Ik heb HEEEEEEEL GOED NIEUWS.
Gisteren is de andere DA geweest en heeft met het lichtje in haar neus, sinussen en luchtzak gekeken. Er is inderdaad besmetting van de schimmel aan haar sinussen maar die zien er niet ontstoken uit (lees rood, gezwollen). Nu hij heeft een heel andere kijk op het probleem.
Ten eerste is het niet echt besmettelijk voor mensen. Dit had Hamadaryda al gezegd in het forum. De DA heeft dit bevestigd er zijn mensen die het in hun longen hebben maar dat is blijkbaar toch een andere vorm. Dus al geen gevaar voor men kinderen.
Ten tweede heeft behandeling in de kliniek weinig zin. De DA zegt dat men nooit 100 % zeker is dat het nooit terug komt. Daar komt nog bij naar een kliniek gaan voor een paard dat zich eigenlijk gezond voelt heel traumatisch zijn wat zeker de genezing niet bevorderd(die van mij dartelt als een jong veulen door de wei en eet als een echt paard)
Ten derde de bloeding in de luchtzak komt heeeeeel zelden voor, en bij haar zit het niet in de luchtzak. De kans dat ze bij een chiruggische ingreep een onstelpbare bloeding krijgt is zelf groter doordat de bloedvaten op die plek heel dicht bij liggen.
Ten vierde hij heeft al 20 jaar alleen maar paarden behandeld en nog maar één keer zo'n schimmel tegengekomen. Het paard in kwestie heeft zichzelf genezen. Een paard in psychische en fysiische evenwicht kan uit zich zelf genezen maar het kan wel een jaar duren. In die periode moet ik dus op mijn hoede zijn voor infecties. Doordat het neusslijmvlies niet optimaal werkt kan ze gemakkelijker ziek worden.
Ik mag ze dus niet blootstellen aan tocht, te zwaar werk, gietende regen,.... Ik moet ze ook zo veel mogelijk op de wei zetten zodat ze met haar hoofd naar beneden loopt en alle snot goed uit kan lopen.
Ten vijfde de DA gaat naar de universiteit bellen om zich verder te informeren en te horen naar een nieuw vaccin tegen schimmel, dat misschien ook bescherming kan bieden? Hij komt ook binnen vijf weken terug om haar op te volgen.
Ten zesde IK BEN DOLGELUKKIG, ik heb wel geleerd dat je niet te vlug in paniek moet raken en altijd een tweede mening vragen. De eerste DA was nog jong en waarschijnlijk nog te onervaren. Te veel alleen verder gegaan op zijn boeken. Ik wil jullie ook bedanken voor de steun en de goede raad.