tumor in hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ukster

Re: tumor in hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:26

op mijn vorige stal had een meisje een tinker.
deze kreeg op een gegeven moment ook vaak bloedneus.
ze heeft toen de veearts er bij gehaald en die waren meteen klein cameraatje naar binnen gegaan via de neus om te kijken of er wat zat.
maar dit was dus ook een hersentumor. en ze kon hem laten opereren, maar dat werden waarschijnlijk 3 operaties van echt heel veel geld.
en ze heeft hem toen helaas geruild bij de handelaar waar ze haar gekocht had.
ze had het beestje net iets minder als half jaar.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:19

Mag ik vragen hoe die dierenarts dan wel vastgesteld heeft dat het ook echt een tumor is? ZOnder RX en endoscopie kun je dat namelijk echt niet weten...

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:46

ook ik vind het maar een beetje een vreemd verhaal van de DA.
Hoop maar dat alles in orde komt Ach gut

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 19:14

DA heeft die diagnose gesteld gezien de sympthomen , om in het paard te late kijken moeten we naar een dierenkliniek en dat gaat niet. Maar we late ook geen dierenarts meer komen nu, het is mss hard om te zeggen maar dat veulen gaat nu gewoon voor. Het risico is ons te groot, dadelijk betalen wij super veel geld voor het opereren enzo en dan red het paard het niet en het veulen het niet. Die merrie blijft nu gewoon rustig op stal, ze bloed nu niet ze heeft geen pijn en we wachte nu gewoon op het veulen. Als ze dat overleefd dan zien we wel verder dan kunnen we der als nog late opereren maar voor die tijd komt ze niet van stal en er hoeft voorlopig ook geen DA meer te komen want die kunnen toch nix doen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:13

Ik zou toch als ik jou was je paard bij een kliniek neerzetten. Ook al kunnen ze haar niet opereren, dan kunnen ze misschien nog het veulen redden als het geboren wordt en de moeder zou ter plekke overlijden. En sorry, ik vind het een vreemd verhaal van die kliniek. Ik ben ook wel erg benieuwd welke kliniek zulk vreemd gedrag vertoond.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:04

Ukster schreef:
.....
en ze heeft hem toen helaas geruild bij de handelaar waar ze haar gekocht had.
ze had het beestje net iets minder als half jaar.

ff off topic, maar dit vind ik echt nergens over gaan, een paard met een hersentumor terug inruilen...
Die is dus weer in de handel terecht gekomen, dat kun je gewoon niet maken. Als je een dier koopt, moet je ook de consequenties dragen als er wat met dat dier aan de hand is.....
Vind het echt heel oneerlijk tegenover het paard. Wees dan realistisch en laat hem inslapen, maar niet van hot naar her slepen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:08

Sorry Zabbie, als ik een dier koop, geef ik daar veel geld voor uit en eis dat het een gezond dier is. Het inslapen wil ik eventueel nog voor mijn rekening nemen, maar dan wil ik wel mijn geld terug! Ik ben absoluut niet bereid om financieel aan de grond te gaan zitten omdat een ander de verantwoording niet heeft kunnen nemen om het dier uit zijn lijden te verlossen. Je koopt een paard omdat je wilt rijden, en niet om het geld weg te gooien. Als je echt geld kwijt wilt zijn daar leukere manieren voor te bedenken!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:16

ik vind dit ook een beetje raar.. Ik snap wel dat je het risico niet wilt nemen om de merrie nu te opereren, ivm het veulen
Maar als het veulen toch voorgaat, kun je ze toch beter in de kliniek zetten, zodat als er iets met de merrie lijkt te gebeuren ze nog een spoed-keizersnede kunnen uitvoeren?
Want als je merrie straks thuis nog zo'n aanval krijgt, en een zware dit keer heb je veel kans dat je met niks overblijft.
En hebben ze onderzocht of je merrie nog wel sterk genoeg is voor de bevalling? Want als je merrie thuis tijdens de bevalling sterft heeft je veulen ook maar weinig kans hoor.
Ik zou toch een deftig onderzoek eisen, als ik jou was

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:19

Lieve hemel... als dit mij overkwam ging ik meteen naar een andere DA toe en liet ik de merrie onder toezicht in een kliniek plaatsen..; Besef je wat het is om merrie en veulen te verliezen? ik anders wel!
jij heb de kans nog om ze te redden! ik dus heb die kans niet gekregen waardoor ik merrie en veulen ben verloren (mijn eerste stappen in de fok welliswaar!)... Jij bent er dan wel op tijd bij en je laat het gewoon hierbij...
Een diagnose van tumor is alleen 100% te staven aan X-ray... Het leven van je veulen en je merrie staat wel op het spel
Het is erg om zeggen, maar ik vind jouw verhaal echt heel vreemd en als het echt waar is vind ik het zelf nalatig tov de merrie... Boos!

sorry hier word ik echt pisnijdig van!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:51

Cassidy schreef:
Sorry Zabbie, als ik een dier koop, geef ik daar veel geld voor uit en eis dat het een gezond dier is. Het inslapen wil ik eventueel nog voor mijn rekening nemen, maar dan wil ik wel mijn geld terug! Ik ben absoluut niet bereid om financieel aan de grond te gaan zitten omdat een ander de verantwoording niet heeft kunnen nemen om het dier uit zijn lijden te verlossen. Je koopt een paard omdat je wilt rijden, en niet om het geld weg te gooien. Als je echt geld kwijt wilt zijn daar leukere manieren voor te bedenken!

Tuurlijk willen we allemaal een paard wat gezond is, maar als dan blijkt dat het niet zo is, is het dan een oplossing om het paard naar een handelaar terug te brengen. We weten allemaal hoe het er dan aan toe gaat. Neem dan de verantwoordelijkheid om het dier uit zijn lijden te verlossen en laat het niet eerst nog bij 10 andere kopers terecht komen, totdat iemand het lef heeft om die keuze te maken. Dat vind ik echt dierenmishandeling. Natuurlijk moet je proberen je geld terug te krijgen, als een paard met een verborgen gebrek is verkocht, maar dan nog moet je rekening houden met het welzijn van het dier.

Maargoed, dit is een hele andere discussie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:13

Als het zeker zou zijn dat ik mijn geld terug zou krijgen, zou ik de beslissing wel durven nemen. Je gaat echt failliet als jij iedere keer de beslissing neemt om een paard uit zijn lijden te laten verlossen.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:56

Je hebt natuurlijk ook onderzoeksplicht als koper he, en als je toch veel geld uitgeeft aan een paard, kan die keuring er ook nog wel af lijkt me zo....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:07

saga schreef:
Toen hebben we haar op stal gezet thuis en toen ben ik een foto van dat paard naar mijn oma gaan brengen ( dies paranormaal begaafd zeg maar) en toen heeft mijn oma via die foto het bloeden proberen te stoppen. Maar zij voelt dan ook bij haar zelf waar het paard pijn heeft en waar het bloede vandaan komt en dat was bij dit paard in het hoofd. Dus de dierenartsen hadden wss de goede diagnose gesteld via de telefoon dat er een tumor in het hoofd bij het paard zat.

saga schreef:
Wij hebben meerdere dierenartsen gebeld maar we zitten ook met het probleem dat ze niet zo maar geopereerd kan worden. kijk en mijn oma kan precies vertellen waar de pijn zit enzo (ze heeft het nog nooit verkeerd gehad) dus daar vertrouwen we ook wel een beetje op

Sorry hoor, maar ik blijft het een schande vinden dat dit paard een juiste diagnose (en dan een eventuele behandeling) wordt onthouden, omdat jullie meer vertrouwen op je Oma dan dat je de moeite neemt om het goed te laten onderzoeken! Is dat allemaal te duur misschien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 00:52

Waarom moet er altijd perse een second opinion aangevraagd worden? Waarom accepteren mensen de diagnose van de eerste DA niet en roepen meteen dat er een second opinion nodig is? Als ik een paard koop verwacht ik dat hij goed is. Eenmaal afgekeurd wil ik gerust nog een keer proberen om hem goedgekeurd te krijgen, maar dat ligt aan de aard van de aandoening. Een gebroken been zal gerust niet meer heel worden bij een second opinion, en een hersentumor niet zomaar in het niets oplossen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 01:19

Inderdaad, en een second opinion kost ook weer handen vol geld/tijd enz.

Ik heb mijn paard een second opinion gegeven omdat de DA zei dat hij het ook niet zeker wist en dacht dat, en waarschijnlijk zo op speculaties.

Hoewel de tweede DA net zo min iets wist te vertellen...........

Verder is het een moeilijk geval van deze merrie denk ik en zou ik zelf niet zo goed weten wat ik er mee aanmoest.

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 01:33

Zabbie schreef:
Je hebt natuurlijk ook onderzoeksplicht als koper he, en als je toch veel geld uitgeeft aan een paard, kan die keuring er ook nog wel af lijkt me zo....

Mee eens. Maar als de uitslag van de keuring een negatief aankoopsadvies blijkt te zijn, koop jij het paard alsnog en laat jij hem dan inslapen omdat jij van mening bent dat er iemand de verantwoording moet nemen?

Je kunt 10 paarden kopen, als ze allemaal gemiddeld 1000 Euro kosten en je ze aansluiten mag laten afmaken zonder dat je er een cent voor terugziet, ben je 10.000 Euro achter de wagen en heb je nog geen paard waar je op kunt rijden.

Voor 10.000 Euro heb je een leuk rijpaard, goedgekeurd en zonder problemen. Die kunnen later komen...dat een eenmaal goedgekeurd paard ook goed blijft kan niemand garanderen. Maar ik zou beslist geen paard komen met een negatief keuringsadvies....

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 02:03

Even tussendoor voor de mensen die vinden dat ze de merrie naar de kliniek moet brengen. Op zich kan ik me daar wel in vinden, maar de TS verteld ook dat ze het paard niet kunnen vervoeren omdat ze anders onrustig wordt. Wat de situatie dus kan verergeren.
Dan zou ik het ook niet doen. Het is gewoon moeilijk in zo'n geval denk ik.
Tja, ik wens je in ieder geval veel sterkte!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:45

Cassidy schreef:
Mee eens. Maar als de uitslag van de keuring een negatief aankoopsadvies blijkt te zijn, koop jij het paard alsnog en laat jij hem dan inslapen omdat jij van mening bent dat er iemand de verantwoording moet nemen?

Ik koop geen paard met een negatief keuringsadvies nee, maar als je een paard koopt zonder het te laten keuren en dan problemen krijgt moet je zelf die verantwoording nemen. En het niet afschuiven op een ander, dat is mijn mening... Je hebt dan zelf niet aan je plicht voldaan als koper, dus moet je de consequenties ook nemen.

En ik hoop dan voor het dier dat het niet al te beroerd terecht komt, maar bij iemand die eerlijk is. Ik kan natuurlijk niet alle zielige paardjes redden.... helaas. Heb zelf al genoeg meegemaakt met paarden om te weten wat het allemaal kost, en dat hoort erbij als je paarden hebt, anders moet je er niet aan beginnen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 09:09

Shotime schreef:
Even tussendoor voor de mensen die vinden dat ze de merrie naar de kliniek moet brengen. Op zich kan ik me daar wel in vinden, maar de TS verteld ook dat ze het paard niet kunnen vervoeren omdat ze anders onrustig wordt. Wat de situatie dus kan verergeren.
Dan zou ik het ook niet doen. Het is gewoon moeilijk in zo'n geval denk ik.
Tja, ik wens je in ieder geval veel sterkte!

Juist dat is ook het probleem anders hadden we haar zondag avond al naar de kliniek gebracht. En nu is het bloeden al 3 dagen helemaal gestopt en die dagen er voor heeft ze ook maar een heel klein beetje gebloed dus we laten haar gewoon rustig op stal staan!

En iedereen roept hier over een second opinion, ik zie het nut daar niet van in, als die dezelfde diagnose steld moet k weer naar een andere dierenarts en ga zo maar door :S een dierenarts word geacht het te weten en dan blijf ik niet steeds rond zeulen met die merrie omdat ik liever een andere diagnose zie.

En voor de mensen die zeggen dat wij niet goed zijn voor onze merrie ik zou weleens willen weten wat jullie zouden doen als je in onze situatie zat! Als er word gezegt de merrie absoluut niet vervoeren want dan gaat ze weer bloeden en dan kan het af gelopen zijn .... zouden jullie dan nog zo een groot risico nemen en de merrie gaan vervoeren??? Dan zou ik zeggen laat haar thuis inslapen in plaats van onnodig pijn late lijden want juist dat zou ik niet eerlijk vinden ten opzichte van het paard!

Bianz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:15

Wat een zielig verhaal: ik hoop echt dat je merrie het redt en het veulen nog op tijd geboren kan worden. En natuurlijk ook dat je paard niet al te veel pijn heeft. Veel sterkte!

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:35

Ik hoop ook dat de merrie het red en ik zal duimen voor jullie!! Heel veel sterlte!!! En luister maar niet naar die mensen met die onzin naar de dierenkliniek enzo. Doe maar wat je zelf denkt dat het beste is voor jullie!!!! Nogmaals heel veel sterkte!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:51

Zabbie schreef:
Ik koop geen paard met een negatief keuringsadvies nee, maar als je een paard koopt zonder het te laten keuren en dan problemen krijgt moet je zelf die verantwoording nemen.

Stel dat het paard nu wel gekeurd zou zijn en de DA deze aandoening niet heeft gezien (hoe vaak kijken ze in de neus bij een gewoon klinisch onderzoek?) zou je terugbrengen of laten inslapen?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:43

Tja het is een moeilijk verhaal.. Aan de ene kant geef ik je groot gelijk dat je de stress van het transsport niet op je neemt. Maar aan de andere kant, ik weet niet precies hoelang je moet?? Het is wel zo dat als ze daar staat er 24 u controle is, en dat lijkt me in haar geval toch ook wel fijn.

Er zijn trouwens ook mensen die rontgenfotos thuis maken, en op zich zou een da ook een larynchoscopie (dus via de neus naar binnen, en de longe etc bekijken, om daar alles uit te sluiten) kunnen doen, thuis... tenminste. het s natuurlijk het makkelijkste als zoiets op de kliniek gebeurd, maar volgens mij moet voor jouw merrie een uitzondering gemaakt kunnen worden...

In elk geval heel veel sterkte en succes met je merrie!!

En over die tinker met de hersentumor.. Tja, ik denk ook dat ik zélf het paard had laten inslapen.. God weet wat er met dit dier is gebeurd. Ik zou zo met de handelaar proberen af te spreken dat ik een ander paard zou krijgen, én dat deze ingeslapen werd. desnoods zou ik zelf nog het inslapen willen betalen..

En dan de reactie van sommigen hier, als je dat bij alle paarden die je koopt moet doen, ben je zo bankroet, nou sorry hoor.. maar ik neem aan dat je toch wel een paar jaar met je paard doet / wilt doen. en ik hoop voor je dat je niet iedere keer als je een paard koop je zoiets treft!

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:49

[i]

En voor de mensen die zeggen dat wij niet goed zijn voor onze merrie ik zou weleens willen weten wat jullie zouden doen als je in onze situatie zat! Als er word gezegt de merrie absoluut niet vervoeren want dan gaat ze weer bloeden en dan kan het af gelopen zijn .... zouden jullie dan nog zo een groot risico nemen en de merrie gaan vervoeren??? Dan zou ik zeggen laat haar thuis inslapen in plaats van onnodig pijn late lijden want juist dat zou ik niet eerlijk vinden ten opzichte van het paard![/quote]

ik denk dat jij niet weet wat het is om merrie EN veulen te verliezen....
Ik walg ondertussen van deze topic, heel hard voor mensen zoals ik moet je weten...

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:59

Hoi,
heel erg allemaal.. Spannend vooral.. Ach gut
Ik wacht op je berichtje dat alles goed is gekomen. Bloos
Ik duim voor je!
groetjes Renate