Heeft de smid gelijk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Heeft de smid gelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:38

opala schreef:
Met schrapen heb ik ook totaal geen ervaring. En daantjuh, ik wist niet dat je paard thuis stond, dan heb ik bovenstaande uitspraak niet gedaan

hahaha, ik liep al rood aan..
Ik dacht: verdorie ik doe er alles aan dat mijn beestjes een zo fijn mogelijk leven geven en dan beweerd iemand alleen omdat Olly schraapt dat ik een ander adres moet zoeken..
GRRRRR.

Echt geloof me ik denk dat 99 van de 100 paarden wel willen ruilen met Olly.
(ze word ook helemaal niet verwend hoor)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:49

Dat schrapen lijkt mij iets wat voortgekomen is uit frustratie, gewenning of hoe je het maar wilt noemen. Weer allemaal theorie want mijn paard heeft dat niet. Ik wil eigenlijk maar een ding zeggen wat ik wel weet. Ik sta nu, in de bijna 6 jaar dat ik haar heb, op het 3e staladres, maar heb toch kunnen merken dat ze nu eindelijk je af en toe tegemoet glimt. Voor mij een teken dat ze lichamelijk gezond is. Ook mentaal schijnt ze zo goed in haar vel te zitten in hoeverre ik dat kan waarnemen en interpreteren. Ik durf daarom te zeggen dat bepaalde dingen ten goede kunnen veranderen door verandering in hoe of waar je je paard houdt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 22:53

opala schreef:
Dat schrapen lijkt mij iets wat voortgekomen is uit frustratie, gewenning of hoe je het maar wilt noemen. Weer allemaal theorie want mijn paard heeft dat niet. Ik wil eigenlijk maar een ding zeggen wat ik wel weet. Ik sta nu, in de bijna 6 jaar dat ik haar heb, op het 3e staladres, maar heb toch kunnen merken dat ze nu eindelijk je af en toe tegemoet glimt. Voor mij een teken dat ze lichamelijk gezond is. Ook mentaal schijnt ze zo goed in haar vel te zitten in hoeverre ik dat kan waarnemen en interpreteren. Ik durf daarom te zeggen dat bepaalde dingen ten goede kunnen veranderen door verandering in hoe of waar je je paard houdt.

(niet aanvallend of kwetsend bedoelt)
Raar,mijn vzpaard staat sinds januari op een andere stal waar het veel beter is
Hier doet hij het vaker dan op de vorige stal waar hij werd mishandeld

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:59

Zo leer ik weer, dat niet elke theorie opgaat. Ik moet bekennen dat ik wel eens/vaak bevooroordeelt ben. Excuses dus voor mij niet terzake doende inbreng . En zo taai ik af. En toch vind ik dat de smid niet gelijk heeft

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:06

hahahaha.
Mijn Olly is een zeer ongeduldig typje.
dit zit in het aard van het beestje.
Ik heb haar mee genomen toen ik 10 weken op stage ging en daar deed ze het ook terwijl de andere paarden onder de zefde omstandigheden het niet doen.

Ik kan me wel voorstellen dat zoiets uit verveling kan onstaan dus dat er weinig mee word gedaan en dat een paard 24 uur op stal staat.
Maar bij sommige zit het er gewoon in..

Maar geeft niet hoor dat je bevooroordeeld bent.
Wij geven wel gas en jij neemd je terug en dat is heel netjes, betekend dat je tegen kritiek kan en dat je het kan hebben als je achteraf toch niet gelijk hebt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:50

Nog even over dat schrapen. Doet je paard het ook buiten of alleen in de box. Anders is de oplossing heel simpel, door de deur van je box eruit te halen en er een uit-/inloopstal van te maken. Maar dit zal je zelf wel bedacht hebben wanneer het mogelijk was .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:20

binnen en buiten.
Maar stel dat zij het alleen binnen deed maakte ik er nog geen loopstal van.
Ze kan niet bij mijn merrie met veulen in dus dan zou ik 2 buitenboxxen moeten maken.
Terwijl ze nu maar 10 uur per nacht op een ruime stal staat en heerlijk naar buiten kan kijken..
Het is geen verveling van dit paard.

Ze is zeer ongeduldig, dus als ze weet dat ze naar buiten mag gaat ze schrapen, als ze weet dat ik ga rijden gaat ze schrapen, als ze weet dat ze eten krijgt gaat ze schrapen, als ze weet dat ze naar binnen gaat gaat ze schrapen.

DIt is een tik en het zit er altijd alin.
Dat krijg je er nooit geheel uit.
Het paard word al 9 jaar. en doet dit z'n hele leven al.
Ik ben al blij dat de voernijd uit het beestje is.
Want ze heeft ook voernijd gehad.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:27

Oké dank voor uitleg .

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:35

Mijn paard schraapt ook, als hij zijn zin niet krijgt. En ja, hij heeft een luizenleventje, maar je kunt het hem niet altijd naar de zin maken, hij heeft een eigen willetje
Mijn paard stond al op ijzers toen ik hem kocht, hij was toen 4 jaar oud. Maar altijd glijden, heel onzeker lopen, heb toen een andere hoefsmid genomen die hem aan de voorhoeven op een maat groter van ijzers zette en het onzekere lopen was over omdat het glijden minder werd, maar het bleef wel aanwezig. 5 jaar geleden raakte mijn paard geblesseerd waardoor het rijden niet meer zo vaak kon, ik heb toen met mijn hoefsmid overlegd of de ijzers er niet vanaf konden, dat kon volgens hem niet, mijn paard zou dan hele slechte voeten krijgen Ik ging volledig af op het oordeel van de smid, met mijn paard ging het zo slecht dat hij op een leeftijd van 12 met pensioen ging, maar nog werd me afgeraden om de ijzers er vanonder te halen. Totdat hij een nog heel erg goed vastzittend ijzer eraf trapte in een gekke bui. Het ijzer was kompleet verbogen, zo goed zat het nog vast, maar er was nog geen stukje uit de hoef gescheurd! Toen heb ik alle ijzers eraf laten halen, en zelfs de oude hoefnagelgaten zijn nooit uitgescheurd. Mijn paard heeft een uitloopstal met tegels, heeft nooit gevoelig gelopen en ondertussen rijden we weer volop- door Eric Laarakker, maar dat is weer een ander verhaal.
Toen ik de hoefsmid er nog eens op aansprak dat het zo goed ging met de hoeven was het commentaar dat mijn paard altijd al goede voeten gehad heeft Maar goed, ijzers komen er nooit meer onder, hij loopt nu fantastisch! Maar de rotstraal in 1 voet die hij al 10 jaar regelmatig heeft en iedere keer terugkomt is helaas niet verdwenen met het verwijderen van de ijzers.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:37

Zo kan het ook

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:39

Vergeet ik nog te zeggen , het was hartje zomer dat ik de ijzers eraf liet halen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 09:43

Toch nog bokkers met een positief verhaal over ijzers !
Mijn vzpaard trapte vorige zomer ook elke week een ijzer af

Maar 1ding vraag ik me nog af:
Zou hij last hebben van de rotstraal als hij zonder ijzers loopt
Aangezien zijn straal en hoefbal er dus slecht aantoe zijn

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:58

Over het algemeen loopt een paard niet echt kreupel door rotstraal, dat zijn extreme gevallen. Het verwijderen van de ijzers kan zowieso gevoelig lopen tot gevolg hebben, dat hoeft dan dus niet aan de rotstraal te liggen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:59

Het is bewezen hoor dat de hoeven in de zomer harder groeien als in de winter..
En wil je het bewezen hebben mag je bij komen kijken!
In de winter kan de mijne makkelijk rond de 8 wk soms langer en in de zomer 6 a7 wk dan zijn de hoeven echt al lang gewoon..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:38

@ zwartepeard: die van mij had slechte hoeven toe ze kwam dus bij haar moest het wel.
Ik heb zelf gezien dat ze gigantisch beroerd ware.
Mijn fokmerrie heeft goede hoeven en staat dus ook niet op ijzers.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:30

Ok,ik heb dus goede argumenten om de ijzers eraf te halen
Ook ben ik van mening dat er een smid bij moet komen,de straal is dus gerafeld

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:45

Blue_Star schreef:
Ik vind het verstandiger om hem zonder ijzers te zetten
De doorbloeding is beter,de hoeven zijn dan schokdempers,zonder ijzers glijden ze minder uit in sneeuw en water,en ze hebben geen scheur door de lipjes van het ijzer(hij heeft een beginnende scheur)...

Kan ik het helemaal mee eens zijn.
Mijn menpony (shet) had voorheen enorme brokkelhoeven. Door slechte witte lijn nav eerdere bevangenheid volgens de dierenarts.

Heb de ijzers toen toch laten verwijderen en hoefschoenen laten aanmeten. Hoeven zijn echt 100% beter geworden en geen scheurtje meer gehad.
Hoefschoenen alleen nog nodig als de hoefjes echt te kort worden (ik rij ook gemiddeld maar eens per week, maar dan wel bijna de hele rit op harde weg ... tot op heden slijten de hoefjes soms dan toch harder dan dat ze aangroeien; vandaar af en toe die schoenen nog nodig).

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:49

Isapaardje schreef:
Blue_Star schreef:
Ik vind het verstandiger om hem zonder ijzers te zetten
De doorbloeding is beter,de hoeven zijn dan schokdempers,zonder ijzers glijden ze minder uit in sneeuw en water,en ze hebben geen scheur door de lipjes van het ijzer(hij heeft een beginnende scheur)...

Kan ik het helemaal mee eens zijn.
Mijn menpony (shet) had voorheen enorme brokkelhoeven. Door slechte witte lijn nav eerdere bevangenheid volgens de dierenarts.

Heb de ijzers toen toch laten verwijderen en hoefschoenen laten aanmeten. Hoeven zijn echt 100% beter geworden en geen scheurtje meer gehad.
Hoefschoenen alleen nog nodig als de hoefjes echt te kort worden (ik rij ook gemiddeld maar eens per week, maar dan wel bijna de hele rit op harde weg ... tot op heden slijten de hoefjes soms dan toch harder dan dat ze aangroeien; vandaar af en toe die schoenen nog nodig).

Ik was de schoentjes vergeten
Ik rij dus ook heel vaak buiten,paard heeft niets liever
Is ook inderdaad een optie

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:57

ja die schoentjes werken wel
Slijten der voeten niet zo op straat.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:48

daantjuhhh schreef:
@ zwartepeard: die van mij had slechte hoeven toe ze kwam dus bij haar moest het wel.
Ik heb zelf gezien dat ze gigantisch beroerd ware.
Mijn fokmerrie heeft goede hoeven en staat dus ook niet op ijzers.

Even voor alle duidelijkheid; ik ben niet tegen ijzers, volgens mij zijn er gevallen waar een paard echt niet zonder kan.
Ik kan alleen spreken voor mezelf en uit eigen ervaring kies ik niet langer meer voor ijzers. En na het verhaal over de slechte voeten die mijn paard over zou houden na het verwijderen van de ijzers, neem ik ook niet langer klakkeloos aan wat de hoefsmid zegt. Mocht het ooit nog eens zover komen dat mijn paard zijn hoeven te hard slijten dan kies ik voor hoefschoenen, voor mijn paard heel wat aangenamer omdat hij altijd zo ontzettend weggleed met ijzers.

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:14

Hallo,

de periode dat je de ijzers er moet afhalen heeft HELEMAAL GEEN BELANG! Als je lang van je paard wil genieten, dan haal je ze er DIREKT af!
Ik spring wedstrijden 1.10-1.20m zonder ijzers en dit ook op grasbodem! Mijn paard glijdt helemaal niet weg, integendeel.
Ook rijd ik regelmatig (tot 3x per week) op harde ondergrond: tssn 5/10km, dit om het hoefmechanisme goed te laten werken.
Als je smid steeds maar beweert dat er ijzers onder moeten, dan moet je maar eens een natuurlijk bekapper zoeken, die kan je vinden op www.hoefnatuurlijk.nl.
Wat dat afbrokkelen betreft; mijn paard had achteraan ook dergelijk probleem. Ik heb er toen direkt alle ijzers vanaf gedaan en de hoef voorzien van een mooie afronding, zodanig dat deze nu niet meer afbrokkelt.
Invetten heeft ook HELEMAAL GEEN ZIN! Met invetten ga je juist maken dat er niets van vocht meer in de hoef kan dringen, dus een volledig omgekeerd effekt: veel afspuiten is de boodschap.
Zorg ook dat je paard veel beweging krijgt: die van mij lopen 24/7 buiten. Je zal merken dat ze bijna nooit binnen komen. Zelfs s'winters gaan ze niet naar binnen!
Succes.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 14:13

Remmerie schreef:
Hallo,

de periode dat je de ijzers er moet afhalen heeft HELEMAAL GEEN BELANG! Als je lang van je paard wil genieten, dan haal je ze er DIREKT af!
Ik spring wedstrijden 1.10-1.20m zonder ijzers en dit ook op grasbodem! Mijn paard glijdt helemaal niet weg, integendeel.
Ook rijd ik regelmatig (tot 3x per week) op harde ondergrond: tssn 5/10km, dit om het hoefmechanisme goed te laten werken.
Als je smid steeds maar beweert dat er ijzers onder moeten, dan moet je maar eens een natuurlijk bekapper zoeken, die kan je vinden op www.hoefnatuurlijk.nl.
Wat dat afbrokkelen betreft; mijn paard had achteraan ook dergelijk probleem. Ik heb er toen direkt alle ijzers vanaf gedaan en de hoef voorzien van een mooie afronding, zodanig dat deze nu niet meer afbrokkelt.
Invetten heeft ook HELEMAAL GEEN ZIN! Met invetten ga je juist maken dat er niets van vocht meer in de hoef kan dringen, dus een volledig omgekeerd effekt: veel afspuiten is de boodschap.
Zorg ook dat je paard veel beweging krijgt: die van mij lopen 24/7 buiten. Je zal merken dat ze bijna nooit binnen komen. Zelfs s'winters gaan ze niet naar binnen!
Succes.

Heej,
Ik ben dus ook echt van mening dat ze eraf moeten
Maar de eigenaar wilt ECHT NIET
Van invetten weet ik ook,ik weet niet welke vet het is
Of bedoel je de Egyptische zalf?

Hij staat van 9u tot 19u ofzo op de paddock
's Nachts staat hij op stal

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:20

hey mijn vorige paard stond ook niet op ijzers, ik vind ook dat als het niet nodig is, je het niet moet doen..... Proud Lady staat wel rond om op ijzers..... voor loopt ze namelijk gevoelig en achter slijt ze dr hoeven scheef af, en zo erg dat de hoefsmid na 2x bekappen ze ook niet meer recht krijgt, en dan wordt het alleen maar erger.... Cerice staat ook niet op ijzers (niet nodig) glijd ook niet uit op gras met springen..... Zezani is nu net 1, maar als hij geen ijzers nodig heeft krijgt hij ze ook niet..... ik heb ze ook liever zonder ijzers....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:21

Hoe doen jullie het met buitenritten?
Want de reden (dat hij op ijzers zet) is volgens de eigenaar omdat ik er veel mee ga wandelen
(nu heb ik het nog gedaan )

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:56

Buitenritten zonder ijzers is niet enkel mogelijk, het is ook veel veiliger.
Mijn paard glijdt nooit meer weg als het van iets verschiet. Ik galoppeer zelfs op verharde wegen!
In het begin moet je natuurlijk wel geleidelijk aan de zool-en vooral de straat- gewend maken aan harde ondergronden.
Dit is zowaar het belangrijkste wat je moet doen als je zonder ijzers rijdt, want dit zorgt nml voor het hoefmechanisme.
Ik heb wel hoefschoenen staan die ik aandoe tijdens zijn overgangsperiode naar blootsvoets rijden.
De ene dag rijd ik zonder, de andere dag doe ik ze aan om de straal niet te fel te belasten.
Blijf gewoon in het feit geloven dat zonder ijzers gewoon veel gezonder is voor de benen van je paard!