Bij ons hebben ze een keer aan de hengst merreibrok gevoerd, omdat hij schraal was, maar die kreeg er eiwitbulten van. Wel opletten dus mocht je merribrok willen gaan voeren
Zit in merriebrok ook niet teveel energie? Moet namelijk niet hebben dat ie onder mij ontploft! 't Is ver vallen vanaf 1.80 hoor , heb 'm dus liever wat minder temperamentvol!
EdwardG
Geplaatst: 01-10-14 14:57
Ik heb dit topic door zitten lezen, omdat ik maïs wil bijvoeren (korrels van de maiskolf). Ik wilde eens kijken wat mensen zoal voeren.
Sorry als ik hiermee een oud topic omhoog haal, maar er staat zoveel onzin geschreven dat ik het niet kon laten even te reageren. Een aantal vertellen dat maïs slecht zou zijn omdat het teveel aan eiwit zou bevatten.
Maïs bestaat voornamelijk uit ZETMEEL ( koolhydraten dus). Maïs bestaat voor 80% uit koolhydraten. Zoals je zelf wel weet is maïs vrij zoet. Verder bestaat maïs uit een klein percentage olie en eiwit.
Dat eiwit slecht is voor een paard is inmiddels ook achterhaald. Het zijn de fructanen in het gras die zorgen voor de bevreesde hoefbevangenheid, niet het eiwit. Een paard heeft eiwitten nodig voor spieropbouw en koolhydraten voor energie.
Ik voer dus verse maïs van de kolf. Als extra. Mijn pony is nogal tenger en valt snel af, en zeker met de op komst zijnde winter mag hij best wat meer spek.
Iemand ervaring met verse maïs voeren?
ydnew
Geplaatst: 01-10-14 15:01
Wij doen het ook. Manlief had een maler in elkaar geknutseld en we malen het liefst eerst de mais en laten dat 12 uur weken. Maar de maler werd wat over verhit dus ik durfde hem niet meer aan te zetten, hoewel...popcorn is ook niet gek natuurlijk dus de hele droge korrel in het water, die laat ik 24 uur staan.
dorientjuh
Geplaatst: 01-10-14 16:20
Teveel zetmeel ( = suiker ) is ook slecht voor paarden. Ik zou dus nooit mais voeren aan een paard. Kies dan voor geweekte ongemelasseerde bietenpulp.
EdwardG
Geplaatst: 01-10-14 21:23
Hoi, bedankt voor jullie reacties.
@ydnew: het is een goed idee om te weken. Mijn mais komt vers van het veld en is nog niet compleet ingedroogd. Eigenlijk gewoon vers, maar dan iets droger. Misschien moet ik het ook kort weken?
@dorientjuh: zetmeel valt onder de koolhydraten, het is een lange keten koolhydraat ofwel complexe koolhydraat, zoals bijvoorbeeld granen. Suiker is een monosacharide, zetmeel is een polysacharide. Dat is dus niet hetzelfde. Zetmeel is dus niet eenvoudigweg hetzelfde als suiker. Als zetmeel zo slecht zou zijn voor paarden, dan mag je ze ook geen biks of muesli meer voeren, want biks bestaat ook voor het grootste deel uit zetmelen en muesli uit granen (zetmelen/polysachariden)
Er zijn verschillende vormen van koolhydraten, niet allen staan gelijk aan ''suiker''. Koolhydraten, ofwel sachariden bestaan uit: - monosachariden (enkelvoudige of ''simpele'' suiker zoals glucose (witte suiker) of fructose (fruitsuiker) - disachariden (meervoudige sachariden; bijv lactose (melksuiker) en maltose (maltsuiker) - polysachariden (meervoudige sachariden, zetmelen: granen, aardappel, mais) - oligosachariden (meervoudige sachariden; 3 tot 9 verbindingen sachariden: bijv maltodextrine)
Mais bestaat voor een groot deel uit polysachariden (zetmeel) en uiteraard zitten er ook monosachariden (fructose)in, net als in appels en wortels, vandaar de zoete smaak. Dit maakt mais echter niet ''slecht'' voor een paard. Want dan zou je een paard ook geen appel of wortel meer mogen voeren.
Maar zoals met alles: teveel van iets is nooit goed. Een TEVEEL aan zetmeel is dus ook niet goed. Net zoals teveel appels ook niet goed is voor een paard. Maar dat maakt mais (of appels) dus nog niet slecht voor een paard.
dorientjuh
Geplaatst: 02-10-14 08:29
EdwardG: trust me, I know. Maar dat doet er niets aan af dat het uiteindelijk allemaal in hetzelfde wordt omgezet en dat het gewoon niet goed is voor paarden wanneer je er teveel van voert. Enig idee wat dat voor effect heeft op de darmflora van het paard?
En surprise surprise, biks en muesli vind ik dan ook niet vallen onder goed paardenvoer. Hoe minder, hoe beter. Net zoals appels en wortels. Eén snoepje is voor een kind ook niet heel slecht, maar het is net zo goed niet goed en het zou beter zijn voor de gezondheid van het kind als hij dat snoepje niet zou krijgen.
Maismeel voeren om een paard dikker te krijgen / op gewicht te houden is hetzelfde als een dun persoon laten aankomen op hamburgers en friet. Ook ongezond.
EdwardG
Geplaatst: 02-10-14 12:27
dorientjuh schreef:
dat het gewoon niet goed is voor paarden wanneer je er teveel van voert..
Nou dan zijn we het eens. Want het is het woordje ''TEVEEL'' dat is ook benadrukte mijn bovenstaande bericht
Ik eet ook wel eens een hamburger, heerlijk! Maar niet teveel
dorientjuh
Geplaatst: 02-10-14 16:29
Ja dat klopt, maar mensen hebben over het algemeen geen idee hoeveel dan 'te veel' is. En aangezien het niet noodzakelijk is om zetmeelrijke producten bij te voeren, zeg ik dan het liefst 'zo min mogelijk'.