.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: Dampig: verbetering?, Feiten?, Leugens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 19:58

ja dat dacht ik dus ook. oftewel; ik doe rustig aan deze winter, geen gescheer en geen deken op, al1 als het nodig is even een zweetdekentje.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 17:59

toch??

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:09

Als je zorgt dat ze droog is na het uitstappen en evt een zweetdeken opgooit om te zorgen dat ze geen koudje vat, kan dat best volgens mij.

Beter is om ze niet in het zweet te rijden, maar goed dat is haast onmogelijk in de winter met een dikke vacht dat snap ik. Maar zoveel mogelijk beperken kan natuurlijk wel.

Het is gewoon lastig, als je met zon paard swinters door wilt rijden of hij heeft extra bescherming nodig is het vaak een gehannes met deken of helemaal geen deken en dik in het haar laten komen, maar dan moet je weer erg uitkijken met het rijden.

Mijn paard heeft 3 verschillende dekens een dunne regedeken een dikkere winterdeken en een hele dikke winterdeken, voor elke tempr wel wat, persoonlijk vind ik vrselijk wat een gedoe met die dingen zeg, maar ik zie dat het hem zo ontzettend veel goed doet, doe ik iedere winter maar weer. heb het 2 winters anders geprobeerd oa 1 zonder dek en 1 met een dun dekje voor HEM wa dat niet goed, maar ieder paard is anders en wordt anders gebruikt daar moet je rekening mee houden. succes!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:20

maar ik neem aan dat jij ook een stal hebt of niet?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:27

BarbaLala schreef:
maar ik neem aan dat jij ook een stal hebt of niet?

Mijn paard heeft een stal idd
waar hij in de winter s'nachts in staat (deur dicht) en de rest van het jaar staat zn staldeurtje open zodat hij zelf naar binnen en naar buiten kan!
Vor hem is dat onmisbaar hij moet in zijn toestand echt een schuiltal hebben de stal die hij heeft is een buitenbox een binnenbox kan hij niet tegen, teveel stofjes.

Zomers al het echt warm is staat hij 24 per dag buiten met een schuilstal!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:42

ja kijk, dat scheelt een stuk. linda staat altijd buiten

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:11

ja en emara krijgt ook een schuilstal dadelijk voor in de winter...en ik laat haar zelf de wintervacht aan maken,,want doe toch bijna niks meer met haar en vooral in de winter niet...als het zo slecht weer is..ze krijgt gewoon een dunne deken op...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:50

Andrew staat dag en nacht buiten 's winters met waterdichte winterdeken met hals zodat het niet inregent bij de borst.

Ze krijgen als er te weinig gras staat kuil bijgevoerd. Als dat te schimmelig of stoffig is, dan merk je dat wel...
Goede kwaliteit voer is belangrijk en vermijden van stof en schimmels. Al die tips zijn hierboven al genoemd. ik rijd mijn pony dus bij voorkeur niet in het zweet (ben ik ook voor gewaarschuwd door kliniek in emmeloord) maar beweging geven in de frisse buitenlucht was wel goed, mits je niet over de grenzen van het paard heen gaat.

Mijn pony loopt niet goed in zware bodem, dat is te zwaar.
Heeft meer moeite met warm/stoffig weer en met koud weer heeft hij juist meer energie. Een koude droge winterse dag is heerlijk weer om te rijden voor ons