Laag rode bloedcel gehalte... ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Laag rode bloedcel gehalte... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 15:35

Blijf dan nog maar even duimen Wranglerbutt, want ik heb toch nog iets te vroeg gejuicht. Temperatuur ging in de loop van gistermiddag/vannacht weer wat omhoog, vanochtend weer net iets boven de 39C dus toch nog weer een spuit cortico's. Slijmvliezen wel iets minder rood, puntbloedingen zijn aan't verdwijnen, maar blijkbaar valt haar imuunsysteem toch weer terug in een te hoge versnelling.
Dit is in eerste instantie de laatste spuit die ze krijgt, mocht het nog niet voldoende blijken, dan gaan we eerst weer bloed trekken om nog wat andere zaken uit te sluiten.
Ondertussen voelt Dot zich nog steeds lang niet prettig...staat de hele dag op stal (terwijl ze zelf naar buiten en binnen kan) en staat ook vaak wat te kreunen... ik heb behoorlijk medelijden met m'n meisje, maar kan ook niet meer doen dat dat ik doe om het haar zo makkelijk mogelijk te maken. Blé, wat is het toch beroerd als ze zo ziek zijn...

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:55

He Francis, wat verschrikkelijk rot dat ze nog steeds niet opknapt! Sterkte er mee!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:30

Wat rot Francis. Sterkte!
Wat B'elanna heel erg hielp toen ze zo enorm langdurig koorts had was haar zachtjes afsponsen. Knapte ze weer iets van op.

Nogmaals sterkte.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 21:58

Ja, afpuiten en afsponsen werd me al vaker geadviseerd, maar als ze koorts heeft, heeft ze 'koude' koorst... haren recht omhoog en rillen als een rietje... lijkt me dat afsponsen/spuiten dan niet echt slim is... Maar de koorts is inmiddels al weer weg, eerder vanavond was het al weer netjes 37,5. De cortico's werken wel snel, alleen nog niet 'blijvend'. Nu afwachten of deze meer zoden aan de dijk zet en anders weer bloedonderzoek doen.

Dank jullie voor het medeleven meiden!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:17

Pffff Francis, ik hou dit topic al even in de gaten en heb niet eerder gereageerd.

Laat nou vorig weekend mijn jaarling ineens enorme koorts hebben, 41.4!! Hij was super sloom en stond wiebelig op de benen. Hij heeft ook koortsremmers gehad en deze hielpen ook. Deze heeft hij maar twee keer gekregen omdat koortsremmers helemaal niet zo goed zijn vertelde de veearts. Hij heeft ook Anitbiotica gekregen (TSO pasta) en een poeder waarvan ik de naam niet zo weet (als je het wilt weten ga ik het uit de stal halen!) en vanaf woensdag gaat het steeds beter met hem. Eerlijkheid laat mij zeggen dat vrijdag hij zo'n sprong in zijn gezondheid had gemaakt dat ik eindelijk rustig kon ademen.

Ook mijn veearts staat voor een raadsel, zulke hoge koortstemps zonder aanleiding vond hij heel vreemd, hij dacht ook aan een infectie en zei me mijn andere paarden goed in de gaten te houden. Gelukkig, ik klop het direct af, heb ik nog geen gekke dingen gezien. Verder had hij geen neusuitvloeing als bij jouw Dot en hoest af en toe na het rennen. Slijmvliezen zagen er goed uit, wel vond ik dat hij iets kneep met zijn buik en zijn hartslag lag een stuk hoger, 80.

De arts die zaterdag kwam vertelde mij dat er meer dieren waren die dag die ineens onverklaarbare hoge temps hadden....door mijn eigen jaarling ben ik later vergeten te vragen hoe het daarmee ging. Hij dacht die dag nog dat hij bevangen was van de hitte die er die zaterdag was.

Ik blijft gewoon duimen, nu voor jou, hopelijk knapt Dot lekker op en zijn we dit straks snel vergeten..... hou je ons op de hoogte?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 22:50

Dot heeft gelijk vanaf de tweede dag, toen bleek dat de temperatuur na de eerste koortsremmer weer omhoog ging hele dure antibiotica's gehad, volgens de DA zo'n beetje de beste die te krijgen zijn. Daar heeft haar lichaam niet op gereageerd, wat al aangeeft dat het niet om een bacteriële infectie ging. Die AB's kreeg ze dan ook voornamelijk om haar longen schoon te houden van secundaire bacteriële infecties, die vaak ontstaan bij een virusinfectie en vaak ook de meeste schade aan longen aanrichten.
Dot heeft inderdaad ook maar beperkte koortsremmers gehad, drie in ons geval, omdat die intraverneus ingespoten worden en het middel de vaatwand kan aantasten. Vandaar dat Dot na die derde spuit Quadrisol kreeg om de koorts te remmen, want bij haar bleef het zelfs na drie spuiten dus nog oplopen tot boven de 41 graden.
Toen de DA dus die allergische reactie vermoede heeft ze cortico's gehad en moest ik stoppen met de Quadrisol en toen bleef de koorts dus weg, tot vandaag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:00

Pffff...dacht je dat ze er bijna bovenop kwam, en nu weer een terugval, balen zeg!
Ik hoop dat de appeltjes een beetje helpen Knipoog !

Veel sterkte weer/nog steeds en geef r maar een grote knuffel van [naam], [naam] en mij!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 10:15

Ja, dat dacht ik ook Skippy. Iets te vroeg gejuigd dus.
De appeltjes zijn lekker, maar soms kan ze gewoon zo slecht slikken dat ze zelfs slobber met stukjes appel niet eet. Gister een hele bak weg kunnen gooien. Gelukkig ging het vanochtend al weer een stuk beter, de cortico's werken wel vrij snel. Nu hopen dat ze ook blijvend verbetering gaan geven, anders moeten we verder gaan zoeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:17

Appelmoes met slobber!
Hoop dat het snel beter gaat.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 10:37

Ja, die wil ik ook nog es gaan proberen... had er ook al honing doorheen gedaan. Maar't gaat er niet zozeer om dat ze't niet lust... ze kan het gewoon slecht slikken als de slijmvliezen in d'r keel opgezet zijn. Zodra de cortico's gaan werken neemt die zwelling af en kan ze ook gewoon muesli eten, zoals vanochtend.
Ik maak het steeds maar zo lekker mogelijk om haar toch tot een paar happen te verleiden, maar gister, toen de cortico's uitgewerkt waren (voordat de nieuwe dus gingen werken) wilde ze dus écht niet.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:26

Zou er wat heersen ofzo. Mijn paard heeft ook op onverklaarbare wijze van de ene op de andere dag 41 graden koorts! Dat begon zaterdag en toen heeft hij koortsremmers gehad en antibiotica. Ondanks dat bleef de koorts toch niet weg en gisteren is hij weer 2 keer gespoten.
Vanmorgen was de temp netjes 37.6 en had ook weer gegeten.
Volgens de arts een of andere virus infectie. Hij verwacht niets ernstigs en hij wordt elke dag gespoten om de koorts weg te krijgen en einde van de week zou ie weer de oude moeten zijn.
Er zijn momenteel meerdere paarden die plots met koorts te kampen hebben volgens de arts. Kan met het wisselende weer te maken hebben.
Ik wacht het ook nog even af en hoop dat ie weer snel opknapt.
Het is inderdaad niks om je dier ziek te zien.
Veel sterkte ermee!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 15:50

Tja, het begon bij Dot ook als een 'gewone' virusinfectie, maar haar lichaam reageert dus 'overspannen' zeg maar... Ik heb inmiddels van nog meer paarden gehoord die korte tijd met hoge koorts hebben gestaan. Bij de meesten duurde het echter maar een week ofzo... Dot gaat d'r derde week inmiddels in.
Overigens, pas wel op met te veel koortsremmers spuiten, dit spul kan n.l. de ader op de plek waar het ingespoten wordt aantasten. Dot mocht na de 3e spuit niet meer en is daarna op Quadrisol gezet (da's een oraal middel wat tevens pijnstillend en ontstekingsremmend werkt).
Ook is koorts kunstmatig helemaal weg halen ook niet goed. Koorts is een afweermechanisme wat het virus dood en door het blijvend te onderdrukken loop je dus de kans dat het virus niet gedood wordt en na het stoppen met de koortsremmers alsnog de kop op steekt. Daarom kreeg Dot ook pas weer koortsremmer als het echt boven de 40 graden ging, eerder niet. Een beetje koorts is goed, alleen langere tijd boven de 40 (of zelfs 41 dus) is slecht.
Je dierenarts zal neem ik aan wel weten wat'ie doet, misschien dat hij maar kleine beetjes tegelijk spuit ofzo, of een ander middel dan wat Dot kreeg, maar houd het toch een beetje in de gaten...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 01:12

jeetje francis, ik lees dit nou net.
helaas heb ik ook geen info voor je maar wil je toch heel veel beterschap met Dot wensen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 01:29

Dank je... ben net terug van stal het het gaat weer helemaal niet goed. Ziet er naar uit dat de cortico's hun werk niet meer doen, want ze stond weer te rillen van de koorts (39,5) en bijna constant te kreunen (zo erg had ze't tot nu toe nog niet gedaan). Ik zou morgen ochtend zowiezo al bellen met de DA, maar stond echt in dubio of ik hem nu nog uit bed moest bellen. Heb ik maar niet gedaan, maar Dot het laatste beetje Quadrisol gegeven dat ik nog had van vorige week. Ik wilde haar ook niet zo de nacht in laten gaan, want de temperatuur is vanavond wel snel opgelopen... eerder vanavond was het nog rond de 38.C
Hoop maar dat ik daar goed aan gedaan heb...
Kan wel janken ondertussen... Dacht echt dat we het gevonden hadden en nu werken die spuiten ook al niet meer... na elke spuit liep de temperatuur iets verder op en nu zijn we dus weer terug bij af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:59

Oh bah! Francis wat ontzettend naar! Dit moet echt slopend zijn voor je! Ik wou dat ik wat kon doen voor jou en Dot!
Ik ga maar heel hard duimen dat ze er nu snel bovenop komt! Wat zei de dierenarts?

duim duim duim ....

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:37

Jemig Francis, wat vervelend dat ze nog steeds zo ziek is! Veel sterkte...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:21

Verdorie, dat gaat niet goed!
Die van mij was gisteren plots weer goed, geen koorts meer. Dus we hebben ook niets meer gespoten.
Vanochtend weer gecontroleerd en toen had ie 37.3, dus dat is perfect.
Hopelijk ziekt ie zo stilletjes aan wel uit. Hij is nog niet helemaal zichzelf maar de koorts is gezakt en hij eet weer goed.
Er is bij mij ook nog steeds gevaar dat hij weer een koortsaanval krijgt dus ik controleer 3 keer per dag.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:25

Francis, heb zojuist het hele topic gelezen.
Vreselijk zeg Verdrietig .

Misschien kun je een contact leggen met Steffi of zo?
Weet het ook niet hoor maar omdat die meer therapieën beheersen. Wie weet kan accupunctuur helpen het lichaam weer snel in balans te krijgen met homeopathie als ondersteuning.

Ik duim heel hard voor jullie Ach gut .

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:43

Snotverdorie! Francis, wat extreem balen!!! Ik schrik ervan...........
Ook Kobus is een beetje uit zijn doen geweest de laatste week.Ook niet helemaal zichzelf en iets verhoging. Maar vandaag is ie weer goed en liggen de haren weer plat. Hij reageert altijd erg snel op extreme temp.verschillen én hij stond eerst op het land en nu weer bij huis, dus moet weer aan het hooi wat ie dus NIET lekker meer vindt.

Hoe is het vandaag met Dot gegaan?? Geef haar maar een extra knuffel van ons, Ach gut .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:17

Wat een vreselijk verhaal is dit. Heb even mee zitten denken, en vraag me af of je paard nu wel voldoende voedingsstoffen en vocht binnenkrijgt, zo nee, dan moet ze misschien aan het infuus en kunnen de medicijnen op die manier meteen worden gegeven (gelijkmatiger, want continue)? Heel veel sterkte!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 22:25

Vanmiddag heeft ze weer een spuit met cortico's gehad, maar nu intramusculair, zodat het wat langzamer maar langduriger werkt. Ik heb een tube Quadrisol gekregen voor 'noodgevallen' zeg maar, zoals gisteravond dus dat vind ik wel een prettig idee. Kan ik haar in ieder geval iets geven als ze weer echt heel beroerd is.
Ook is er weer bloed afgenomen voor nieuwe tests. Hij laat nu op alle dingen controleren die in het symptoombeeld van Dot passen. O.a. ook piroplasmose/babesia (die tekenziekte) maar verder nog wat andere bloedparasiten e.d. Hopelijk hoor ik daar morgen of overmorgen wat van. Tot die tijd blijven temperaturen en hopen...
Dank jullie voor het medeleven, 't is fijn te weten dat er aan ons gedacht wordt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:42

eet en drinkt ze verder wel goed dan?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 23:48

Ze drinkt vrij normaal, eten af en toe, als de medicijnen optimaal werken en haar slijmvliezen dus minder gezwollen zijn. Ze knabbelt wel de hele dag een beetje op hooi (raar, want ze heeft ook gras tot d'r beschikking, iets waar ze normaal gesproken niet af te slaan is als ze de kans krijgt om te grazen). Ik maak een paar keer per dag een klein beetje slobber voor haar, doe ik nu ook wat van die Subli EM in voor wat 'extra's', maar de ene keer eet ze't wel, de andere keer niet... Ze was eindelijk mooi op gewicht (was tot afgelopen winter altijd erg moeilijk op gewicht te krijgen/houden) een paar weken terug, eindelijk haar achterhand lekker ontwikkeld en inmiddels is het allemaal weer weg... kan alwéér opnieuw beginnen haar op gewicht te krijgen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 00:00

ik llas net je onderschrift
sterkte .

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:16

Hoi,

Als het inderdaad S.L.E. is dan is het raadzaam alles wat je voert, dus ook hooi,de weide, stalbedekking, drinkwater en eventueel slootwater uit te laten testen op metalen en toxische stoffen.
Ik begreep dat je contact hebt met een homeopaat. Die zou het voor je kunnen uittesten.

S.L.E. is even heel simpel gezegd een systeemfout in je dna dat actief kan worden door o.a. metaalbelasting en/of toxische belasting.
Er zijn diverse vormen.

Als je paard er weer bovenop komt ( wat ik van harte voor jullie hoop) is het van belang de weerstand hoog te houden.
Ook zal je op moeten letten met entingen. Ook daar kan je weer een reactie op krijgen.

Het lichaam maakt anti stoffen tegen de anti stoffen en vecht op die manier tegen zichzelf. Vaak zijn de leverwaarden verhoogd en zie je ook een afwijkend beeld in de witte bloedcellen.

Heel veel sterkte en ik duim voor jullie

groetjes,

Brialllen