peesprobleem,en nu ????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: peesprobleem,en nu ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:32

Kan me best voorstellen hoor, als je maatje ziek is word je er niet vrolijker op, sterkte met wat je beslissing ook is.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:50

Twinkelbel, hier op bokt heeft volgens mij hetzelfde probleem als jij gehad. Ze heeft ervoor gekozen haar paardje te laten inslapen

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:55

Ons paard heeft ook herhaaldelijk peesproblemen gehad. Uiteindelijk na 2,5 jaar zijn we nu weer op de rit. In eerste instantie kreeg ze steeds weer last, en heelde het niet goed. Periodes van wei, stappen en rijden hebben zich meerdere malen afgewisseld... Maar nu heeft ze echt baat bij regelmatig rijden, met beleid uiteraard. Onder begeleiding van fysio, want vaak gaan ze door de problemen in de benen anders lopen wat geen gunstig effect heeft op de rug etc. De dierenartsen zagen het meerdele malen nog somber in, maar ze is er toch maar mooi boven op gekomen!
Wat wij bijvoorbeeld niet doen, is haar meerdere dagen achter elkaar rust geven. Zo'n vier a vijf keer per week rijden, met daarin veel oefeningen van de fysio verwerkt om haar los te houden, en veel galop. De andere dagen longeren. Uiteraard is dit natuurlijk wel eerst vanaf nul weer opgebouwd.
Wedtrijden denken we echt niet aan, maar ze loopt weer, en de eerste bosrit is er eindelijk eens van gekomen! Ik ben zelf erg blij dat wij nooit opgegeven hebben.
Dus misschien is opbouw met fysio nog een optie voor jou, na een flinke periode van weidegang? In ieder geval veel sterkte!

Jamie_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:42

als de kans heel groot is dat het nooit meer goed komt, en hij heeft geen pijn, kan je hem misschien naar een ruthuis brengen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:03

dorine3,hebben jullie ook speciaal beslag?hij wordt vrijdag beslagen en ik laat hem dan op correctie beslag zetten,eens kijken of dat wil helpen.

Jamie_88,ik heb hier stallen aan huis en wei,dus hij kan hier evt ook oud worden,dat is het probleem niet,alleen paard is nu pas 8 jaar oud.

ik heb hem tussendoor best veel rust gegeven,mss moet ik evt als het gaat strakjes toch wel meer rijden,maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen,ik zie het nu nog erg somber in....

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:41

kimmie261 schreef:
dorine3,hebben jullie ook speciaal beslag?hij wordt vrijdag beslagen en ik laat hem dan op correctie beslag zetten,eens kijken of dat wil helpen.

Jamie_88,ik heb hier stallen aan huis en wei,dus hij kan hier evt ook oud worden,dat is het probleem niet,alleen paard is nu pas 8 jaar oud.

ik heb hem tussendoor best veel rust gegeven,mss moet ik evt als het gaat strakjes toch wel meer rijden,maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen,ik zie het nu nog erg somber in....

Femke we gaan er samen gewoon aan werken!!! Ik kom mijn belofte na en je weet dat ik het een eer vind om op zo mooi paard te mogen rijden!

Mocht "onze" aanpak geen effect hebben dan heb je in ieder geval al het mogelijke er aan gedaan!

Ik wil je geen valse hoop geven maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit (Denk aan Miertje...... toen was je er ook voor mij !)

cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 08:23

Poeh, ik lees hier heel veel ellende. Allereerst heel veel sterkte met wat je beslissing ook zal zijn.
Ik kan je alleen maar mijn mening vertellen, misschien heb je er wat aan:
Mijn 8jarige Welsh K heeft voor een blessure aan de aanhechting van de diepe buigpees. Ik kwam hier via een omweg achter (begon met rugpijn te signaliseren etc) Ik heb een MRI-scan laten maken want op echo's was niets te zien. Ben ook benieuwd wat voor operatie er is gedaan aan jouw paard, want van opereren aan een peesblessure heb ik nog nooit gehoord.
Verder rij ik al een jaar niet op Stevie. 4 Weken rust heeft totaal geen zin! Een pees herstelt tergend langzaam. Het werk moet ook weer heel langzaam opgebouwd worden.
Corrigerend beslag geloof ik ook niet meer in: Stevie's hoeven sleten scheef af en de hoefsmid heeft hem in 1 keer recht gezet op ijzers. Hier ben ik de mist in gegaan. Ik had moeten luisteren naar Stevie.
Verder kan je hem best in het land laten bij die Fries. Ik zou hem een graasmasker op doen, want anders wordt ie er nog hoefbevangen bij ook... Verder is beweging juist goed, laat hem lekker een jaar op het land staan en kijk dan weer verder.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:45

aan zijn linker pees is een kijkoperatie gedaan,hierbij kijken ze dus in zijn been met zo'n cameratje,en kijken ze wat er aan de hand is,er zat toen een hoefijzerscheurtje in zijn ligamentje en een ondiepe scheur van 7 cm in zijn diepe buigpees,hierna heeft hij 8 maanden rust gehad.

ze kunnen overigens zelfs pezen aan elkaar hechten,maar dan is het paard wel onbruikbaar.

zijn linkerpees is goed daar zijn geen problemen mee,alleen nu is bij zijn rechterpees het ligamentje opgezet,vermoedelijk ook een scheur in,en 4 weken geleden liep zijn pees na het rijden op,alleen liep hij niet kreupel,hij moest 10 dagen rust hebben met medicijnen,maar heeft nu 4 weken rust,zijn pees was na 4 dagen alweer gewoon,alleen dat ligamentje blijft dik en opgezet,en ws zal met belasting weer de pees oplopen,en dat maakt het zo moeilijk,dus of nooit meer belasten(maar ja hij is pas 8....),of wat de veearts zijn,de training heel langzaam oppakken en zien waar het schip strand(hij bekijkt het niet emotioneel,maar puur dat je meestal toch een paard koopt,om hem niet achter in een wei te gooien).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:19

Als ik dit wist van mijn paard, zou ik besluiten om er niet meer op te rijden..., want ik zou me ontzettend schuldig voelen als de pees door zou scheuren, want dat zou dan mijn schuld zijn.
Als ik de plaats en het geld en de mogelijkheden had zou ik hem laten lopen...... of ik zou hem als gezelschapspaard een goed plekje zoeken.... Anders in laten slapen...., dat zou ik wel heeeeel moeilijk vinden. ik zou eerst toch al het mogelijke proberen denk ik.
Maar als het echt nooit meer beter komt of hij er pijn / last van krijgt, zou dat laatste de meest eerlijke beslissing zijn voor het paard.

Ik snap je probleem...., laat het allemaal even bezinken en zet de opties die je hebt op een rijtje...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:46

Fem, je weet dat ik er ook al een tijdje mee sukkel.. alleen bij Minousch is het een oude blessure, er is al bindweefsel en kalk omheen gegroeid.. een operatie bij Minousch is geen optie.
Ik wil Mien ook nog niet kwijt.. als ze pijn gaat krijgen is het makkelijjk voor mij, dan laat ik haar inslapen.
Nu zoek ik het juiste moment om er afscheid van te nemen.. terwijl het juiste moment niet bestaat!!
Maestro is voor jou wat Minousch voor mij is, het is gewoon klote.. allebei een jong paard.
Ik zou wel adviezen vragen op bokt, maar laat je niet beinvloeden, doe wat je gevoel zegt, doe ik ook.... al wordt dit nog een lange weg.... Boos! Boos! Boos! Boos!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:02

Jeetje wat een moeilijke beslissing. Ik snap heel goed dat je hem nu niet wilt laten inslapen als hij nergens last van heeft. Dat zou ik zelf persoonlijk ook niet doen. Nooit meer belasten is ook wel lastig gezien zijn leeftijd. Kan natuurlijk wel, maar ik denk dat zowel jij als hij daar niet heel blij van wordt. Als ik jou was zou ik hem rustig aan heel licht gaan belasten zolang het goed gaat... Heel veel sterkte met deze beslissing...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 21:25

ja dat doen we nu,gamier rijd op hem,zij vraagt niets en bouwt gewoon heel rustig aan zijn conditie op,en dan kijken hoe lang dat goed gaat....

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:44

Ik heb met mijn paard een soort gelijk probleem.
Alleen mijn paard kan nog wel recreatief gebruikt worden.
Als dit niet meer kon had ik hem wel in moeten laten slapen.
Want ik vind dat als het voor een paard niet meer leuk is om te leven je hem niet in leven moet houden voor jezelf.
Ook een rusthuis is geen optie want ik weet zeker dat ik mijn paard er geen plezier mee doe.
Maar wat je ook besluit te doen rij hem niet kapot dan doe je hem zoveel pijn, die je hem ook kan besparen, het is een hele moeilijke beslissing maar denk aan het welzijn van je paardje

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:47

wat ik bedoel met niet leuk om te leven bedoel ik dat ie pijn heeft enzo, niet denken dat ik bedoel dat als je paard zich een dagje klote voelt dat ie dan gelijk ingeslapen moet worden,(maar dat begrepen jullie denk ik wel) Trouwens wat ik niet begrijp is; als je weer dat je paardje nooit meer goed komt, waarom je dan eerst hem extra veel pijn moet doen door hem kapot te rijden en daarn pas in laten slapen, waarom niet gelijk(okeej de beslissing is moeilijk) Maar ik zeg het nog een keer DENK AAN WAT HET BESTE IS VOOR JE PAARD

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:48

stinkmodder Clown heuh
Ik bedoelde slecht.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:49

zoefie schreef:
Twinkelbel, hier op bokt heeft volgens mij hetzelfde probleem als jij gehad. Ze heeft ervoor gekozen haar paardje te laten inslapen

Dat klopt, alleen was het bij mijn paardje nog een gradatie erger. De oppervlakkige buigpees was voor driekwart kapot, over een lang oppervlak, er zat kalkvorming in waardoor het weefsel steeds verder beschadigde en van langer dan een half uur per dag aan de hand stappen werd ze al slechter. Heb de optie weidepaard nog met de veearts (van Schie, afgestudeerd op peesproblemen) besproken. Maar zoals hij zei, zou ik het dan alleen voor mijzelf doen. Binnen enkele maanden zou de pees finaal afscheuren en zou ze vreselijk veel pijn hebben. Op dat moment had ze waarschijnlijk nog niet of nauwelijks pijn. Ik heb haar nog twee weken mee naar huis genomen, om afscheid te nemen en na acht maanden aan de hand stappen nog even paard te laten zijn. In die twee weken heeft ze lekker los gelopen en zag ik het been met de dag verder opzwellen. Toen heb ik haar bij de veearts rustig in laten slapen. Ik wilde haar het niet aandoen dat ze zo vreselijk veel pijn zou krijgen, en dat dat zou gebeuren was zeker.
Ik heb het er vreselijk moeilijk mee gehad (en nog) dat ik moest kiezen tussen leven en dood voor een paard van nog geen vijf jaar oud, maar weet voor mijzelf dat dit de enige juiste beslissing was, uit liefde voor haar.

Ik snap dat bij jouw de beslissing nog moeilijker is, omdat je niet weet hoe snel het slechter zal gaan. Misschien is het een idee om bij van Schie een second opinion te vragen? Tegen mij zijn ze altijd erg duidelijk en eerlijk geweest.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 23:24

Ik kan mijn paard echt niet af laten maken zoals hij nu is...

de kans is ook,dat ik mss wel heel lang nog met hem kan rijden als alles goed blijft gaan,alleen op dit moment valt hij van de ene in de andere peesblessure...en dat betekend op zo'n jonge leeftijd gewoonweg niet veel goeds....

Het gekke is,dat het net voelt alsof ik het niet over hem heb...hij is zo lief en, zo vrolijk....

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:57

kimmie261 schreef:
ja dat doen we nu,gamier rijd op hem,zij vraagt niets en bouwt gewoon heel rustig aan zijn conditie op,en dan kijken hoe lang dat goed gaat....

Al vind Mastro het wel heel saai hoor met mij op zijn rug Haha!

Tot nu toe gaat het goed! En we gaan er gewoon vanuit dat het goed blijft gaan!

Het is zo kanjer het zou echt heel oneerlijk zijn!

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:10

Heej,
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, maar we hebben het heel anders opgelost. Toen het paard gekocht was, had hij totaal geen conditie, niemand wist dus ook wat hij kon en niet kon. maar omdat hij zo'n gaaf karakter had, gewoon gekocht. hij bleek Z-dressuur en ZZ- springen gelopen te hebben. na ongeveer 3 maanden gereden te hebben liep hij inneens niet zo goed meer en werd zijn rechterachterbeen dik en warm. eerst alleen na het rijden maar later ook gewoon op stal. Het paard waar ik het over heb heeft een tijd geleden (weten niet hoelang, hebben hem pas anderhalf jaar) waarchijnlijk een peesklap gehad door het springen. dat wisten we nog niet dus hij is naar de veearts gebracht. deze heeft scans gemaakt en vond een grote scheur in z'n pees. behalve dat zaten er ook allemaal kleine stukjes bindweefsel, hij had dit dus vaker gehad. we moesten maar een half jaar alleen maar stappen op de verharde weg. aan de hand. na een half jaar zijn we terug geweest. nee hoor nog niet hersteld. nog maar even 3 maanden, nu mochten we er wel op. na 9 maanden stappen op de verharde weg mochten we het dan eindelijk proberen in de bak. langzaam gingen we opbouwen en dit ging ook ongeveer 3 maanden goed. toen ging het helemaal mis. hij ging weer heel erg kreupel rijden en we zijn snel weer naar de veearts geweest. AFMAKEN zei hij. dit kon hij niet menen. zoveel werk en liefde die we erin hadden gestoken. nee dat ging niet gebeuren. de hebben de hoefsmit nog laten kijken en die kon hem wel op speciaal beslag zetten. het enige wat wij konden bedenken is hem meer opgericht rijden. zodat hij z'n achterbenen beter zou optillen en minder zou sloffen (wat erg slecht voor die pees was). dit probeerde we en dat ging vrij goed! na ongeveer 2 maanden ging het weer mis! dat kon toch niet!? het ging juist zo goed! weer veearts.. weer laten afmaken volgens hem. wij dachten er anders over en stapten weer een poosje op de verharde weg. ongeveer 2 keer per week op verharde weg 4 keer in de bak en 1 keer rust. na elke keer rijden spuiten we al zijn benen 5 minuten en zijn rechts achter 10 minuten met koud water af. en nu gaat het weer goed. we snappen zelf ook niet precies wat het allemaal is, maar zolang hij nergens pijn aan heeft gaan we gewoon zo door! Wat je echt niet mag doen, wat ikzelf wel even heb gedaan, is de hoop verliezen! tis een moeilijke situatie, dat weet ik. maar probeer echt alles! anders krijg je er vreselijk spijt van! ik ben blij dat we niet naar de veearts hebben geluisterd anders was star al een half jaar dood geweest.
het is trouwens een ruin van 17 jaar en hij reageert ook niet als je in zijn pees knijpt.
ik hoop echt dat je hier iets aan hebt!

heel erg veel sterkte en succes!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:25

Elke peesblessure is anders. Dit is absoluut niet vergelijkbaar!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:01

Goh, wat een ellende.
Mijn paard heeft ook een peesblessure. Na een driekwart liep hij weer goed, na alles rustig opgebouwd te hebben. Maar nu (ruim een jaar later na constatering) is de blessure weer teruggekomen. Hij is nu 19 jaar.
Ik ben weer naar de DA geweest, en hij keurt hem af. Ik koop mijn paard weer terug van de verzekering.
De DA zegt dat weidegang zelfs te zwaar is voor hem, hij zal te weinig rust krijgen. En daar heeft hij gelijk in, want ik hem mijn paard sinds een paar maanden wat meer op het land, en nu gaat het slechter. Maar ik vind dat een paard het land op moet kunnen, als hij dat zelfs niet meer kan. Dan is het einde oefening. Ik heb er echt alles aangedaan. Ik laat hem misschien nog even lopen, alhoewel hij wel kreupel loopt en dus pijn heeft. Maar als ik diep in mijn hartje kijk, vind ik dat ik hem moet laten inslapen. Dit zal ik ook laten doen, binnenkort.

Voor de TS, blijf gewoon lekker doorgaan totdat het niet meer gaat. Je zegt dat je paard nu goed is, toch? Laat je paard, paard zijn, dat is het belangrijkste.

Succes!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:40

het klopt wat je zegt,op dit moment heeft hij er helemaal geen last van,hij loopt als een trein...

hij wordt nu een aantal keer per week licht belast,als dat allemaal goed gaat ga ik er over een poosje weer op om hem langzaam aan weer op te pakken,en dan maar zien hoe het gaat...

viewtopic.php?f=53&t=419539&hilit=
hier kan je zien hoe hij op dit moment is,en dat je echt niets aan hem ziet,het lijkt ook allemaal net niet echt,zeg maar...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:04

Ik snap alleen niet dat je hem wel uit zijn dak laat gaan los zonder enige bescherming...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:07

hij loopt ook in de wei zonder bescherming.....en je hebt gelijk hoor!!!

ik moet daar gewoon consequenter in worden ,dat als ik hem loslaat dat hij bescherming om krijgt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:26

Wat een mooi dier zeg!
Toen ik nog in het revalidatie proces zat, liet ik hem niet los in de bak rondrennen. Vooral het remmen, was voor mijn paard niet goed.
Maar jouw paard heeft plezier, dat is te zien, leuk hoor, veel plezier. En misschien gaat het nog wel heel lang goed. Ik hoop het voor jullie.