Gamier heeft Ventipulmin gekregen. Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Re: Gamier heeft Ventipulmin gekregen. Iemand hier ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 11:04

hamadryada schreef:
http://www.bcfi-vet.be/nl/texts/NRESPOL1AL2o.lasso

hier vind je meer info (nl. clenbuterol is het werkzame bestanddeel van Ventipulmin)

Zo even mijn Latijn opgefrist Knipoog

Ik vind de bijwerkingen behoorlijk heftig. Ik heb Gamier net gelongeerd en hij was echt hieperdepiep (hyper actief). Hij is heel nerveus en begon na een min. of 10 (let wel stappen en minsschien 2 min. draven!)te zweten als een gek. Zo erg heb ik het nog nooit bij hem gezien de druppels stonden op zijn voorhoofd....

Ook plast hij nu ineens verschrikkelijk veel. Zijn stal was echt doorweekt. Ik heb Gamier nog nooit zien plassen (het is een privé plasser Haha! ) Maar alleen vandaag heb ik hem 2 keer uitgebreid zien plassen.......

Zo toch maar weer even de DA bellen.....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:12

Mijn paard hoest nu voor de 3e keer sinds eind januari. Ik heb de 1e 2 keer ventipulmin gehad maar het kwam na de kuur van 10 dagen gewoon weer terug. Ik ben niet echt te spreken over ventipulmin en denk dat het alleen in combinatie met antibiotica of sputolysin goed is. Ventipulmin pakt de oorzaak niet aan alleen maar de symptonen van het hoesten.

Mijn paard staat nu op vlas voor een half jaar omdat zijn luchtwegen waarschijnlijk zijn geirriteerd en hij last heeft van zijn keel. Gelukkig heeft hij nooit slijm enzo in zijn longen gehad. De halve stal hoest bij ons en 1 paard had het behoorlijk erg (in zijn longen) ook voor de 3e keer en die is naar de kliniek gegaan (bronchoscopie) en het bleek dus een gemeen virus te zijn en absoluut geen allergie (wat de DA constateerde). 5 dagen 1x daags antibiotica prik en hij mag geen ventipulmin van de kliniek meer.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 12:37

Nou net de DA gebelt.... Hij had nog nooit van deze bijwerkingen gehoord. Toch voor de zekerheid 3 dagen stoppen met Ventipulmin en daarna de dosis halveren....

Ik ga ondertussen eigenwijs op zoek naar andere oplossingen. Ik hoop dat er een meer natuurlijke manier is om dit probleem op te lossen.

Dus mocht iemand tips hebben. Ik hou mij aanbevolen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:34

Vreemd dat je DA er nog nooit van gehoord heeft.

Ik moest bij gomie stoppen met Ventipulmin omdat hij crossen moest en dit onder de doping viel. Hij zei ook dat ie er wat frisser van kon worden.

Ik heb hoestpoeder van simicur en 2 dagen een theelepeltje en ik hoor hem niet meer.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:36

Ventipulmin is inderdaad doping. Het geeft lucht en daar worden ze wakkerder van...

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 15:12

Tja dierenartsen.... Soms wordt je er zo moe van.....Het goedje staat niet voor niets op de dopinglijst Boos!

Ik heb zo netje gehaald en van Drechtsteden de Allergo Kruidenmix. Baat het niet dan schaat het niet zullen we maar zeggen.

Dit weekend gaan we met stal een rit maken naar Hoogerheide (ong. 5 uur door bos en we blijven daar met de meiden slapen Clown ). Ik hoop dat ik dan wel het lek een beetje boven water heb. Anders wordt het een onrustig ritje......

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:34

Het staat idd op de dopinglijst!

Omar heeft 2x ventipulmin gehad. De 1e keer geen bijverschijnselen maar de 2e keer wel! Hij stond op stal helemaal in het zweet van zijn oren tot zijn kont, helemaal te pompen en zwaar neurotisch... ik schrok me dood toen ik aankwam Bloos! ik haalde hem zijn box uit en hij was helemaal opgefokt en schrikkerig en angstig. Ik belde mijn DA en die zei dat dat idd bijwerkingen zijn van ventipulmin en dat ik de dosis met 1 of 2 pompjes moest verlagen. Dat heb ik gedaan en toen heeft hij die bijwerkingen gelukkig niet meer gehad. Ik ben niet echt kapot van ventipulmin.

Het was echt niet leuk om hem zo te zien

Maar mag jij gewoon rijden dan nu je paard zo hoest en ventipulmin gebruikt? Ik mocht de 1e 2 weken niet rijden alleen maar wandelen met hem of stappen onder het zadel en daarna nog een tijd niet in het zweet werken, dus lichte arbeid.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 15:51

AnneOmie schreef:
Maar mag jij gewoon rijden dan nu je paard zo hoest en ventipulmin gebruikt? Ik mocht de 1e 2 weken niet rijden alleen maar wandelen met hem of stappen onder het zadel en daarna nog een tijd niet in het zweet werken, dus lichte arbeid.

Ik kreeg zelfs te horen dat ik gewoon door moest rijden!!!!!!! Hij is nu in goede conditie en werk zou alleen maar zijn longcapaciteit verhogen/vergroten....

Ik weet het nu ook niet meer....

Vanmorgen heb ik hem gelongeerd en hij was binnen 10min echt helemaal zeikwater nat.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:06

Misschien een gerusstelling maijn merrie dreef vanochtend ook na de sprinles. Ze stond ook nog te pompen na 5 min stap.

Ik weet ook niet wat het is, anders heeft ze er nooit last van.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:20

Gamier schreef:
AnneOmie schreef:

Ik kreeg zelfs te horen dat ik gewoon door moest rijden!!!!!!! Hij is nu in goede conditie en werk zou alleen maar zijn longcapaciteit verhogen/vergroten....

Ik weet het nu ook niet meer....

Vanmorgen heb ik hem gelongeerd en hij was binnen 10min echt helemaal zeikwater nat.

Onze C-pony had ook veel meer zweten en stond ook wel wat te shaken echt heel zielig, maar alleen weidegang was toen het advies van de DA ..even geen wedstrijden en kalm aan weer opbouwen..

Longcapaciteit kon je vergroten als ie weer beter is .
Nu eerst zorgen dat je niks kapot maakt...vooral de kleine bronchien zijn daar heel gevoelig voor en dan ben je nog verder van huis...

Misschien kun je met een ander paard mee??

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 18:49

Gerrie schreef:
Onze C-pony had ook veel meer zweten en stond ook wel wat te shaken echt heel zielig, maar alleen weidegang was toen het advies van de DA ..even geen wedstrijden en kalm aan weer opbouwen..

Longcapaciteit kon je vergroten als ie weer beter is .
Nu eerst zorgen dat je niks kapot maakt...vooral de kleine bronchien zijn daar heel gevoelig voor en dan ben je nog verder van huis...

Misschien kun je met een ander paard mee??

Ik zou op een ander paard mee kunnen. We gaan voornamelijk stappen en hebben nu al veel tussen stops ingeplant, want het wordt echt veel te heet zaterdag. Zondag schijnt het minder warm te worden.

De DA hoorde niets aan zijn luchtwegen vandaar dat hij zei dat we gewoon mee konden op de buiten rit mits we het rustig aan deden. Maar ik kijk het nog even aan tot vrijdag.

Op dit moment hoest Gamier niet meer alleen schut hij veel meer met zijn hoofd en wil maar scheuren tegen alles en iedereen aan. Ik heb nu een netje en ga morgen rustig rijden. Kijken of het helpt. Als ik maar het idee heb dat hij het moeilijk heeft stap ik direct af.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:57

Ik mocht ook absoluut niet rijden/longeren tijdens en nog een poosje na de medicijnenkuur, en daarna maar heel langzaam opbouwen! Maar het heeft gelukkig wel geholpen, het was de extra tijd wel waard Lachen.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 19:06

promptertje schreef:
Ik mocht ook absoluut niet rijden/longeren tijdens en nog een poosje na de medicijnenkuur, en daarna maar heel langzaam opbouwen! Maar het heeft gelukkig wel geholpen, het was de extra tijd wel waard Lachen.

Ik ga morgen toch even bellen naar de DA (en naar een andere als SO). Het probleem is dat ik deze DA nu voor het eerst heb. Mijn vorige DA mag absoluut nooit meer bij Gamier komen van mij Boos! Wat is het toch een ramp om een goede paarden DA te vinden!!!!!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:38

Verschil met mijn paard is wel, dat bij mijn paard echt bronchitis was geconstateerd, dat lijkt bij jouw paard niet het geval.

Wat het ook mag zijn: ik hoop dat hij heel snel weer beter is!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 06:37

Een DA vinden is niet moeilijk, een goede DA kenmerkt zich door SPORTarts te zijn.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 06:47

Mireille1970 schreef:
Een DA vinden is niet moeilijk, een goede DA kenmerkt zich door SPORTarts te zijn.

Tja en waar vind je die als je zelf niet in de sport zit? Maar dat is off topiq

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 06:48

Sorry

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 07:03

Mireille1970 schreef:
Sorry

Zo bedoelde ik het niet. Ik zou dolgraag een goede sport DA vinden hier in de buurt, maar eerst dit prbobleem maar oplossen.....

Maar mocht je er 1 weten.... Ik hou mij aanbevolen!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:01

Waar ligt Lepelstraat ook weer? (oeps)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:02

ik heb ook veel ervaring met ventipulmin,en prednisolon enz....mijn pony emara heeft al jaren chronische bronchites...heb vele kuren gehad,in het begin hielp het goed toen de kuur op was...maar stopte je weer kwam het weer terug...door al die medicijnen is ze nu dampig verklaard..nog en keer homeopathie geprobeerd en helaas wou dat ook niet werken,wat de beste medicijne is voor emara is dag enacht weidegang..ze heeft toto nu toe nergens last gelukkig....dus het blijkt dus dat ze gewoon gevoelig is voor stof...

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:29

Mireille1970 schreef:
Waar ligt Lepelstraat ook weer? (oeps)

Is een heel klein dorpje (gehucht) bij Bergen op zoom!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:33

Oh ja.... hihi. Ik zat in Hoeven en ging eigenlijk evengoed helemaal naar Honselersdijk voor de veearts. En zou in jouw buurt niets weten. We hebben toen Ben Boschker geprobeerd maar daar waren we niet tevreden over... vonden wij meer een hondenkliniek...

Maar ieder zijn eigen gevoel bij een DA natuurlijk. Pin me er niet op vast....

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:51

ik denk dat je dierenarts nog even de hoest wil afwachten. om te vermijden dat je paard zijn longen zouden beschadigen door het hoesten (emfyseem), geeft hij ventipulmin. dat het op de dopinglijst staat betekent niets meer dan dat je paard er beter van zou kunnen presteren.
persoonlijk heb ik liever een DA die afwacht dan eentje die direct afkomt met antibiotica of ontstekingremmers.
in mijn ogen is die houding met ventipulmin nog niet zo slecht!

de bijwerkingen komen waarschijnlijk omdat het moeilijk doseren is , en de DA wat moet aftasten. dat hij niet weet van de bijwerkingen is natuurlijk minder. maar ik zou het niet te snel veroordelen.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:01

promptertje schreef:
Bij langer geven, blijf dan bedenken dat je een soort zenuwgas in vloeibare vorm geeft, het verlamt de spiertjes van de longblaasjes waardoor ze open gaan staan.

dit is niet juist: de spiertjes contraheren waardoor de longblaasjes open gaan staan. 'zenuwgas' is een term die totaal uit de lucht gegrepen is..
laat je niet bang maken.

ik zou trouwens de kuur afmaken, ook al beslis je om daarna iets anders te proberen.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 22:08

hamadryada schreef:
ik zou trouwens de kuur afmaken, ook al beslis je om daarna iets anders te proberen.

Bedankt voor je uitleg. Ik moest 3 dagen stoppen en dan met de halve dosis verder gaan. Ik maak de kuur zeker af. Ik hoop alleen dat hij beter reageerd op de halve dosis.

Ik begreep ook van de DA dat hij schade wilde voorkomen. Zijn hoest was nog niet zo erg dat hij Ventipulmin direct nodig had maar dat zou zo om kunnen slaan....