Droes, ieder paard drager?>

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassielover

Re: Droes, ieder paard drager?>

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:38

ik denk dat zei dat zelf ook wel snapt dat het erg is,
maar sommige reacties zijn wel erg overdreven. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:19

Ben ik het ook helemaal mee eens! Elk paard is drager van droes en kan het op elk moment krijgen als hij op dat moment niet in goede conditie is...
Er is geen gevaar om nu van stal te gaan en andere paarden te besmetten...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 09:34

Hahha droesvrij? Na de laatste bult openbreekt dan is het nog 6 weken besmettelijk, hoe komen ze dan bij droesvrij?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:49

Omdat de droes voorbij is zodra de koorts weg is... En omdat elk paard drager is van droes... Stel Tink draagt het bij zich maar wordt er niet ziek van. Dan kan het zijn dat op het moment dat zij in en slechte conditie komt dat het dan doorbreekt... Of doorgeeft aan een ander paard, maar dat risico loop je dus altijd omdat elk paard het bij zich kan dragen...

De droespaarden staan in aparte stallen, zij kunnen niets meer over brengen op de paarden. Maar dat wil niet zeggen dat geen enkel paard het bij zich draagt en niet ziek kan worden.

En stalleke, vraag het anders aan iemand die ervoor gestudeerd heeft voordat je hier raar gaat staan lachen. Ik was ook bang, Liekie stond naast Jewel. Ik WIL perse weten wat hij voor risico loopt om het te krijgen en over te brengen aan andere paarden...
Als hij ziek zou worden had hij dat al moeten zijn...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:25

Is elk paard drager? Ja dus!

Jantien schreef:
Het is mogelijk dat op verschillende stallen weer droes uitbreekt.
Het is niet nodig om in paniek te raken wanneer je paard droes heeft. Wel kan je mee helpen in het voorkomen van een uitbraak op jouw stal.

Droes wordt veroorzaakt door een bacterie (Streptococcus equi). De besmetting komt door onderling contact van paarden of wordt overgebracht door mensen die pus (of snot) van zieke dieren op hun handen of kleding hebben.

Bij infectie zal een paard ziek worden met hoge koorts. Door ontsteking van de keel is slikken moeilijk, eten en/of buigen van de hals is pijnlijk. De lymfeknopen raken ook ontstoken en hierop zullen meestal abcessen vormen. Wanneer de abcessen zijn doorgebroken zal het paard snel minder ziek zijn.
Een ziek paard kan tot ong 4 weken na het begin van de infectie andere paarden besmetten. Een besmet paard zal binnen een week ziek worden.

Er zijn verschillende vormen van droes. Meestal zullen de lymfeknopen van het hoofd en de keel bij de ontsteking betrokken zijn.
Bij dekdroes zullen er abcessen in en rond de vulva vormen. Deze vorm kan ontstaan wanneer een hengst met droes een merrie dekt, of wanneer paarden met droes elkaar besnuffelen (ook van veulen op merrie).
Wanneer het veulen droes heeft en nog door de merrie gezoogd wordt, kan er bij de merrie uierontsteking ontstaan, waarbij de lymfeknopen rond de uier gaan abcederen.

Verslagen droes is de meest vervelende soort. Hierbij zijn de lymfeknopen door het hele lichaam (mn in de buikholte) betrokken. Door het breken van de abcessen in de buikholte kunnen daar grote ontstekingen ontstaan. Aan deze vorm van droes overlijden paarden meestal.

Meestal zijn het de jonge paarden die geïnfecteerd raken door droes. Na een dergelijke infectie zijn de paarden meestal de rest van hun leven immuun voor droes. Wel kunnen ze drager worden van de bacterie, en zo een bron van infectie vormen voor paarden die nog geen droes hebben gehad.

Wat kan jij doen om een infectie met droes te voorkomen?
Zorg voor een goede hygiëne. Deze regels gelden eigenlijk altijd:
Laat (onbekende) paarden niet bij elkaar snuffelen, plaats nieuwe paarden op stal apart van de anderen. Was je handen en zorg voor schone kleding wanneer je naar een andere stal (ander terrein) gaat.

Wanneer er een ziek paard is op stal, met een mogelijk droesinfectie dan zal je nog strenger op de hygiëneregels moeten letten.
Dus liefst het zieke paard in een geïsoleerde box zetten, bij de andere paarden vandaan. Niet van het zieke paard naar de gezonde gaan zonder je handen te wassen en schone kleding (incl schoenen!) aan te doen.
Door de gezonde paarden 2x per dag te temperaturen is een mogelijke zieke snel op te sporen (en mogelijk nog te behandelen).

Er is tegenwoordig een vaccin tegen droes. Het is niet zo dat een gevaccineerd paard geen droes meer krijgt. Overleg het met je dierenarts of een vaccinatie in jouw geval zinvol is.

Toevoeging:
Bedrijven waar droes heerst hebben geen wettelijke meldingsplicht. Het noemen van bedrijven op Bokt is dan ook niet toegestaan. Dit kan namelijk heel makkelijk onder de noemer laster en/of smaad vallen.
Bedenk dat dit internet is, en het lang niet altijd mogelijk is om de bron van een verhaal te controleren. Een bericht zal dus aan de Boktregels moeten voldoen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:28

En hier nog wat!

Jantien schreef:
Voor het overbrengen van een droesinfectie moet een paard wel in contact zijn met neusuitvloeiing of pus van een geïnfecteerd dier.
Het hoeft dus niet een groot probleem te zijn dat de pony op de kampioenschappen heeft gelopen.

Staat allemaal in de sticky van de droesmeldingen op Medisch!

Plucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:43

ik vind dat griebels helemaal gelijk heeft Haha!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:59

Droes wordt veroorzaakt door een bacterie. Veel paarden dragen deze bacterie bij zich. Dat wil niet zeggen dat deze paarden ook droes hebben. Met gezonde paarden kan je gewoon op concours gaan.
Met een paard dat droes heeft (dus: koorts heeft, vergrootte klieren, abcesvorming, grote aantallen droesbacteriën uitscheidt) moet je niet op concours gaan. Dat is vragen om problemen, bovendien lijkt het me redelijk onzinnig om met een ziek paard te willen starten. Dacht dat de gemiddelde ruiter in NL ondertussen wel zo veel over het welzijn van z'n paard nadenkt, om dat uit z'n hoofd te laten.

Wanneer een paard droes heeft, dus ziek is, dan kunnen de bacteriën snel vermeerderen (de vermeerdering wordt niet geremd door de afweer van het paard), waardoor er veel bacteriën in de omgeving komen, en door de grote aantallen makkelijk andere paarden kunnen besmetten.
Daarom ga je met een paard dat droes heeft niet op concours (of zelfs van het erf af).

Een paard dat niet ziek is, kan wel drager zijn van de bacterie. Op zo'n moment worden er geen tot veel minder bacteriën uitgescheiden door dat paard. Daarmee is het gevaar van infecteren van andere paarden veel en veel minder, en kan je dus gewoon op concours gaan.

Er is dus duidelijk onderscheid in een paard dat droes heeft (oftwel ziek is) en een paard dat drager is van de bacterie die droes veroorzaakt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:05

Dank je Jantien, dat maakt hopelijk een hoop duidelijk!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:38

Kleine toevoeging nog:
een paard dat ziek is, blijft tot zo'n 4 weken na het begin van de infectie een verhoogd aantal bacteriën uitscheiden, en vormt daarmee dus nog een verhoogd risico voor de andere paarden.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:42

Nado schreef:
bleuberta schreef:
Droes is zeer vervelend, maar zal waarschijnlijk altijd een ziekte (virus) onder de paarden blijven, dus mij mening is misschien heel vreemd, maar ze kunnen het maar gehad hebben, de kans dat ze het ooit krijgen is groot.
Ik heb liever een grote groep paarden in eens die ziek zijn dan telken 1 a 2 maar ja dat is mij mening en over een mening valt niet te twisten!!!!
Bloos

Ten eerste is droes geen virus, maar een bacterie. En ten tweede vind ik jouw mening nogal kortzichtig. Een stal in de buurt hier heeft het net gehad en daar zijn er zeker 3 dood gegaan van de ong. 35. En dat waren geen oude, verzwakte of zeer jonge dieren, maar gewoon gezonde volwassen paarden. Ik denk dat de eigenaren daarvan het er niet mee eens zijn dat het ze het gewoon even moesten krijgen. Daarnaast is het niet zo dat als een paard al eens droes heeft gehad dat ze er de volgende keer niet flink ziek van kunnen worden, dus dat is ook onzin.

Droes is een erg vervelende, hardnekkige ziekte waarvan de verspreiding zoveel mogelijk ingeperkt moet worden. Dus ook niet met 'gezonde' dieren van een droesstal op wedstrijd gaan, ze kunnen immers de bacterie wel bij zich dragen ookal zijn ze er zelf niet ziek van.

Het klopt dat er paarden zijn die na het opknappen van droes de bacterie bij zich blijven dragen. Of het percentage zo groot is al 25% betwijfel ik, die aantal ligt eerder bij de 10 %. Bij het openbreken van de abcessen komt er troep in de luchtzakken terecht. Deze paarden scheiden dus een kleine hoeveelheid bacterien uit bij het ademen. Deze luchtzakken kunnen op de kliniek schoon gespoeld worden, dus het is niet alsof er niets aan de doen is. Het rottige hiervan is echter dat je pas weet of je paard een drager is als het een ander paard ziek heeft gemaakt.

De uitspraak van de bovengenoemde DA vind ik ronduit belachelijk. Juist door de grote hoeveelheid contactmomenten (zoals wedstrijden) tussen paarden van verschillende stallen is de verspreiding van droes momenteel zo groot. Hij zou eerder na moeten denken over een manier om dragers te kunnen identificeren direct na dat ze zelf beter zijn geworden van droes dan te zeggen: ach ze worden er toch wel ziek van, waarom zou je daar je persoonlijke plezier als ruiter voor opofferen...

Sorry voor de laten reactie, heb het druk gehad.

Mijn mening kortzichtig??? Of Nuchter het is maar net wat je er zelf van maakt. Haha!
Ik ben ook van mening dat Droes zeer vervelend is, maar doorgaans ben ik toch echt blij als mijn paarden het gehad hebben, dat er bij jou kennisen paarden aan Droes zijn overleden is heel vervelend.
Paarden "kunnen"overlijden aan droes, maar ook aan een goede verkoudheid als die niet goed behandeld word, en die zijn ook zeer bemettelijk voor andere paarden en als die niet goed behandeld worden kan een paard ook dampig worden... is dat dan ook de schuld van een ruiter die met een verkoude(drager) paard gereden heeft????????,
Doorgaans als je de paarden goed verzorgd, goede voeding, voldoende frisse lucht geeft zijn ze sterk genoeg om de bacterie te overwinnen, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Maar als je weet dat je paard een slechte weerstand heeft dus redelijk vaak ziek bv verkouden is, is het dan van de ruiter van dat paard wel slim om op wedstrijd te gaan?
Ten alle tijden geldt de regel dat je bacterieen en virussen over kan brengen, misschien moeten wij als ruiter is eens iets meer na gaan denken ipv iedereen hier gaan aanvallen???
Bokt zou gezellig moeten zijn met hier en daar een menings verschil, daar is niks mis mee en van elkaar kan je leren, alleen een feit is en blijft een feit. Zolang de Nederlandse wet geen regels hier voor heeft mag je gaan en staan waar je wil. En klachten horen dus niet bij de ruiter maar bij de overheid!!!!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:33

Nou en ik heb hier mijn mening gegeven en dan word je meteen afgeblaft en dat je onrust schopt etc etc.. ik heb alle recht om hier dingen te vragen net als anderen en daarom hoef ik nog niet meteen onrust te veroorzaken en paniek.. Nou als dat zo is dan mag niemand hier meer een topic openen

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:08

Iedereen mag hier een tocip openen, zie het niet als afblaffen, maar als het zijnde er niet mee eens zijn.
Als je hier niet tegen kunt moet je zelf niet typen: En dat vind ik het stomme eraan.. Sommige mensen gaan gewoon op wedstrijd en dat vind ik echt belachelijk, zeker als het nu algemeen bekend is!

Deze woorden zijn pijnlijk voor de desbetreffende mensen, zeker als ze het op het ineternet moeten lezen.

Jou mening mag je dus wel zeggen maar sta dan ook voor de gevolgen in, eerst denken dan doen Clown

En dan nog erbij dat je idd zelf ook op wedstrijd bent gegaan, het was toen idd nog niet algemeen bekent, maar JIJ wist het wel Ja

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:11

Als mensen het er niet mee eens zijn, dan kunnen ze het ook op een normale manier brengen.. Weet je wat hier het grootste probleem is.. mensen hebben hier nooit van een discussie gehoord en meningsverschillen

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:23

Jongens, jongens... Is er nou iemand die hier blij van wordt? Jullie staan bijna allemaal bij elkaar op stal! Houd het een beetje gezellig.. Als ik jullie was zou ik dit gewoon mondeling bespreken. Zo op bokt zie je elkaar niet en weet je niet meteen hoe het overkomt op een ander. Val elkaar niet zo aan. Iedereen bedoelt het goed. Stalleke maakt zich zorgen want haar paard stond tegenover het paard wat ziek is, en ze hoort van een dierenarts iets totaal anders als wat zij altijd geleert heeft. Dan mag ze daar toch wel iets over vragen? Ja natuurlijk is het dan wel een beetje vreemd dat ze toch zelf ook op wedstrijd is geweest (ookal weet ik niet of dat wel klopt). En het is natuurlijk ook wel een beetje makkelijk om te zeggen dat je paard het maar gehad kan hebben, want ik weet zeker dat als je paard het eenmaal heeft je echt niet blij bent. Maar goed ik heb zelf ook geleerd dat elk paard in zekere mate droes bij zich draagt. Maar ik zou denk ik wel ff afwachten met op wedstrijd gaan tot er (na een maand ofzo) echt geen nieuwe gevallen meer bijgekomen zijn. Alleen het idee al dat er misschien een zwakker paard via de mijne besmet wordt vind ik al erg, maar goed dat ben ik. Sterkte ermee en ik hoop dat jullie er een beetje zonder gekibbel uitkomen verder Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:36

Rowy, Stalleke's paard stond tegenover (met een meter of 2,5 a 3 er tussen) een 'verdacht' droesgeval. Mijn paard staat naast het paard wat echt droes had. Ze hadden ook contact (dat heb je met een hengst en een merrie tussen tralies). Ik maak me nu geen zorgen meer, het afweersysteem van mijn paard is sterker dan de bacterie. Hij heeft het (heb ik nagevraagd) nog nooit gehad.
Ik had dus alle redenen om ongerust te zijn. DAt heb ik nu niet meer, ik geloof een DA die ervoor gestudeerd heeft. Daarbij is droes niet een onbekende ziekte dus elke DA weet hoe en wat te doen. Ik geloof hem dus...

Daarbij is in Stalleke's andere topic al vermeld dat een droespaard besmettelijk is, en een paard wat ermee in contact is geweest maar niet ziek is geworden zo goed als niet besmettelijk is. Ik kan dus met een gerust hard op wedstrijd volgende week. En degene die vandaag wedstrijd had kon ook gerust gaan.
Ik snap het probleem van Stalleke niet

Het enige waar ik het niet mee eens ben op stal (en dat heb ik 'van horen zeggen' dus ga ik nog navragen aan de stalhouder) is dat de paarden weer terug mogen naar hun eigen stal als de temp onder de 38 graden zit.
Hier ga ik het nog even over hebben aangezien ze na het openbarsten van de bulten nog tot 2 maanden besmettelijk zijn.
Maar zoals ik al zei.. Dat heb ik van horen zeggen...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:46

Het was geloof ik de planning dat ze dinsdag weer in de eigen stal terug gingen.. Iig die tegenover mij wel.. De andere daar wist het baasje nog niets over

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:01

Vandaar dat ik het gewoon aan de stalhouder vraag. Die kan het mij precies vertellen Ja