Rugprobleem - gelpad of schapevachtje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharirBobby

Re: Rugprobleem - gelpad of schapevachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:12

Jade schreef:
aan de andere kant zou ik als je je zadel inderdaad bij van rijs op laat vullen wel een bontje aanraden Nagelbijten / Gniffelen
Haha!

toevallig heeft van rijs mijn zadels opgevuld en rade hij mij een bontje aan Haha!

maaruhm, waarom zou jij een bontje aanraden als hij je zadel opvult? vervelende ervaring?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 05:22

Vind t wel een beetje vreemd dat een zadelmaker al een bontje aanraadt! In mijn ogen betekend dat dat ie t zadel dus niet goed krijgt. Dat betekend dus dat t zadel niet geschikt is voor t paard.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:10

SharirBobby schreef:
toevallig heeft van rijs mijn zadels opgevuld en rade hij mij een bontje aan Haha!

maaruhm, waarom zou jij een bontje aanraden als hij je zadel opvult? vervelende ervaring?

in mijn zadel was de vulling heel slecht verdeeld en die van mijn moeder heeft hij teveel achterover gelegd, paard ging heel erg lelijk doen met opzadelen.
mijn zadel is nu opgevuld door hans zuidweg, ik dacht dat hij naar houten was verhuisd nu. maarja, da's ver weg. (ook al hoeft het maar eens in de heeeel veel tijd Haha! )

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:15

Needje schreef:
Vind t wel een beetje vreemd dat een zadelmaker al een bontje aanraadt! In mijn ogen betekend dat dat ie t zadel dus niet goed krijgt. Dat betekend dus dat t zadel niet geschikt is voor t paard.

Mijn paard heeft aan de rechterkant van zijn rug zijn spieren meer ontwikkeld dan aan de linkerkant. Hierdoor zal mijn zadel altijd naar links gaan, ook al heeft hij hem links meer opgevuld. En als mijn zadel naar links gaat, drukt het rechts op de rug. Door er een bontje onder te doen, beperk ik dit.

En ja, ik moet er voor zorgen dat zijn spieren links en rechts allebij even groot zijn, maar dat kan ik niet in een weekje goed rijden.

maaruhm Jade, je woont in Enschede, hoe kom je dan erbij om je zadel bij van Rijs op te laten vullen? dat is toch een flink eind bij jouw vandaan?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:33

SharirBobby schreef:
Mijn paard heeft aan de rechterkant van zijn rug zijn spieren meer ontwikkeld dan aan de linkerkant. Hierdoor zal mijn zadel altijd naar links gaan, ook al heeft hij hem links meer opgevuld. En als mijn zadel naar links gaat, drukt het rechts op de rug. Door er een bontje onder te doen, beperk ik dit.

En ja, ik moet er voor zorgen dat zijn spieren links en rechts allebij even groot zijn, maar dat kan ik niet in een weekje goed rijden.

maaruhm Jade, je woont in Enschede, hoe kom je dan erbij om je zadel bij van Rijs op te laten vullen? dat is toch een flink eind bij jouw vandaan?

ik kom oorspronkelijk uit omg. rotterdam, mijn paard heeft ook in ridderkerk gestaan. je zadel schuift naar links omdat het niet goed is opgevuld imho. Elk paard heeft verschil in spierontwikkeling links en rechts.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:11

Bij ons in Duitsland gaat het zadel altijd terug naar de fabriek waar die vandaan komt voor het opvullen. DAn vult de zadelmaker die het zadel gemaakt heeft hem op.

Dus Jade je woont in Enschede waarom kom je als je ruitersportspullen nodig hebt niet eens bij ons in Duitsland kijken.
Reitsport Aarnink net bij Losser de grens over.
De meeste ruitersportspullen zijn hetzelfde geprijst of nog goedkoper dan bij de grote zaken alleen is de garantieafhandeling en de klantbehandeling gewoon goed omdat het een iets kleiner zaakje is.

Een slecht passend zadel kan het paard inderdaad doen slinken in zijn bespiering en de ruiter bijvoorbeeld scheef zetten en dergelijke.
Heel vervelend allemaal. Zadels opvullen is een vakwerkje dat wel goed moet gebeuren. Laat je hem bijvoorbeeld opsturen naar stubben of kieffer dan gebeurd het door de vakman die het zadel gemaakt heeft.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:34

Ja en dat snap ik dus niet he.
Hoe weten ze in de fabriek hoe hij opgevuld moet worden? Komen ze dan ook bij je paard kijken wat voor rug het dier heeft? hoe het zadel nu ligt en hoe deze dus gevuld moet worden? Mijn zadels gaan alleen maar naar een zadelmaker die terplekke komt kijken wat er aan de hand is, hij neemt de zadels mee en een week later heb ik ze perfect weer terug (ehm, had, ik gebruik geen leren zaels meer) Mijn zadels heb ik nog nooit naar een fabriek gestuurd om deze reden, betere garantie voorwaarden of niet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:46

Kafue schreef:
Bij ons in Duitsland gaat het zadel altijd terug naar de fabriek waar die vandaan komt voor het opvullen. DAn vult de zadelmaker die het zadel gemaakt heeft hem op.

ik heb dus een zadelmaker die wil dat je je paard meeneemt zodat hij het zadel ter plekke aan je paard aan kan passen.
Kafue schreef:
Dus Jade je woont in Enschede waarom kom je als je ruitersportspullen nodig hebt niet eens bij ons in Duitsland kijken.
Reitsport Aarnink net bij Losser de grens over.
De meeste ruitersportspullen zijn hetzelfde geprijst of nog goedkoper dan bij de grote zaken alleen is de garantieafhandeling en de klantbehandeling gewoon goed omdat het een iets kleiner zaakje is.

de twee ruitersportzaken die ik hier in enschede en hengelo weet te vinden hebben (vind ik) een te klein assortiment. ik kan er niets halen wat ik niet ook bij mijn veevoederhandel kan vinden en als ik iets wil wat mijn vevoederhandel niet heeft, hebben zij het meestal ook niet. voor dingen als peesbeschermers en dergelijke wil ik keus hebben uit meer dan 1 merk en die heb ik totnu toe dus uit het westen opgehaald als ik bij mijn moeder op bezoek ben.
als je me een routebeschrijving zou willen geven wil ik er wel een keer langs als ik weer wat nodig heb Lachen heb gewoon nog geen echt goede ruitersportwinkel gevonden hier (mede doordat ik mijn paard al een tijd heb en niet zo heel vaak meer iets nodig heb *verwend* Nagelbijten / Gniffelen )
Haha!

[edit] of ik kom gewoon zo een keer kijken aangezien mijn paard bij het vliegveld staat en losser dus nog geen 5 min bij mij vandaan is Vork
ah check, gildehauserweg Pling doh.. dat is een restaurant Haha! Blond
op zich heb ik nu trouwens een klein bontstukje voor onder mijn neusriem nodig... Clown

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:32

Ik heb sinds een aantal weken een zadelonderlegger die erg goed bevalt.
Ik weet alleen niet hoe het heet.

Het heeft de vorm van het zadel, met een naad in het midden waardoor hij een betere ligging heeft. Het lijkt een beetje op een gelpad, maar is heel anders van materiaal. In het begin is hij tamelijk dik en wat stijf, maar hij reageert op lichaamswarmte en wordt heel soepel.

Je mag 'm op de rug van je paard leggen en kan ook gewoon in de wasmachine. Hij was tamelijk prijzig, nml. € 90,00, maar ik vind 'm helemaal geweldig en hij blijft erg goed liggen, zonder te trekken op de schoft.

Mocht je meer willen weten, dan moet ik even het merk opzoeken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:47

ben altijd erg tevreden geweest over mn gelpad, maar die was versleten na vele jaren gebruiken, heb nu een bontje eronder en daar ben ik nog meer tevreden over OK dan!