Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:37

Wise wordt over een maand gecastereerd en is dan ruim 2. Kimmes als hij goed genoeg zou zijn als dekhengst weet je dat wel als hij 2 is. Want als het goed is moeten ze dan klaargemaakt worden voor de HK. Ik zou iemand ernaar laten kijken en als hij niet goed genoeg is laten castereren.
Beste leeftijd is idd rond 2 2,5 jaar wat ik ook gehoord heb.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:38

maar waarom dan? er zijn dus paardjes die met 8 maanden al geruind worden vink wel jong maar 16 maanden magdan weer niet

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:16

Waarom zou 16 maanden niet mogen dan? Ik ken ook hengsten die pas op hun 5de gecastereerd worden.
Het is ook afhankelijk van het dier zelf en of je de mogelijk en de capaciteiten hebt om het dier hengst te laten.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:19

de arts zegt dat hij door groei problemen zou krijgen omdat het nog te jong is terwijl ik hier lees dat het ook al veel eerder gebeurt...... vandaar dan mijn vraag hoe dat emt het groeien zit

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 11:31

En kun je dan het beste in het voor- of najaar laten ruinen?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:41

Te jong is niet goed, maar dat is ook per paard/pony verschillend. Gewoon in overleg met je arts doen!

Kimmes voorjaar het eigenlijk het beste omdat ze dan ook het land weer opkunnen. Met Wise heb ik die mogelijkheid nu even niet helaas.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:13

Nou,dan kijk ik het gewoon komende winter aan.
Misschien dan over een half jaar al (dan is hij bijna 2) of anders het jaar daarop.

Succes met de castratie van Wise

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:16

ik castreer liever na z'n 3e want dan vullen ze beter uit dan krijg je een mooiere vollere kont en hals vind ik

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:26

Dus dan zou ik het pas voorjaar 2007 moeten doen?
Dan wordt hij in jui 3.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:49

abeltje_xx schreef:
ik castreer liever na z'n 3e want dan vullen ze beter uit dan krijg je een mooiere vollere kont en hals vind ik

Dan zou je pas met 4 of 5 jaar moeten castereren wil je dat ze die echte hengstenuitstraling krijgen.
Maar daarbij is het risicovoller om ze later te laten castereren.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:59

inderdaad, onze twee en een halfjarige is vorige week samen met de vierjarige gecastreerd, de jongste is nu helemaal terug in orde, de vierjarige kampt nu met een onsteking van de zaadstreng, hoe ouder hoe groter het risico

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:31

wat een gedoe nog om rekening mee te houden ben blij dat die van mij al ruin was toen ik hem kocht!! maar is dat nou riskant zoiets of valt het mee?en wat is beter via de lies of de andere manier want ik hoorde weer dat via de lies een nieuwe techniek was....

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:40

zal ook afhangen van paard tot paard
de ene is nu éénmaal gevoeliger, de driejarige hengst is al volop genezen, loopt lekker in het land en doet alsof ie nooit ballen heeft gehad

de ander is natuurlijk iets minder dat het ontstoken is maar hoop dat ie na de twee spuiten de beterende hand op gaat

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:49

over de leeftijd weet ik niet veel mijn ruin was 2 maanden voor dat hij 3 wert gecastereert.

maar ik wil wel even mededelen.
dat je het niet staant laat gebeuren.
de DA`s doen het castereren soms staant.. nu zit daar meer ricico aan en het is minder duur en is niet verzekert ( geloof ik )
mijn paard heeft daar veel narigeid aan gehad. zelfs nu nog.
hrappur ( zo heet hij) liep een casteratie fistel op.
dat is een ondsteking in de zaadlijders ( alls ik me niet vergis )
en hij is daar al aan geopereert wat een hele zwaare operatie in geweest,
en zelfs nu is het niet over....
dus, wij moeten nu diep hopen dat het beter word.
dus het enige wat ik hier mee wil zeggen is : laat het goed doen !
eva

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:58

Aan alle soorten casteraties zitten risico's.
Over de lies is idd een nieuwe methode waarbij er eigenlijk niks open wordt gemaakt zodat de kans op infectie heel erg klein is.
Wat wel een risico is met deze methode is dat de zaadstrengen weer aan elkaar gaan groeien en dat de casteratie dus mislukt uiteindelijk. Ze checken dit altijd met een bloedonderzoek een paar weken na de casteratie. Mocht dit idd het geval zijn, moet het paard alsnog plat en krijgt het een normale casteratie.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:38

Pfff, wat een hoop verschillende verhalen zeg, over wel/niet doorgroeien, wel/niet meer spieren als ze langer hengst blijven, welke leeftijd ze vruchtbaar zijn...

Gezien de mogelijke kans dat hij heeel misschien toch al wel vruchtbaar is en we 2 paarden op de wei moeten missen zolang hij nog niet gecastreerd is, zal hij er binnenkort toch aan moeten geloven
Van mij hoeft hij niet echt breed uit te groeien, hij is nu al stevig zat
Mijn arabje is met 9 jaar gecastreerd, de echte hengstenhals trainde hij voornamelijk door continue naar alle andere paarden te showen, die is nu dus ook vrijwel verdwenen. Evenals ieder besef dat hij ooit man geweest is (hij heeft zelfs nog gedekt!)

En ja, mijn hengst had een maand na de castratie een flinke infectie, dat wil ik nu ook voorkomen.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:04

youngster schreef:
Aan alle soorten casteraties zitten risico's.
Over de lies is idd een nieuwe methode waarbij er eigenlijk niks open wordt gemaakt zodat de kans op infectie heel erg klein is.
Wat wel een risico is met deze methode is dat de zaadstrengen weer aan elkaar gaan groeien en dat de casteratie dus mislukt uiteindelijk. Ze checken dit altijd met een bloedonderzoek een paar weken na de casteratie. Mocht dit idd het geval zijn, moet het paard alsnog plat en krijgt het een normale casteratie.

maar bij een staande zit meer dit soort ricico aan ...
( casteratie fistel)

Citaat:
En ja, mijn hengst had een maand na de castratie een flinke infectie, dat wil ik nu ook voorkomen.

ik weet niet of je dit nu een beetje tegen mij heb, maar een infecktie is wat anders als wat meine had ...
mijna had een casteratie fistel.. het leek net als of hij weer 2 ballen had en zijn koker was zo dik dat je zou denken dat hij eersdaags zou knappen.
maar hij is daar aan geopereert.. en nog niks geholpen we zijn er nooid zeker van of het ooid helemaal beter word.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:28

Staand ben ik ook idd geen voorstander van. Al verschillen daar ook de meningen over hoor.
Ik ga gewoon voor de kliniek.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:35

ik heb mijn tinker laten castreren toen hij 1 jaar oud was (liggend)
totaal geen problemen mee gehad
hij ging weer dravend de wei in net of er niks was gebeurd
en hij groeit uit tot een mega tinker
hij is nu ruim 3,5

groetjes petroes

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:47

Wij hadden Aise gekocht op voorwaarde dat hij een ruin zou worden, maar toen was hij dus al een tijdje hengst.
(was 3, bijna 4)
Toen na een aantal weken herstelperiode gingen we naar zijn nieuwe stal en vertoonde hij allemaal hengstenkuren!
Sprong op merries, was erg dominant in de groep (terwijl normaal het welshje waarmee hij stond altijd de baas was) en als hij een ander paard zag gedroeg hij zich echt als een hengst.
Nu nog steeds (nu hij 5 is) vertoont hij af en toe dit gedrag, en je moet hem niet met een hengstige merrie in de wei zetten.
Daarom ben ik er voor om zo vroeg mogelijk te castreren wil je een ruin ZONDER hengstenkuren!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:31

Vroeg castreren is GEEN garantie voor het niet krijgen of houden van hengsten kuren. Dat verschilt per paard.

Mijn hengst is nu 2 en een half. Hij wordt op het moment al echt mooi. Totale kick heb ik van hem. Hij blaast zich wel op als er merries in de buurt zijn maar verder is hij vriendelijk attent en sociaal. Ik laat hem in ieder geval nog 1 jaar hengst. Over een maandje ga ik een beetje beginnen met beleren, dan kan hij in het voorjaar voor de wagen.
Echt stoer, kan ik met mijn zelf gefokte hengst rijden
Alleen als het feit dat hij nog hengst is mij problemen op gaat leveren, wordt hij eerder gecastreerd.

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:52

Via de lies is toch eigenlijk een sterilisatie ?
Omdat de ballen er niet af gaan ?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:28

Bedenk je ook dat je meer risico neemt als hem langer hengst laat. De kans op verongelukken is vele malen groter dan bij een ruin. De kans op een goedgekeurde dekhengst is daar in tegen superrrrrr klein.

Hoe dan ook elke beslissing heeft voor- en nadelen!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:46

Alani schreef:
Bedenk je ook dat je meer risico neemt als hem langer hengst laat. De kans op verongelukken is vele malen groter dan bij een ruin. De kans op een goedgekeurde dekhengst is daar in tegen superrrrrr klein.

Hoe dan ook elke beslissing heeft voor- en nadelen!

Ik vind dat verongelukken toch wat overdreven hoor. Een hengst is niet per definitie gevaarlijk. Ik snap ook niet hoe die verhalen de wereld in komen. De meeste hengsten die ik ken zijn brave en goed opgevoede paarden. En ik wou dat iedereen dat deed ongeacht of je nu een merrie of ruin bezit. Ik ken meer mensen met een merrie of ruin die gevaarlijker is in de inrijring dan de hengsten die ik ken.

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:57

ik had eerst een paard die was volgens de vorige eigenaar geruind toen hij 3 was, hij was erg lief en had geen oog voor merrie's. ik heb nu een nieuw paard gekocht, dit paard heeft echt enorme hengsten streken.
hij is niet vervelend maar bijten in je halstertouw en in de wei door de stroomdraad komen om een merrie te dekken.
Ik de vorige eigenaar gebeld en fokker (paard is 9), blijkt dat dit paard is geruind toen hij 3,5 jaar was.
ze wilde naar de hengstenkeuring maar hij kwam niet door omdat hij te speels was.
maar wat ik dus wil zeggen is dat ieder paard enorm verschillend is.
de ene is iets gevoeliger dan de ander.
succes