ijzer vaak kwijt, oplossing= springschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

Re: ijzer vaak kwijt, oplossing= springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 15:32

Mijn smid is niet het probleem. Hij doet er alles aan wat er te doen valt. Alle genoemde oplossingen heeft hij al eerder toegepast zonder goede resultaten. Een ander paard bij ons op stal had dezelfde problemen toen hij nog door een andere smid werd beslagen. De eigenaresse is toen overgestapt op mijn smid en die heeft nooit meer problemen gehad. Ligt dus niet aan de smid!!!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:17

een smid kan geen brokkelhoeven voorkomen.... onderhoud is -net zoals het poetsen van je schoenen- heel belangrijk

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:11

Suzan1 schreef:
een smid kan geen brokkelhoeven voorkomen.... onderhoud is -net zoals het poetsen van je schoenen- heel belangrijk

Door op tijd en goed te beslaan kan je wel een en ander voorkomen.

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:33

Hallo,

wat bedoel je juist met "zonder ijzers is geen optie"?
Dit is nu wel juist hetgeen de BESTE OPLOSSING is voor jou. Mijn paard had juist hetzelfde probleem. Heb hem nu ong. 2 maand geleden de ijzers er vanaf gehaald en mij problemen waren uit de baan.
Je moet wel weten dat je er niet zomaar aan moet beginnen. Vraag een ervaren natuurlijk bekapper om je op goede weg te helpen.
Alle andere voordelen van blootsvoets te rijden vind je op www.hoefnatuulrijk.be.

Ik ben zelf wedstrijdruiter en rijd wekelijks springwedstrijden 1.10-1.20m en ga ook tot 3x per week een 5-tal km wandelen op harde ondergrond ter bevordering van het hoefmechanisme.
Mijn paard loopt nu veel soepeler als voordien!
Voor mij NOOIT hoefijzers meer!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:18

Citaat:
Door op tijd en goed te beslaan kan je wel een en ander voorkomen.

ik beweer ook niet anders. Alleen wordt het onderhoud vergeten, of verkeerd gedaan. En dan kun je nog zo'n goede hoefsmid hebben en keurig netjes op tijd beslaan, maar het blijft brokkelen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:44

Het paard van een goede vriendin van mij staat noodgedwongen op ijzer vanwege ernstige brokkelhoeven. IJzers waren bij dit paard een noodoplossing. Enig nadeel was ook bij dit paard dat de ijzers erg snel los gingen. Zij heeft goedkope springschoenen gekocht bij Divoza (twee mnd. geleden) en tot dusver gaat dit allemaal perfect. Dit paard is gevoelig voor mok, heeft een erg gevoelige huid. Maar heeft geen drukplekken of wondjes van de springschoenen. De springschoenen worden er enkel afgehaald tijdens het rijden. Wel is het zo dat zij de springschoenen goed ruim heeft gekocht.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:36

Mijn paard had hetzelfde probleem, nu heb ik dus een andere smid, en spontaan heb ik nergens meer last van!! Rara

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:24

Dewi, Fab had hetzelfde probleem, ik heb ook tijden geklungeld met springschoenen en zo, maar dat hielp allemaal niks.

Uiteindelijk heeft mijn smid ervoor gekozen, bij Fab ALTIJD de takken van de voorijzers een stukje in te korten, maar dat kan alleen bij paarden die netjes op tijd opnieuw beslagen worden (dus maximaal 8 weken!)

Ze heeft ze daarna nooit meer afgetrapt!

Verder is veel beweging bevordelijk voor de groei van de hoef; dus vaak trainen (bijna elke dag); alleen weidegang is onvoldoende beweging voor sommige paarden.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:16

Hoi Fab,
Mijn smid kan de takken echt niet korter maken dan ze nu al zijn. Ze wordt netjes elke 6-8 wkn beslagen en wat training betreft: ik volg mijn eigen schema waarin ik zowel dressuur (M-nivo), spring (B-nivo) en longeer. Ze krijgt naast de dag en nacht weidegang dus elke dag beweging. Denk zelf niet dat het daar aan ligt. Maar toch bedankt voor de tip!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:53

fabienne schreef:
Uiteindelijk heeft mijn smid ervoor gekozen, bij Fab ALTIJD de takken van de voorijzers een stukje in te korten, maar dat kan alleen bij paarden die netjes op tijd opnieuw beslagen worden (dus maximaal 8 weken)

NOOIT DE TAKKEN IN LATEN KORTEN!!
het paard heeft dan geen gelijke druk verdeling
zo werk je een peesblessure in de hand
heeft mijn merrie ook bijna gehad..
doordat ik het op tijd zag bleef het bij een overbelaste pees maar het had ook een vette peesblessure kunnen worden
ik laat de ijzers nooit langer zitten dan 6 weken dus daar lag het niet aan

gewoon de kavalkade hoefbalbeschermers omdoen voorkomt een hoop problemen
ik heb ze ook