Dillemma: Wel/Niet lang naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horserider

Re: Dillemma: Wel/Niet lang naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:56

mijn instructeur vertelde ook dat het niet zo'n goed idee was om mijn paard lang buiten te zetten, maar dat was meer op het oogpunt van het rijden! als je paard lang buiten staat en je gaat nog rijden dan is ie al goed uitgeraasd en loom van bv. het warme weer, dan heb je bij het rijden niet zo'n fris paard meer. hij raadde me aan om juist na het rijden het paard 3 uurtjes buiten te zetten. maar misschien dat dit bij jou ook helpt want dan is ie zijn energie al kwijt met het rijden zodat ie niet al te gek doet en zich aantikt!

volgende week heel het weekend wedstrijd, puntjes scoren!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 16:13

Mn instructeur wil graag ook maar 2uurtjes, maar ik vind in de wei staan toch wel lekker, dus nu elke ochtend vanaf uur of 9-10 tot uur of 2.
Op stal gaat ze weer snel dr staart schuren (met momenten; denk verveling).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:24

QuijoSavan schreef:
@ Cookies, mijn paardje vind het absoluut niet erg om op stal te staan... Lijkt netalsof ik dat vind, maar ik merk het soms aan haar gedrag. Ze wil dan gewoon lekker weer terug naar haar vertrouwde hok.

Natuurlijk wil je paard graag naar binnen: ze ziet haar hok als veilige plek, buiten is alles eng en komt ze stijf van de adrenaline te staan.

Heeft je paard ijzers onder? Zo ja zou ik die er onder vandaan halen. Kan je paard met een maatje het land op? Twee paarden zullen elkaar meer steun kunnen geven. Waar tikt ze zich aan? Er zijn strijkringen te krijgen die je langer om kunt laten dan peesbeschermers.

Voor de rest zou ik het idd opbouwen. Zorg voor afleiding en soortgenootjes op het land. Al moet iedere op een eigen stukje en worden ze alleen gescheiden door een draadje.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 21:53

Cassidy schreef:
Natuurlijk wil je paard graag naar binnen: ze ziet haar hok als veilige plek, buiten is alles eng en komt ze stijf van de adrenaline te staan.

Heeft je paard ijzers onder? Zo ja zou ik die er onder vandaan halen. Kan je paard met een maatje het land op? Twee paarden zullen elkaar meer steun kunnen geven. Waar tikt ze zich aan? Er zijn strijkringen te krijgen die je langer om kunt laten dan peesbeschermers.

Voor de rest zou ik het idd opbouwen. Zorg voor afleiding en soortgenootjes op het land. Al moet iedere op een eigen stukje en worden ze alleen gescheiden door een draadje.

Ijzers heeft ze nodig ivm wedstrijden/gezondheid en stapmolen (waar ze van de winter toch weer in moet met mesten).
Maatje is op dit moment onmogelijk (staat al ergens in topic). Maar ze staat wel naast paarden in de wei, dus ze niet helemaal alleen. Kunnen neuzen ect.
Ze tikt zich echt overal aan op verschillende plaatsen (binnenkant spronggewricht; heel hoog idd, binnenkant voorbenen hoog/laag ect).

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:13

zielig hoor........ ben blij met mijn paardje 24 uur p/d in de wei die zich nooit aantikt.

Waar zijn we terecht gekomen..... dit is toch de omgekeerde wereld???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:19

@ QuijoSavan: wat wil je, de optimale leefomstandigheden voor het paard, of je eigen belang? Wedstrijden zou ik even achterwege laten als ze alleen maar daarvoor ijzers onder zou moeten, en wat is de gezondheidsreden waarom ze ijzers onder zou moeten?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 10:47

*zucht* Er is hier niks zieligs aan. Ik heb nu al meerdere keren in het topic vermeld dat ze nu vanaf 9-10uur tot ong. 2uur naar buiten gaat en dit gaat nu zelfs goed zonder bescherming......

Snap niet wat jullie met deze discussie willen bereiken aangezien ik nu het probleem al deels heb kunnen oplossen.

En Cassidy, als ze zich open wil tikken doet ze dat toch wel. Met of zonder ijzers.

Omgekeerde wereld? Wat dan? Ik kan er ook niks aan doen dat mijn paard niet gewend is om zo lang buiten te staan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:07

QuijoSavan schreef:
Snap niet wat jullie met deze discussie willen bereiken aangezien ik nu het probleem al deels heb kunnen oplossen.

En Cassidy, als ze zich open wil tikken doet ze dat toch wel. Met of zonder ijzers.

Mag ik je er aan helpen herinneren dat jij het bent geweest die dit topic heeft gestart?
Ik ben het met je eens dat ze zich zowel met als zonder ijzers kunnen aantikken. Maar met een ijzer komt het wel drie keer zo hard aan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:47

Ik heb al meerdere malen dingen duidelijk aangegeven en ik blijf dezelfde dingen herhalen. Alsof ik me moet verantwoorden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:15

QuijoSavan schreef:
Mn instructeur wil graag ook maar 2uurtjes, maar ik vind in de wei staan toch wel lekker, dus nu elke ochtend vanaf uur of 9-10 tot uur of 2.
Op stal gaat ze weer snel dr staart schuren (met momenten; denk verveling).

Zelf vind ik het treurig als zo'n jong paard maar 2 uurtjes per dag naar buiten mag. Wat is het idee van je instructeur daar achter?

Ik zou het eerder gaan kijken wààrom ze zichzelf aantikt. Staat ze alleen of juist met een groepje dat elkaar opfokt? Zijn er misschien dingen vlakbij de weide waar ze van schrikt. De 'schade' zal ook een stuk minder zijn als ze geen ijzers onderheeft.

Verder ben ik er heilig van overtuigd dat er niets gezonder is voor een paard dan ruime weidegang (of loslopen in een grote paddock) met soortgenoten, zowel lichamelijk als geestelijk.

Daarnaast moet je je bedenken dat een weide een natuurlijke omgeving voor een paard is, in tegenstelling tot een stal. En natuurlijk kan er altijd iets gebeuren buiten maar dat is geen reden om je paard dan maar onder een glazen stolp te zetten (waarmee ik niet zeg dat jij dat doet). En, hoe meer ze gewend zijn buiten te lopen, hoe minder er gebeurt. Alhoewel lekker rennen er natuurlijk gewoon bij hoort.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 14:54

Mn instructeur zegt dat de meeste paarden zich buiten niet meer prettig voelen, dus hij denkt dat Savan zich gaat vervelen en dan zich aan kan tikken. Niet omdat hij ze niet buiten wil hebben.

Verder sta ik zeker achter de standpunten dat ze veel buiten moet zijn, maar een paard wat zich daar niet prettig voelt ga ik dan niet juist hele dagen buiten zetten.
Als ik om half 3 kom of om 3uur dan staat madam dus ook bij de uitgang te klooien omdat ze echt naar binnen wil. Tuurlijk het is steeds minder en steeds later, maar als ze naar binnen wil, mag ze van mij zekers.
Ze heeft ook nog geen stalondeugden, en verveelt zich niet op stal: ziet wat er allemaal op stal gebeurt (ze staat buiten en kan naar binnen kijken en ziet het erf).
Ze moet gewoon wennen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:33

QuijoSavan schreef:
Ze moet gewoon wennen.

Aan het op de wei staan bedoel je toch?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:45

ja, ze voelt zich nog niet veilig enzo op de wei.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:47

Geoon in de bak/paddock dan?
Vindt ze dat ook niet leuk.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:53

Gaat ze zand eten, maar het is bij beide hetzelfde. Gewoon verlangen naar veilige stal.
Maarja het gaat steeds beter.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:06

Als ik aan mijn paard kon vragen wat ze het liefste wou, zou ze zeggen liever naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:53

Als ze zich op de wei al zou vervelen, wat denk je dan dat ze op stal doet? En natuurlijk grazen ze neit constant. Ook een paard heeft ritmen en dat ebstaat voor een rgoot gedeelte uit foerageren, maar niet de hele dag. Ik zou absoluut mn paard niet van de wei halen. Ieder paard tikt zichzelf wel eens aan, ieder paard heeft een hoge risicofactor. Tikt hij zich echt extreem vaak aan dan zou ik op zoek gaan naar neopreen beschermers die goed ademen. daarmee kunnen ze egrust een aantal uur staan. Liever iets te lang beenbeschermers om dan je leven slijten op stal!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 20:57

Laat nou maar, dit heeft geen zin.... mn paard voelde zich absoluut niet op zn gemak buiten aangezien ze al 2 jr op stal gehouden werd... Ze went nu rustig, maar dat heeft tijd nodig...
Zucht.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:51

Mijn oude paard wou ook nooit op de wei staan. Hooguit 2 uurtjes en dan wilde madam weer naar binnen. Ieder paard heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing en als jouw paard zich op stal lekkerder voelt zet je hem toch fijn daar neer.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:19

QuijoSavan schreef:
Mn instructeur zegt dat de meeste paarden zich buiten niet meer prettig voelen,

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:42

Omgekeerde wereld idd... Paarden vervelen zich in de wei en niet op stal Dat gaat er bij mij echt niet in...
Bij het hek staan en 'naar binnen willen' is vaak niets meer dan om aandacht vragen/voer willen etc.

Maar goed, ik heb eerder te maken gehad met paarden die 24 uur per dag in een stal stonden. Daar krijg je idd 'rare' paarden van. Die weten in het begin idd niet hoe ze met de ruimte en de indrukken van buiten om meoten gaan.
Als dat het geval is, zou ik het idd rustig opbouwen. Eerst in een paddoch bijvoorbeeld, met een niet al te 'enerverend' uitzicht. Een klein stukje wei etc.

Wat betreft het aantikken. Daar kan je hoefsmit ook wel wat aan doen. Ik zou eens met hem overleggen... (of idd de ijzers er onderuit, maar dat wil je geloof ik niet).
Als je paard zich in de wei gaat vervelen en een maatje niet mogelijk is, zijn er nog wel andere opties. Die iets met voerballen, voetballen etc etc. Laat je creativiteit de volle loop

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:54

Helemaal mee eens Nienke.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:02

Sommige paarden zijn gewoon een beetje raar en ik vind dat je moet doen wat je paard gelukkig maakt. Als dat binnenstaan is dan is dat maar zo.
Ik heb vroeger een paard gehad die het gelukkigst was in een stal waar hij naar een blinde muur stond te staren. Vreemd maar hij was daar blij mee dus ga ik hem niet in een stal zetten met geweldig uitzicht waar hij zich opwind.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:36

Katja schreef:
Sommige paarden zijn gewoon een beetje raar en ik vind dat je moet doen wat je paard gelukkig maakt. Als dat binnenstaan is dan is dat maar zo.
Ik heb vroeger een paard gehad die het gelukkigst was in een stal waar hij naar een blinde muur stond te staren. Vreemd maar hij was daar blij mee dus ga ik hem niet in een stal zetten met geweldig uitzicht waar hij zich opwind.

Ik denk dat je er altijd naar zou moeten streven om het paard zoveel mogelijk paard te laten zijn, of weer te laten worden... Paarden horen buiten. Als een paard gelukkiger lijkt te zijn in een stal zou ik er toch alles aan proberen te doen om het paard buiten gelukkig te maken... Als je puur naar de fysiek kijkt is het ongezond om binnen te staan!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:12

Ben ik absoluut met je eens maar sommige paarden zijn nou eenmaal zo.
Die van ons was al zo vanaf het moment dat hij uit het land kwam als 2,5 jarige. Altijd in een koppel gestaan dus en goede jeugd gehad.
Na veel ellende hebben we toegegeven aan zijn eigen ideeën en daar heeft hij super mee gefunctioneerd.