mijn paard is ws spierbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Specje

Re: mijn paard is ws spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:12

Mijn verzorgpaardje is ook gevoelig voor spierbevangenheid..
Ook zij moet op kaal land staan en mag absoluut niet veel 'vers' gras
Ik kreeg laatst ook een tip dat het gras s'ochtends het meeste eiwitten bevat en dat het misschien slim is om dan je paard bijvoorbeeld tot 12 uur in een paddock te zetten en daarna op het land. Dan is het gras 'minder vers' en heb je minder snel kans op spierbevangenheid.

Met spierbevangenheid zul je altijd rekening moeten houden. Ik bouw het liever wat langzamer op dan te snel, anders ben je inderdaad nog verder van huis.

Hoop dat je er wat aan hebt en succes er nog mee!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:19

mjet schreef:
wat doe je dan als het gras groeistuipen heeft??? Misschien stomme vraag hoor, maar ik wil gewoon alles weten.

Ik liet in het begin acuut het krachtvoer vervallen.
Dit jaar heb ik gewoon doorgevoerd, ze is namelijk kreupel door artrose en doet geen echt werk mee. Beetje stappen enzo,
Ik ben al aan het zoeken geweest over iets met fructaan/fructose maar zo gauw niets vinden. Ik zoek verder voor je.....

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 21:15

dank je margee.
staat ie wel op een altijd kaal syuk land 24/7??
krachtvoer krijgt onis nl nauwelijks ( kwart eiwitarme mix en verder niks en dit is al jaren zo dus daar kan ik niet op beknibbelenen Lachen )

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:23

mjet schreef:
dank je margee.
staat ie wel op een altijd kaal syuk land 24/7??
krachtvoer krijgt onis nl nauwelijks ( kwart eiwitarme mix en verder niks en dit is al jaren zo dus daar kan ik niet op beknibbelenen Lachen )

Nee, gewoon grasland. We hebben het in tweeen gedeeld. In het voorjaar krijgen ze de helft, die wordt nooit bemest. De andere helft wel en die wordt in juni/juli voor het eerst geoogst in grote kuilbalen.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 22:41

Onis vindt dat ze niet meer spierbevangen is.
Ben er voor het eerst weer op gaan zitten zonder zadel... met cap!!!
alles ging goed totdat er een hele afval berg lag midden op een pad in het bos( dat hoort daar ook niet) wat erg eng was... Dus ik denk : Ik stap wel vast af voordat ik er af lig...

Dus ik met onis langs die afval berg en ze neemt me toch een sprint. Ik was blij dat ik er niet meer op zat maar daar ging ze zonmder mij in gallop een zijpad is en ik maar roepen...

Gelukkig stopte ze na 20 meter en (omdat ze nu op dieet is) was het groene bos wel erg verleidelijk en stond ze te eten.

Afijn ik weer opgestapt via een paaltje. En verder met ons 25 min bos staprondje. Het was echt een bommetje en wat een tempo. prutsmuts zit hem dus ook echt het gevaar in. Onis vindt weer alles leuk en loopt dus ook door pijn heen en nu moet ik gaan bepalen wat goed voor haar is. Moeilijk moeilijk. Ik was net aan de fabouw van pijn stillers bezig dus ik hoop dat ze geen terugslag heeft morgen .
We zien wel.

Het was in ieder geval wel weer op en top mijn fjordje

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 22:45

wat betekent "prutsmuts" nu weer. wat heb ik voor woord gebruikt dat niet mocht van bokt??? Ik weet het werkelijk niet meer.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 06:19

Wat misschien ook een optie voor je is, een grasmasker.
Wij hebben een Welsh Cob gehad die zich helemaal klem at. Ze had natuurlijk ook de aanleg ervoor maar zeker ook het karakter, liever eten .......
Ze werd baggervet en we moesten wat verzinnen, binnenstaan was geen optie. Dus een Greenguard gekocht en omgedaan, ze voelde zich vreselijk zielig.... maar het hielp wel heel goed. De hele dag bezig voor de helft van de hoeveelheid die ze anders binnen zou krijgen (en ziek van zou worden).
Je paard hoeft trouwens geen dikkertje te zijn om bevangen te raken. Mijn merrie is een superslanke den waar ik heel veel moeite voor moet doen om haar goed te laten eten en die kreeg het dus ook, trouwens ook van stress!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 17:03

gelukkig. geen terugslag. 1e 3 min heel klein beetje stijf, maar dat zat em ook in de motivatie niet weg te willen van haar maatje. Daarna nette mooie vlotte stap.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 22:26

ik kan haar straks lekker op een kaal stukje land neerzetten, dus het eetprobleem is opgelost en tot zo lang staat ze lekker in de bak. En gelukkig wordt ze totaal niet sjaggerijnig van het weinige eten en in de zandbak staan. Mijn fjord is ook niet super dik, maar een beetje minder mag wel.
Een uurtje per dag zet ik haar op een kaal stukje wei en meer niet. Verder alleen oud hooi. Wel geef ik haar pavo vital vtamine korrels en daar lijkt ze het super op te doen. Dit is speciaal voor ponys die dag en nacht op het land staan en niet genoeg vitamines binnen krijgen vanuit een schrale wei en ook laag in krachtvoer staan.

Kortom ik ben positief.

Vandaag voor het eerst zonder pijstillers gestapt. 1e minuut onwennig, maar daarna stapt ze weer vrolijk voor haar maatje uit zoals anders.
We zitten nu op een half uur stappen per dag in het bos op de makkelijke rechte paden. Volgende week ga ik uitbouwen tot een 45 min en week daar op tot een uur. En pas als ze een uur goed kan stappen ga ik pas draven proberen heb ik besloten en eerder niet.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:38

Hoi allemaal ik heb ook een paard wat hier last van heeft en hij staat op die moment aleen maar in de bak en niet op het land. Het alvallen gaat wel traag. Wat geef jij je fjord om af te vallen?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:27

Ik ben nu inmiddels een maand verder en ik heb haar weer redelijk op de been. Het drvaen ben ik aan het uitbreiden en volgende week zal ik eens een gallopje proberen.

Maar vallie hier komt mijn voerhoeveelheid. Ze staat nu op een heel kaal stukje gras. Daar kan ze een beetje vanafknabbelen maar niet veel.

* smorgens een plak hooi en savonds een plak hooi geef ik haar.
* Verder geef ik haar vitamine korrels 100 gram van PAVO, zodat ze haar vitamines bnnenkrijgt en een kwart eiwitarme mix.

Toen ze in de bak stond kreeg ze een half plakje hooi tussendoor, dus 2 1/2 samen per dag.

Het afvallen gaat bij mij ook wel traag. Nu gaat het iets harder omdat ze weer mag werken. Maar in een keer veel afvalllen is ook niet goed lijkt me.

dit is dus alles wat ze krijgt en ze heeft enrgie genoeg, maar dat komt door de vitamine korrels van pavo denk ik.

veel succes met je paardje. Als je iets wil weten, PB me dan gerust

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:38

dank je voor het advies, ik ga morgen weer naar de kliniek toe en laat hem helemaal weer nakijken, kan een bevangen paard ooit wel weer helemaal goed komen?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:41

Zoals het er nu naar uit ziet komt het weer helemaal goed vallie. Dus met jouw paard ook. Je moet echt wel heel rustig alles weer op niuew opbouwen. Hoe langer je er over doet hoe beter het resultaat. En altijd rekening houden met voeren en bewegen en overbelasten en kou. Ik gooi nu ook al zweet ze nauwelijks en ook al is het warm weer altijd een zweetdeken op. En als het darna gaat regenen of ik denk dat het gaat regenen, dan krijgt ze een super dus ademend regendek op. En heel goed uitstappen en instappen.