hoefbevangen, herstellend> wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EEFIETJE

Re: hoefbevangen, herstellend> wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:50

ja... maar de vraag is nu welk voedingssuplement
ik had hierboven een aantal opgezocht moet je mar eens kijken femskie

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:03

uhm, ik zal zo ff kijken, maar dr zijn een soort van koeken, waar geen verkeerd spul in zit voor paarden, maar weet zo ffies niet wat dat is.

En Femskie, paarden kunnen alle voedingstoffen uit gras halen (of zon) je hebt alleen een liksteen nodig voor erbij. Helemaal met hoefbevangen paarden moet je heeel goed opletten wat je hem geeft.

En bij je samenvatting vergeet je de afronding van de hoefwand. Wanneer je dit alleen 1 keer in de 6 weken oid laat doen door een smid, kan er alweer druk op de hoefwand komen doordat ie te lang wordt. Dit moet je dus wekelijks bijraspen, zodat de witte lijn kans krijgt weer stevig te worden. Als dit samen met erg veel beweging goed gebeurdt, is de hoefbevangenheid binnen een jaar over (zolang duurt het voordat de hele hoef naar beneden is gegroeit)

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:04

ja maar niet als de hoefbevangenheid chronisch is geworden .. zoals bij anouska het geval is

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:13

Crisis!! Een jaar!! Amber heeft een lichte vorm van hoefbevangenheid..maar het zal wel een gemiddelde termijn zijn dus..zal voor haar ook wel gelden.

Eefietje: wat die voedingssupplementen betreft: die van mij kan blijkbaar wel extra vitamine e gebruiken. Ze heeft niet voor niets een door de DA geconstateerd tekort daaraan..Een supplement dat dat zou bevatten heeft mijn voorkeur. Biotine lijkt me niet zo nuttig omdat ze verder prima hoeven heeft. Vitaminespuit ben ik vooral voor in de maanden waarin een "r" in de naam zit en dan bij zwakkere of oudere paarden. Ik wil eigenlijk het liefst zo weinig mogelijk extra geven, alleen die dingen waarvan ik zeker weet dat het een functie heeft naast haar normale voedsel. Ik moet haar bijvoorbeeld foenegriek gaan voeren wegens een stofallergie. Verder wil haar straks, wanneer ze weer op stal komt, weer gewoon gaan voeren. Muesli of een brok naast het hooi en of kuil wat ze dan krijgt.

Maar als ik het zo lees dan heeft jouw paard het (helaas) veel erger dan die van mij en als dat zo bij mij was dan zou ik volgens mij wel van alles willen proberen. Maar misschien kun je beginnen met een supplement dat ervoor zorgt dat afvalstoffen juist en snel worden afgevoerd.

Vraag me af of je een chronisch hoefbevangen paard dus altijd zo sober moet houden? Altijd in een zandbak of op stal en met oud hooi en water en voorts niets?? En hoe voer je in hemelsnaam dan een supplement??Over het hooi?:)

Alline: Amber heeft ondanks dat ze in een normaal weiland stond toch een vitamine e-tekort ontwikkeld. Liksteen heeft ze ook.

Eeffietje: het spijt me dat ik me zo bemoei met jouw topic maar het is voor mij toch ook wel erg van belang allemaal! Hoop dat je het begrijpt..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:35

femskie schreef:
Ranna, als je dat zou willen opzoeken? Misschien heb ik er wel wat aan. Heb ook iets gehoord over een vitamine e supplement met selenium wat helpt bij de afvoer van afvalstoffen.

Dit is de info die ik van Steffi kreeg:

U kunt hoefcompositum bestellen bij puur natuur en daarvan 2x daags 25 druppels geven, dikwijls is het de darmflora die van streek is door te rijk voedsel, daarvoor zou u kunnen bestellen probioforte 150 g (1xdaags 1 afgestreken schepje) en drainage compositum (2x daags 20 dr) om hem te helpen zijn afvalstoffen af te voeren. Alle bovenstaande middelen zijn van de Groene OS, ze mogen allemaal tegelijk worden gegeven, de druppels op een stukje brood minimaal een kwartier voor het eten, de probiotica door zijn eten heen.

Heb ze bij Groene Os besteld maar die doen geen directe leveringen en vertelden dat ze via Drogisterij A.J. van der Pigge leveren.
Ze hebben mijn bestelling aan de drogisterij doorgegeven en een paar dagen later had ik het al.

De site van hun is www.vanderpigge.nl

Veel succes ermee.

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:10

femskie schreef:
Crisis!! Een jaar!! Amber heeft een lichte vorm van hoefbevangenheid..maar het zal wel een gemiddelde termijn zijn dus..zal voor haar ook wel gelden.

Eefietje: wat die voedingssupplementen betreft: die van mij kan blijkbaar wel extra vitamine e gebruiken. Ze heeft niet voor niets een door de DA geconstateerd tekort daaraan..Een supplement dat dat zou bevatten heeft mijn voorkeur. Biotine lijkt me niet zo nuttig omdat ze verder prima hoeven heeft. Vitaminespuit ben ik vooral voor in de maanden waarin een "r" in de naam zit en dan bij zwakkere of oudere paarden. Ik wil eigenlijk het liefst zo weinig mogelijk extra geven, alleen die dingen waarvan ik zeker weet dat het een functie heeft naast haar normale voedsel. Ik moet haar bijvoorbeeld foenegriek gaan voeren wegens een stofallergie. Verder wil haar straks, wanneer ze weer op stal komt, weer gewoon gaan voeren. Muesli of een brok naast het hooi en of kuil wat ze dan krijgt.

maar als zij lichte hoefbevanen is moet je NIET muesli gaan voeren enzo .. ga maar eens op de verpakking kijken hoeveel eiwitten daarin zitten .. dan kan je beter een speciale voersoort nemen met minder eiwitten erin (heeft pavo ook gewoon)

Maar als ik het zo lees dan heeft jouw paard het (helaas) veel erger dan die van mij en als dat zo bij mij was dan zou ik volgens mij wel van alles willen proberen. Maar misschien kun je beginnen met een supplement dat ervoor zorgt dat afvalstoffen juist en snel worden afgevoerd.

jah ik wil er ook wat voor doen maar het probleem is .. het is niet MIJN paard het is mijn verzorgpony en ik kan niet die mensen verplichten alemaal dingen te doen .. zij denken dat het wel weer over gaat geloof ik .... maar ik kan ze wel vragen of ze wat vaker in de bak mag enzo dat willen ze heus wel doen ...

Vraag me af of je een chronisch hoefbevangen paard dus altijd zo sober moet houden? Altijd in een zandbak of op stal en met oud hooi en water en voorts niets?? En hoe voer je in hemelsnaam dan een supplement??Over het hooi?:)

nou anouska die krijgt al heel lang geen of weinig (alleen na het rijden een handje) bix, en verder niet heel speciaal .. meestal als ze stijf is dan ga ik met haar lopen ofzoiets maar tussendoor kan ik wel rijden.. meestal wordt ze een tijdje nadat ze een vuelen heeft gehad opnieuw gedekt omdat als ze drachtig is ze veeeel minder last heeft van haar hoef/spierbevangenheid... maar nu is er besloten een jaartje over te slaan en nu merk je dat dus gelijk..
ze heeft het nu heel extreem , en ik denk dat dat over een tijdje wel weer vanzelf minder wordt (dat is eingelijk altijd zo namelijk) maar ik wil er wel zoveel mogelijk aan doen om te zorgen dat het SNEL minder wordt en dat het niet erger of meer wordt..
en ik zou eigenlijk idd ook niet weten hoe je een voedingsuppelement moet voeren zonder bix te geven.. miss een soort slobber maken ofzoeits??

Eeffietje: het spijt me dat ik me zo bemoei met jouw topic maar het is voor mij toch ook wel erg van belang allemaal! Hoop dat je het begrijpt..

@ femskie
ten eerste ... tuurlijk begrijp ik het joh! geeft niets... ik lees ook de antwoorden die ze voor jou geven en dat geeft mij alleen maar meer informatie..

@iedereen
ik heb ff in dit geqouten bericht met rood gereageert
anders was het zo lastig en dit was wel handig dus vandaar

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:13

@ femskie
alline zei het al eerder maar ik weet niet of je dat al had meegekregen
je moet ff kijken op de site www.hoefnatuurlijk.nl
dat is een hele informative site over hoefbevangen maar ook allerlei andere dingen
.. het gaat oorspronkelijk over natuurlijk bekappen en daardoor leggen ze heel veel uit over met name hoefbevangenheid. heel handig!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:46

Geef een paard/pony die bevangen is geweest Vit. E met selenium. Dit voor de afvoer van de gifstoffen en verbetert de conditie. Biotine heeft geen zin. Het duurt ongeveer een jaar voordat de hoef vanaf de kroonrand tot de onderkant is gegroeit. Liever geregelt de smit erbij. Andere vitamine en suplementen heeft ook geen zin.
Voer een gewezen bevangen paard/pony sober, dus veel hooi en handje muslie voor het idee.
Nogmaals:
Mijn fokmerrie nu met een veulen aan de voet van 3 1/2 maand krijgt amper krachtvoer en niet in het land staat. Ze moet een veulen zogen. Een gezonde merrie krijgt merriebrok waar veel in zit en staat in het land. Die van mij staan ook niet in het land.
Zo ziet ze er nu uit en het veulen.

Afbeelding
Een merrie die amper te eten krijgt en een veulen zoogt ziet er zo uit. Dit zegt genoeg over wat een paard eigenlijk nodig heeft.

Afbeelding
De merrie is 1.60 hoog, het veulen is ook erg groot.

Vergeet niet dat de commerciele handel ook euries willen zien en bieden van alles en nog wat te koop aan.

Vitamine E en Selenium wordt gegeven aan paarden/pony's die snel bevangen raken of bevangen zijn geweest. Ik vrees dat mijn merrie nu voor de rest van haar leven op Vit. E selenium moet staan. Vraag je DA naar Vitamine E met selenium van Chevita GmbH. Hier doe je zeker 3 tot 4 maanden mee. Je kan het over het voer doen of direkt in de mond spuiten.
De gehaltes zijn veel hoger dan van bijv. Sectolin, dus kan je ook minder geven, dus goedkoper.!!!!!

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:04

oke maar nogmaals het is niet mijn paard
ik zal kijken wat ik kan doen...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:49

Phiabink: jeetje, wat ziet die merrie er goed uit! Helemaal rond! En dat zonder al teveel eten? Niet te geloven..Ik denk wel dat dit bij "mijn" merrie ook wel zou kunnen. Als ik zie hoe ze er nu, op rantsoen, uit blijft zien dan is het wel duidelijk dat bepaalde paarden niet veel nodig hebben.
Ik heb bijvoorbeeld nog een arabische merrie van 19. Die heeft wel veel meer nodig. Zou die hoefbevangen raken en ik zou haar op zo'n rantsoen zetten als jij jouw merrie dan denk ik dat er botten met vel overblijft..

Vooral de afvoer van overtollige afvalstoffen is dus belangrijk en zorgen dat de hoeven op de juiste manier bekapt zijn.

Ik heb gister even gebeld met de man waar ze nu staat. Hij loopt dus dagelijks met haar aan de hand. Hij kon merken dat ze al veel looplustiger is, vooral in de berm of in het zand. Op de stenen is ze nog steeds wel gevoelig. Ze draaft nu ook al weer zelf door haar weitje heen! En wil niet naar hem toe komen als hij haar wil pakken voor de wandeling..haha..Het gaat wel de goede kant op blijkbaar!

Eefietje: het is zo lastig wanneer het niet je eigen paard is he? Ik weet het wel hoor.. Deze twee paarden heb ik eerst jaren verzorgd en dan heb je wel allemaal ideeen over hoe het beter zou kunnen maar dan zitten de eigenaren er nog wel tussen. Hoewel ik daar wel een hele goed band mee had hoor! Vooral bij de ene (van de arabier) mocht ik eigenlijk alles wel zelf bepalen. Bij de andere merrie (die dus hoefbevangen is) hoort een meneer van rond de 60 die vanaf zijn eerste ademteug paarden heeft gehad en dus wel weet hoe het moet. Helaas is toch een paar keer gebleken dat die ouderwetse manier van paarden houden niet altijd goed is!
Succes met "jouw" paard!!

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:52

fijn dat het al weer beter gaat met jou paard femskie
ik ga kijken wat ik voor anouska kan doen, en ik zal er zeker voor zorgen dat ze meer in de bak mag staan
en voor de rest denk ik dat het wel weer snel minder wordt
helaas ga ik a.s. zondag weer 2 weken op vakantie (heb ik wel zin in hoor maar de timing is btje slecht) dus kan ik haar niet elke dag afspuiten enzo...