M'n jaarling staat met droes in de opfok! (noord holland)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shemar

Re: M'n jaarling staat met droes in de opfok! (noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 11:33

Citaat:
Hoe jonger ze droes krijgen hoe sneller de genezing, minder complicaties en last ze er van hebben.

Ook bij een jong paard kan het dus fout gaan, Django is net een jaar
oud!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:41

Is her dan niet meer dan droes?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:16

Shemar, is de droes niet naar binnen geslagen als ik dat zo hoor!

Ik ben nog steeds fel tegen droes. En zeker om paarden die het expres krijgen.
Vlak voordat Eowyn werd geboren heb ik op een "droesstal"gestaan.
Er is een hoop ellende geweest en er is zelfs een paard aan overleden. Dus o, o wat is droes onschuldig

Eowyn heeft enkele maanden geleden op sterven gelegen. Volgens de DA droes (dat weet ik nog niet 100% zeker, want toen waren de andere niet ziek geworden), nou ik heb moeten lopen vechten, maar gelukkig heb ik haar nog!

En bij Eowyn weer, hadden ze 6-8 weken geleden weer droes, alleen Eowyn was de enige die niet ziek werd. Die is door gehuppeld, geen bulten, geen koorts, nix. En al die andere bulten en ellende.
Dus of ze nu wel droes heeft gehad, maar toen is ze behandeld met AB, want dat kon niet anders meer, of dat ze (zoals sommige DA zeggen) antistoffen heeft van de geboorte, omdat ze op een droes-stal geboren is.

1 ding weet ik wel. Doe heel voorzichtig en houd haar goed in de gaten. Bij niet vertrouwen gelijk de DA bellen!!
Sterkte.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:20

Zomergriep, wat houdt dat dan in, daarvan werd gezegd dat het vorig jaar ook bij ons op stal was, zomergriep en droes, had het toen te druk met Joey (droes) om me er in te verdiepen, maar nu in ene vraag ik het me af, er waren nl. meer paarden die hoesten (ook een aantal met longontsteking) en griep, maar zonder bult en hevige snotneuzen, wel hadden sommige daarvan nare wonden.....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:24

zomergriep?? ken ik ook niet, maar dat zal denk ik zoiets zijn als een griep-verschijnsel. Ze kunnen er ziek van worden, maar het is misschien net weer een iets ander besie dan de droes.
Misschien l.u.l ik nu iets verkeerds, maar dat denk ik zo.

Het kan ook zo zijn, dat de paarden die vroeger al droes hebben gehad, nu als het ware een staartje meekrijgen van de droes. Zij worden er alleen verkouden en hoesterig van, maar krijgen geen rare enge bulten meer.

Misschien heeft iemand anders hier ook nog een antwoord op??

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:49

Nogmaals, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd gehoord hoor, ik had het toendetijd veelte druk met Joey... Denk ook dat het wel zoiets geweest kan zijn als droes, maar omdat ze de droes zelf wel hebben gehad ze wel verschijnselen daarvan krijgen, ik weet het anders ook niet, maar ik ben dan ook geen DA.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:10

shirley23 schreef:
Want nu moet hij antibiotica krijgen.

In dit stadium is het niet echt verstandig om hem aan de antibiotica te zetten.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:25

Tenzij het verslagen droes is, toch?
Bij droes is het idd niet verstandig, dan kan het nog langer duren voordat hij geneest, omdat de antibiotica de onstekingen tegen gaat en deze er juist uitmoeten wil hij genezen...
Bij verslagen droes is zijn de onstekingen (pus) in de bloedbaan terecht gekomen en dan is het wel verstandig! (heb even het een en ander na gelezen, doordat het in de bloedbaan terecht is gekomen kunnen er ook overal abcessen ontstaan)

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:07

Ja idd bij de verslagen droes is het wel aan te raden.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 07:32

als ze net droes hebben is het niet verstandig nee om het te geven. Die van mij heeft in het begin ook geen antibiotica gekregen. Maar naar maten ze zieker werdt heeft ze het wel gehad. Dan is het verstandig om het altijd te geven. En dat een veulen sneller er af is is bull Sh.. Die van mij was 2 jr toen ze het kreeg. Nou ze heeft echt op sterven gelegen. Woog nog geen 300 kilo. En er zijn genoeg veulens er aan dood gegaan. Dus ook is zal nooit expres mijn paard bij een droes paard zetten. Weet nu namelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
Zie ook mijn topic bij de foto's over droes. Dan schrik je je helemaal kapot.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 12:26

De dierenarts had het in het voorbijrijden zelf al gezien dat alles zo opgezwollen was, hij krijgt nu inderdaad antibiotica. Volgens de dierenarts is het een overgevoelige reaktie op de droes.

De wond in z'n nek is al aan het verbeteren, er komt bijna geen vuil meer uit.

Heb nog eens goed gekeken naar z'n benen, maar het is geen bloed wat er uit komt maar het vocht kan nergens heen dus ontstaan er "open benen" net als mensen wel eens hebben.

En z'n koker, tja wat moet ik daar van zeggen, heb er maar een foto van gemaakt kunnen jullie het zelf zien.

oeps foto werd wel erg groot en onsmakelijk, zal hem eerst bewerken

anders zie : http://i6.photobucket.com/albums/y214/westernponys/Django/IMAG0213.jpg

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:47

piggeljay schreef:
sorry Xox dat ik het zeg maar in Nederland is het bij de wet verboden om met dieren die een besmettelijke ziekte hebben te gaan rondreizen ook al ga je er mee naar je eigen stal.
een paard met droes of die op een stal staat met droes moet daar blijven tot de ziekte is uitgeziekt.
ga je er mee reizen dan breng je de bacterie wel door het hele gebied heen, een vlieg kan het over brengen. en de bacterie zelf verplaats zich ook door de lucht.
dus altijd je paard daar laten het liefst hem weg houden van de gezonde paarden. en afwachten tot de droes over is.
ik maak me daar heel erg boos over, sorry, dankzij zo'n nitwitz die wel haar paard wel bij een manege weg haalde heeft zij bij ons ooit een hele streek besmet met droes.
achteraf zei ze ja ik vond het zo zielig voor mijn paard dat hij apart kwam te staan op de manege dus heb ik hem daar maar weg gehaald en ik dacht als ik mijn mond nou maar houd tegen iedereen dat ik droes heb merken ze het misschien niet.
nou dank je wel we hebben het dus wel gemerkt

Wij hebben dat gedaan omdat de jaarling bij iemand stond die er niet naar keek en de onze had een naar binnen geslagen droes en die moest zo snel mogelijk met antibiotica behandelt worden. Dat was daar niet mogelijk en hij had het daar ook niet overleeft. % anderen zijn ook daadwerkelijk gestorven. We hebben dit gedaan op advies van de da. Ook hebben wij het zo gedaan dat de kans op versprijding eigenlijk niet mogelijk was. Naar mijn idee ging het in dit topic ook over zo'n geval

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:27

Citaat:
zomergriep?? ken ik ook niet, maar dat zal denk ik zoiets zijn als een griep-verschijnsel. Ze kunnen er ziek van worden, maar het is misschien net weer een iets ander besie dan de droes

Ik heb dit toevallig gevonden op m'n zoektocht naar droesverhalen;

Het is een goedaardig broertje van de droes, Streptococcus Equisimilis. Het lijkt op droes, alleen minder heftig en de aangetaste lymfeklieren breken lang niet altijd door.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:31

Wat een stoere naam voor het broertje van droes.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:14

PhiaBink schreef:
Ze kunnen droes beter als veulen hebben dan als volwassen. Veel brengen expres hun veulen/jaarling bij een stal waar droes heerst. Ze zijn dan voor hun hele leven tegen bestand.

die zijn dan niet goed snik als je mij vraagt. en een keer droes gehad is geen garantie voor het niet weer krijgen van droes.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:54

Dan heb ik het verkeerd vernomen van DA's en topfokkers en heb ik het niet goed gelezen in boeken.

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:55

het is niet zoo leuk maar je bent er vroeg bij en er zit 1 voordeel aan als je paard droes heeft gehad kan ie het nooit meer krijgen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:44

Het is zo dat ze het beter op jonge leeftijd kunnen krijgen. De kans op blijvende schade en complicaties is kleiner. Maar het kan wel mis gaan. De onze heeft een blijvende hartruis nadat er een abces op het hart is geknapt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:54

9 van de 10 keer gaat het goed. Verslagen droes komt niet veel voor.
Hoe jonger ze droes krijgen hoe beter. 1 keer droes is voor de rest van het leven beschermt.

Jeayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 05:56

PhiaBink schreef:
9 van de 10 keer gaat het goed. Verslagen droes komt niet veel voor.
Hoe jonger ze droes krijgen hoe beter. 1 keer droes is voor de rest van het leven beschermt.

Helaas ken ik een geval waarbij het paard 2 maal te kampen heeft gehad met droes, waarbij de 2e maal zelfs bijna fataal was afgelopen bij dit paard !
Dus er zijn uitzonderingen op de regel.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:01

Hoi. Ik wilde graag weten hoe het nu met je paardje gaat??
Is hij al weer beter?? laat het ons ff weten.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:51

Het gaat gelukkig weer een stuk beter met Django, ik ga elke dag naar de opfok om hem z'n medicijnen te geven en een emmer biks die hij als een gek naar binnen werkt.

De bulten op z'n borst zijn verdwenen en z'n benen zijn mooi droog. De plek in z'n nek is ook weer netjes, alleen z'n koker is nog wat gezwollen daar zitten nu zeg maar dezelfde plekken op als ze normaal in hun nek krijgen korsterig en stuk. Maar hij rent weer door de wei alsof er niks aan de hand is.

Met de andere paarden gaat het goed, op eentje na die is goed ziek. Al het vuil kwam via z'n neus naar buiten en hij is zeer sterk vermagerd.

De antibiotica was in Django zijn geval dus echt nodig, je zag hem meteen opknappen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:29

Top, dat is fijn nieuws. Soms moet je kiezen tussen het kwaad en het kwaad (dus antibiotica bedoel ik). Ik heb hetzelfde meegemaakt en ben toen heel blij dat ik voor AB heb gekozen, want daardoor is ze nu nog in leven.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:15

Wat goed dat het nu al wat beter gaat met je paard

En idd mensen die veulens weg brengen om expres droes te krijgen omdat ze dan hun hele leven er van af zijn zijn echt niet goed snik...
Ik ken een stal waarvan 4veuelens en een volwassenpaard daaraan is dood gegaan... Onse 2jarige heeft het gelukkig nog nooit gehad en hopelijk krijgt ze dat ook nooit!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:05

Het paardje van de TS had het wel erg te pakken.
Als mijnes zo'n piemel zou hebben zou ik me ook zorgen maken.

Die van mij heeft het ook gehad maar dat bleef bij hoge koorts en een flinke snotneus.

Over het algemeen komen ze de droes goed door.
Houd natuurlijk niet weg dat je ze niet meer in de gaten hoeft te houden.
Ik heb inmiddels heel veel droes gevallen gezien en maak me niet zo snel zorgen meer..alle zijn jong en sterk en knappen vrij snel weer op.