Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ibbel schreef:Ik heb het voor mijn 2 jaarlingen, die alles eng en nieuw vinden, ook gebruikt, om de eerste ervaringen met de hoefsmid (en ik heb een hele lieve geduldige) goed te laten verlopen. Nu zijn ze zo gewend dat het niet meer nodig is. Liever een eerste ervaring op een 'roze wolkje' dan een slechte eerste ervaring.
) oa. een hoefzweer, een grote ontsteking dieper gelegen in de hoef en een lichte vorm van WLD. Dit zat allemaal tegelijkertijd in een achterhoef
. Samen met mijn huidige smid en mijn va is de hele handel uitgesneden. Mijn paard heeft hier behoorlijk last van gehad, sindsdien is ze dus vreselijk bang geworden voor zowel de smid als de va als het om haar achterhoeven gaat. Citaat:Een jaarling die voor het eerst naar de hoefsmid gaat, da's in mijn ogen 11 maanden te laat. Ik ben er heilig van overtuigd dat veel paarden een verkeerde beenstand hebben doordat er te laat met bekappen begonnen wordt.
Citaat:
Ik blijf bij mijn standpunt: het is de taak van de eigenaar om vanaf het allereerste begin een paard te wennen aan handelingen zoals die nodig zijn voor de hoefsmid. En als je in het leerproces een hoefsmid tegenkomt die ruw is, van 'lekker opschieten houdt' en je paard niet met het nodige respect behandeld, wees daar dan alert op en vraag hem het anders aan te pakken. Of zoek een ander die wel met jouw 'opvoeding' wil meewerken.