Buikschuren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chippp

Re: Buikschuren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 06:39

Hmm ze wil dr buik echt wel steeds schuren..
Er zitten behoorlijk wat bultjes onder dr buik. Verder nog niet echt open.
Gisteravond had ze ook jeuk bij dr manen.. ze wou steeds dat ik daar ging poetsen en vlak daarna stond ze dr staart te schuren.
Dat doet elk paard zo zo afentoe wel eens.. en ze deed het maar heel even maar ik was echt niet blij toen k t zag!!
Ik vind het zo zielig voor dr. Ben echt bang dat ze er nog veel meer last van gaat krijgen van de zomer..
Ze is trouwens het enige paard hier op stal dat 'zomerexceem' heeft.

Als ze rolt in de bak.. zal dat zand positief of negatief zijn? Kan ik haar beter omhoog halen als ze haar buik ligt te schuren en dan wel goed poetsen ofzo.. dat ik wel wat tegen die kriebels doe of zal ik haar gewoon laten schuren? Ik weet niet of ze van dat zand eerder wondjes zal krijgen?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:02

Smeer je er wat op of niet? Ik smeer Jewel nog steeds 1x per week in (ondanks de boett) om te voorkomen. Als je het insmeert verzacht het de huid en maakt het prettiger voor je pony.

Wat helpt, is voor ieder paard verschillend, maar bij mij werkt D-itch van de paardendrogist erg goed. Onder Jewel haar buik smeer ik altijd goudsbloemcreme, werkt ook perfect. Je zal misschien het één en ander uit moeten proberen wat voor jouw pony werkt.
Wat rollen betreft; laat maar lekker haar gang gaan. Volgens mij kan dat helemaal geen kwaad en je paardje vind het alleen maar lekker Knipoog

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 08:39

Ik spuit Silitch Spray van Silverlinde. Toen ik bij de paardendrogist zocht op jeuk, werd ik daarnaar doorverwezen.

Ik wil idd wel andere dingen gaan proberen, maar dacht ook dat ik eerst 2 weekjes alleen maar dit wil doen. Als ik ineens met 3 verschillende dingen begin weet ik sowieso niet wát er dan helpt en misschien irriteren die dingen door elkaar juist wel.

Bedankt!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 09:21

Gewoon even proberen idd, je merkt vanzelf of het helpt ja/nee. Ik merkte na een weekje of 3 dat d-itch aansloeg, in tegenstelling tot ál die andere smeerseltjes die ik had gekocht.

Succes met je pony!

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:27

Okee dan heb ik nog hoop haha. Omdat ze nog steeds jeuk had dacht k al dat t niet hielp..

Ik ga eens op zoek naar goudsbloemcreme dan!

Bedankt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:04

Chippp schreef:
Ik ga eens op zoek naar goudsbloemcreme dan!

Dat is een belangrijk bestanddeel van Calendula zalf. Kan je bij de drogist kopen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:01

Ik koop het in zo'n potje bij het tuin/diercentrum hier. Merk weet ik zo even niet, kan wel kijken als je wilt.

Ik zwéér erbij. Gebruik het overal voor en het helpt super! Stond op de pot dat het ook voor menselijk gebruik geschikt was, ik heb erg nikkeleczeem, (euro en b.v. van de gesp van m'n riem) het enige wat helpt is dit dus.
Houdt de huid lekker soepel. Jewel had snel dat het "leerachtig" aan ging voelen onder haar buik, nu is de huid prima.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 08:28

IK gebruik ook vaak teatreezalf, helpt ook goed..

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:42

Ik heb nu Tea Tree Zalf gekocht, las echt heel veel dat dat goed hielp. Smeer het nu een weekje, weet dus nog niet echt of het helpt..

Ik heb ook brandnetel gekocht. Ik had een aantal keer gehoord dat dat goed zuiverend zou werken, kan het altijd proberen toch.. Ik heb het bij 'de tuinen' gehaald, alleen is het om thee van te maken. Maar die mevrouw in de winkel dacht dat ik het ook zo wel zou kunnen voeren.
Wat zal ik doen, zo over het voer.?Of elke dag een klein beetje thee maken, dat af laten koelen en dan over het voer doen? Ze houd nooit van natte dingen eten, dus weet niet of ze het dan wel eet hoor..

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 08:20

Hier weer even een stukje hoe het nu gaat. Ik hoop dat het nog in hetzelfde topic mag, omdat de laatste post eigenlijk al zo lang geleden is..

Het gaat nog niet echt de goede kant op. Haar hoofdje is al weer behoorlijk kaal, terwijl ik haar daar nooit zie schuren.. Ze gaat met rollen gebeuren nooit overdreven met haar hoofd over de grond ofzo. Het is ook niet echt op plekjes waar een hoofdstel of halster zit en zweten doet ze eigenlijk ook haast niet met rijden :p Het word dus gewoon vanzelf kaler..

Haar hoofdje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb soms het idee dat ze wat minder jeuk heeft op haar buik omdat ik haar minder schuren. Maar de plekken worden wel elke dag erger dus k denk ook weer van niet..
Ze wil met poetsen wel echt altijd dat ik daar poets. Ze staat net zo lang te draaien en constant met dr hoofd naar dr buik te wijzen van kom op poets daar dan. En dan het liefst een beetje achteraan bij dr buik.

Ze loopt elke ochtend een uur of wat los met een aantal vriendjes in de bak. Dan ben ik er bijna nooit dus weet niet of en hoe erg ze dan schuurt. Verder staat ze op stal. ’s Middags rijd ze in de les (het is een manegepony) en ’s avonds doe ik haar nog altijd. K zet haar ook regelmatig met een vriendinnetje nog even los of laat haar gewoon rollen.
Een paar weekjes terug was het echt zodra ze in de bak kwam, dat ze gelijk dr buik ging schuren. De laatste tijd zie k dat minder.. Ze gaat soms wel rollen en dan schuurt ze eventjes maar niet zo erg als het geweest is.
Maar toch word het elke dag weer kaler..

Hier haar buik:
vlak bij dr voorbenen:
Afbeelding

een beetje in het midden:
Afbeelding

En achterin, rond dr navel. Daar heeft ze echt het meeste last.
Het is misschien niet zo duidelijk maar ze heeft zich daar echt helemaal kaal geschuurd:
Afbeelding

Ze wil echt altijd dat ik haar onder dr buik poets. Ik weet niet of ik het daar ook erger van zal maken.. Als je zelf jeuk hebt, moet je toch ook niet krabben..

k heb een tijdje Tea Tree zalf gesmeerd, dat was op en ik heb nu Sweet Itch. Dat smeer ik dus onder dr buik en meest ook op dr hoofdje.
Ze gaat ze dit weekend ruim zes weken het land op. Dan komen ze niet op stal en hebben lekker vakantie. Er is dan eigenlijk geen mogelijkheid om haar met de vliegjes op stal te zetten.. En áls het zou mogen dan zal ik haar zelf toch steeds moeten halen en brengen maar ik ben pas om 6 uur thuis uit m’n werk dus dan zijn de rottige vliegen er toch al..

K voer nu een tijdje brandnetel. Dat is eigenlijk het eerste wat ze ook graag opeet als ik het door wat te eten doe. Alle zeewier, knoflook, appelazijn of wat dan ook eet ze niet goed.. Maar ze gaat het land op en staat in een grote groep dus voeren kan daar eigenlijk niet.

Ze houd er echt niet van als ik iets op haar buik spuit, helemaal op het land niet dus het beste zou zijn om iets te smeren.

En een boett-deken ofzoiets.. als ze die op hebben is het enigste plekje dat ze vaak nog kunnen schuren volgensmij achter in de buik.. en daar heeft zij nou net het meeste last dus dat zal ook echt niet helemaal helpen.

Wat vinden jullie? Ik smeer de Sweet Itch dus al een tijdje, maar het helpt zeker niet voldoende.. wat kan ik doen?
Zal zo een hoofdmasker ook helpen tegen de kale plekken? En gaat dat goed als ze dat plots op krijgt in het land?

Ik weet het verder niet.. K vind het zo vervelend dat ze zo’n jeuk heeft en dat je elke dag ziet dat alles erger word. Ze schuurt haar manen en staart helemaal niet en dat is toch het eerste waar je aan denkt bij zomerexceem.. Ik weet dat er al zoveel topics hierover zijn, maar ik lees nooit iets over alleen buikschuren..

Ik hoop dat jullie nog iets weten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:57

een beetje van allebei vind ik, aan de ene kant heel typisch zomereczeem, maar ik zie ook witte vage plekjes die ik bijvoorbeeld bij mijn pony totaal niet zie.....

waardoor ik toch aaan een schimmel begin te denken, hoeft overigens niet besmettelijk te zijn hoor, je hebt zoveel verschillende schimmels..

ik kreeg trouwens nog een tip van iemand om gewoon olijfolie te kopen in de winkel en elke dag een eetlepel vol over het voer te doen, hierdoor zou de huid iets minder droog worden, nou ja ik voer t zelf inmiddels wel al bij.

wat bij mijn pony trouwens ook wel helpt is dat ik die plekken schoonmaak met een Dettol-oplossing( Dettol kun je kopen bij de drogist)
dettol is heel goed tegen diverse schimmels en bacterien, en mocht je dier dan wel een schimmel pak je die meteen aan, ik merk dat t bij mijn pony heel goed werkt tegen eventuele huidonstekingen erbij..

over het afspoelen met water, is best goed, en helemaal als je haar daarna laat rollen in zand!
zand houd de vliegen wat meer weg

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:38

dit lijkt ook wel op een soort schimel mij paardj eheeft dit 4 maand terug gehad en heb hem een paar keer gewassen met spul van de da en het was ook zo weer weg

vindt je het niet tijd om er een DA bij te hallenj ??

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 16:01

Maar is het niet vreemd dat die schimmel vorig jaar in de zomer kwam en na de zomer weer weg ging.. En nu weer begonnen is met het lekkere weer?

En die witte plekjes.. het lijkt ook anders op de foto hoor. Maar waar ze het kaal schuurt word het idd wit.

Ik dacht eerst ook totaal niet aan zomerexceem, maar in het begin van het topic werd dat door zoveel mensen gezegd.. Misschien is het 'een soort van' ofzo..

Ik kan olijfolie iig gaan proberen!

Bedankt alvast allebei!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:29

Die foto van onder de buik

Maar het klopt idd wel, zo zag de buik van Jewel er ook uit vorig jaar zomer. Plekjes op het hoofd vind ik een beetje moeilijk te zeggen. Eczeempaarden schuren meestal alleen onder ogen en de maantop. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van Jewel met haar eczeemplekjes op het hoofd. Stelt niet veel voor, omdat het nu super goed gaat, maar toch, miss heb je wat vergelijkingsmateriaal.

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het met je pony is als ie weer van het land komt! Succes

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:09

Misschien heb je het geprobeerd, maar dit is echt een heel oud anti-jeuk middel... havermoutvlokken.

Ik zal het even uitleggen, je koopt een pak havermoutvlokken (gewoon bij de supermarkt). Daarvan doe je een handje in een oude washand. Dit washandje in wat lauw water en dan even goed doorweken. Je merkt dan dat er een soort slijm uit het washandje komt, pas op het is echt heel glibberig! Dit smeer je op de jeukende plekken en niet afdrogen. Geen idee waardoor dit werkt of waarom, maar het werkt bij sommige dieren met jeuk erg goed. Daarnaast is het eenvoudig en erg goedkoop (we blijven wel nederlanders hè ).

Succes, ik hoop dat dit middel iets doet tegen de jeuk. Vaak is toch een deken de beste oplossing...

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 09:53

JawelFamke, Ik vind het ook zo zielig! Het is zo moeilijk wat je ermee moet doen..
En er zijn ook zoveel dingen die níet helpen..

Ik vind haar hoofd ook vreemd.. Heb echt het idee dat het vanzelf komt, omdat ze gewoon nergens schuurt enzo.. Of het komt door de vliegjes.. Als ze daar opzitten, dat het al irriteerd ofzo.

Ik hoop dat je een foto kan vinden! Dit wil ik idd wel graag zien.
Vorig jaar is het toen ze van het land kwamen langzaamaan weer beter gegaan. In het begin nog wel even schuren maar toen was het ook nog 'vliegjes-weer'.

Jossie, Die havermoutvlokken kan ik idd een keer proberen!
Maar zal het ook niet misschien juist irriterend zijn om verschillende dingen door elkaar te proberen? Sowieso weet je dan niet wát nou hetgene is dat helpt..
En een deken, zij schuurt het meest achteraan dr buik, rond dr navel.. en volgensmij zitten die dekens daar nooit..

Ik weet niet of het erg is als je om de dag iets smeert en de volgende dag iets spuit of of om de dag 2 verschillende dingen smeert. Wat zal beter zijn, van alles uitproberen of het even bij alleen de Sweet Itch houden, die ik nu al een week of 2 smeer?

Grr het is gewoon allemaal zo moeilijk wat je nou moet.. Ik wil zo graag iets hebben waarmee het gelijk over is! Maar dat wil iedereen wel met zomerexceem..

Van mij mag het de hele zomer wel dit weer blijven, heb het idee dat ze dan toch minder last heeft van dr buik..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:33

de mijne heeft dat ook op zijn hoofd hoor, rond en onder de ogen, bij de maantop, op de plek waar de frontriem loopt..

maar sinds ik het nu om de dag schoondep met die dettol dus weer, trekt het wel weg.....

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:37

@chipp: ik kan helaas geen foto's plaatsen op dit moment, mijn eigen pc heeft kuren..
In mijn onderschrift staat een link waar foto's van Jewel staan van afgelopen zaterdag. Op de eerste foto in de trailer kun je het miss een beetje zien, maar het blijft te onduidelijk denk ik.

By the way, Jewel heeft ook een boett deken sinds afgelopen maart, ik dacht ook eerst dat het voor de buik niet voldoende bescherming zou zijn, valt 100% mee. Alleen het laatste stukje bij de navel is niet bedekt, en dat smeer ik nog steeds in gaat prima.

Erg vervelend voor je pony (en voor jou natuurlijk ) maar ik denk dat dit niks met schimmel te maken heeft.., zeker niet als het alleen 's zomers terug blijft komen.
Heb je nog weidemaatjes erbij staan?

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 16:03

Okee, die foto hou ik nog tegoed dan
Die vanuit je onderschrift blijft idd erg onduidelijk, toch bedankt!

Ik dacht ook echt niet aan schimmel hoor.
Ze staat in een heel grote groep op de wei.

Miss dat ik dan aan een deken voor volgend jaar ga denken.. Want denk je niet dat het nu te laat is om hem op te doen? Omdat ze toch al zo een tijd schuurt?
Ik denk dat ze rond haar navel echt het allermeeste en misschien wel enigste plekje is waar ze jeuk heeft en dat ze de rest per ongeluk meeschuurt. En die deken zit daar gewoon niet..

Plus dat het een manegepony is en als ik dat zou willen en als het zou helpen mag ze best zo een deken op.
Maar ik zie de kinders die nog niet op en af doen, als ze gewoon op stal staat en de lessen er weer zijn. Eraf moet wel lukken en dat ze hem dan af laten na het rijden en ik hem savonds weer opdoe ofzo.. daar zat ik wel al aan te denken als ik volgend jaar een hoofd-masker op wou doen.

Zij is trouwens de enige die dit heeft bij ons.. Een paar die hun staart 'wel eens' schuren maar verder niks.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:35

Verder heeft hij/zij helemaal geen plekjes of jeuk?
Alleen dan de buik en het hoofd begrijp ik. Hoe zit het tussen de voorbenen eigenlijk?

Het kan zeker nog zinvol zijn om nu nog een deken op te doen, het zal igg wel een hoop jeuk verminderen.
In dit topic kun je er iig een heleboel info over vinden. Misschien dat de jeuk rondom de uiers het ergst is, maar onder de rest van de buik zal het naar mijn idee niet veel minder zijn.
Ik wil een keer onder haar buik gaan hangen en daar een foto van maken, als je daar wat aan hebt
Kun je precies zien tot waar de deken aanlsuit

Schimmel lijkt me het echt niet, anders waren de andere paarden idd ook wel geinfecteerd geweest.

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 17:58

Het is inderdaad ook wel tussen dr voorbenen, maar daar een stuk minder. Als ik tussen dr voorbenen, waar de singel zit, een beetje hard poets, dan vind ze dat ook lekker en laat ze me gaan. Maar doe ik zachtjes of ga iets verder naar achteren dan loopt zij naar voren tot ik weer helemaal achterin poets.

Als ik poets, loopt ze altijd naar voor en achter om te laten merken waar ze gepoetst wil worden. Als het haar te lang duurt, wijst ze t ook wel aan met dr neus of loopt naar links en rechts een beetje te draaien. Hoezo verwend :p

Maar ze wil dus eigenlijk alleen dat ik helemaal achteraan dr buik poets.

Haha, als je die foto wil maken graag, ben wel eens benieuwd hoe het daaronder allemaal zit!

Bedankt voor al je antwoorden steeds!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:00

Graag gedaan hoor
Ik weet hoe vervelend het kan zijn, zeker als je er niks of niet veel vanaf weet, denk je al gauw dat het wat anders is.
Tenminste, dat is mijn eigen ervaring. Ik heb Jewel helemaal binnestebuiten gekeert voordat ik in de gaten had dat het eczeem was.

Als de pony alleen buik schuurt zou ik denk ik niet eens aan een deken beginnen. Ik smeer ook nog met D-itch lotion van de paardendrogist, dat helpt ook heel goed tegen jeuk en houdt de huid mooi soepel. Nadeel is wel dat je dat 2 of 3 keer daags in moet smeren wil je een goed resultaat hebben. Bij Jewel hoeft niet meer, omdat ze de deken draagt. Uit voorzorg smeer ik nog 1x in de week. Als de pony op het land loopt, wordt dat misschien een beetje lastig. Maar ja, aan de andere kant, als je 'm jeukvrij wilt hebben, zul je toch iets moeten doen..

Een foto laat nog even op zich wachten, ik heb m'n eigen pc weer, maar moet alle programma's overladen van m'n andere schijf

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:08

Ik had inderdaad nooit aan exceem gedacht, zie begin van het topic :p
En vorig jaar al heel veel op internet lopen zoeken.. maar nooit bij zomerexceem.

Ja, ik werk gewoon de hele dag en was al van plan elke avond te smeren. Maar ik denk dat ik elke dag voor mn werk ook maar langsga.. Misschien wel gelijk uit mn werk weer en dan 's avonds nog eens..

Ik kom dr net vandaan.. ik kan echt wel huilen!!
Het is zooo veel erger geworden deze nacht! Hoofd sowieso al 6x zo kaal.. maar ik heb niet het idee dat ze daar jeuk heeft dus dat vind ik niet eens zo rottig voor dr..

Maar dr buik Echt zoo veel erger. Onder de bulten en bultjes. Echt helemaal rood op sommige plekken. En die middelste streep van dr buik is al helemaal dik..

Ze vind het helemaal niet fijn als ik op het land smeer.. als ik bij dr uiers ga kriebelen staat ze gelijk stil. Maar zodra k iets naar voren wil om te smeren ofzo, loopt ze gelijk weg. Ik denk dat k maar een halster bij t land leg. Hopen dat het dan gaat.
Ze vind op de rest van dr buik echt niks meer lekker, alleen helemaal daarachter. Vorig jaar wou ze nog dat ik haar hele buik zou kriebelen maar het is deze zomer eigenlijk al steeds alleen maar achterin.

Ik was echt blij met dit weer.. hoopte zo dat ze minder jeuk zou hebben maar dat valt echt weer zo tegen!!
Misschien dat het met dat natte weer wel minder erg is dan wanneer de grond gewoon droog en hard zou zijn.. maar wil er helemaal niet aan denken hoe het dan aan het eind van de vakantie zal zijn...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:32

Mijn merrie schuurt haar buik ook, haar manen en staart niet (meer). Het is bij haar zomereczeem en het ziet ernaaruit dat het bij die van jou hetzelfde is...

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:16

Tinne, hoe heb je het bij dr manen en staart dan weggekregen?

En schuurt zij het ook echt zo stuk?
Ik hoop dat je er nog iets van wil en kan vertellen.. Wil er graag zoveel mogelijk van weten. Misschien heb ik er iets aan..

Tnx vast!