Op ponykamp met een bijna dampig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Op ponykamp met een bijna dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:39

ik zou iig niet in een stoffige bak rijden...
heb hier thuis een bijna dampig paard en die wordt niet gereden als de bak niet gesproeid is, doe ik dat wel dan staat ze daarna echt te hoesten en te proesten en de dag erna zit er weer overal taai slijm enzo wat ze amper dr neus uit krijgt

van de DA mag het ook niet meer, dus de wei+bak worden eigenlijk standaard gesproeid!

alleen is het nu weer erger geworden, en heeft mn andere paard ineens ook wat last van hoesten en vooraal veeel slijm in zn neus, dus ik ga de DA zo weer bellen voor een ventipulmin-kuurtjedat hielp de vorige keer super bij het bijna dampige paard(samen met een antibiotica of iets geloof ik) en nouja dat moet die ander ook maar krijgen want 3 weken een vieze neus en hoesten duurt me toch te lang!

rust geven helpt idd niet, lekker laten bewegen zorgt ervoor dat het slijm makkelijker weggaat uit de longen, en idd op conditie houden
maar in een stoffige bak/bos etc rijden zou ik niet doen!
als je toch buiten gaat rijden, dan iig voorop, zodat je niet in het stof van de mensen voor je rijd!
en de bak sproeien voor je gaat rijden, en anders voor je paard kiezen en dus besluiten om niet te rijden in het stof

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:55

Dee, het bijna dmapige paard krijgt Ventipulim en Sputulysin
en Quentin die verder gewoon fit is en alleen een vieze snotneus heeft, die krigjt niets behalve als het langer dan een week aanhoud, dan krijgt hij ook sputulysin, dat lost het pus en slijm wat op waardoor hij het makkelijker kwijtraakt

Dee stond gisteren met haar hoofd aan de grond naar adem te snakken tussen het hoesten door, kwam alleen door het lopen in een stoffige wei
laat het dus maar snel gaan regenen

nog even over het zwaar ademen, dat is idd erger dan af en toe een keer hoesten! continu zwaarder ademen dan normaal is een teken dat het echt niet goed zit met de longen...

welk middeltje heb je van de DA gekregen voor je paard?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 08:31

ik heb sputulysin mee gekregen en ik denk niet dat de bak nu stoffig zal zijn want het gaat regenen volgens mij volgende week toch?? en de binnenbak word elke dag gestproeit en als het niet lukt mag ik in de bak op een manege paard!

ik heb er echt zin en ik hoop dat mindy het ook leuk gaat vinden!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 08:34

ow ja en ze ademt niet altijd zwaar alleen af en toe als ik al een tijdje draaf ofzo of naar een best harde galop. hoesten doet ze wel is als ze een appeltje heeft gehad en ze gaat daarna draven ofzo in de wei. dan komt er teveel (taai??) slijm denk ik en dat hoest ze er dan uit.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:51

klinkt toch niet echt gezond eerlijk gezegd
ik zou dus niet meer een tijdje achter elkaar draven of een flink galopje doen..dat zwaar ademen is een teken dat ze heel moeilijk genoeg zuurstof binnen krijgt!

sputulysin is een slijmoplosser, ons bijna dampige paard krijgt ventipulmin+sputulysin om weer wat op te knappen

ik zou dus lekker in de bak rijden, als die gesproeid is dan he en juist de buitenritten met een manegepaard maken, omdat je met een hele groep niet steeds kan gaan stappen voor jouw paard, en de kans groot is dat ze dus teveel moet doen

in de bak kan je zelf bepalen of je eventjes gaat stappen en haar op adem kan laten komen

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 13:11

ik dacht juist andersom voor juist het stof. maar ja ik kan het allemaal daar eens bekijken hoe het gaat en er altijd nog mee stoppen en ik weet dat ze niet helemaal gezond is en de dierenarts heeft gezegt dat het nooit meer overgaat en dat ik gewoon met haar kan doen wat je met een ander paard ook doet maar wel met respect zal maar zeggen. dus als ze zwaar ademt even stappen ofzo

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:31

bedoelde met in de bak rijden alleen als die gesproeid is, maar omdat je zei dat de bnnenbak altijd wordt gesproeid, zal die niet stoffig zijn

de bossen zal je zeker voorop weinig last van stof hebben, maar dan heb je wel het nadeel dat je pony de groep bij moet kunnen houden, en dat kan betekenen dat ze vaker zwaar zal ademen omdat het moeilijk voor haar is om bv een heel stuk te draven en dan een galopje erachteraan te maken. In de bak kan je zelf bepalen of je eventjes gaat stappen tussendoor

heb met de DA ook heel overleg gehad ivm het bijna dampige paard van mn moeder en regelmatig lichte beweging, om het slijm los te maken en de conditie op peil te houden is altijd goed! maar oppassen dat ze niet teveel gaan hoesten of zwaar gaan ademen, en niet in het stof rijden, dat waren de belangrijkste punten
en altijd kijken wat ze zelf aangeeft, is ze sloom dan zal ze dat niet zonder reden zijn en zich wrsch die dag minder fit voelen

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 18:10

ja ik snap het nu wel ja ik ga met je adviezen zeker iets doen en maandag ga ik weg en de eerste dag ga ik gewoon alles op haar doen, en als er een van de 2 dingen niet goed gaan doe ik dat de rest van de week op een manegepony!