Hallo,
de periode dat je de ijzers er moet afhalen heeft HELEMAAL GEEN BELANG! Als je lang van je paard wil genieten, dan haal je ze er DIREKT af!
Ik spring wedstrijden 1.10-1.20m zonder ijzers en dit ook op grasbodem! Mijn paard glijdt helemaal niet weg, integendeel.
Ook rijd ik regelmatig (tot 3x per week) op harde ondergrond: tssn 5/10km, dit om het hoefmechanisme goed te laten werken.
Als je smid steeds maar beweert dat er ijzers onder moeten, dan moet je maar eens een natuurlijk bekapper zoeken, die kan je vinden op
www.hoefnatuurlijk.nl.Wat dat afbrokkelen betreft; mijn paard had achteraan ook dergelijk probleem. Ik heb er toen direkt alle ijzers vanaf gedaan en de hoef voorzien van een mooie afronding, zodanig dat deze nu niet meer afbrokkelt.
Invetten heeft ook HELEMAAL GEEN ZIN! Met invetten ga je juist maken dat er niets van vocht meer in de hoef kan dringen, dus een volledig omgekeerd effekt: veel afspuiten is de boodschap.
Zorg ook dat je paard veel beweging krijgt: die van mij lopen 24/7 buiten. Je zal merken dat ze bijna nooit binnen komen. Zelfs s'winters gaan ze niet naar binnen!
Succes.