Help wat is dit? Foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Re: Help wat is dit? Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:06

Hoi!
De kootholtes van jouw pony lijken heel veel op die van mijn merrie, alleen heeft zij het gelukkig niet voorop haar benen, waar ook veel witte huid (wit been) zit.

Ik hou een uitgebreid verslag bij van de behandeling van de mok van mijn merrie in het "Ernstige Mok Topic", waar Steffie89 al een link naar had geplaatst.

Iedere vorm van mok is anders en heeft een andere behandeling nodig. Niet behandelen is (voor mij) geen optie, omdat het alleen maar erger wordt en dus idd naar binnen kan slaan en uiteindelijk kan resulteren in bloedvergiftiging. Dat is wel in een heeeeel ver stadium hoor, maar raadpleeg iig je DA! Die kent je pony en jullie situatie bij jullie op stal ivm voorschrijving van de behandeling.

Bij veel paarden is het seizoensgebonden en in de meeste gevallen een vorm van een allergische reactie op iets, wat zeeeeer moeilijk of niet te achterhalen is.

Probeer je pony in ieder geval met schone benen op stal te zetten, dus vooral zonder zand uit de bak. Dat kan gaan schuren tussen de haren en voelt niet zo fijn. Afborstelen met een zacht borsteltje. Beweging is ook goed. Dat bevordert de afvoer van afvalstoffen, eventuele vochtophoping en is ook goed voor de doorbloeding. Verder advies durf ik je niet te geven... De een heeft wel baat bij wassen, bij de ander maakt het de mok alleen maar erger. Zelfs mijn veeartsen spraken elkaar tegen, dus ik heb gekeken wat bij mijn merrie aanslaat en dat is dus wassen met soda-water en insmeren met hydrocortiderm...

Post je verdere verhaal maar in het Ernstige Mok Topic, aangezien de beheerder van Medisch alle mok-verhalen bij elkaar wil houden en aparte topics op slot zet.

Succes! en sterkte... mok is waardeloos!

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 15:11

Ik heb de DA niet gebeld omdat het nu eigenlijk weg is sinds gisteren. Heb het dus elke dag gewasen met Betadine Scrub en heb er Calendula opgesmeerd. Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat wat zei heeft eerder op regenschurft lijkt dan op mok...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:28

Fijn dat het nu weg is! Blijf het in de gaten houden hoor.
Succes!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:34

Roxy20 schreef:
Hallo Allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Mijn pony heeft dit nu 1,5 week pas. Dus niet al heel lang.

Misschien had je er wel iets eerder bij kunnen zijn om het leed voor je paard iets te verzachten? Bedoel het niet om banketstaaf te doen maar zulke dingen moet je niet onderschatten!

Ben wel blij voor je dat het al beter gaat.

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 07:32

Ze heeft het net 1,5 week. En ik had van mensen op stal gehoord dat hun paard het ook had gehad en hoe ik het moest behandelen. En het is nu bijna helemaal weg. In 1,5 week dus dat is best snel. Ik bel niet voor elk ding meteen de DA. Ik had het nu wel gedaan als het niet beter werd, maar dat werd het wel gelukkig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:04

Roxy20 schreef:
Ik heb de DA niet gebeld omdat het nu eigenlijk weg is sinds gisteren. Heb het dus elke dag gewasen met Betadine Scrub en heb er Calendula opgesmeerd. Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat wat zei heeft eerder op regenschurft lijkt dan op mok...

Weg... sinds gister? Verward
Sorry maar naar mijn idee kan mok niet *floeps* van de ene op de andere dag weg zijn...
Is het nu veel minder geworden oid? Ik zou, ook al is het wat minder geworden, toch de DA/VA erbij halen.
Er zit zo een ontsteking in het been, en dan ben jij en vooral je paardje verder van huis... ik zou het er iig niet op willen wagen.

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 07:24

Ik zal wel proberen nog een keer foto's te maken, dan kunnen jullie het verschil zien!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:42

mok kan echt wel zo weer wegtrekken hoor.
net zo snel asl het er zit trekt t dan weer weg, je hebt dan gewoon een paard met een goede weerstand.

ik heb t al heel vaak gezien dat t zo weer wegtrekt zonder behandeling dus kan best wel.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:54

Ik heb precies hetzelfde gehad,we kochten een paar maanden geleden een trekpaard veulen en ja hoor bij het uitkrabben ondekte ik mok.Heb toen in de kootholte de sokken wat weg geknip en daarna met betadine scrub behandeld.Daarna goed droog gemaakt en ingesmeerd met mokzalf.Na een paar daagjes was de mok verdwenen.

Ik irriteer me wel aan de mensen die je meteen slecht vinden als je niet meteen een vee arts belt op dit en meerdere topics.Het gebeurd juist ook weleens dat een veearts verkeerde medicatie voor schrijft.Dus diegene die meteen wel aan de bel hangt is echt geen beter mens voor een paard dan iemand die daar even mee wacht.Oke er zijn grenzen,maar ik denk dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard,dus oordeel niet te snel.

mistiqalxxme

wat erg zeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:05

nou dat ziet er lelijk uit zeg!! mijn paard heeft ook heel erg last van mok gehad en we hebben er van alls op gesmeerd maar niets hielp en nu hebben we een heel goedkoop middeltje gevonden wat bij haar wel hielp gewone zinkzalf!!! te halen bij de drogist ff voor en na het rijden erop smeren en het verdwijnt zo.tenminste bij ons paard wel dus ik hoop dat als het niet lukt met alle andere smeersels dat je deze tip kan gebruiken

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:19

Bedankt voor jullie tips! Zal er aan denken als het terug mocht komen...

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:22

Hierbij de foto's van haar benen van gisteren, ze zijn wel minder duidelijk. Maar zie het verschil:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:02

HET IS NIET WEG HOOR ...................

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:15

Het is bijna weg had ik gezegd. Er zitten alleen nog aan de zeikant gedroogde korstjes en aan de voorkant een kleintje. Verder is alles weg.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:20

Nou ik was er niet gelukkig mee geweest...

Ik zou het been strak opscheren, wassen met betadine en vervolgens een NIET-VETTE cortizone bevattende zalf erop doen. Aantal dagen goed drooghouden en elke dag met een droge handdoek alleen de korstjes eraf vegen en het is zo weer als nieuw.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:37

Dit is idd NIET weg!

Doe nou verstandig: voetjes goed scheren en met Maleseb wassen!!!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:41

Zie er al goed uit na die paar dagen,je ziet duidelijk dat het aan het genezen is.Ga zo door.

Dat het niet helemaal weg is ziet ze zelf toch ook wel hoor mensen.
Laatst bijgewerkt door briandylan op 12-05-05 13:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:41

imker schreef:
Dit is idd NIET weg!

Doe nou verstandig: voetjes goed scheren en met Maleseb wassen!!!

Precies!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:29

Eigenwijs...

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:37

Het lijkt me dat het nu wel genoeg is duidelijk gemaakt aan de topicstarter dat een boel mensen een andere mening hebben.
Het is ook niet nodig om die zo te blijven verkondigen als in dit topic gebeurt, vandaar een slotje.