hoefijzers... een noodzakelijk kwaad (?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: hoefijzers... een noodzakelijk kwaad (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:45

Spiker:
Het is mij niet geheel duidelijk wat nou precies je vraag is. Ik voel me trouwens in het geheel niet aangevallen hoor...ik begrijp gewoon het vraagteken niet als je zelf, zoals uit je inleiding blijkt, je eigen idee al hebt gevormd en daar ook tevreden over bent...Da's voor mijn gevoel niet echt een vraag om open discussie....

Ik zie aan het aantal posts dat je nog niet zo lang op bokt bent?
NB versus ijzers is een veelbesproken onderwerp op Bokt. Je zou de zoekfunctie eens kunnen gebruiken.

Als je echt benieuwd bent naar verschillende meningen over verschillende soorten hoefonderhoud... er is al heel wat afgediscussieëerd op Bokt. Eén van de langstlopende topics was
DEZE... daarin werd geruime tijd (met wat vallen en opstaan op discussiegebied Knipoog ) heel zinnig van gedachten gewisseld over allerhande soorten hoefonderhoud, voors en tegens en effecten!

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 11:06

nienke07 schreef:
Spiker:
Het is mij niet geheel duidelijk wat nou precies je vraag is. Ik voel me trouwens in het geheel niet aangevallen hoor

ik had het niet over jou..?

dat ik een mening formuleer wil niet zeggen dat ik niet open sta voor die van anderen. Overtuig me van het tegendeel, zou ik zeggen.
Mijn vraag was wat jullie mening is tav hoefijzers. Dacht dat dat duidelijk was.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:32

Nou mij was het niet geheel duidelijk...Ik dacht na je inleiding te lezen dat het je ging om NB versus hoefijzers... De stroom pro en anti NB kwam al op gang Knipoog
Volgens mij is er een heel breed scala aan manieren waarop je de voeten van je paard (en de rest, want dat zit er aan vast Knipoog kunt verzorgen... IJzers (in alle soorten en maten) is een mogelijkheid, NB (ook in soorten en maten Knipoog is een andere mogelijkheid...daartussen dan nog allerlei manieren zoals b.v. bekappen door een smid etc.
Geen paard is hetzelfde en ook de eigenaren zijn anders
Ik heb mijn paard op blote voeten lopen en houdt zelf met wat hulp zijn hoeven bij. Het werkt voor mijn paardje en het werkt voor mij!
Ieder zijn ding!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:33

spiker schreef:
nienke07 schreef:
Spiker:
Het is mij niet geheel duidelijk wat nou precies je vraag is. Ik voel me trouwens in het geheel niet aangevallen hoor

ik had het niet over jou..?

dat ik een mening formuleer wil niet zeggen dat ik niet open sta voor die van anderen. Overtuig me van het tegendeel, zou ik zeggen.
Mijn vraag was wat jullie mening is tav hoefijzers. Dacht dat dat duidelijk was.

..was even voor de zekerheid, omdat je eerder bij het eerste de beste tegenwicht oor je eigen ideeën meteen je afvroeg of diegene zich aangevallen voelde Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:10

er is een wetenschappelijk, peer reviewed onderzoek gedaan naar de invloed van ijzers op de drafkwaliteit.
ik kan het artikel nu even niet vinden . de conclusie was wel dat ijzers de draf verbeterden. Of dat nou de ruimte de ophef of wat dan ook betrof weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Zal nog eens kijken

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:25

ik laat mijn paardjes op de strasser methode kappen en ik ben ook niet een super natuurlijk freak hoor, gebruik even goed krachtvoer en s nachts gaan de paardjes ook na binnen

ze staan wel de hele winter en zomer overdag buiten
met de vierjarige hengst ga ik binnenkort de 30km endurance wedstrijden starten

ik heb gewoon de indruk dat ze beter lopen en diegene wat de paarden bekapt (raf anteunis voor diegene die hem misschien kennen) is heel erg vakkundig. kent ook super veel over de spieren van een paard wat ons ook al meerdere keren geholpen heeft

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:56

spiker schreef:
Vraagje aan ieder; In hoeverre beinvloedt een hoefijzer eigenlijk de prestatie negatief/positief? het heeft toch invloed op de knie-actie, snelheid van bewegen ed?? Moeten we dat meenemen in de beslissing om wel of geen hoefijzers toe te passen? Of is dat ondergeschikt?

Het kan mij geen worst schelen of m'n paard veel knieactie heeft of niet. Of dat hij mooier loopt met hoefijzers.

Het gaat mij erom wat in mijn ogen beter is voor het paard en dan vooral de benen.
Een paard heeft geen spieren in z'n benen omdat de benen zo ligt mogelijk moeten zijn (benen worden bij elke pas op de grond tot stilstand gedwongen om vervolgens weer hard achter het lichaam aan te moeten, terwijl het lichaam in één tempo door gaat. Dat afremmen en 'gasgeven' kost meer moeite hoe zwaarder de benen zijn.)
Er zijn dus in het been geen spieren die het bloed rond kunnen pompen. Het bloed zakt dus eerder naar beneneden en komt moeilijk weer omhoog. Daar heeft moedernatuur iets op bedacht: Het hoefmechanisme. Dat zorgt ervoor dat bij elke stap het bloed omhoog gepompt wordt.
Wat doen wij: we slaan er een ijzer onder. Weg hoefmechanisme! Bloed stroomt moeilijk omhoog, afvalstoffen blijven in het onderbeen en de kans op slijtage wordt groter.
Bovendien zorgen ijzers voor grote schokken tijdens het lopen, wat niet zo goed is voor de gewrichten.

Waar ga jij liever mee hardlopen: schoenen of klompen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:07

Op deze post wil ik toch even reageren:
Anouar15 schreef:
Een paard heeft geen spieren in z'n benen omdat de benen zo ligt mogelijk moeten zijn (benen worden bij elke pas op de grond tot stilstand gedwongen om vervolgens weer hard achter het lichaam aan te moeten, terwijl het lichaam in één tempo door gaat. Dat afremmen en 'gasgeven' kost meer moeite hoe zwaarder de benen zijn.)
Er zijn dus in het been geen spieren die het bloed rond kunnen pompen. Het bloed zakt dus eerder naar beneneden en komt moeilijk weer omhoog. Daar heeft moedernatuur iets op bedacht: Het hoefmechanisme. Dat zorgt ervoor dat bij elke stap het bloed omhoog gepompt wordt.

Er zitten wel degelijk spieren in de benen, alleen niet onder de voorknie en het spronggewricht. Daarboven zit een hele set buig- en strekspieren.

Moeder natuur pompt het bloed rond met het hart, óók in de onderbenen. Met elke hartslag wordt het bloed een stukje verder gepompt, en in de aderen zitten klepjes die voorkomen dat het bloed weer terug naar beneden stroomt. Als het bloed alleen door het hoefmechanisme zou stromen, zou het paard nooit even kunnen blijven staan, laat stáán liggen...

Citaat:
Wat doen wij: we slaan er een ijzer onder. Weg hoefmechanisme! Bloed stroomt moeilijk omhoog, afvalstoffen blijven in het onderbeen en de kans op slijtage wordt groter.
Bovendien zorgen ijzers voor grote schokken tijdens het lopen, wat niet zo goed is voor de gewrichten.

Natuurlijk is een voet zonder ijzer beter, maar het hoefmechanisme stopt nou niet bepaald met een ijzer eronder. Afhankelijk van de dikte van het ijzer (kan de straal nog wel/geen contact maken met de grond), of er lippen aan het ijzer zitten en de manier van nagelen wordt het hoefmechanisme enigszins belemmerd, maar niet stil gelegd.

Dat je tegen ijzers bent kan ik helemaal begrijpen, maar dan wel graag op grond van feiten Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:23

Sorry, dit is wat ik ervan denk. Had ik er even bij moeten zetten.

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 08:24

En zijn er ook mensen die zweren bij hoefijzers, juist vanwege de eventuele voordelen tav het presteren, dus als prestatiebevorderend middel?

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:54

Voordelen tav presteren? Natuurlijk heb je soms ijzers nodig. Als je je paard uitbrengt bijv in de springsport op gras, dan redt je het niet zonder stiften. IBBEL brengt haar paard uit op 90km wedstrijden zonder ijzers...

Mijn paard had ijzers dat ik hem kocht en om de week lag er wel een ijzer af en gelijk ook een stuk van zijn hoef... dat ging van kwaad tot erger.
Toen in vogelvlucht: IJzers eraf laten halen, verdiept in allerlei bekapmanieren, 1/2 meter boeken gelezen en cursus gevolgd.
Ik trim de hoeven van mijn paard nu zelf, de hoefsmid kijkt ze af en toe na, en hij loopt goed ook op de weg. Een dressuurwedstrijd is op gras geen enkel probleem, paard en baasje zijn tevreden.

Mijn visie is: doe wat je denkt dat goed is voor je paard! En het ene paard is het andere niet. Met het onderwerp hoefijzers een noodzakelijk kwaad? ben ik het dus niet eens. Het is niet altijd noodzakelijk, en soms wel.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:55

Ik heb liever GEEN ijzers dat is gewoon het allerbeste daar ben ik van overtuigd!....
Mijn paard liep tot zijn zesde zonder ijzers gewoon op wedstrijd niveau B-L ging prima zonder ijzers..
Alleen toen ging ik meer buitenrijden en hij hield geen voeten meer over! Toen ben ik overgegaan op ijzers...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:12

In de drafsport werkt een goed ijzer wel degelijk prestatiebevorderend. Een bepaalde vorm of gewicht ijzer, kan van een ongebalanceerde draf een perfecte draf maken. IJzers vormen een belangrijk bestanddeel in het succes van een draver, uiteraard niet het enige, maar wel als belangrijk hulpmiddel.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:10

Citaat:

Blote voeten of schoenen, dat lijkt me een betere vergelijking....

En dan kies ik dus voor schoenen, blote voeten zou gerust kunnen, maar inderdaad, langzaam aan opbouwen, tis immers, niet natuurlijk meer om kilometers op blote voeten af te leggen in deze tijd, zelfde geldt, IMO voor paarden, ook voor hen zijn de omstandigheden verandert!!!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:13

Hetja schreef:
Citaat:

En dan kies ik dus voor schoenen, blote voeten zou gerust kunnen, maar inderdaad, langzaam aan opbouwen, tis immers,
niet natuurlijk meer
om kilometers op blote voeten af te leggen in deze tijd, zelfde geldt, IMO voor paarden, ook voor hen zijn de omstandigheden verandert!!!!

Dan zou ik inderdaad ook kiezen voor hoefschoenen Pling Iets om de voeten als het nodig is...en uit als het niet nodig is!.... je houdt zelf je trimschoenen immers ook niet aan in bed? Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:20

Hetja schreef:
Citaat:

En dan kies ik dus voor schoenen, blote voeten zou gerust kunnen, maar inderdaad, langzaam aan opbouwen, tis immers, niet natuurlijk meer om kilometers op blote voeten af te leggen in deze tijd, zelfde geldt, IMO voor paarden, ook voor hen zijn de omstandigheden verandert!!!!

En de etheopische hardlopers die zelfs marathons op blote voeten lopen bestaan niet?
Juist zij bewijzen volgens mij dat mensen ook best op blote voeten kunnen lopen op asfalt, als je het maar goed opbouwt!
Hetzelfde geldt m.i. voor paarden Haha!

Jammer alleen dat hardloopschoenen vrij modern zijn, maar dat de ijzers geen demping kennen, geen extra grip geven zonder stiften e.d.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:46

Ik zeg toch niet dat die niet bestaan, zou ook vast kunnen alleen gaat er veel tijd inzitten en dat is weer iets wat niet iedereen heeft!
Hoefschoenen is ook een optie i.d.d. al lukt het mijn paard en mij niet om normaal met die dingen te kunnen rijden, verliezen ze onderweg en met springen blijven die schoenen voor de hindernis staan.... (met stiften en al)

Hoe zit dat eigenlijk met kunstof ijzers, die bestaan toch ook? (gaat nu spitten op het internet)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:16

Fedde heeft in de zomer hoefijzers, omdat het op buitenwedstrijden anders niet verantwoord is met hem.

Het is per paard verschillend of het dier ijzers nodig heeft. Mijn pony had dat niet, Fedde wel.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:27

Als Woes zonder ijzers kon staan dan had ik hem zeker in de wintermaanden zonder. (wat ook weer scheelt in de kosten)
Maar helaas groeien zijn hoeven nauwlijks en zijn ze heel zacht.
Tot een jaar geleden vielen zijn ijzers er na 6 a 7 weken vaak spontaan af of zaten ze goed los..
Maar nu heb ik een andere smid en die krijgt het voor elkaar dat ze goed blijven zitten en ook weer iets langer zodat er wat van de hoef af kan als hij weer komt.
Met andere worden: in woes zijn geval zijn ze een "noodzakelijk kwaad", zeker s'winters.
Over NB kan ik niet oordelen want ik heb daar geen persoonlijke ervaring mee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:01

Hetja schreef:
Ik zeg toch niet dat die niet bestaan, zou ook vast kunnen alleen gaat er veel tijd inzitten en dat is weer iets wat niet iedereen heeft!
Hoefschoenen is ook een optie i.d.d. al lukt het mijn paard en mij niet om normaal met die dingen te kunnen rijden, verliezen ze onderweg en met springen blijven die schoenen voor de hindernis staan.... (met stiften en al)

Hoe zit dat eigenlijk met kunstof ijzers, die bestaan toch ook? (gaat nu spitten op het internet)

Die bestaan wel ja, geen ervaring mee.

Maar waarom heb je geen tijd? Je hebt toch ook tijd om het paard te laten groeien voordat je er een zadel op legt?

Dat met die hoefschoenen lijkt me trouwens erg grappig om te zien Clown
Niet echt ideaal dus...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:21

Hetja schreef:

Hahahahahaha, ik zie het al helemaal voor me Haha! . Nee dat is niet echt handig lijkt me.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:57

wendytjeG schreef:

Maar waarom heb je geen tijd? Je hebt toch ook tijd om het paard te laten groeien voordat je er een zadel op legt?

Ik heb tijd zat hoor, echt waar, voor zulke dingen heb ik alles over, alleen in hoeverre is het fair tegen over je paard, ik neem als voorbeeld mijn pony (Hetja) zij is nu ca. 22 jaar, met de nodige gebreken (oude peesblessures, wordt snel te zwaar, bronchitis, hko en spat) is het dan eerlijk om haar van de ijzers af te halen en haar een jaar 'slecht' laten lopen (terwijl ze nu met gewoon beslag super loopt, okee het is ff dieselen, maar daarna loopt ze soepel), voordat haar hele hoef opnieuw gegroeid is en ze niet meer gevoelig loopt. Dat is dus wat ik bedoelde met tijd. (als ik het terug lees zie ik dat het niet helemaal zo overkomt, maar dit is wat ik bedoelde)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:54

Hetja schreef:

Ik heb tijd zat hoor, echt waar, voor zulke dingen heb ik alles over, alleen in hoeverre is het fair tegen over je paard, ik neem als voorbeeld mijn pony (Hetja) zij is nu ca. 22 jaar, met de nodige gebreken (oude peesblessures, wordt snel te zwaar, bronchitis, hko en spat) is het dan eerlijk om haar van de ijzers af te halen en haar een jaar 'slecht' laten lopen (terwijl ze nu met gewoon beslag super loopt, okee het is ff dieselen, maar daarna loopt ze soepel), voordat haar hele hoef opnieuw gegroeid is en ze niet meer gevoelig loopt. Dat is dus wat ik bedoelde met tijd. (als ik het terug lees zie ik dat het niet helemaal zo overkomt, maar dit is wat ik bedoelde)

Duidelijk! Haha!
Nee, bij zo'n pony moet je het niet moeilijker maken dan het nu al is. Ik zou ook blij zijn met wat ze nog kan!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:47

Dat ben ik dus ook! Ben dus ook blij met de ijzers die zij heeft! En met de smid die haar om de zoveel weken toch weer pijnloos kan laten lopen, iets wat met NB of zonder ijzers veel langer kan gaan duren, in verschillende topics kreeg ik bij deze opmerking nu te horen dat ijzers de pijn wel wegneemt maar niet de oorzaak, tuurlijk hebben zij daar gelijk in, dat geef ik graag toe, alleen dan blijft bij mij nog steeds de vraag in hoeverre het eerlijk is om je paard dan nog pijn te laten lijden. Negen van de tien kier zijn de been gebreken die zij heeft, niet meer te verhelpen, zeker niet gezien haar leeftijd!
Voor mijn pony zijn ijzers dus noodzakelijk (en geen noodzakelijk kwaad) voor mijn paard is het een ander verhaal, maar ik zou niet willen dat hij zijn benen breekt o.i.d. tijdens het springen op het gras....

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:01

gouda schreef:
Ik vind het alleen jammer dat sommige mensen hun paarden rondom laten beslaan omdat dat hoort. Vind dat je het beste doet voor je paard als je goed nagedacht hebt wat je opties zijn (hoefschoenen, ander leefklimaat bijvoorbeeld) en je probeerd je paard het zoveel mogelijk naar zijn zin te maken.

Hier ben ik het 200% mee eens. Memuska heeft altijd vierkant beslagen geweest, omdat ze haar achterhoeven naar binnen draait bij het neerzetten en haar hoeven dus heel ongelijkmatig afsleten - aldus de vorige eigenaresse. Toen bij haar artrose werd vastgesteld stelde haar toenmalige (rot)smid voor om de achterijzers er vanonder te halen, en dat deden we dan ook. Echter, ik zag niet in waarom ze in hemelsnaam ijzers moest - hij zei toch altijd dat Mush zo'n mooie sterke hoeven heeft - en ik wou ze er vanonder laten halen... En toen begon die smid te zeggen dat het helemaal niets voor haar was om blootvoets te open Bloos Maar goed, het was toen nog maar een verzorgpaard en ik had er dus verder niets over te zeggen; de eigenaresse kwam enkel om te betalen en moeide zich verder niet.
Toen ze dus eindelijk van mij was, was het eerste dat ik deed haar van de manège weghalen, en het tweede een andere smid zoeken. Nog voor ik hem iets gezegd had vroeg die "waarom staat je paard op ijzers?", waarop ik hem dus dat hele verhaal deed. "Goed," zei hij, "dat is makkelijk: dan halen we ze er nu vanonder, wat denk je?" En zo gezegd zo gedaan. Ze loopt nu al een hele tijd zonder ijzers en ik heb absoluut geen klachten, maar oh wee de reacties op de manège... Eén vrouwtje blééf er over zeuren - wat? het is toch MIJN paard zeker, hoeft zij zich niet mee te bemoeien! al zet ik ze op naaldhakken! - want "een paard moet vierkant beslagen zijn", waarop ik dus zeg "oh? waarom?" en zij: "omdat iederéén dat doet"... *zucht* Dus als iedereen onder de trein springt, moeten we dat ook maar doen? Over kuddegedrag gesproken!

Mijn punt is dus (;)), iedereen moet voor zijn eigen paard uitmaken of hij al dan niet voor ijzers kiest. Iedereen heeft toch het beste voor met zijn paarden, en met een goede reden zie ik niet waarom een paard geen ijzers zou mogen, ze zijn er toch voor? Margriet (ons trekpaard) staat ook op ijzers omdat haar hoeven ahw wegsmelten op asfalt. Tja, wat moet je dan hé Lachen