Zelf spuiten waar het beste .. bil of borst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Re: Zelf spuiten waar het beste .. bil of borst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:27

Xox schreef:
Als er antibiotica in het bloed komt, kan het paard in een schock komen. eerst word het helemaal gek voordat het in een schock komt. Onze DA heeft het ooit eens meegemaakt in haar schooltijd en hamert er altijd op, om op te passen bij het spuiten.

Oké dan .... Hoe snel gaat dat dan? Merk je het direct of duurt dat even. En mocht zoiets gebeuren is er dan nog iets tegen te doen? Aan de andere kant vreemd want de DA spoot zelf gisteren rechtstreeks in zijn halsader.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:40

Het hangt er vanaf welke antibiotica of penciline je hebt, of het gevaarlijk is om intraveneus (in het bloedvat) te spuiten. Bij de meesten is het niet gevaarlijk, de opname gaat alleen wat sneller. Een uitzondering is een allergische reactie die sommige paarden op bepaalde (meestal) pencillines hebben, daar kunnen ze inderdaad van in shock raken. Deze verschijnselen treden vrij snel op als je in een ader hebt gespoten (binnen een kwartier). Meestal spuit alleen een DA intraveneus en is de kans dat zoiets gebeurd zeer klein.
Maar voor de zekerheid kijk je dus eerst of je een bloedvat hebt geraakt door de zuiger iets terug te halen. Zuig je bloed op, dan zit je dus in een (meestal kleine) ader en moet je de naald terwijl die in je paard zit, een stukje opschuiven, of de naald er helemaal uit halen, een andere naald erop zetten en een nieuw stukje vel ontsmetten.

Jij moet intramusculair spuiten, dus in de spier, daarom word je aangeraden in de borst of bil (waar veel spierweefsel zit). Ik spuit zelf altijd in de hals, twee of drie vingers breed voor de schouder bij een pony, bij een paard een handbreedte. Precies op dat punt kies je het midden van de nek en daar spuit je. Als je eerst met je ontsmette vingers een paar keer op de hals tikt en daarna in een keer de naald erin steekt met hetzelfde ritme, voelen ze er meestal niets van.

Sux6!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:13

altijd de spuit ophalen en chekken of je geen bloed mee opzuigt dan pas kun je de vloeistof inspuiten.
ik spuit het liefst intra musculair in de borst voor mijn idee is dat makkelijker spuiten dan bv bil.
en chek wel ff of de opening van de naald goed zit dus naar beneden.
tja voor mij is dr eigenlijk geen moeilijkheid aan spuit vaker mensen IM maar vind het bij n dier toch lastiger omdat je nooit weet hoe ze reageren.