autisme bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Re: autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:12

Ik ben wel blij dat er meer mensen gaan nadenken over autisme. En dat er dus geestelijk of emotioneel iets met je paard aan de hand kan zijn.

Wie er belang bij heeft zou ik willen vragen om mij mee te helpen bij een kleinschalig onderzoek. Ik wil me graag gaan verdiepen in "probleempaarden". Hiervoor heb ik veel info en ervaring nodig. Wie mij wil helpen (en misschien kan ik jullie dan helpen) kan mij een pb sturen, zodat ik het een en ander uit kan leggen. Voel je niet verplicht, maar wie weet kan ik hier veel van leren.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:17

Tittel schreef:
shana schreef:
bachbloesems heb ik al geprobeerd en dat helpt inderdaad

ik ben ook met hem bezig volgens parelli en emiel voest en sindsdien krijg ik contact met hem

Als je door deze methodes wel contact kunt krijgen met je paard is het dus geen vorm van autisme. Autisme is niet op te lossen door een andere manier van omgaan. Wees daarom dus blij (geen autisme). Maar er is dus wel iets anders aan de hand.

geloof jij in meervoudige persoonlijkheden bij paarden , die ze creeren na traumatische ervaringen?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:26

dat mn paard geen typische autist lijkt te zij is iets waar ik alleen maar blij over ben dat te horen.

maar heb het idee dat jullie een beetje denken dat ik mijn paard ernstig overvraag en veeeeel te snel ga enz. Ik heb hem nu 3 jaar, vanaf net zadelmak, paard is nu 6. L1 dresuur (1x gestart) en maximaal 1x per maand meegeweest op concours (in zn hele leven 14 proeven gelopen nu). Gezien zn hoogte (1.80) doen we expres al alles rustig aan, zodat hij lichamelijk de tijd krijgt alles te verwerken. Hierdoor krijgt hij ook geestelijk veel meer tijd dan het gemiddelde wedstrijdpaard. Denk dus ook ajb niet dat ik het type ben dat het liefst vorig jaar dat paard al in het Z gehad had willen hebben, zo ga ik echt niet met dat dier om.

traumatische ervaring: voor zover ik weet niet, MAAR hij had wel wat last van singeldwang en is echt gruwelijk bang voor een meetstok ed, dus er kan voor ik hem kocht wel iets gebeurt zijn.

ik heb wel, inderdaad, wat Tittel zegt, het idee dat mn paard niet 100% lekker in zn vel steekt. Hoewel hij vooruit gaat. Vroeger was hij gewoon echt een sul. op wei, aan de longe, los.....nooit gedroeg hij zich als een jong paard oid. Tegenwoordig gaat hij af en toe flink uit zn dak, begint zich stoer te voelen, gaat zich beter gedragen naar andere paarden toe (hij voelt zich meer een gelijke, was altijd erg onderdanig) enz....

Tittel: als je wilt mag je me PB'en over wat je van mn paard wilt weten enz als ik je kan helpen? wie weet kunnen we wat aan elkaar hebben.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:41

Ik denk niet dat jij je paard overvraagd. Ook heb ik niet het idee dat jij je paard in notime hoog geklasseerd wil zien. Maar wat wij denken en wat een paard voelt kan heel erg verschillend zijn.

Ik ken paarden die ineens na een paar jaar een soort dip krijgen. Hier is op een bepaald moment net even teveel van gevraagd, ze worden met te weinig afwisseling getraind of ze begrijpen iets niet goed. Het kan iets heel kleins zijn, waardoor het paard zich af gaat sluiten. Er is eens een paard geweest dat zich afsloot op stal. We zijn erachter gekomen dat dit kwam door muizen in de stal (serieus). Deze muizen liepen over de tussenmuur en het paard vond dit eng. Via een camera zijn we erachter gekomen dat de muizen zich soms op de paardenrug lieten vallen om zo op de grond te komen. In het begin was het paard helemaal wild, maar daarna sloot hij zich helemaal af. Hij kon er namelijk niet onderuit komen. Misschien een lachwekkend voorbeeld, maar je weet nooit wat er aan de hand is (bijna nooit).

Het is wel mooi om te horen (Noukie) dat hij zich meer paard gaat voelen. Dit is goed en bemoedig dit.

Singeldwang is ook een probleem wat zich in veel verschillende dingen kan uiten. Bij singeldwang kan een paard meet problemen gaan vertonen dan alleen met opzadelen. Veel paarden met singeldwang blijven angstig tijdens het rijden en vinden de singel erg hinderlijk. Je weet immers niet hoe hij aan deze singeldwang is gekomen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:53

ik vind je voorbeeld van die muizen niet lachwekkend hoor! heel logisch zelfs, dat is toch ook vreselijk voor een paard? Hij staat daar, in wat zn veilige stal hoort te zijn, en enge beestjes 'vallen hem aan'. Dat is eng voor zo'n dier, logisch dat hij daardoor zich anders gaat gedragen. (en goed dat jullie erachter zijn gekomen wat het is!)

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:13

shana schreef:
geloof jij in meervoudige persoonlijkheden bij paarden , die ze creeren na traumatische ervaringen?

Ik heb het zelf nog niet persoonlijk meegemaakt, maar geloof wel dat zoiet mogelijk is. Paarden kunnen door traumatische ervaringen heel veel problemen krijgen. En elk paard uit dit op zijn eigen manier. Ik heb zelf nog niet persoonlijk een paard meegemaakt met meervoudige persoonlijkheden, maar dat zegt niks. Dat is ook 1 van de dingen die ik wil onderzoeken. Ik wil me meer gaan verdiepen in de problemen die paarden hebben door dit soort dingen. Een dier kan toch net als een mens een geestelijke of lichamelijke afwijking hebben. Alleen wordt hier geen onderzoek naar gedaan en zijn de meeste mensen van mening dat zulke dingen bij paarden (dieren) voor kunnen komen.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:18

Dat een paard alleen heeft gestaan/alleen staat kan ook voor veel problemen zorgen. Een paard is een kuddedier en gebouwd om veel te bewegen. Daarnaast voelen ze zich alleen veilig bij soortgenoten. Door deze soortgenoten worden zij opgevoed, verzorgd en hebben ze gezelschap. Veel mensen hebben niet door dat het alleen houden van een paard/pony ernstige gevolgen kan hebben. Net als mensen die een veulen hebben of aanschaffen. Het is zo lief en klein en mag alles. Dat in combinatie met een verkeerde opvoeding en alleen houden zorgt soms voor levensgevaarlijke omstandigheden. Wij hebben zo´n voorbeeld bij ons in de wei staan. Dit paard moet eerst weer leren paard te worden en daar gaat een tijd overheen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:07

toen mijn merrie uiteindelijk overleed aan kanker heb ik besloten haar enige zoon te kopen, dit dier is helemaal alleen opgegroeid.
toen hij bijna 2,5 was heb ik hem kunnen kopen.

maar zodra dit dier in een groep kwam reageerde hij zoals elk paard zou doen, hij was best dominant, maar gedroeg zich helemaal alsof hij niet anders gewent was.
toen hij in die kudde kwam had ik hem laten castreren, en hoewel hij nog nooit een merrie gezien had besprong hij ze daar regelmatig.
volkomen normaal gedrag dus voor een paard wat alleen opgroeide vind ik.. terwijl hij in 2,5 jaar nog nooit een ander paard gezien had!

wat je veel bij autistisch aandoende paarden ziet is het onvermogen om relaties aan te gaan, ze willen het wel, maar kunnen het niet.
een weide maatje voor zo'n dier is haast niet eens nodig.
terwijl ze wel helemaal over de rooie kunnen gaan als er dan een dier uit de vertrouwde groep vandaan gaat.

daardoor krijg je eigenlijk ook geen band met zo'n dier, is die er wel dan kan er ook zo ineens een dag zijn dat je denkt dat alles voor niets geweest is, dat je totaal nergens geen contact mee krijgt...

marieken21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:16

Ik denk dat er heel veel mogelijk is, maar weet ook dat de hersenen van paarden anders werken dat die van mensen. Ze reageren op een situatie, ik geloof er niet in dat paarden denken. Dat houdt niet in dat ze niet denken, maar niet zoals wij. Als een paard ergens niet langs wil heeft hij daar vaak gewoon een reden voor die hij belangrijk vind, wij misschien niet of wij zien het niet, maar ik denk niet dat het paard zoals mensen bewust denkt goh, laat ik baasje even treiteren door hier niet langs te gaan. Ik geloof er niet in dat paarden zo denken, wel dat ze niet willen meewerken, maar met voor hun zelf een goede reden hebben hiervoor. Ik heb zelf een type onhandelbaar gehad die niet wou. Ook ik dacht een tijd ze pest me gewoon en is lui, wil niet meewerken, ben nu van mening dat ze voor haar een duidelijke reden had. Ze is een erg dominante merrie en wil haar kudde niet alleen laten. Heeft een soort controle drang. wou hierdoor niet van het erf en deed er alles aan om dit niet te hoeven (waarbij tuinhekjes sneuvelden en auto's omvergelopen werden). Voor mij niet leuk maar wel begrijpbaar. Wat ik wel duidelijk merkte bij haar is ook dat ik geen contact met haar kon maken. Ze sloot zich af, maar niet alleen voor mij of mensen in het algemeen, ook voor andere paarden was ze moeilijk in het contact.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:36

Mijn Tinker kwam bij me als "probleempaard" ik wist er vanaf toe ik hem kreeg ..maar pas nu weet ik wat het is om zo een paard te hebben(ik hou ontzettend van hem maar begin er noooit meer aan..denk ik Knipoog ).
In het begin had ik ook weleens zoiets van het zou goed een autist kunnen zijn.
Regelmaat was voor hem het belangrijkst,nieuwe omgeving,nieuwe dingen leren moest altijd afgesloten worden met iets vertrouwds.
De eerste maanden dat ik op hem reed(heeft bijna 2 jaar geduurd wegens zadel/ruitergewichtangst enz.enz.) reed ik altijd hetzelfde rondje met hem door het bos....je wil niet weten hoelang het geduurd heeft eer hij zich "op zijn gemak"" ging voelen.
Andere paarden..doodeng vond hij het en zonderde zich direct af.
Hij stond bij mij eerst alleen en als er een paard voorbij /op visite kwam reageerde hij niet eens.
Hij kon ook spontaan ontploffen onder het rijden en zijn lichaam werd keihard en totaal geen reactie op mij of wat dan ook.
Als ik afsteeg(soms onvrijwllig) in zo een situatie en hij na een tijdje meeliep dan stopte hij echt zijn hoofd onder mijn arm en zo liep ik daar dan.
Hij was zo bang voor alles om hem heen en voor zichzelf.
Ik ben nu 4 jaar verder en nu is hij eindelijk een vrolijk paard met interresse in zijn omgeving,met rijden is hij een echte held die nu zelfs voorop durft te lopen,hij heeft nu een Shetmaatje waar hij ontzettend mee kan knuffen en de baas over spelen(vooral de baas spelen lijkt hij enorm te waarderen todat het weer even "eng"' is dan kruipt hij weg achter de shet Koe ).
Natuurlijk heeft hij nog wat problemen maar daar kan hij(en ik) nu mee omgaan.
Ik ben "blij" dat het bij Quint een trauma was want het lijkt me ontzettend moeilijk om een paard te hebben wat zijn hele leven dit gedrag heeft...ik had hem nooit weggedaan als hij de rest van zijn leven een gedragsgestoord paard was geweest maar (en ik ben echt geen klager) wat zijn de eerste jaren met hem moeilijk geweest.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:38

Ik weet wel zeker dat er autistische paarden zijn, of in iedergeval paarden die niet alle aansluitingen goed hebben zitten in de bovenkamer Haha! Haha! Haha!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:20

[

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:51

gijsenkim schreef:
Ik weet wel zeker dat er autistische paarden zijn, of in iedergeval paarden die niet alle aansluitingen goed hebben zitten in de bovenkamer Haha! Haha! Haha!

Je moet niet zo lacherig over autisme doen. En autisme is niet zomaar iets waarbij alle aansluitingen niet goed zitten in de bovenkamer. Autisme is iets veel serieuzers en veel gecompliceerders. Maar als jij er zo op reageert, zal je er ten eerste wel geen ervaring mee hebben en ten tweede zal je er al helemaal niets van snappen.
Mensen die er zo op reageren missen eerder zelf een aansluitinkje in de bovenkamer.... Hamer

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 00:01

SanderP schreef:

Je moet niet zo lacherig over autisme doen. En autisme is niet zomaar iets waarbij alle aansluitingen niet goed zitten in de bovenkamer. Autisme is iets veel serieuzers en veel gecompliceerders. Maar als jij er zo op reageert, zal je er ten eerste wel geen ervaring mee hebben en ten tweede zal je er al helemaal niets van snappen.
Mensen die er zo op reageren missen eerder zelf een aansluitinkje in de bovenkamer.... Hamer

ik kan me hier helemaal bij aansluiten. Ala je met mensen met autisme werkt en dus ,meer hier over weet, dan praat je er heel anders over

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 06:38

De jongste zoon van mijn man is autistisch.......... weet dus donders goed waar ik het over heb

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:47

Als je écht iemand zou kennen die goed autistisch is, zou je er niet zo over spreken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:24

Er zijn bij mensen div. stoornissen die tegenwoordig allemaal vallen onder de noemer "stoornis in het autistisch spectrum".
Dat kan een klassiek autist zijn maar ook iemand met PDD-NOS of het syndroom van Asperger.
Bij elke vorm hoort een specifiek kenmerk.
Van heel teruggetrokken tot zelfs veel te vrij zijn. Toch blijven het meestal einzelgangers. Die zo hun eigen belevingswereldje hebben.
Enerzijds vaak alleen willen zijn, anderzijds het gevoel van veiligheid van de aanwezigheid van een ander niet kunnen missen.
Een geintje kan af en toe best grappig zijn, maar als je dag in dag uit betrokken bent met mensen met deze stoornis dan vergaat je het lachen HEEL SNEL. En ben je als echtgenote en/of ouder verhiptes eenzaam en vaak onbegrepen.

Ik weet dat div. autistische stoornissen bij bijv. honden en katten ook wel voorkomen. Dus ik denk persoonlijk dat het bij paarden ook wel zou kunnen.

Groetjes, Henny

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:37

SanderP schreef:
Als je écht iemand zou kennen die goed autistisch is, zou je er niet zo over spreken.

hij is zo goed autistisch dat hij met zijn 11 jaar oud thuis niet te houden is en daarom alleen in de weekeinden soms naar huis komt. We hebben het vorig jaar nog geprobeerd om hem toch thuis te houden (hij leek daar heel veel behoefte aan te hebben) maar dat werkte niet, het was te druk voor hem. Nu is hij door de weeks weer terug in De Olm, waar hij het vreselijk naar zijn zin heeft.

Is dat autistisch genoeg naar jouw zin SanderP ???

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:38

Paarden kunnen mijn inziens autistisch zijn of idd geval autisch vorm gedrag vertonen.

Mijn hond is autistisch en dit is met medicijnen te manupuleren waardoor zijn uitingen minder heftig worden en minder angstig is in bepaalde situaties.

Ik heb ruim 4 jaar (okee niet zo heel lang das waar) met mensen gewerkt binnen de dagbesteding die een autistische beperking hadden of een complexere vorm met een psychische/verstandelijke beperking.
Het gedrag wat ik bij hun zag was een copy van het gedrag bij mijn hond.
De manier van reageren en oogopslag, dezelfde soms starende lege blik die afgewisseld wordt met een ogen die dwars door je heen kunnen kijken.

Paarden kunnen hier ook last van hebben, recht in de ogen kijken bijvoorbeeld kan veel spanning en onzekerheden met zich mee brengen, duidelijk van te voren laten blijken wat je bedoelingen zijn en hoe je dat gaat doen lijkt rust te kunnen geven.
Bij mensen kun je dat versterken door te visualiseren bij paarden gaat dat natuurlijk niet tenminste niet met foto's of picto's maar lichaamstaal en uitnodigend ipv van dwingend communiceren kunnen soms deuren openen die met 'overulen' altijd gesloten blijven.
Daarbij is het innerlijke gevoel erg belangrijk, mensen en dieren met en autisme of aanverwante stoornis hebben een 6e zintuig hiervoor.
Ze lijken in ogen van sommige mensen emotie-loos, maar de meeste voelen haarscherp de emoties van anderen, dat ze daar geen kant mee op kunnen en volledig vastlopen is wat anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:03

ze lijken emotieloos, maar dat komt weer vanwege dat onvermogen om een vriendschap aan te gaan, mijn neefje heeft syndroom van asperger.

heel grappig om mee te maken vind ik, die jongen is een wizz kid op gebied van computers met zijn amper tien jaar, maar een heel simpel tekeningetje maken dat lukt het niet...

mijn merrie had trouwens wel iets met kinderen... ze was ze helemaal niet gewent, maar die hele kleintjes was ze zo ontzettend lief voor, leek dan net alsof ze op dezelfde golflengte zat zeg maar...

zo in de omgang was ze soms levensgevaarlijkl maar zet een klein kind erbij en je kon d'r zo alleen laten. dan gingen de oortjes naar voren en was ze helemaal in d'r sas..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:34

je paard zal altijd al autitisch geweest moeten zijn, hij kan het niet owrden door mishandeling.

mps (meedere persoonlijkheidsstoornis) daarentegen, kan ontstaan bij mishandeling.
de mens, of in dit geval het paard, zoekt een uitvlucht, waardoor iemand anders het overneemt.

wat er gebeurd is dus zo erg, dat diegene zichzelf uit bescherming voor zichzelf meedere poersoonlijkheden ontwikkelen, die het op dat moment even overnemen.

kenmerken zijn o.a:
geheugenverlies
despersonalisatie (dus het gevoel hebben dat je van buiten je lichaam naar jezelf kijkt)
derealisatie, alsof alles om je heen niet echt gebeurd
indentiteitsstoornissen en indentiteits wisselingen
automutilatie, dat is jezejf schade toebrengen
en schade toe willen brengen aan je omgeving.

dus:
of je paard was al autistisch,
of hij heeft zichzelf willen beschermen en daaruit is mps ontstaan.
(aan wat ik hoorde kan ik me dat voorstellen, de wreedste vorm van zijn eigenwaarde breken zeg, vreselijk.)

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:18

Ik heb met autistische jongeren die daarbij erg zwak mentaal begaafd zijn gewerkt.

Bij mensen is het zo dat autisme 9 op 10 erfelijk is.
(Kijk maar hoeveel gezinnen meerdere autistische kinderen hebben, of neefjes/nichtjes die ook autistisch zijn,...)

Is dit bij paarden ook zo?
Is hier eigenlijk al onderzoek naar gedaan?

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:38

Voor een ieder de mee zou willen werken aan mijn kleinschalige onderzoek naar "probleempaarden" heb ik hier onder wat vragen staan. Ik zou het op prijs stellen als je deze vragen zou willen beantwoorden (via PB). Hier kan ik dan mee verder. Als je het op prijs stelt kan ik je mijn mening en/of advies hierover geven.

Ook zou ik graag wat paarden willen leren kennen (persoonlijk). Dus ben je een keer ergens met je paard of sta je ervoor open dat ik een keer langs kom, dan stel ik mij graag beschikbaar (in overleg). Het gaat mij dan vooral om het observeren van het paarden en indoen mogelijk de band tussen eigenaar/ruiter/verzorger van het paard. Als jullie een bepaald "probleem" hebben zou ik dit ook graag willen observeren. Indoen mogelijk kan ik je dan advies geven.

Het gaat mij er alleen maar om dat ik zoveel mogelijk ervaring opdoe, veel dingen kan uitzoeken en hieruit het een en ander op kan maken. Voor iedereen die mee wil werken; alvast heel erg bedankt. Jullie gegevens worden discreet behandeld en zijn alleen voor eigen gebruik. Mocht er ooit iets uitkomen (onderzoek) dan worden jullie hier eerst van op de hoogte gesteld.

Naam paard:
Leeftijd/geboortedatum:
Geslacht:
Ras/afstammeling:
Sinds wanneer in je bezit:
Indien aangekocht via wie (fokker, handelaar, particulier):
Karakter van je paard:
Huisvesting (stal, weide, alleen, groep):
Voeding:
Extra´s (suplementen, medicijnen):
Omschrijving van je paard (waarom is het een "probleempaard")?
Tegen welke problemen/obstakels loop je aan?
Is je paard onderzocht op lichamelijke gebreken of andere dingen i.v.m. zijn probleemgedrag?

Indien je dit wil zou ik ook graag een afbeelding van je paard ontvangen. Zo weet ik wie ik voor me heb.

Ik noem voornamelijk het woord paard, maar dit kan ook een pony zijn.
Ook noem ik de paarden "probleempaarden". Ik vind het zelf geen "probleempaarden", maar zo worden de paarden vaak genoemd. Het paard is altijd door een bepaalde reden dit gedrag gaan vertonen.

Je kan altijd nog iets extra´s toevoegen aan het hele verhaal. Alle info is welkom. Ook als je nog vragen hebt of als ik je ergens mee kan helpen, dan sta ik je graag te woord. Ik hoop dat zowel voor mij als voor jullie dit onderzoek veel op zal leveren.

Nogmaals bedankt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:48

Tittel:
kan je met de mijne helaas niet meer helpen, ze leeft dus al niet meer.

maar dit was zeker een dier wat van geboorte af aan al niet zo deed als elk ander veulen, ze was helemaal niet zo ondernemend, stond vaak gewoon maar wat te dromen, haar moeder was ook vaak overstuur omdat ze als veulen zomaar een heel eind weg liep..

onderzoek naar dit soort dieren lijkt me juist best gaaf werk Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:51

Ik vind het een leuk idee dat zoveel mogelijk gegevens verzameld worden.

Wat ik daarbij heel belangrijk vind is de afstamming.
Niet enkel de vader , maar bij voorkeur tot 4 generaties.
Ook of zussen/broers/ nauwe bloedverwanten ook als 'probleempaard' gesignaliseerd staan vind ik HEEL belangrijk.
Helaas is dit niet zo gemakkelijk als bij mensen.
Waarom deze specifieke vraag? Omdat bij mensen blijkt, zoals ik hierboven al zei, 9 op de 10 gevallen van autisme erfelijk te zijn.