Rotstraal betert niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Rotstraal betert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:25

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:33

Tiessie schreef:
www.hoofcare.nl is ook een erg duidelijke site met foto's erbij

Inderdaad,heb deze lang geleden ontdekt!Top site!
www.hoefnatuurlijk.nl ook

Stuurde ik allemaal naar de eigenaar door,om te laten zien dat het beter is om zonder ijzers te zetten,maarja, hij deed er niks mee

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:16

Mijn paard heeft ook af en toe rotstraal, vooral in de winter. Ik stop dan altijd watjes met teer in de straal. Ik heb een hele fijne hoefsmid die mij precies heeft geleerd hoe je dit moet doen want de watjes moeten er best diep is. Bij mij werkt Teer dus al na een paar dagen. Misschien is het ook verstandig om biotine te geven door het voer. Dit zorgt ook voor een betere hoefstructuur maar is niet echt goedkoop. Op paardendrogist.nl kun je dit kopen, voor niet al teveel geld. In ruiterzaken is het vaak duurder. Nog even over de ijzers eronderuit halen, ik vraag me af of dit wel verstandig is aangezien zijn hoeven nu al zo slecht zijn. Als de ijzers eronderuit zijn slijten ze natuurlijk vrij hard en is de kans op scheurtjes volgens mij wel groter. Ook weet ik uit ervaring dat de ijzers eronderuit halen soms gevolgen kan hebben wat "dikke benen"enzo betreft. Zolang de conditie van de hoeven zo slecht is zou ik ze er toch onder laten en zorgen voor voldoende beweging. In ieder geval veel succes ermee!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 22:41

Unartica schreef:
Mijn paard heeft ook af en toe rotstraal, vooral in de winter. Ik stop dan altijd watjes met teer in de straal. Ik heb een hele fijne hoefsmid die mij precies heeft geleerd hoe je dit moet doen want de watjes moeten er best diep is. Bij mij werkt Teer dus al na een paar dagen. Misschien is het ook verstandig om biotine te geven door het voer. Dit zorgt ook voor een betere hoefstructuur maar is niet echt goedkoop. Op paardendrogist.nl kun je dit kopen, voor niet al teveel geld. In ruiterzaken is het vaak duurder. Nog even over de ijzers eronderuit halen, ik vraag me af of dit wel verstandig is aangezien zijn hoeven nu al zo slecht zijn. Als de ijzers eronderuit zijn slijten ze natuurlijk vrij hard en is de kans op scheurtjes volgens mij wel groter. Ook weet ik uit ervaring dat de ijzers eronderuit halen soms gevolgen kan hebben wat "dikke benen"enzo betreft. Zolang de conditie van de hoeven zo slecht is zou ik ze er toch onder laten en zorgen voor voldoende beweging. In ieder geval veel succes ermee!

Ja,de hoeven zijn in slechte conditie,vooral de straal en de hoefballen
De rest is erg sterk

Ik twijfel dus hieraan,dit is mijn enige twijfel
De ene zegt(ik ook)ijzers eraf voor een beter en sneller genezing van rotstraal
En de andere(ik ook een beetje)ijzers erop laten omdat hij erg gevoelig is

DUS,wat moet ik nou doen?

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:35

Op het moment dat de hoeven van mijn paard teveel slijten en scheurtjes vertoonden raadde mijn hoefsmid aan om ijzers eronder te doen. Ik ga vaak met hem naar buiten en moet af en toe toch over de verharde weg. Ze slijten nu minder hard en omdat hij ziek is geweest waardoor zijn hoefkwaliteit nog slechter is geworden heeft hij nu zooltjes tussen de ijzers, dit is ook een optie. Zooltjes zorgen ervoor dat de hoeven de "klappen" van het lopen op ijzers niet op hoeven te vangen, ze werken zeg maar als schokdempers. Hierdoor heb je nog minder kans op scheurtjes, het is speciaal bedoeld om dit te voorkomen en kost me 10 euro extra.

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:29

ohhh...wat lastig he...dat het niet je eigen paard is.
Ik denk absoluut dat de ijzers er eerst af moeten, anders verbetert de rotstraat slecht. Tja....en als hij dan gevoelig gaat lopen op de straat, dan zou ik gewoon een tijdje niet op de straat gaan lopen met hem. Als de rotstraal dan weer over is kun je hem altijd weer ijzers geven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:02

Mijn pony heeft het al meer dan een maand aan vier voetjes.

Heb vanalles geprobeerd maar het gaat nu eidnelijk beter. Zo weinig mogelijk emt een hoevekraber in zitten zodat je zo weinig mogelijk beschadigd. Losse stukjes eraf trekken met je handen als dat neit lukt laten zitten. Met een borstel de hoef en straal schoon maken en dan de hele straal goed inspuiten met betadine spray, niet acederm (werk namelijk neit werd alleen maar erger) en dan 1 keer inde week de straal goed teren met een heel klein kwastje zodat je goed in de straal kan komen.

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:21

Ik gebruik dan altijd watjes, daar doe ik flink wat teer op en doe druk ik met het stalen deel van mijn hoevenkrabber in de straal en tussen de hoefballen. Mijn hoefsmid heeft mij geleerd hoe ik dit moet doen en omdat teer zo gigantisch uitdroogt is het vaak al na een paar dagen over. Dat doe ik dan elke dag totdat het over is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 21:46

Unartica schreef:
Ik gebruik dan altijd watjes, daar doe ik flink wat teer op en doe druk ik met het stalen deel van mijn hoevenkrabber in de straal en tussen de hoefballen. Mijn hoefsmid heeft mij geleerd hoe ik dit moet doen en omdat teer zo gigantisch uitdroogt is het vaak al na een paar dagen over. Dat doe ik dan elke dag totdat het over is.

Mijn hebben ze het juist AFGERADEN
teer geneesd niet,maakt een 'film' op de rotstraal
Het sluit het af,en vanbinnen word het erger

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 21:49

Pffft,
Na een weekje vakantie kom ik weer bij mijn vzpaard
Het is niet gebetert,erger zelfs!
De straal is haast afgebrokkeld,een gigantische brede scheur te zien
En de 'verzorgster voor die week' heeft gedaan wat we vroegen(wat we van DA meegekregen)met lepel rot/vuil eruit halen,product en dan watje erop

amc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:55

Wij gebruikten Egyptische zalf.
Gewoon met een spuitje zonder naald in de straalgroeve spuiten en er een watje inproppen.
Ofwel valt het watje der na een tijdje uit , ofwel groeit die er mee in

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:47

Rotstraal gaat ook niet in een week weg.

Mijne heeft het ook gehad. [Had het toen ik hem kocht]. Van de hoefsmid heb ik toen zo'n spuitmiddeltje gekocht, en toen is het langzamerhand weggetrokken
Dacht dat het CC heette. Kijk ook is verder op medish of je er iets over kunt vinden. Er zijn veel topic's over geweest

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 19:35

Vandaag is de DA gekomen
De rotstraal ging niet weg omdat hij in de modder stond
Ook was hij niet te spreken over de eigenaar,de smid werd niet gebeld

@love_sander,rotstraal gaat idd niet in een week weg,dat weet ik ook wel
Maar het is niet gebetert in DRIE weken maar verslechterd

http://img267.imageshack.us/img267/3740/imag00510gl.jpg

Dit is slechts een klein deeltje wat er vandaag van zijn straal is losgesneden
Morgen (als ik eraan denk )maak ik foto's van zijn hoeven

Ook de hoef waar er niks te zien was is verergerd,nu zijn er korsten aan de hoefbal...

edit:veranderd in url omdat de foto te groot was

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:15

Oke ik begreep één week
Welk middel gebruik je dan, of lees ik daar overheen?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 10:42

love_sander schreef:
Oke ik begreep één week
Welk middel gebruik je dan, of lees ik daar overheen?

Ik kan niet met zekerheid zeggen welke
Het zijn 2ingrediënten dat de apotheek moet samenvoegen en klaarmaken
Hij noemde het magistraal,ken je dat?