Zenuwsnede: wie heeft dit laten doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Zenuwsnede: wie heeft dit laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:17

Fitzroy schreef:
als er een zenuwsnede wordt toegepast moeten ze daarna 6 weken boxrust.
Waarom is dat? Het is een relatief kleine ingreep waarbij heel selectief de gevoelszenuw wordt doorgesneden. Ik zou juist denken: lekker in beweging laten op een afgezet stukje land.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:22

Ook het paard wat ik ken moest 6 weken boxrust, had ook te maken met aangroeien geloof ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:43

Klopt idd, Concorde. Het risico op aangroeien wordt zo verkleind begreep ik.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:50

ik las bij de Keerhoeve's info dat 25% kans op deze woekering heeft, da's best een hoog percentage. Kúnnen ze het uiteindje bij paarden dan niet in het bot begraven? Ze doen dat bij mensen in een ieniemienie gaatje en duwen het stompje zo naar binnen. Kan het wel gaan woekeren, maar geeft dan geen pijnklachten én je hoeft geen 6 weken boxrust te geven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 20:04

Paars, ik ga zeker nog eens al ins en outs van de zenuwsnede navragen voordat ik daar toe zal besluiten. Weet nu globaal een beetje wat het inhoudt en hoe de revalidatie eruit gaat zien.
Ik heb ook wel begrepen dat bij een ouder paard de kans op aangroeien veel kleiner is dan bij een jonger paard.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:39

'Ons' paard heeft tijdenlang enkel onder het zadel (3 kwartier per dag) gestapt na de operatie- moest eigenlijk aan de hand, maar het arme dier was zo druk dat aan de hand stappen niet te doen was, als je erop zat ging het veel beter. Dit paard was op het moment van de operatie 7 of 8 als ik het goed heb.
Suc6! Lijkt me geen makkelijke beslissing om te maken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:33

Hoe oud is jouw paard Fitzroy? De kans dat het goed gaat is nog steeds veel groter dan dat het fout gaat, en dan kun je misschien nog wat jaartjes recreatief met 'm omgaan. Sta gelukkig niet in je schoenen, maar zou mijn paardje die kans denk ik wel geven. Veel succes met deze beslissing, en wat je ook kiest: je hebt het dan weloverwogen en uit liefde gekozen, en dat is heel belangrijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 11:39

Mijn paard is 14 jaar nu, dus al redelijk op leeftijd. Ik vind het zo weer zo een hele moeilijke beslissing en stel deze nog even uit tot na de zomer. Met 6 weken boxrust is het handiger om dat tegen de winter te doen, dan kan hij nu gewoon buiten lopen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:26

Het paard dat bij die van mij in de wei loopt heeft het ook gehad.

Het alternatief was afmaken. Er is ook direct gezegd dat de 'oplossing' tijdelijk zou zijn, en het op enig moment weer verkeerd zou gaan. Ze heeft er enkel nog recreatief mee gereden.

We zijn nu ik dacht 5 jaar veder en hij loopt weer volledig kreupel aan beide benen. Het ziet er niet goed uit en de kans is groot dat hij moet worden afgemaakt.

Maar in de tussenliggende periode is hij dus gewoon pijn vrij geweest en zag er verder ook super uit.

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:23

Ik ken 2 mensen die hun paarden allebei 2x een zenuwsnede hebben laten ondergaan. Beide paarden zijn uiteindelijk bij de slager beland. Het ene paard heeft jarenlang matig gelopen, je zag duidelijk dat het paard veel spanning in de rug had en niet correct gereden werd.

edit Anya: tekst verwijderd die niet ingaat op vraagstelling.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:22

Ik vroeg allleen om reacties van mensen die daadwerkelijk een zenuwsnede hebben laten doen.
AdB aanhangers mogen elders reageren

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:43

edit Anya: de vraag van topicstarter is duidelijk. Ze vraag ervaringen met zenuwsnede. Geen fijne of minder fijne ervaringen met andere behandelwijzen. Ik ga dus een aantal van dit soort posts verwijderen...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:46

Een stalgenootje van mij heeft ongeveer een half jaar geleden door dierenarts Goosen (of Goosens??) de zenuwen van haar paard laten "bevriezen" met stikstof. Dit werd gewoon op stal gedaan, is geen operatie of zo, dit gebeurt aan de buitenkant van het been. Het enige wat te zien was waren een paar kale plekjes.

Sinds die dag loopt het paard weer goed. Het dier loopt tegen de twintig en wordt nu niet meer gebruikt voor dressuur, maar alleen recreatief en dat gaat tot nu toe prima.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:55

PB SheDevil28 eens, die heeft het ook bij haar merrie Iris laten doen.

Toch een vraag... waarom mogen daarna geen wedstrijden worden gereden en hoe valt dit te controleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:04

Een vriendin van mij heeft het laten doen. Was geen succes, uiteindelijk los je het probleem ook niet op. Als je zoiets doet zodat je paard nog pijnvrij in de wei kan lopen ben je denk ik goed bezig, maar als je wilt blijven rijden en dan met name dressuurmatig denk ik dat het een zeer tijdelijke oplossing is. Mijn persoonlijke mening is dat dat ook niet fair is, maar daar zit je vast niet op te wachten

Kortom er zijn positieve en minder positieve ervaringen , het is natuurlijk ook maar net hoe jouw paard daarop reageert. Succes met je beslissing.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:16

Mijn DA stelde me toen ook voor die 'oplossing'.

Hij zou mijn paard daarna nog max. 5 jaar geven.

Mijn hoefsmid heeft ervaringen met afvallende voeten na een zenuwsnede omdat ze en zweer hadden opgelopen die niet ontdekt werd.

Houd verder ook rekening mee met de risico's van de narcose.
Toen ik bij die DA was lag er buiten een paard te kreperen omdat hij over zijn hele lichaam bevangen was geworden na de narcose.
Arme dier was net 5 jaar en kwam alleen maar voor een tand probleem, hij is na komst van de eigenaar direct ingeslapen.

Ik heb niet voor de zenuwsnede gekozen...mijn paard is geholpen op een andere manier

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 07:32

Hmmmm, lijkt me een aardig spookverhaal van je smid als die beweert dat er meerdere zijn met afvallende voeten. Als dat een zo'n groot risico zou zijn zou een goede dierenarts dat echt wel vertellen. Kan me wel voorstellen dat dit jaaaaaaren geleden kon gebeuren.

Tja, narcose, daar zit altijd risico's aan. Zelfs als je je paard aan levensbedreigende koliek opereerd, loopt die nog het risico aan de narcose dood te gaan. Het is een overweging van risico's voor de eigenaar. Om nou te zeggen dat je dus een slechte ervaring hebt gehad en dus daarmee nooit je paard aan narcose bloot steld is wel heel kort door de bocht.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:04

Als het goed gebeurt kan het een verademing voor paard en ruiter zijn en kun je nog eeuwen plezier hebben, en groeit het weer aan doe je het nog een keer.

Ik zie het probleem niet, ken veel paarden die het gehad hebben door de jaren heen en geloof me: er zijn er die super presteren eronder of die er super pijnloos lekker gereden kunnen worden of whatever....

Kijk, een hoefkatrol voor een 4 (door sportarts geconstateerd) wordt nooit meer een 2 of 3.... hebben ze het zo erg dat ze er klinisch last van hebben, waarom zou je het dan niet doen?

Het is een kleine ingreep en er wordt maar één gebiedje gevoelloos gemaakt... de kroonrand, toon en overige gedeelte van de voet blijft normaal. Als hij dus een hoefzweer krijgt bijvoorbeeld of zoolkneuzing zal hij net zo kreupel zijn als een ander paard, alleen van de hoefkatrolontsteking zal hij geen last meer hebben.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:57

wij hebben het ook gedaan met ons toendertijd 7 jarige paard. die had HKO in de beide voorbenen en heeft dus ook 2 zenuwsneden ondergaan. toen 6 weken op boxrust met dik verband om, en toen langzaam aan weer begonnen. paard is zelfs daarna nog M dressuur geworden.
probleem blijft, dat zenuwen uiteindelijk weer aangroeien. na ongeveer 2/ 2.5 jaar werd hij weer kreupel en was het afgelopen. op 9 jarige leeftijd hebben we hem laten afmaken.

we mochten er niet meer mee springen na de ingreep omdat het paard bij blessures niet merkt dat hij gewond is. verder liep hij gewoon lekker en was gewoon vrolijk. je merkte er echt ruim 2 /2.5 jaar helemaal niets van.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:58

lowara schreef:
wij hebben het ook gedaan met ons toendertijd 7 jarige paard. die had HKO in de beide voorbenen en heeft dus ook 2 zenuwsneden ondergaan. toen 6 weken op boxrust met dik verband om, en toen langzaam aan weer begonnen. paard is zelfs daarna nog M dressuur geworden.

Kijk... dit bedoel ik. Hier wordt geroepen dat het paard daarna geen wedstrijden meer mag lopen. Maar... hoe kan een jury het zien als het paard daarna gewoon regelmatig loopt.

Ik vraag me ook af waarom het paard de wedstrijdsport niet meer in mag...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:14

Pb The-Syllie anders eens, haar paard heeft ook een zenuwsnede gehad en ze rijd nog steeds erop.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 15:01

Eerlijk gezegd vind ik het zelf niet erg fair om met een afgekeurd paard de ring weer in te gaan, buiten dat het niet mag van de verzekering.
Ik vind trouwens dat je dat op Z2 niveau ook niet kunt verlangen. Ik zou al heel blij zijn als ik een beetje door het bos en over de hei kan rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:58

Citaat:
Als dat een zo'n groot risico zou zijn zou een goede dierenarts dat echt wel vertellen. Kan me wel voorstellen dat dit jaaaaaaren geleden kon gebeuren.

Tja, narcose, daar zit altijd risico's aan. Zelfs als je je paard aan levensbedreigende koliek opereerd, loopt die nog het risico aan de narcose dood te gaan. Het is een overweging van risico's voor de eigenaar. Om nou te zeggen dat je dus een slechte ervaring hebt gehad en dus daarmee nooit je paard aan narcose bloot steld is wel heel kort door de bocht.

TS wou verhalen horen.
Dit zijn verhalen die ik van dichtbij heb gezien of gehoord.

Tuurlijk is elke ingreep en risico. Maar dit is wel een ingreep waarbij je wat langer kan nadenken over de voors en tegens dan bij een spoedeisende operatie.
En toen ik dat paard daar zag liggen moest ik wel even slikken.

Ik vind het niet kort door de bocht het is gewoon een aantal dingen op een rij zetten alvorens je de beslissing neemt.
Zo'n ingreep is niet niks, zowel voor jou, je paard als voor je banksaldo.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:23

Ik ken 1 paard die het gehad heeft. Toen ik het paard zag, was hij 20+ en heeft jaren goed gelopen.
Het paard was kreupel en bleek een hoefzweer te hebben. Na uitgebreid onderzoek bleek de hoefzweer erg diep te zitten, zelfs tot in het hoef- en /of straalbeen. Toen is besloten het paard te euthanaseren.

Dit is natuurlijk een heel erg vervelende complicatie, maar als je op zo'n moment een juiste beslissing kan maken (voor het paard) dan zou ik niet weten waarom je geen zenuwsnede zou doen, maar dat is natuurlijk helemaal jouw eigen keuze. Ik wilde alleen even vertellen dat ik dit een keer gezien heb en dat het er echt heel erg vreselijk uitzag. Succes met jouw beslissing!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:42

Misschien vind je het off-topic, maar dan mag de mod het verwijderen hoor, maar ik wilde toch weer even reageren. Kan me zó voorstellen dat je alle voors en tegen thuis zit af te wegen, maar een beslissing niet te lang wil uitstellen!
Helaas zijn er veel dierenartsen/hoefsmeden met een mening en met hun ervaringen omtrent de zenuwsnede. Of zij ook voldoen aan kwaliteitseisen (oftewel hoe goed zijn ze in hun vak?) weten we vaak niet. Je moet dan afgaan op ervaringen van anderen en vaak is het zo dat als het paard het niet haalt (met wat voor aandoening dan ook), maar de DA erg aardig was en naar het idee van de eigenaar zijn best heeft gedaan, de baas er toch tevreden mee is en rust over kan hebben. Of hij misschien een totaal verkeerd beleid heeft gevoerd komt dan niet meer ter sprake! Dat speelt in de humane geneeskunde net zo goed, maar daar zijn al veel meer kwaliteitskaders gekomen. Dat er een hoef afvalt omdat er een hoefzweer niet wordt herkend kan denk ik wel gebeuren, als de zenuwsnede te rigoreus is aangepakt zich niet heeft beperkt tot het katrolmechanisme. Ik denk zelf dat als je opzoek gaat naar een DA met aangetoonde ervaring op dit gebied, hij dit heel veilig kan doen, en je daarmee je paard een kwalitatief beter leven kan geven als recreatiepaard. Natuurlijk kunnen ze geen garantie geven, maar je moet denk ik echt proberen dat je terecht komt bij een expert. De plastisch chirurg onder de paarden zal'k maar zeggen. Van mij part een bullebak van een DA, maar wel goed in z'n vak, snappie? Ik sluit me dus eigenlijk aan bij Mireille, als het goéd gebeurt, zou ik mijn paard gunnen, die extra jaren, al zijn het er maar 2 of 3 (maar misschien véél meer!).