mijn paard heeft waarschijnlijk OCD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

Re: mijn paard heeft waarschijnlijk OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 15:49

RanouK schreef:
Goh OCD lijkt me erg naar.
Hoe herken je de ziekte eigenlijk? Wat kunnen de eerste symptomen etc. zijn?

En Rocco, ik hoop echt dat het voor jullie allemaal meevalt.

rocco was al 2 weken kreupel hij liep niet echt lekker, maar het is niet zo dat hij niet kon lopen hij galoppeerde gewoon in de wei enzo maar hij liep erg onzuiver en hij liet zijn linker achterbeen achter.

zo heb ik dus de veearts gebeld en die dacht dat het dat was. nu eerst nog even foto's laten maken.

verder zou ik geen symptomen weten. dit is het enige dat mij is opgevallen. de veearts zei me ook dat het heel plotseling kan komen. dit is waarschijnlijk bij hem het geval geweest.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 18:17

hoe lang duurd zo'n kreupelheidsonderzoek eigenlijk?

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:21

ok ik ben bij de kliniek geweest in someren !!

er is dus heel iets anders uitgekomen dan we dachten. Rocco heeft geen ocd in zijn knie. maar lichte artrose in zijn kogel rechts voor. dit is overrigens niet waar hij kreupel van loopt.
we hebben van alles gedaan. de buigproeven bij zijn achterbenen waren perfect niks aan te zien. maar zijn voorbenen waren iets minder. hij liep een aantal passen kreupel. toen heeft hij zijn voetzool verdoofd. daar liep rocco al stukken beter op. daarna hebben we nog wat rontgenfotos gemaakt waar dus op te zien was dat hij lichte artrose had ( hij zat in fase 2) dathad hij dus peronglijk ondekt.

het advies was om rocco speciaal beslag te geven geen ijzers met een opening maar ijzers die dicht zijn bij zijn straal, zodat hij wat meer vering heeft. en ik moet hem 1 maand lang 2 x perdag 3 kwartier laten stappen. als het dan nog niet beter was moest ik terug komen en ging hij verder kijken.

ik weet nu dus niet of ik blij mag zijn of niet. als het beter gaat mag ik het weer rustig op bouwen en is hij straks misschien wel weer helemaal de oude wie weet. maar misschien dus ook niet. we kijken het maar rustig af

zo dat was een heel verhaal

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:39

nou OCD ik dacht dat dat erg was maar mijn paard had in ieder spronggewicht 6 ocdtjes die zijn vorig jaar deze tijd verwijdert.
Hij heeft wel enorme dikke gewichten maar de DA zei dat dat gewichtkapsel is wat extra rond het gewicht heeft gevormt.
Het heeft mij in totaal 3000 euro gekost veel bloed zweet en enorm veel tranen maar ik kan wel zeggen dat het niet voor niks is geweest want hij loopt nu na 1 jaar echt suuuuuuuuuppppppppeeeeeeeerrrrrrrrrr beter dan ooit echt ongeloofelijk de DA in zeddam zei dat ik hem beter kom laten inslapen maar zo gek als ik ben op mijn paard heb ik toch de GOK gewaagt om heb daar aan te laten opereren.
Nu na al die tijd weet ik zeker er goed aan te hebben gedaan.

het enige wat ie er aan heeft over gehouden zijn wat piepkleine litteketjes op beide gewichten aan binnen en buitenkant en 2 witte hakken das wel grappig bij zwart paard.
En hij kan alleen nog voor de hobby worden gebruikt maar ja was toch nooit van plan om de sport in te gaan dus.

dus ja ik weet niet wat beter zou zijn in denk toch OCD want daar is wat aan te doen maar dat mag je zelf beoordeelen ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt

groetjes mirella

en veel sterkte en su6 dr mee

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 09:06

bedankt !
wat een mooi verhaal zeg !!fijn voor je dat het allemaal zo goed is afgelopen.
maar ik ben met allebij die " aandoeningen" niet blij. zowel ocd als artrose kunnen fataal zijn. maar we weten niet echt wat het is bij Rocco. dus het is moeilijk om blij te zijn omdat het misschien binnen 2 maanden wel afgelopen is. ik ben iig blij dathij niet afgekeurd is.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:46

ik hoop echt voor je dat het goed komt
heel erg veel sterkte en su6 dr mee

groetjes mirella

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:33

Ondanks dat het geen OCD bleek te zijn wil ik toch even mijn ervaring beschrijven, gezien de eerste reacties, die wel erg dramatisch waren.

Er heeft ooit een artikel in Bit gestaan over OCD waar ook in verteld werd dat in 80% van de gevallen de paarden er nooit (of nooit meer) last van zullen hebben.

Sommige paarden met OCD hebben er geen last van en dan hoeft er ook nooit wat aan gedaan te worden.
Mijn eigen paard had ook 3 losse botstukjes in haar (achter)knie zitten en kreeg er wel last van.
We konden haar knie laten inspuiten, maar dat werkt toch maar tijdelijk of laten opereren, wij hebben voor de laatste optie gekozen.

Een paard moet dan wel onder volledige narcose, maar de ingreep zelf is eigenlijk vrij klein. De stukjes worden dmv een kijk operatie verwijderd en daarna het bot weer mooi glad gemaakt.
Het enige wat ze eraan overhouden zijn 2 kleine 'gaatjes'. Daarna kan de revalidatie beginnen.

Mijn paard is zo'n 5 tot 6 jaar terug er dus aan geopereerd en heeft er nooit meer last van gehad.
Er zijn zeker uitzonderingen waar het helaas minder goed mee afloopt, maar gelukkig is dat een bepert percentage.

Rocco1; of je zo gelukkig kan zijn met diagnose...ik weet het niet.
Maar ik hoop dat het met het speciale beslag weer helemaal goedkomt!

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:23

bedankt voor je positieve verhaal, die zijn er dus ook nog. bij mij op stal zijn er heel veel negative verhalen verteld.

ik hoop ook dat het met deze oplossing klaar is, maar ik weet zelf niet echt of het wel gaat helpen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:37

zowel winsto als fred hadden ocd
Alle 2 geopereerd
winston bij van der linden in heesch en fred bij parmatier in schilde belgie,(koste € 950 voor 2 knieen).Rust en de kwaal was veholpen.
op de handels stal waar ik gestaan heb hadden redelijk veel jonge paarden ocd's. Ze zijn bij de meeste van de paarden gewoon suc6vol verwijderd.
eerst de foto's afwachten, in veel gevallen is het gewoon te verhelpen

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:58

k ben net bj Rocco geeest en we hebben de nieuwe ijzers eronder gezet met het rubbere gedeelte. de hoefsmid lied hem even draven op het zandpad om te kijken hoe hij erop liep en je raad het nooit......, geen pas kreupel gezet ! maar goed het is nog wel even afwachten natuurlijk of het ook zo blijft. ik rijd rustig die maand nog af en dan zien we wel weer verder.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:38

Mocht je toch nog problemen hebben met het kreupel of gevoelig lopen door arthrose kijk dan eens op www.cortaflex .nl ons paard loopt hier weer lekker soepel door.
Het is een natuurlijk product wat het gewrichtssmeer aanmaakt(dat is verminderd bij arthrose).
Succes.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:47

ow bedankt voor je tip. werkt het goed? en wat is de gebruiksaanwijzing? ik heb ook al iets gehoord over speciale voeding is dat iets?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:58

Rocco1 schreef:
ok ik ben bij de kliniek geweest in someren !!

er is dus heel iets anders uitgekomen dan we dachten. Rocco heeft geen ocd in zijn knie. maar lichte artrose in zijn kogel rechts voor. dit is overrigens niet waar hij kreupel van loopt.
we hebben van alles gedaan. de buigproeven bij zijn achterbenen waren perfect niks aan te zien. maar zijn voorbenen waren iets minder. hij liep een aantal passen kreupel. toen heeft hij zijn voetzool verdoofd. daar liep rocco al stukken beter op. daarna hebben we nog wat rontgenfotos gemaakt waar dus op te zien was dat hij lichte artrose had ( hij zat in fase 2) dathad hij dus peronglijk ondekt.

het advies was om rocco speciaal beslag te geven geen ijzers met een opening maar ijzers die dicht zijn bij zijn straal, zodat hij wat meer vering heeft. en ik moet hem 1 maand lang 2 x perdag 3 kwartier laten stappen. als het dan nog niet beter was moest ik terug komen en ging hij verder kijken.

ik weet nu dus niet of ik blij mag zijn of niet. als het beter gaat mag ik het weer rustig op bouwen en is hij straks misschien wel weer helemaal de oude wie weet. maar misschien dus ook niet. we kijken het maar rustig af

zo dat was een heel verhaal

Ik heb inmiddels zeer recentelijk 2 klinischekeuringen achter de rug.
En mij is verteld dat na de buigproef ze de eerste 5 passen onregelmatig mogen lopen.
Langer dan dat is niet goed...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:09

een vriendin van me heeft vorig jaar haar 2,5 jarige af laten spuiten. Dier zat dusdanig vol OCD's dat opereren geen optie meer was. Dit ondanks veulenkorrel en dagelijkse weidegang van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Anderzijds zijn er idd genoeg paarden die er nooit last van krijgen of na een operatie op het allerhoogste niveau in de sport lopen.