Hooikoorts - netje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

Re: Hooikoorts - netje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:12

ik denk dat de moeilijkheid bij het zelf maken vooral zit in de vorm van de neus, die moet wel goed aansluiten, anders werkt het volgens mij niet. Dan gaat het nog meer irriteren aan de neus. Bij mijn merrie zit het neusnetje mooi over haar snoet, en heeft ze er ook geen last van.

Ik wens jullie veel creabea tijd toe !! Lachen

Ik heb al zo lang gesukkeld met mijn merrie dat ik die 50 euro er graag voor over heb, en heb nu drie netjes voor dat geld, dus zo duur vind ik het niet hoor.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:55

Toen ik het netje binnenkreeg vond ik het wel een hoop geld voor een paar stukjes klitteband en gaas, als had geweten dat het zo simpel was had ik het zelf gemaakt.
Het netje valt bij mijn paard erg losjes, ik heb aan alle kanten een ruim cm over en het doet zijn werk prima.
Volgens mij is het niet eens pollendoek wat ze hebben gebruikt, maar gewoon gaas. Een instuctrice bij ons op stal vertelde me dat ze een dergelijk ding jaren geleden voor een manegepaard had gemaakt van een gaasachtige stof en dat werkte ook perfect.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:56

bij mijn merrie past ie perfect, misschien had je een andere maat moeten nemen.....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:18

Zabbie schreef:
bij mijn merrie past ie perfect, misschien had je een andere maat moeten nemen.....

Bedoel je mijn post? Ik vind dat mijn netje goed zit, iig hij heeft geen last meer en schudt zijn hoofd niet meer, dus wat mij betreft zit het perfect.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:30

Heeft iemand misschien een foto?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:41

gamble schreef:
Heeft iemand misschien een foto?

Ik had beloofd ee nfoto te plaatsen ,maar ik ben gisteren dat ding vergeten mee te nemen en vandaag doet mijn vriendin de paarden.

dus even geduld!

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:36

Foto heb ik gevonden bij de paardendrogist.Ik zit erover te denken of het wat voor Corenzo is. Hij schut namelijk heel licht met zijn hoodf, schuurt langs zijn benen na het rijden, kwijlt behoorlijk en briest in het begin echt een paar keer goed hard. Binnen meer dan buiten. Hij heeft laatst bronchitit gehad maar de da hoort niets meer in de longen maar er komt nog iets slijm uit zijn neus.
Mag je er trouwens wedstrijden mee rijden???????????

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 10:46

Antheman, ik ben ook wel geinteresseerd in zo'n netje! Ik zou er wel graag één bij je willen bestellen!

Gamble, volgens mij mag je er geen wedstrijden mee rijden. Maar als jouw paard er binnen meer last van heeft dan buiten, zou het dan niet wat anders zijn?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:55

Jura schreef:
Antheman, ik ben ook wel geinteresseerd in zo'n netje! Ik zou er wel graag één bij je willen bestellen!

Gamble, volgens mij mag je er geen wedstrijden mee rijden. Maar als jouw paard er binnen meer last van heeft dan buiten, zou het dan niet wat anders zijn?

Vandaag ga ik niet naar de paarden!
Morgen wel, en dan zal ik het "afgekeurde" netje op de foto zetten en even nadenken wat het me gaat kosten als ik er eentje maak.

Ik heb nog wel stof over, die wil ik tegen vergoeding opsturen, Ellepel heeft ook een stukje als het goed is. Dat kan zowieso.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:14

Verkeerd geschreven ( moet zijn buiten meer dan binnen)buiten tijdens de wedstrijd deed hij het een paar keer, behoorlijk van l naar r schudden daarom ging het opvallen.. Sara had er echt last van. Binnen briest hij wel behoorlijk zal er eens goed op gaan letten. Op zijn vorige stal kreeg hij ook hooi ipv kuil voor het stof. Maar nu staat hij in ieder geval met zijn neusje buiten dat is ook beter. Ik kijk het even aan, eerst de frisse lucht zijn werk laten doen anders probeer ik het netje zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Wel lastig als je er geen wedstrijden mee mag rijden, je paard zal er maar erg veel last van hebben.
gr desiree

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:12

In de Bit las ik een tip van iemand die had een kraaltje aan een veter gebonden en deze aan de neusriem gemaakt zo dat het kraaltje precies tussen de neusgaten hangt. Dit zou het kopschudden ook doen verminderen. Of het werkt?? Ik zou het niet weten! Het kost weinig geld om het uit te proberen, dat is wel weer een voordeel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:42

Mieke schreef:
In de Bit las ik een tip van iemand die had een kraaltje aan een veter gebonden en deze aan de neusriem gemaakt zo dat het kraaltje precies tussen de neusgaten hangt. Dit zou het kopschudden ook doen verminderen. Of het werkt?? Ik zou het niet weten! Het kost weinig geld om het uit te proberen, dat is wel weer een voordeel.

Ook dit heb ik natuurlijk geprobeerd, maar bij ons hielp het echt niet hoor Knipoog
Maar het is eenvoudig te maken, dus ik zou het zeker proberen!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:46

Het netje heb ik ook Haha! en werkt volgens mij prima...eerst even schudden want zon raar ding op je neus is ook maar wat vreemd. Daarna ging het prima. Ik kon zelfs weer eens galopperen met stuur Bloos

Even serieus: je mag er voor zover ik heb gehood geen wedstrijden mee rijden...dus voor ons alleen nog binnenwedstrijden.
en volgens mij past het netje ook op een lage neusriem hoor. Je kan het klitteband op gewenste hoogte aanpassen...je moet de juiste maat bestellen voor de breedte van de neus van je paard/pony. De lengte is verstelbaar. Ik heb ook een full-maat besteld, mijn fjord heeft dat voor de breedte van zijn neus nodig. Maar ik heb het klittebandje wel wat lager erop gezet zodat het netje niet nog 15 cm onder zijn neus uithangt Tong uitsteken

Succes...en ehh ik zeg ook...ik had die 50 euro er toch ook wel voor over en heb ze nog steeds niet 2-de hands gezien dus blijkbaar bevalt ie toch wel bij diegene die hem aanschaffen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:10

ik wil foto's zien van de paarden met zo'n netje om.
kijken hoe dat nou precies zit..

Haha!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:22

Afbeelding

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:30

Ik heb nog een setje liggen waarvan maar 1 netje gebruikt is.Ik wilde het eerst niet verkopen want je weet nooit waar het goed voor is.Maar als iemand belangstelling heeft moet die me maar een PB sturen.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:59

Ik heb lange tijd geleden een paard gereden dat ook allergie had. Ze hadden toen nog niet van die mooie netjes. Ik gebruikte toen een goedkope pantykous, die kvalt niet zo heel erg op en kost haast niks en kun je zo uitwassen en kun je gebruiken bij elke soort neusriem.

kim25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:19

Mijn paard heeft ook een pollenallergie, ik heb dus ook het netje van de paardendrogist. bij mijn paard is het helemaal over, en ik spring Z met 'm en ze zeggen er niks van dat ik met dat netje rij. Ik denk dat als je tegen de jury verteld bij de dressuur wat er aan de hand is dat er ook geen problemen tegen zijn..

groetjes

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:19

kim25 schreef:
ook Ik denk dat als je tegen de jury verteld bij de dressuur wat er aan de hand is dat er ook geen problemen tegen zijn..

groetjes

was het maar zo eenvoudig.... ze zien het als een hulpmiddel wat dus niet toegestaan is, vind ik ook flauwekul, maar ja, wat doe je eraan.
Zolang het KNHS geen toestemming geeft zal het niet meevallen.
Je kunt dispensatie aanvragen geloof ik, voor het losrijden, maar ja dat heeft natuurlijk geen nut, als je dan de ring in moet zonder netje... Verdrietig

zzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:26

Ik heb ook geprobeerd om dispensatie te krijgen voor zo'n netje. Maar zoals al gezegd dat lukt alleen voor het losrijden. Daar heb je dus niks aan. De bond zegt gewoon doodleuk dat je paard niet geschikt is om wedstrijden te rijden als je zo'n netje nodig hebt. Nou ja, wedstrijden zijn niet heilig maar jammer is het wel.

Nog een vraag: een stukje terug had iemand het over bijenpollen. Dat zou helpen tegen het headshaken. Kan diegene daar wat meer over vertellen. Wat wordt er bedoeld met bijenpollen, hoe geef je dat en hoeveel moet je ervan geven. Hebben meerdere mensen hier ervaring mee?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:50

zzzz schreef:
Ik heb ook geprobeerd om dispensatie te krijgen voor zo'n netje. Maar zoals al gezegd dat lukt alleen voor het losrijden. Daar heb je dus niks aan. De bond zegt gewoon doodleuk dat je paard niet geschikt is om wedstrijden te rijden als je zo'n netje nodig hebt. Nou ja, wedstrijden zijn niet heilig maar jammer is het wel.

Nog een vraag: een stukje terug had iemand het over bijenpollen. Dat zou helpen tegen het headshaken. Kan diegene daar wat meer over vertellen. Wat wordt er bedoeld met bijenpollen, hoe geef je dat en hoeveel moet je ervan geven. Hebben meerdere mensen hier ervaring mee?

Over het laatste:

Ik heb een imker opgezocht vlak bij de wei. Honing daarvan gehaald. Ik geef een eetlepel per dag.

De imker gaf aan dat het toch niet zou helpen, want waar paarden en mensen allergisch op reageren, zijn windbestuivers, zoals berk en gras. Laat dit nu net niet hetgene zijn waar de bijen op vliegen! Die zoeken bloesem en bloemetjes op.

Maar ik probeer het toch, het is niet duur en hij vindt het lekker!

Wat er nu precies helpt weet ik niet, maar ik heb het shaken zeer redelijk onder controle!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:15

bij mij net zo op het moment, maar schijnt dat de meeste bomen en planten waar de mijne op reageerd alweer bijna uitgebloeid zijn.

vooralsnog was mijn honing op, en krijgt hij die nu even niet meer.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:42

Mensen krijgen hier toch antihistamine voor? Is dat er niet ook voor paarden? En heeft iemand een idee hoe duur dat ongeveer is? Is denk k makkelijker dan zo'n netje in de wei enzo Ja .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:50

dat is mijn idee dus ook..
maar heb geen flauw idee of er iets op dat gebied voor paarden is...

vooralsnog krijgt mijn pony dus hooikoorts tabletten voor mensen om die histamine wat te onderdrukken.
ene moment denk ik dat het helpt, volgende moment proest hij weer en begin ik te twijfelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:22

Hoe staat het met je netje Ellepel?