zelf vliegspray maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: zelf vliegspray maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:38

T@nj@ schreef:
Is al gezegt maar pas op met citronella, dit kan heel gemeen inbranden en veel paarden zijn er allergisch voor, ik gebruik het zelf nooit, nooit gedaan ook, wil niet eens proberen of mijn paarden er tegen kunnen.
Dettol klinkt leuk maar als je graag chemische zooi op je paard wil hebben moet je dat gebruiken, wil je een wat natuurlijkere anti vliegenspray dan laat je de dettol weg.

Daarbij is chemische citronella kanker verwekkend....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:24

Wow, kijk, nog een hele grote reden om het niet te gebruiken! Dat wist ik nog niet eens, die zet ik even bij op mijn lijstje "niet te gebruiken en waarom" thanks voor de tip!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:28

T@nj@ schreef:
Wow, kijk, nog een hele grote reden om het niet te gebruiken! Dat wist ik nog niet eens, die zet ik even bij op mijn lijstje "niet te gebruiken en waarom" thanks voor de tip!

Je kunt wel de pure olie nemen hoor!
Maar meestal gooien mensen iets van het Kruitvat oid erbij en dat zou ik dus nooooooit doen!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:03

Maar de pure olie, brand die niet in en komen daar minder (of geen) allergische reacties van?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:16

T@nj@ schreef:
Maar de pure olie, brand die niet in en komen daar minder (of geen) allergische reacties van?

Ik loste dat op in de alcohol en lengde het aan met water.
Dat ging prima!

Ik zou het nu mengen met Lemongrass, teatree en Citronella!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:45

Teatree is geweldig spul, dat gebruik ik zo ontzettend vaak! Ik grossier in Teatree Clown (ben ook een anti jeuk zalf aan het maken, nou ja, proberen dan he, eens zien of de manen en staarten van de pony's dit jaar nog te redden zijn Haha! ) maar verder gebruik ik erg veel kruiden die ik gewoon in het bos en in de tuin vind, ben erg aan het expirimenteren Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:37

T@nj@ schreef:
Teatree is geweldig spul, dat gebruik ik zo ontzettend vaak! Ik grossier in Teatree Clown (ben ook een anti jeuk zalf aan het maken, nou ja, proberen dan he, eens zien of de manen en staarten van de pony's dit jaar nog te redden zijn Haha! ) maar verder gebruik ik erg veel kruiden die ik gewoon in het bos en in de tuin vind, ben erg aan het expirimenteren Knipoog

Ik ben ook dol op teatree!
Gebruik ook wel brandnetels Pling
en soms sap vd paardenbloemen ,tegen de jeuk. Haha! Haha!

Ik heb teatree opgelost in de alcohol ,aangelengd met water. Dat ontsmet geweldig, en is ook anti jeuk!
Je kunt je haren er ook mee wassen, dan raak je je roos kwijt.

Let wel op dat je pure olie gebruikt. Ik heb ooit een uitstapje gemaakt naar Kruitvat merk ,en daar kreeg ik toch een irritaties van!
T@nj@ schreef:

Ik heb teatree opgelost in de alcohol ,aangelengd met water. Dat ontsmet geweldig, en is ook anti jeuk!

Let wel op dat je pure olie gebruikt. Ik heb ooit een uitstapje gemaakt naar Kruitvat merk ,en daar kreeg ik toch een irritaties van!
T@nj@ schreef:

draver1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:48

Mijn zwager uit België maakt walnotenthee.Het is geen echte thee natuurlijk maar hij noemt het zo.Je maakt het als volgt,

Je neemt de bladeren van een walnoot boom en stopt die in een (oude) pan (of iets anders wat hittebestendig is) Daar gooi je kokend water overheen.Dat laat je een paar uur trekken.Daarna zeven en klaar is je vliegenmiddel!

Ik heb het vorig jaar ook gebruikt en het hielp super.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:12

@Antheman, ik gebruik nu ook veel brandnetels en idd. ook sap van de paardenbloem en voor mijzelf heb ik laatst (nu kan het hier niet meer, ze zijn hier uitgebloeid, moet weer wachten tot Augustus) een paardenbloemen jam gemaakt Vingers aflikken (nou ja, jam, is meer gelei) geweldig wat je gewoon uit het bos en je (on) kruiden tuin kan halen Ja

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:43

T@nj@ schreef:
@Antheman, ik gebruik nu ook veel brandnetels en idd. ook sap van de paardenbloem en voor mijzelf heb ik laatst (nu kan het hier niet meer, ze zijn hier uitgebloeid, moet weer wachten tot Augustus) een paardenbloemen jam gemaakt Vingers aflikken (nou ja, jam, is meer gelei) geweldig wat je gewoon uit het bos en je (on) kruiden tuin kan halen Ja

paardenbloem jam? (of gelei achtig ofzo) moet ik toch niet aandenken dat ik dat op mn brood krijg ! met heel veel suiker er door misschien dat het gewoon zoet is Vingers aflikken (alles wat zoet is gaat er in ongeveer Knipoog)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:28

Zit een pond suiker in en ook sinaasappel en citroen, maar erug zoet hoor dus je zal het vast wel lusten Haha!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 07:14

Heb net het mengsel van gekookt water met kruidnagels (kruidnagels eruit gezeefd), azijn, scheutje dettol en teatree druppels gemaakt. Nou, Pallas liep al keihard weg, toen ik er vanacohtend mee aan kwam zetten. Nu vliegen hopelijk ook alle vliegen weg! Heeft iemand ervaring met hertshoornolie. Dat blijkt ook enorm te stinken, is alleen bruin van kleur en ik heb een wit paard, die ik al met grote moeite probeer wit te houden.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:48

Hertshoornolie helpt goed tegen dazen,maar stinkt echt ontzettend Misselijk Misschien zou je een beetje door je zelfgemaakte middel kunnen doen.

Ik maak het zo:

1/2 liter sterke thee
1/2 liter azijn
20 druppels citronella
20 druppels tea treeolie

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:14

jwoltmanelp schreef:
Heb net het mengsel van gekookt water met kruidnagels (kruidnagels eruit gezeefd), azijn, scheutje dettol en teatree druppels gemaakt. Nou, Pallas liep al keihard weg, toen ik er vanacohtend mee aan kwam zetten. Nu vliegen hopelijk ook alle vliegen weg! Heeft iemand ervaring met
hertshoornolie.

Dat blijkt ook enorm te stinken, is alleen bruin van kleur en ik heb een wit paard, die ik al met grote moeite probeer wit te houden.

Hartje zomer als er dazen zijn ( wij hebben hier in Zeist niet veel dazen ,maar ze zijn er wel Boos! )spray ik hertshoorn olie in mijn essentiele oliën mengseltje. Afgekeken van vliegvrij? ofzo? van de Groene Os. (paarden drogist!)
Ze waarschuwen voor vlekken op een licht paard. Nu heb ik een zwarte Haha! Haha! en een Haffie ,maar ik heb nog nooit vlekken gezien.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:14

Ik heb nog wel eens Atex Daasspray gebruikt, daar zit ook hertshoornolie doorheen en dat kleurt het hele goedje nogal bruin, ik heb 3 schimmels en de rest heeft een kleurtje maar die schimmels zijn dan echt heel erg goor, vol met bruine vlekken Haha!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 07:58

Zal ook eens proberen een beetje hertshoornolie in mijn goedje te doen en dan bekijk ik of mijn schimmel nog bruiner wordt, dan dan hij normaal al is. Heb inderdaad van Vliegvrijgezien dat het bestandsdeel is van hun vleigenspray.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:20

katrienh schreef:
1/3 dettol
1/3 azijn
1/3 water

Van een stalgenoot kreeg ik de tip om 1/3 water, 1/3 azijn en 1/3 van die javaanse citronella (schoonmaakspul) samen te doen. Lijkt een beetje op hierboven maar net weer even anders. Dat ga ik dus ook proberen, dat dure vliegenspul werkt toch ook maar voor heel even.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:36

dat dettol sterk spul is wist ik al
maar het werkt ontsmettend en als je het goed uitdunt met water kan het geen kwaad