dikke, ontstoken manenkam....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Terence

Re: dikke, ontstoken manenkam....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:14

dagmach schreef:
Al dat gedoe over van binnenuit,kijk nu eens goed naar het weer en de mugjes!!

Voor mij is het zo duidelijk!!!!
Heb een gezonde pony,zit goed in zijn vel,is niet te zwaar,krijgt een strookje gras en geen bijvoer en begint te kriebelen als die kleine witte (soort fruitvliegjes) mugjes waarneembaar zijn.
De theorien klinken vaak mooi maar is geen bewijs voor.
Daarom proefondervindelijk bewezen!!!

De vliegjes zijn niet de oorzaak maar de druppel die de emmer doet overlopen! En ja, ik ben er ook van overtuigd dat je het probleem zomereczeem niet alleen symptomatisch aan moet pakken, maar ook naar de echte oorzaak moet zoeken.

Ik ben nu een onderzoek aan het doen naar vliegenoverlast bij paarden. Het culicoïdemugje is een onderdeel van mijn onderzoek.
Ik wil graag antwoord hebben op de vraag "waarom heeft het ene paard meer last van vliegen dan het andere paard?" Dezelfde vraag zou je natuurlijk ook kunnen stellen voor zomereczeem.
Als jullie mee willen helpen, dan verwijs ik je graag naar het vragenformulier op mijn site........

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:27

Mijn paard krijgt nu granenmix van Hippostar en het is heel raar maar hij heeft een stuk minder jeuk. Verward Scheelt dus toch. Geen hartog lucerne en meusli meer.

Heb ook mijn bankrekening geplunderd en een Bucas vliegendeken voor hem gekocht. Ga vanavond meteen passen. Haha!

Ook nog even de formulieren invullen van Leen Taal en dan wordt zijn bloed getest.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:14

simongek schreef:
Mijn paard krijgt nu granenmix van Hippostar en het is heel raar maar hij heeft een stuk minder jeuk. Verward Scheelt dus toch. Geen hartog lucerne en meusli meer.

Heb ook mijn bankrekening geplunderd en een Bucas vliegendeken voor hem gekocht. Ga vanavond meteen passen. Haha!

Ook nog even de formulieren invullen van Leen Taal en dan wordt zijn bloed getest.

Zit er in die granenmix van Hippostar ook geen soja? Heeft die ook een laag eiwit gehalte?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:35

Nou gisteren zei ik nog dat het zo goed ging maar ik kwam gisteravond bij hem om hem mee te nemen naar de manege om even te rijden.

Zijn hele manenkam is dik en 10cm manen is weggeschuurd Verdrietig

en ook zijn bucas deken past niet. Huilen zijn hals is te dik en zijn buik is te dik voor de buikflap.

ga nog 1 maat groter passen maar denk eigenlijk dat die ook niet gaat passen.

Gelukkig ging het rijden wel super. had ik niet verwacht want hij stond alleen maar te stampen en te slaan in de trailer en op stal.

Heb thuis zijn hele manenkam met van die anti jeuk gel ingesmeerd en hij stond te genieten van het gekrab Haha! Deze ochtend zou mijn moeder het ook nog even doen.

Het zou kunnen komen van gisterochtend want toen heeft hij even in de boomgaard gelopen want hij was zijn stal uitgelopen omdat mijn moeder vergeten was zijn boxdeur goed dicht te doen. Nagelbijten / Gniffelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:37

je zegt zelf al dat hij te dik is.....
beetje op dieet dus!
helpt ook vaak al een hoop hoor, dikke dieren/mensen hebben vaak overtollige afvalstoffen en dan krijg je dus vaker meer kans op overbelaste organen....

kennis van me van nu al 85 jaar en altijd in de paarden gezeten blijft tegen me zeggen:
je moet dat dier laten werken!!!
zweten zal die, eruit met die afvalstoffen hahahahaha!!!
zit wel wat in he?

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:45

Nou denk zeker dat er wel wat in zit ellepel!! Met zweten idd werk je afvalstoffen weg.
Maar ja, wat ik nog steeds niet snap is, dat als het aan die afvalstoffen ligt, want dat wordt dus nu gezegd he...., waarom helpen dan niet de andere middelen voor het verwerken van afvalstoffen. Hoge dosis anti oxidanten bijv.....???? Ik snap er gewoon geen bal meer van. Heb trouwens ook een (namaak) bucas vliegendeken.... Helpt haar in ieder geval dan tegen de muggen
's avonds, maar echt helpen tegen het schuren... mmnee.

s avonds

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:50

Citaat:
je moet dat dier laten werken!!!
zweten zal die, eruit met die afvalstoffen hahahahaha!!!
zit wel wat in he?

Zou best eens kunnen! Zo las ik recentelijk een artikel waarin opgemerkt werd dat paarden die in de topsport lopen ( dus hard werken) dit soort klachten niet hebben... dat werd overigens ook nog eens gerelateerd aan het feit dat die dieren, meer dan andere paarden, dagelijks gewassen worden na het werk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:42

absoluut dat dat wassen ook werkt, gedurende de zomer spoel ik na t rijden mijn pony helemaal af, sporen van zweet verdwijnen dan, en trekt minder vliegen aan.

mijne staat gewoon 24 uur per dag in de wei zonder deken he.
na t wassen ff goed in het zand laten rollen( wilde paarden doen dat tegen ongedierte..)
is ook heel goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:31

Citaat:
na t wassen ff goed in het zand laten rollen

Ja.. Haha! Haha! Haha! , die ongein ken ik ook! Doe je net zo je best om alle witte plekken weer mooi schoon te krijgen ( ik heb een bont paard), duikt ze de rijbak in of het weiland en dan poetst ze weer op haar manier!
Nou ja, ik heb het al opgegeven om dat tegen te werken!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:05

dagmach schreef:
Al dat gedoe over van binnenuit,kijk nu eens goed naar het weer en de mugjes!!

Vrijdagavond-een enorme zwerm boven mijn dier en reageert geiriteerd
Zaterdag-manenkam begint inderdaad wat plooien te vertonen
Zondagochtend-halsdeken af,huid is iets aangedaan en ook een plekje met een gat waar pus uitkomt.Ook zijn de mugjes waarneembaar en wordt ook de mens erdoor gestoken(bultjes op voorhoofd)
Maandag-rond de 15 graden,nog steeds en vochtig en tijdens het opzadelen alweer schuurneigingen.

Voor mij is het zo duidelijk!!!!
Heb een gezonde pony,zit goed in zijn vel,is niet te zwaar,krijgt een strookje gras en geen bijvoer en begint te kriebelen als die kleine witte (soort fruitvliegjes) mugjes waarneembaar zijn.

De theorien klinken vaak mooi maar is geen bewijs voor.

Daarom proefondervindelijk bewezen!!!

Het is een welisware misschien overdreven reactie op het steken van dit mugje.
Ja,waarom krijgt de ene mens een bultje en de andere een enorme grote bult van een steek van een mug?
Net als bij je paard weten we dat gewoon niet.

Daarom,nu smeren en de boett-deken op en laat je verder geen geld meer uit de zak kloppen.
En erger nog,je elke keer weer hoop geven.

Groet Dagmach

Ben het volledig met je eens Dagmach !!

Guinness heeft ook puur last van de vliegjes, als ze haar eczeemdeken op heeft is ze rustig en schuurt ze niet. Ze staat op een volle eiwitrijke wei, maar heeft geen last als er geen vliegjes zijn. Op dit moment staat ze bij een stoeterij die lekker in het open veld ligt. Overdag staat ze daar op de wei, 's nachts op stal en krijgt ze kuil en gewone basisbrok van Havens te eten. Op de stoeterij heeft ze haar eczeemdeken niet op, maar is ook niet nodig want ze heeft nergens last van !!! Door het open veld zijn daar gewoon nauwelijks vliegjes.

Ook ik geloof dus niet echt in de samenhang met voer, maar ben wel heel blij dat ik de eczeemdeken aangeschaft heb.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:02

nou ik heb die ervaring nu ook, ik sta met mijn paard een week op een pension in afwachting van de nieuwe wei met stal en daar is alles open. Hij schuurt niet, is niet geirriteerd en volgens mij zie ik ook niks vliegen qua kleine mugjes..Hij heeft ook nog niet geschuurd in de vorige wei, maar stond wel te stanpen en te zwaaien met zijn staart (en dat duurt dan meestal even en dan gaat hij over de grond schuren met zijn buik) maar nu doet hij niks!Ik laat voor alle zekerheid wel zijn HH vliegendek op, maar het is wel heerlijk moet ik zeggen (helaas gaat íe volgende week naar zijn nieuwe wei naast de oude...)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:42

ellepel schreef:
je zegt zelf al dat hij te dik is.....
beetje op dieet dus!
helpt ook vaak al een hoop hoor, dikke dieren/mensen hebben vaak overtollige afvalstoffen en dan krijg je dus vaker meer kans op overbelaste organen....

Kan even niet vinden of dit een reaktie was op mijn post of van iemand anders.

Mijn paard is namelijk niet te dik maar die bucas past gewoon niet. Hij heeft gewoon een forse hals en is breed gebouwd maar niet dik of zo. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:52

ohw..las namelijk dat hij te dik zou zijn..
sorry dan!!

Bloos

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:49

Ik heb net de DA bij mijn paard gehad. Stond al een half uur te schrapen en was zeiknat van het zweet. Zijn ogen stonden helemaal wazig en hij was echt beroerd.

toen de DA kwam was hij al iets rustiger en keek me ook weer gewoon aan.

Hij kon niets raars vinden en gaf hem een pijnstiller en een kalmerend middel voor zijn darmen.

weet dus nog steeds niet wat er mis was maar hij stond nu weer op zijn hooi te knabbelen en bij mijn jaszakken te schooien.

De DA dacht aan allergische reaktie en raadde me toch aan bloedonderzoek te doen en de theorie van de heer Taal een kans te geven.

Zit erover te denken om het toch te proberen want het lijkt me geweldig voor mijn paard om eens 5 minuten buiten te kunnen staan zonder meteen te gaan rennen en rollen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:28

simongek schreef:
De DA dacht aan allergische reaktie en raadde me toch aan bloedonderzoek te doen en de theorie van de heer Taal een kans te geven.

Zit erover te denken om het toch te proberen want het lijkt me geweldig voor mijn paard om eens 5 minuten buiten te kunnen staan zonder meteen te gaan rennen en rollen.

Wil je daar misschien eens wat meer over vertellen? Wat houdt die theorie in dan?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:46

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:07

Wat bedoelen jullie precies met een open veld? Mijn pony staat gewoon in een weide. Met aan de voorkant wat huizen en aan de zijkant nog meer weides met huizen. Aan de achterkant hele grote weides met bomen. Dit is dus geen open veld?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 12:02

mijne staat midden in een dorp, drie weilanden met aan twee een weg, geen sloten gelukkig!!!!
bij de sloot zitten vaak veel meer vliegjes.

aan twee weilanden is een open stuk, daar kan de wind behoorlijk waaien, dus waaien die rotbeesten sneller weer weg, wel hebben we rondom bomen staan, maar valt me nooit op dat wij veel vliegjes hebben.

hoe meer de wind vrij spel heeft, hoe beter het is. hoe minder bomen ook hoe beter.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:28

Dat kon ik 2 jaar terug goed merken aan mijn paard.

Hij stond toen 3 maanden in pension in Den Ilp en hij stond iedere dag 1,5 uur buiten. Hij had daar nergens last van.

Alles is daar open en bomen stonden pas paar honder meter verder (het twiske)

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:54

Wie kan/wil mij meer vertellen over de traumeel injecties. Ik ben hier heel benieuwd naar!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:55

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:53

ik heb een klant, bij wiens Fjord ik alles heb geprobeerd maar niets hielp tegen de jeuk vorig jaar. Dit jaar wilde ze zelf ook (eigen risico) de Traumeel injecties (de dierenversie wel te verstaan)uitproberen en ze sms-te me gisteren dat haar Fjord nog steeds geen jeuk heeft! Overigens is dit door een dierenarts van een mede bokker uitgevogeld, dus enigszins onderbouwd is het wel (blijft natuurlijk toch een probeersel wat bij de ene wel werkt en bij de andere niet) Ik heb contact gehad met de firma die het levert (Heel) en de druppels werken ook goed, alleen niet zo snel als een injectie. Ik onderhoud het nu met 2 maal daags 10 druppels Traumeel, nog geen jeuk!!! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 09:35

en toch heeft t bij m'n pony bijna alles te maken met veel gras..
ze zijn namelijk net sinds gisteren weer op een ander stukje gezet, en hup de boel word weer dik... Boos!

nu staat er op dat stuk niet heel vet gras hoor, maar wel meer als waar ze stonden, en aangezien dat stukje 3 weken niet beweid is, dus lekker jong gras met meer eiwit en weet ik wat nog meer erin...

hij mag nu dus smiddags ff in de bak staan zodat hij zich niet helemaal tonnetje rond eet, en heb hem gisteren lekker laten zweten met rijden ( nou ja, deed hij zelf, was zo gek als een deur hahaha)
zodat er ook heel veel weer uit kan...

t valt me echt op, op een ander stuk wei , eerste 3 dagen de boel dik, daarna zakt het weer af...

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:41

Wie gebruikt er hier Fenonolf en herkent dit?

Sinds een week of anderhalf gebruik ik bij mijn paard Fenonolf, ik spray het bij de inzet van de manen en de staart. Jeuk heeft hij nu niet meer en hij schuurt ook niet meer, maar nu komen er enorme schilfers in zijn staart en op ong. 5 cm onder de manen (in zijn vacht).

Als je de schilfers in zijn vacht eruit wilt halen komt al het haar mee en nu heb ik dus compleet kale plekken over de hele lengte van de hals!!! Hoe kan dit?

Dringend hulp gezocht!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 09:42

ik zou acuut stoppen met die fenonolf. lijkt erop dat het de huid losweekt.