Mijn paard heeft (onbekende) allergie + foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Mijn paard heeft (onbekende) allergie + foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:58

Mijn vorige pony heeft ook zoiets gehad waarop dit lijkt, de da wist niet wat het was, met het blote oog dan
Heb er op verzoek van de buurman SLA Olie op gedaan, beetje viezig maar hielp wel.
Die zei toen als het iets is wat door beestje veroorzaakd word dan stikken die in die dik achtige olie zoals sla of zonnebloem olie.
Heb het toen een week lang iedere dag dik erop gedaan en was over na een paar weken zaten er weer haren op de kale plekken.

Mischien helpt het bij jouw paard geen bal, maar het kost ook niks.

Succes

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 07:36

heb je zijn koker al schoongemaakt?? vraag de dierenarts om een sedatie, zodat hij zijn zaakje eruit laat hangen. kun je hem goed schoonmaken. vuilophoping aan zijn edele delen zou ook nog weleens de reden van schuren kunnen zijn.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 07:54

Sanny schreef:
Ontwormen is ook een goede tip.

Ja, hij is toevallig vorige week ontwormd...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:25

mijne ook ontwormd en een merrie
Ik heb wel tea tree shampoo gebruikt, maar ook dat werkte niet.
Ze zeggen wel dat teer shampoo werkt, maar dat werkte bij de mijne ook maar ff.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:51

Melody heeft dit een jaar gelden ook zo gehad dat ze bovenop wegschuurde geen idee wat het was..dit jaar nog niet geschuurd aan haar staart maar nu begint ze de begin haartjes van haar manenkam wegteschuren dus over de hele lengte..denk dat het zomerexeem is.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:49

Mijn merrie schuurt ook staart (reden onbekent) maar ik gebruik sweat itch van sectolin en dat werkt super!
is ook niet zo duur.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:25

Een bandage om de staart om de huid niet kappot te laten schuren?

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:41

teer shampoo werkte bij mijn schatje heel goed bij zn kaal geschuurde manen en staart!!

daanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:21

hallo
bij mij staat een paard op stal en die heeft altijd in februari een kale staart
en het zit er zo uit behalve met die kosjes
misshien komt daar door
door het warme weer??

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:30

Ik heb wel eens gehoort dat mosterd helpt tegen het schuren. Ofwel mosterd smeren op zijn staart. Geen idee of het werkt, maar baat het niet schaad het niet he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:13

IronMaiden schreef:
Ik heb wel eens gehoort dat mosterd helpt tegen het schuren. Ofwel mosterd smeren op zijn staart. Geen idee of het werkt, maar baat het niet schaad het niet he.

Door mosterd gaat de kwaal niet over. Ze schuren de staart kapot, mosterd gaat pikken in de 'wond' en daardoor stoppen ze met schuren.

Dit 'werkt' alleen bij paarden die uit verveling schuren, of omdat ze het lekker vinden om te schuren.

T lijkt me bij dit paard geen oplossing

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:48

heb je trouwens al klitwortel geprobeerd?

2 euro en koop je bij het kruidvat of de trekpleister.
klitwortel is haarlotion en is tegen roos en andere schilfer achtige aandoeningen van de hoofdhuid bij mensen.

maar ik gebruik t bij m'n pony tegen jeuk vanwege zomereczeem, en bij hem werkt het heel goed!

als er wondjes zitten die open zijn dan even verdunnen met water anders prikt het te erg, in andere gevallen gewoon fles erop zetten en de huid flink ermee insmeren, het voelt ene beetje aan als water, maar net een fractie dikker.

er zit salicyl in, en dat is een soort aspirine, en die werkt heel erg jeukstillend .

ik zou t toch proberen...

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:12

Dit lijkt heel erg wat mijn paard 2 jaar geleden ook heeft gehad. Hij begon toen ook van de een op andere dag met zijn hele staart kapot te schuren. Precies zoals jouw paard het ook doet.

Ik heb toen ook de DA erbij gehad, bloedonderzoek, maar is ook niks uitgekomen.

Op een gegeven moment hield het jeuken op, dit was ongeveer aan het einde van het seizoen en langzaamaan kregen hij er weer haren.
Dat jaar erop begon hij niet met het schuren van zijn staart maar met zijn hals... Verward

Dit jaar schuurt hij weer alleen zijn hals, hij schuurt niet zoals een echt zomerecxeem paard doet, maar het jeukt wel.
Volgens de DA is het toch een milde vorm van zomerexceem en moeten we er dus mee leren leven.
Hij staat nu ook dag en nacht onder een exceemdeken en dat bevalt goed!

Succes ermee!

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:32

mijn haffie heeft ook zomers veel jeuk aan haar staart en ik was haar staartwortel zomers om de dag met teershampoo! en zodra ik merk dat ze nu weer jeuk krijgt was ik haar staart gelijk en dan is het ook weer over!! misschien dat het bij jou ook helpt!! hoop dat je snel wat vind!!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:53

Mijn vorige pony had dit ook, of iig iets dat er op lijkt, ik moest zijn staartwortel scheren en iedere dag insprayen met een spulletje, ff de veearts langs laten komen, 't kosste 9 euro ofzo dat flesje, na drie weken was 't weg.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:06

ik hoorde laatst bij de ruitersport zaak dat klitwortel of zoiets zou helpen tegen staart schuren.
je kunt dat bij de drogist of apotheek halen.
tja het is ook maar n tip weet niet of het werkt.
mijn paard schuurt zijn staart met vochtig weer,nu heb ik m ontwormt (netjes om de 6 weken ) en zijn staart gewassen en nagespoelt met azijn en hij schuurt al zeker 2 weken niet meer,terwijl het best vies weeris geweest

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:33

onze shet heeft dit dus ook!! we hebben ALLES (!!!) geprobeerd. hij had zo'n ontseking zitten dat hij een prednison kuur heeft gehad!! hij kreeg voor 5 daagjes pillen. dat hielp !!! en toen hebben we er nog een shampoo en een lotion bij gehad van de VA en dat werkte super!! prednison is natuurlijk niet het lichtste middel, maar om het dier veel leed te besparen hebben we het gedaan!!