Sedalin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Sedalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:14

Sedalin is idd uit de handel, plaatsvervanger Sedasan bevat precies dezelfde werkzame stof, nl acepromazine maleaat, alleen bevat het 35 mg per tube ipv 70 mg. Kortom, je moet er voor hetzelfde effect 2x zoveel van geven.
Ik heb het voor mijn 2 jaarlingen, die alles eng en nieuw vinden, ook gebruikt, om de eerste ervaringen met de hoefsmid (en ik heb een hele lieve geduldige) goed te laten verlopen. Nu zijn ze zo gewend dat het niet meer nodig is. Liever een eerste ervaring op een 'roze wolkje' dan een slechte eerste ervaring.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:40

@ Ibbel: hier in België is het anders nog gewoon te verkrijgen hoor. Ik heb het een paar maanden terug nog gebruikt voor Twister. Die had door een peesblessure vier maanden in zijn stal doorgebracht en mocht niet eerst aan de longe of los voor we er weer op gingen, en dat zag ik eerlijk gezegd niet zitten. Eén streepje Sedalin er in en klaar... Ik ben er erg over te spreken, hij werd er niet suf van ofzo, alleen wat rustiger!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 06:40

Kan best wezen, maar in Nederland is het al 2 jaar uit de handel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:21

Ibbel schreef:
Ik heb het voor mijn 2 jaarlingen, die alles eng en nieuw vinden, ook gebruikt, om de eerste ervaringen met de hoefsmid (en ik heb een hele lieve geduldige) goed te laten verlopen. Nu zijn ze zo gewend dat het niet meer nodig is. Liever een eerste ervaring op een 'roze wolkje' dan een slechte eerste ervaring.

En dat is dus de rede dat het vaak zo'n probleem wordt...
Een jaarling die voor het eerst naar de hoefsmid gaat, da's in mijn ogen 11 maanden te laat. Ik ben er heilig van overtuigd dat veel paarden een verkeerde beenstand hebben doordat er te laat met bekappen begonnen wordt. Begin je vroeg en met beleid, hoeft je paard niet verdoofd te worden om de eerst ervaring prettig te laten verlopen en zijn z'n hoeven van het begin af aan netjes onderhouden en daarmee z'n beenstand optimaal.
JUIST bij zo'n jong ding is hoefonderhoud heel belangrijk... er is nog zoveel te beinvloeden aan die jonge beentjes dat kleine foutjes in de stand nog gecorrigeerd kunnen worden, maar rechte beentjes ook héél makkelijk krom kunnen worden door geen onderhoud te plegen.

Vanaf de eerste week af aan kun je een veulen al opvoeden in dit soort dingen. Voetje geven enz. Zodra de smid voor het eerst bij de merrie komt, gelijk ook even naar het veulen laten kijken... hoefje optillen, met de rasp tegen de zool kloppen (dit kun je zelf trouwens ook al geoeffend hebben met een borstel of iets anders hards tegen de zool van de hoef tikken, even met een vijl langs de rand...enz.).
Op die manier kun je een veulen stap voor stap laten wennen én de hoeven dus al vanaf het begin bijhouden... En verdoven om het voor de eerste keer makkelijker te laten zijn is dan al helemaal niet nodig.

Mijn advies: neem de tijd, ga oefenen, zoek een smid die het geduld kan opbrengen. Mijn smid houd ook van doorwerken, maar er is een verschil tussen een paard wat aan't klieren is en een paard wat daadwerkelijk angst/stress heeft. Een goede smid kent dat verschil en handelt daar naar.
Ookal wordt het dier verkocht, hij zal z'n hele leven nog naar de smid moeten en als je nu voor die laatste keer er nóg een keer zo'n stress ervaring van maakt, krijgt het dier én de volgende eigenaar er alleen maar geen groter probleem aan.

Veel succes en geduld!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:38

Mijn paard heeft helaas ook een hoefsmid-trauma opgelopen door hoefproblemen die ze in het verleden heeft gehad. Mijn merrie had (door toedoen van mijn vorige smid die niks opgemerkt had Boos! ) oa. een hoefzweer, een grote ontsteking dieper gelegen in de hoef en een lichte vorm van WLD. Dit zat allemaal tegelijkertijd in een achterhoef Ach gut . Samen met mijn huidige smid en mijn va is de hele handel uitgesneden. Mijn paard heeft hier behoorlijk last van gehad, sindsdien is ze dus vreselijk bang geworden voor zowel de smid als de va als het om haar achterhoeven gaat.

Aangezien mijn paard dus echt gevaarlijk werd heb ik in overleg met mijn smid besloten om haar de eerste keren daarop licht te verdoven met Sedalin/Sedasan. Voor mijn paard heeft dit juist goed gewerkt en inmiddels is ze al weer redelijk goed te bekappen achter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:35

Citaat:
Een jaarling die voor het eerst naar de hoefsmid gaat, da's in mijn ogen 11 maanden te laat. Ik ben er heilig van overtuigd dat veel paarden een verkeerde beenstand hebben doordat er te laat met bekappen begonnen wordt.

Nee, nee. Ze zijn als veulen ook keurig regelmatig bekapt hoor! Nu ze jaarling zijn, zijn ze echter een beetje aan het 'puberen' en dus veel dwarser (en ondertussen ook sterker). En hoewel ik er alles mee kan doen, is zo'n enge vent aan je lijft toch even wat anders. Dus een streepje sedalin, om die enge vent ook leuk te laten worden. Wat na 2 keer ook het geval is. Zonder trauma's - van beide kanten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:44

Oh ok..maar 't ik bedoelde nog niet eens jou persoonlijk hoor, was meer 'in z'n algemeenheid' gesproken... Vaak zie je dat veulens eerst met de merries en later in de opfok fijn de wei op geknikkerd worden en dat er drie jaar lang nauwelijks naar omgekeken wordt. "Lekker paard zijn" noemen ze dat... En dan na drie jaar worden ze uit de wei gehaald en moet alles ineens met grof geweld binnen drie maanden geleerd worden...
Alsof je een 12 jarig kind eerst altijd lekker laat spelen en dan ineens naar het voortgezet onderwijs stuurt...
En het dan ook nog gek vinden als er problemen ontstaan...
Ook met een gedegen opvoeding kan een paard lekker paard zijn, maar 't scheelt een hoop gedoe voor degene die er naast staat en een hele hoop stress voor het paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:20

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik doe ook niet dagelijks iets met m'n jonkies, maar 1x in de week komen ze toch wel uitgebreid in handen.
Ik zou ze niet graag ergens 100 km hiervandaar op de Friese klei willen hebben staan. Hoe goed die opfok ook kan zijn. Is toch anders dan wanneer je ze thuis hebt. Ik realiseer me ook dat dat niet voor iedereen is weggelegd, en dan maar liever 24 uur per dag min of meer verwilderd op de Friese klei dan geheel of gedeeltelijk op stal. Want dat is nog erger.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:38

Citaat:

Ik blijf bij mijn standpunt: het is de taak van de eigenaar om vanaf het allereerste begin een paard te wennen aan handelingen zoals die nodig zijn voor de hoefsmid. En als je in het leerproces een hoefsmid tegenkomt die ruw is, van 'lekker opschieten houdt' en je paard niet met het nodige respect behandeld, wees daar dan alert op en vraag hem het anders aan te pakken. Of zoek een ander die wel met jouw 'opvoeding' wil meewerken.

Daar ben ik het helemaal mee eens, daarom hebben wij ons veulen al op een leeftijd van 6 weken laten bekappen, helaas was de hoefsmid toen in zo'n bui van "ik zal dit varkentje wel even wassen" en is ze nu 3 jaar en heeft nog steeds problemen met de hoefsmid. Ik heb de hoefsmid destijds inderdaad verteld dat hij haar rustig moest behandelen, maar het kwaad was al geschiedt... Ze is tegenwoordig wel wat rustiger, heeft geheel tegen mijn principes in zelfs wel eens met een praam opgestaan, dat is nu niet meer nodig en met een rustige behandeling geeft ze zichzelf er nu aan over. Maar zo snel de hoefsmid aankomt, rent ze weg.
Helaas heeft de topicstarter daar nu niets meer aan, het is te hopen dat de nieuwe eigenaar met dit probleem om kan gaan. Ik ben zowieso tegen verdoven, maar als je zeker ervan wilt zijn of iets helpt moet je vragen of de dierearts langs komt om een injectie te geven, dat gebeurt bijv ook als de paardentandarts moet komen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:20

Seadalin (of iets dergelijks) kan best wel werken hoor, maar je neemt een bepaald risico (bijwerkingen). Ik vindt dat je wel een erg goede reden moet hebben om met dat spul in de weer te gaan... Ik zou kiezen voor rust en geduld. Dan krijg je veel meer vertrouwen en respect van je paardje terug. Neem er de tijd voor!