Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marja1988

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:47

Isapaardje schreef:
Marja1988 schreef:
je kunt ze toch beter doodspuiten? dan sterven ze tot de wortel af, als ze dan dood zijn haal je ze eruit (zorgvuldig) en laat je je paard weer in de wei..

Ik heb vorig jaar geprobeerd gif aan te komen, maar dat lukte me niet zonder "spuitvergunning". Al het andere wat ik probeerde werkte niet (helaas). Roundup ook niet. Wat wel ging was strooizout (plant voor plant), maar daarna moet je nog de afgestorven planten eruit halen. En een jaar later kiemde er weer plantjes (op andere plekken).

Tussen onze wei en die eerder getoonde pony wei zit ca. 120 meter hooiland (dus als het maar 80 meter zou uitzaaien zou ik geluk hebben in feite), maar in dat hooiland zit toch JKK, ondanks spuiten met landbouwgif. Het punt is dat je het niet ziet omdat het geen bloeiende planten zijn maar eenjarige planten ... maar ook die delen zijn giftig ...

Ik had het vorig jaar in het hooi overigens vandaar dat ik er nu zo bij betrokken ben want dat was toch wel schrikken even. Vooral omdat ik voorheen altijd JKK vrij hooi haalde bij die boer. Had er begin dit jaar weer hooi met een JKK stengel erin. Eentje maar, maar toch ... pak weggedaan.

Ik ga morgen mijn weides bespuiten, maar ik heb miss 20 plantjes over 8 weides verdeeld staan. Gewoon met een goedje tegen onkruid als paardenbloem ed. zie wel wat er van overblijft.

Ik vind het een strak plan om de gemeentes in te lichten want bij ons staat het ook in de berm en ik kan niet met mn handpompje al die jkk weghalen Helaas..

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:48

de opmars van de Jacobskruid mag ons zorgen maken. De meesten onder ons zullen nu wel weten hoe dit plantje eruit ziet, maar in hooi (verstopt) is het heel moeilijk herkenbaar en zeker net zo giftig.

Door bezuinigde maatregelen - of mileuactivisten!! - worden de bermen niet meer gemaaid.
Er moeten veel meer dieren (en mensen) doodgaan voordat er wordt ingegrepen. Eng gewoon

silv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:08

Isapaardje schreef:
silv schreef:
Heeft iemand nog ideeen om iets te ondernemen behalve veel naar provincie etc te bellen? Bijvoorbeeld aanbieden een paar dagen op vrijwillige basis een groot stuk grond aan te pakken met een heleboel mensen? (Niet dat het veel uithaalt waarschijnlijk, maar zo laat je in ieder geval zien dat je er ook wel wat voor wil doen...)

Op het forum van www.paardnatuurlijk.nl is een idee ontstaan om het "groots" aan te pakken voorzover dat gaat werken uiteraard.

Inmiddels heeft iemand een brief opgesteld en deze naar SBS6 en Editie NL gestuurd. Ook deze brief is op die site inmiddels voor iedereen te downloaden zodat je hem kunt opsturen naar je gemeente, en er zijn wat politieke partijen vermeld met mailadressen ...
Geen idee of het wat gaat uithalen, maar niet geschoten is altijd mis

Dank! Ik ga het zeker proberen!
Zoals je al zei, niet geschoten is altijd mis!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 10:34

Overigens toch nog even voor degene die denken "och ze eten het toch niet" ...

Bedenk wel dat eenmaal binnengekomen gif van de plant NOOIT MEER weggaat uit het lichaam. Het blijft er zitten. Dus zou het paard een paar jaar niets eten en dan ineens weer een tijdje wel (bijvoorbeeld toch eens een klein hapje in de wei, of wat in het hooi), dan blijft het zich opstapelen. En dat kan zo jaren in het lichaam (lever) blijven zonder dat je iets aan het paard ziet.

Maar zodra de laatste "gifdruppel" is bereikt dan is het plotseling toch afgelopen en het paard sterft een zeer onaangename dood.

Ik ben nu zelf bezig om de flyers van paardnatuurlijk bij mensen aan het hek of in de brievenbus te doen als ik zie dat er JKK in hun weitje staat. Misschien zijn ze op de hoogte van de gevaren, maar misschien ook niet.

Misschien werkt het niet, maar iedere plant die vernietigd wordt, komt niet meer terug en zaait niet meer uit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:11

Even een kleine waarschuwing voor iedereen die er voor kiest om het onkruid met de hand uit te trekken: draag handschoenen! Het is voor ons net zo giftig als voor de paarden, en kan misschien ook via de huid opgenomen worden.

Laat de uitgetrokken planten niet liggen, dan gaan ze alsnog zaadjes aanmaken, en als ze droog zijn verliezen ze de bittere smaak dus paarden eten het dan wel op.
Stop de planten in een vuilniszak en in de vuilnisbak, JKK heeft niets te zoeken op de mesthoop!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:26

Isapaardje schreef:
Hier een foto van de JKK stengel die ik begin dit jaar in mijn
hooi
had zitten:

Afbeelding

Ik dacht eigenlijk dat JKK in hooi paarse stengels bevat?? Voorzover ik zie is dit niet echt paars... Moet ik daar ook nog op gaan letten. (overigens maak ik me geen zorgen om mezelf, maar meer om mijn 'lakse' stalgenoten...)
Bovendien als je een stengel uit je hooi haalt, heeft het gif zich al verspreid in het gehele hooi. Dus de hele hooibaal kun je weggooien.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:40

Inderdaad Stacey, alleen het JKK eruit halen heeft geen zin, het gif trekt in je hooi.
Hier bij ons, op het eileand Tholen is het ook vergeven van JKK. Ik heb een aantal weken geleden de wei er van ontdaan. Maar het staat overal, in de bermen, natuurgeienden, noem maar op.

En onze pensioneigenaar maait en perst zelf zijn hooi. Lekker veilig zou je denken.... niet dus, de goede man weet niet hoe JKK eruit ziet.
Dus nu ben ik over de stukken gelopen die hij zou maaien, en jawel hoor er waren erbij waar het dus wel degelijk in stond. Maar ja, dan krijg je te horen (van de eigenaresse) Niet alles is giftig, er is ook een plantje wat er op lijkt, maar niet giftig is.
Dus toen was mijn vraag, kan je me garanderen dat deze niet giftig is dan??? Uhhh, nee dat kon ze niet.....
Ik ga vanavond de discussie aan,over hoe en wat met dit hooi, ik ben benieuwd.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:01

Ik zag laatst dat in de berm vlak bij de boerderij waar m'n paard staat ook behoorlijk wat Jacobskruiskruid stond. Die berm wordt altijd gemaaid door de boer, ookal is het wel van de gemeente. 2 Maanden geleden ongeveer is het gemaaid, maar toen stonden er nog geen planten, en rozetten heb ik toen volgens mij ook niet gezien. Maar ik ben toch wel een beetje bang dat het straks in dat hooi van de berm zit In de weilanden staat het niet.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:35

@silv, klopt , wij wonen naast Erik en Els.

Nogmaals: je moet er niet vanuit gaan dat je paard het niet eet. Mijn pony at het ook. Smaken verschillen.

Wij spuiten ook gif. Helaas gaan de planten er niet aan dood. (MCPP,MCPA ) Tenminste, ze komen het jaar erop gewoon weer. Ik blijf door de wei lopen om ze eruit te steken met wortel en al.

Ik hoop eigenlijk dat er een drama gebeurd met een kudde koeien ofzo. De gemeente en ook de boswachter blijven volhouden dat het niet zoveel kwaad kan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:17

Schapen schijnen het wel te eten. Zijn wat minder gevoelig voor het gif, maar gaan uiteindelijk ook dood ... Ik hoorde onlangs dat er toch mensen zijn die schapen het JKK uit hun weide laten "opruimen"

Inderdaad ook hier de ervaring dat gif niet helpt. Het hooiveld lijkt vrij te zijn, maar het stukje wat wel bespoten is, maar bij nader inzien niet gehooid staat geel van de JKK planten ... hoe kan dat he?

De boer vind dat het overdreven is. Het gif wordt minder in hooi ... nou niet dus. Gek dat die man dat niet wil geloven. Hij heeft zelf ook paarden en hij verkoopt het spul aan paardeneigenaren.

Het hooi waar het inzat heb ik ook weggegooid inderdaad. Je hebt hier heel veel waterkruiskruid staan. Net zo giftig als Jacobskruiskruid maar het grote verschil is dat het WKK zijn blad behoudt en geen paarse stengel heeft. Daarbij zit het paarse vnl. aan de onderkant en dit was de "top" van een JKK plant dat in mijn hooi zat. Je hebt ook nog viltig kruiskruid .. ook even giftig als de rest. En onderlinge soorten kunnen makkelijk kruisen. Vandaar dat er wel eens wat afwijkende planten te vinden zijn (wel of geen paarse stengel oa.).

Ik hoorde gisteren dat je het onkruid altijd herkend als je een bloem kapot wrijft dat je dan een rode kleurstof te zien krijgt. Weet niet of dit correct is .. nog niet geprobeerd.

En inderdaad .. .niet op de mesthoop maar ook NIET in de GROENBAK van de gemeente, maar in de algemene afvalbak.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:36

Bij ons zijn alle weilanden omgegooid geweest om er een ander stuk bij te maken want ons land liep wel eens over en daarvoor hebben we toen een soort dal gemaakt ( niet waar paarden staan).
En daar loopt het water maar we hebben er tot nu toe nog geen jacobskruid gezien gelukkig !!!!!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:54

Zojuist maar weer een kleine schoonmaak gemaakt. Ben weer een stuk of 20 plantjes tegengekomen. En ik ben nog niet klaar. De rest doe ik zondag, want daar kon ik wat minder goed bij. De paarden kunenn er helemaal niet bij overigens. Maar dit is wel de hooiweide....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:56

hier in de omgeving groeit het ook veel..
ik las laatst wel op de gemeentelijke pagina dat men op de hoogte is van de giftigheid, en het gedrag van de plant,en dus ook het gevaar voor de dieren.
ik geloof dat ze voor Juli alles gemaait wilden hebben.
maar ik zie het nog veel staan, langs het spoor, in de berm heel veel..
ook in het bos naast de manege..
het lukt dus schijnbaar niet om alle bermen te maaien voordat het bloeit, en dan nog, moet het gelijk opgeruimd worden omdat het immers snel alsnog zaad zet..
echt hardnekkige rotzooi.

het is wel vrij logisch hoor dat de oudere boeren enzo zich er niet al te druk om maken, bij mijn weten kwam het ook nooit voor dat een giftige plant ook na het maaien nog giftig bleef..
dus veel mensen zijn echt gewend aan de theorie dat paarden het zelf wel herkennen en niet eten, zo lang het gevaarlijk is.
(en ze kunnen dan nu wel denken dat dit weer een nieuwe modegril is ofzo in de paardenhouderij van 'tegenwoordig').

ik heb eigenlijk ook een vraagje over het gifgehalte in de lever, zou een DA dat kunnen uitzoeken, door een bloedproef ofzo, als je een nieuwe pony koopt?
want je krijgt nu toch wel dat je niet weet of en zo ja hoeveel de pony/ het paard van je keuze al binnen heeft gekregen..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:41

loveblacky schreef:
ik heb eigenlijk ook een vraagje over het gifgehalte in de lever, zou een DA dat kunnen uitzoeken, door een bloedproef ofzo, als je een nieuwe pony koopt?
want je krijgt nu toch wel dat je niet weet of en zo ja hoeveel de pony/ het paard van je keuze al binnen heeft gekregen..

Dat vind ik wel een goeie! Het hoeft al niet eens voor de koop te zijn, maar ik zou na deze zomer (of eigenlijk hooiperiode) wel eens weten wat mijn paarden aan gif hebben binnengekregen. Dan weet ik of ik gelijk drastische maatregelen moet gaan nemen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:52

En dit is de rups die van het jacobskruiskruid leeft en waar de schijnbaar mooie St. Jacobsvlinder uit komt. De trots van de natuurbeheerders.

Vandaag trof ik bij het opruimen van het JKK in het naastliggend hooiland heel veel van deze rupsen aan ... eh wat nu ? Rupsen doden om de planten weg te halen vond ik ook weer tegen mijn principes. Ik heb nu alle planten weggehaald waar de rupsen niet in zaten (3 volle vuilniszakken).

Afbeelding

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:53

En inderdaad is het JKK de laatste paar jaren pas in opmars. Ik heb Isa nu al 8 jaar en pas de laatste 3 jaar ben ik wekelijks aan het ruimen. Het zit nu ook voor het eerst dit jaar in het gazon van mijn ouders ... nooit in gezeten, weten ze zeker en ze wonen al 60 jaar daar .... dus het is geen modegrill, het is helaas pure werkelijkheid

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:30

jakobskuiskruid is inderdaad erg giftig
bij mij staat de wei er mee vol
ik weet niet of de plant al aan het bloeien is want kom net terug van vakantie, maar ga morgen in elk geval weer planten eruit plukken

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:24

Volgens mij zijn ze flink aan het bloeien hoor!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 00:15

Vanavond ook maar een ronde door de paddocks gemaakt...en weer een aantal zakken gevuld en weggebracht.
Het begint steeds meer een probleem te worden....

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:37

Ik heb een hele tijd gedacht dat het gele bloempje wat in onze weide stond Boerenwormkruid was. Nu sprak ik met onze dierenarts en die heeft mij het verschil uitgelegd. Er is een gewone JKK- variant, die heeft gele schutblaadjes. Maar er is ook een variant, die lijkt dus sprekend op Boerenwormkruid, het blad is iets anders, maar de bloemetjes zijn nagenoeg gelijk.
Ik heb dus ook een weide vol JKK, gelukkig ruimde ik het altijd al redelijk goed op en hebben we die weide nooit gehooid.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:05

OOk hier hebben we dit klote kruid. Een groot deel is bespoten met Finale. Helaas gaat hier ook het gras kei mol van maarja..
De rest trek ik er uit met de hand, iedere keer als ik enigsinds knoppen zie. 2 maal per jaar ook nog maaien. Zucht, ze moeten weg!

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:52

je moet echt uit kijken met jacobs kruid hoor net zo als zwarte nacht schade en coniferen. Mijn oude shettie is overleden aan een hap van een conifeer het was een hengstje... De dieren arts heeft nog zn maag enzo gespoelt maar het heeft niet meer geholpen.. Moet je na gaan hoe snel dat gaat de dierenarts was er in een uur of 2 maar het heeft niet meer geholpen. duss wees er heel voorzichtig mee...

kijk uit wat ze eten

bye

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:27

echt een conifeer?
of taxus.

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:31

conifeer, taxus is ook heel giftig hoor dus daar moet je ook mee uitkijken

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:18

aan alle paardenhouders en pensiongasten in nederland.
let op met het kopen van hooi.
een paar weken geleden hebben ze in het gebied van de fries/drentsche wouden de bermen weer gemaaid.
kijk uit met het kopen van dit hooi het is vergeven van jkk.
vorige jaar hadden ze nog een mooi plan om alle planten op te ruimen, maar dit jaar hebben ze het gewoon gemaaid en in balen gestopt.
wanneer jullie hooi kopen voor de winter informeer waar het hooi vandaan komt.
ook wil ik jullie waarschuwen voor hooi uit het duitslimburgse grens gebied.
ook daar staan de weilanden vol met jkk.
zonder met een beschuldigende vinger te wijzen naar iemand lijkt het me goed dat we elkaar gaan waarschuwen en vertellen in welk hooi of uit welke streek men beter geen hooi kan kopen.
en waar men wel goed en gezond hooi kan krijgen.
( het is maar een idee)