Droes, hoe nog meer te herkennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Droes, hoe nog meer te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:28

Een buitenrit heb ik het over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:31

zolang je met paarden van je eigen stal gaat zal dat in mijn ogen geen enkel probleem geven, of het moet zo zijn dat als degene van een andere stal toch graag met je meewil Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:31

Maar als ik (pony dus Haha! ) andere paarden kan besmetten draagt hij het virus dus wel met zich mee!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:36

Ik zou het iig niet riskeren, beetje banketstaaf als je straks een andere stal besmet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:41

Ja vandaar dat ik het ook wil weten...

Plucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:23

als er met je eigen paard niks aan de hand is kun je echt gaan en staan waar je wilt, want ieder paard is een drager hiervan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:33

@ Plucky: zo begin ik er ook steeds meer over te denken...

En dat ieder paard droes bij zich draagt is wel waar, maar of het ook actief is is een ander verhaal...

Dus met andere woorden: Griebels en ik kunnen gewoon een buitenritje maken? OF Plucky en ik? ZOlang die gene maar mee wil....

Goed nieuws trouwens: Jewel's koorts is bijna weg, en Wobbes heeft al geen koorst meer.

Als ze allebij onder de 38 graden zitten gaan ze gewoon weer naar hun oude stal terug....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:42

Uhm dat heb ik dan toch liever niet Ze kunnen het nog overdragen tot 2 maanden nadat de koorts weg is. Liekie staat naast Jewel!!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:53

@ griebels: Sorry ik kan er niks aan doen.. regels van de baas volgens mij... moet het er maar hem over hebben

Maar goed: Vandaag zijn we dus DROES-VRIJ verklaart!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 07:17

Ik heb gisteren aan de stalhouder gevraagd of we zonder gevaar kunnen gaan volgende week. De DA had alles veilig verklaard Ja
Elk paard is indd drager van Droes, en het kan eruit komen als je paard ineens in een slechte conditie staat. Dus gaan met die banaan Ja

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 09:35

Veilig verklaard? Dat vind ik toch knap, aangezien de incubatietijd 3 tot 6 dagen is kan de rest het nog steeds krijgen. En tot na de laatste bult openbreekt dan is het nog zeker 6 weken besmettelijk!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:44

Vraag het aan Peter zelf dan of de DA... Dit is wat Peter tegen mij zei... En wat hij van de DA te horen kreeg.
Je moet het zien als de mazelen, iedereen draagt het bij zich, alleen wordt niet iedereen er ziek van...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:49

Nou ja, lijkt me voor iedereen het beste als je gewoon meegaat met het advies van de dierenarts. Je kan wel roomser dan de (nieuwe) Paus doen en je eigen paard nog weken lang binnen houden, maar als de rest ook weer op stap gaat.....
Ik weet dat er veel verschillende verhalen door verschillende veeartsen worden verteld. Zal ook wel afhangen van hoe bezorgd iedereen in de buurt erover is. Wij hebben er nooit zoveel stress van en gaan dus ook gewoon rijden bij stallen waar (actieve) droes heerst. En we hebben nog niet meegemaakt dat er bij ons daarna een uitbraak was. Wel krijgen de enters en twenters het allemaal in de opfok, er is er nog nooit eentje aan dood gegaan. Wel door blikseminslag (2x). Dus gezien de stand droes 0 : bliksem 2 maken we ons niet zo'n zorgen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:06

Als elk paard drager van droes is dan zou je dus volgens Stalleke nooit meer van je erf af mogen aangezien je andere paarden zou kunnen besmetten die een zwak gestel hebben op dat moment...
Mij is verzekerd dat ik kan gaan, dus ik ga dan ook Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:09

stalleke schreef:
en vind het dus zeer associaal om op wedstrijd te gaan met een paard wat op een besmette stal staat

Miss heb ik het mis hoor, maar was jij afgelopen zondag niet op wedstrijd? Toen was er ook al droes bekend bij ons op stal...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:24

Maar even dit gequote... Staat veel uitleg in...

Jantien schreef:
Het is mogelijk dat op verschillende stallen weer droes uitbreekt.
Het is niet nodig om in paniek te raken wanneer je paard droes heeft. Wel kan je mee helpen in het voorkomen van een uitbraak op jouw stal.

Droes wordt veroorzaakt door een bacterie (Streptococcus equi). De besmetting komt door onderling contact van paarden of wordt overgebracht door mensen die pus (of snot) van zieke dieren op hun handen of kleding hebben.

Bij infectie zal een paard ziek worden met hoge koorts. Door ontsteking van de keel is slikken moeilijk, eten en/of buigen van de hals is pijnlijk. De lymfeknopen raken ook ontstoken en hierop zullen meestal abcessen vormen. Wanneer de abcessen zijn doorgebroken zal het paard snel minder ziek zijn.
Een ziek paard kan tot ong 4 weken na het begin van de infectie andere paarden besmetten. Een besmet paard zal binnen een week ziek worden.

Er zijn verschillende vormen van droes. Meestal zullen de lymfeknopen van het hoofd en de keel bij de ontsteking betrokken zijn.
Bij dekdroes zullen er abcessen in en rond de vulva vormen. Deze vorm kan ontstaan wanneer een hengst met droes een merrie dekt, of wanneer paarden met droes elkaar besnuffelen (ook van veulen op merrie).
Wanneer het veulen droes heeft en nog door de merrie gezoogd wordt, kan er bij de merrie uierontsteking ontstaan, waarbij de lymfeknopen rond de uier gaan abcederen.

Verslagen droes is de meest vervelende soort. Hierbij zijn de lymfeknopen door het hele lichaam (mn in de buikholte) betrokken. Door het breken van de abcessen in de buikholte kunnen daar grote ontstekingen ontstaan. Aan deze vorm van droes overlijden paarden meestal.

Meestal zijn het de jonge paarden die geïnfecteerd raken door droes. Na een dergelijke infectie zijn de paarden meestal de rest van hun leven immuun voor droes. Wel kunnen ze drager worden van de bacterie, en zo een bron van infectie vormen voor paarden die nog geen droes hebben gehad.

Wat kan jij doen om een infectie met droes te voorkomen?
Zorg voor een goede hygiëne. Deze regels gelden eigenlijk altijd:
Laat (onbekende) paarden niet bij elkaar snuffelen, plaats nieuwe paarden op stal apart van de anderen. Was je handen en zorg voor schone kleding wanneer je naar een andere stal (ander terrein) gaat.

Wanneer er een ziek paard is op stal, met een mogelijk droesinfectie dan zal je nog strenger op de hygiëneregels moeten letten.
Dus liefst het zieke paard in een geïsoleerde box zetten, bij de andere paarden vandaan. Niet van het zieke paard naar de gezonde gaan zonder je handen te wassen en schone kleding (incl schoenen!) aan te doen.
Door de gezonde paarden 2x per dag te temperaturen is een mogelijke zieke snel op te sporen (en mogelijk nog te behandelen).

Er is tegenwoordig een vaccin tegen droes. Het is niet zo dat een gevaccineerd paard geen droes meer krijgt. Overleg het met je dierenarts of een vaccinatie in jouw geval zinvol is.

Toevoeging:
Bedrijven waar droes heerst hebben geen wettelijke meldingsplicht. Het noemen van bedrijven op Bokt is dan ook niet toegestaan. Dit kan namelijk heel makkelijk onder de noemer laster en/of smaad vallen.
Bedenk dat dit internet is, en het lang niet altijd mogelijk is om de bron van een verhaal te controleren. Een bericht zal dus aan de Boktregels moeten voldoen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:41

Ik snap niet dat mensen met paarden die op een besmette stal staan, het lef hebben om naar een andere stal te gaan.
Jouw paard stalleke, kan in principe droes wel bij zich hebben, daar zelf niet ziek van worden, maar wel anderen aansteken. Daarom zou ik gewoon nog even de richtlijnen van de dierenarts aanhouden. Het duurt inderdaad nog een kleine 2 maanden voordat je een stal echt droesvrij kan verklaren. Wij hebben deze verschrikkelijk ziekte vorige winter gehad, en het belangrijkste is dat iedereen aan de hygiene denkt.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:26

stalleke waarom maak je je zo druk om mensen die dit weekend op wedstrijd gaan.
Als de DA het sein veilig heeft gegeven en de organiserende vereniging die helemaal op de hoogte is van de situatie geen deelnemers de wedstrijd ontzegt, wat is er dan mis met die mensen die gaan en het advies van de veearts ter harte nemen.
Als die mensen schuldig zijn aan het vermoedelijk verspreiden van de ziekte ben jij net zo schuldig want jij bent vorige week op wedstrijd gegaan toen de hele droes molen al draaide.
Als het advies van de DA anders was geweest had de organiserende vereniging wel de ruiters geweerd die in de besmette manege staan want dat is zo kort bij en de ruiters zijn bekend bij de vereniging
Snap je dus niet goed want je geeft nu wel af op die enkele ruiter die de selectie wedstrijd rijd maar zelf loop je wel op Karpendonk mee om te helpen en dat is ook niet bevorderlijk als er direct gevaar dreigt
Denk dus eerst even na voor je paniek begint te zaaien en laat de beslissingen over aan de mensen die er verstand van hebben en volg hun advies

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:28

Misschien datr ik niet met dezelfde kleren ga helpen in eindhoven als die ik op de manege aan heb. Zo dom ben ik ook weer niet.
Ik ga er verder niet meer op in.. Heb net iemand gesproken en houd het nu lekker voor me..

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:42

goldwing schreef:
stalleke waarom maak je je zo druk om mensen die dit weekend op wedstrijd gaan.
Als de DA het sein veilig heeft gegeven en de organiserende vereniging die helemaal op de hoogte is van de situatie geen deelnemers de wedstrijd ontzegt, wat is er dan mis met die mensen die gaan en het advies van de veearts ter harte nemen.
Als die mensen schuldig zijn aan het vermoedelijk verspreiden van de ziekte ben jij net zo schuldig want jij bent vorige week op wedstrijd gegaan toen de hele droes molen al draaide.
Als het advies van de DA anders was geweest had de organiserende vereniging wel de ruiters geweerd die in de besmette manege staan want dat is zo kort bij en de ruiters zijn bekend bij de vereniging
Snap je dus niet goed want je geeft nu wel af op die enkele ruiter die de selectie wedstrijd rijd maar zelf loop je wel op Karpendonk mee om te helpen en dat is ook niet bevorderlijk als er direct gevaar dreigt
Denk dus eerst even na voor je paniek begint te zaaien en laat de beslissingen over aan de mensen die er verstand van hebben en volg hun advies

Als je het er mee eens bent gaat 5 juni dan ook gewoon door?!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:13

heeft niets te maken met mee eens zijn dat heb je toch even verkeerd begrepen, er valt hier niets te doen met mee eens of niet mee eens zijn
Als je het oordeel van een DA in twijfel trekt moet je thuis blijven en alles laten om besmetting te voorkomen, Maar als je de DA niet in twijfel trekt kan je gewoon op wedstrijd gaan als het advies zo luid
Ja vooralsnog hebben wij als vereniging de goedkeuring om de wedstrijd nog steeds te houden. Er is geen negatief advies uitgegeven door de DA
Dus ja wedstrijd gaat nog steeds door
Pas als het advies negatief is voor die datum dan mogen wij geen wedstrijd organiseren

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:23

En van welke dierenarts volgen jullie dat advies op?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:29

Maakt dat iets uit? Alle DA'en hebben ervoor gestudeerd, en weten het zo wie zo beter als wij die alleen maar paniekverhalen horen!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:30

Dat is gewoon een vraag hoor, mag ik die niet stellen?!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:58

nou het klinkt een beetje als een vooroordeel zoals jij die vraag stelt....