt me dat ik me zo bemoei met jouw topic maar het is voor mij toch ook wel erg van belang allemaal! Hoop dat je het begrijpt..
geeft niets... ik lees ook de antwoorden die ze voor jou geven en dat geeft mij alleen maar meer informatie..