Primeval artrose geletinaat bij paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colinda

losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:58

Hallo,

Bedankt voor je reaktie.
Het paard met de losse hoefwand is niet degene die ook arthrose heeft, hoor , gelukkig niet.. Haha!
Uiteraard heeft het paard met de arthrose aangepast beslag en aangepaste training (wat betekent in ieder geval élke dag naar buiten!)

Het paardje met de losse hoefwand is gelukkig niet kreupel o.i.d. en met de hoefsmid is afgesproken hier vooralsnog.. niets aan te doen, maar omdat je hoort dat ze in de toekomst hiermee problemen kán krijgen, baart me zorgen...
Dus misschien wil ik het wel gaan proberen....
Ik wacht even tot ik de Navilam O opheb, die ik geef aan het paardje met de arthrose...
Dan kan ze beiden hierop zetten...

Alvast bedankt,
met vriendelijke groet,
Jolanda

jannahuis

*Primival bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:10

Hoi

Ik ben Janna Huis
Ik heb gister een emmer Primeval binnen gekregen want die had ik besteld, maar nou stond er in dat je dat in het water moest doen of over wortellen. Maar mijn ervaring is dat als ik het in het water doe dat ik niet goed kan controleren of ze genoeg krijgt. En dan gaat ze minder drinken en dat is volgens mij ook niet de bedoeling. Wortellen heb ik zo 1,2,3 niet thuis. Dus daarom had ik eeen vraagje kun je het ook door het voer doen en dan het voer nat maken. En wat is er niet goed aan als je het droog zou voeren. Graag antwoord
Groetjes Janna

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 21:44

Wij geven het met wat slobber.
Door de wortelen lukte niet, dan luste hij
zelfs zijn worteltjes niet meer.
Maar met slobber gaat prima. *LOL*

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 01:25

ja, ja, sinds twee dagen ben ik ook gebruiker. ik doe het poeder bij het voer (muesli of bix) en schud het om onder toevoeging van een scheutje water. na wat aarzeling eet ze alles op.

klaver4dieren

*Primival bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 19:02

jannahuis schreef:
Hoi

Ik ben Janna Huis
Ik heb gister een emmer Primeval binnen gekregen want die had ik besteld, maar nou stond er in dat je dat in het water moest doen of over wortellen. Maar mijn ervaring is dat als ik het in het water doe dat ik niet goed kan controleren of ze genoeg krijgt. En dan gaat ze minder drinken en dat is volgens mij ook niet de bedoeling. Wortellen heb ik zo 1,2,3 niet thuis. Dus daarom had ik eeen vraagje kun je het ook door het voer doen en dan het voer nat maken. En wat is er niet goed aan als je het droog zou voeren. Graag antwoord
Groetjes Janna

Beste Janna,
Sorry voor de wat late reactie, ik was een weekje in het buitenland. Je kan Primeval prima over wat natgemaakt hooi strooien, door de slobber of door geweekte pulp/krachtvoer. Het helpt als je eerst een beetje voer geeft met Primeval, daar na de rest. Zo heb je controle.
Succes met je paard,
Peter Klaver, dierenarts en adviseur voor Primeval

jannahuis

* [color=darkred]HELP [/color]Primival bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 09:13

hoi

Mijn vriendin heeft een heel groot probleem. Wij waren zondag naar de manege geweest op twee pony's maar thuis heeft ze haar eigen pony staan en die was zo rustig geweest dat ze hem maar in het land gezet hadden. Toen werd haar moeder thuis opgebeld dat haar pony met zijn been in het draad zat. De mensen die daar woonden hebben hem los gesneden. NOu dierenarts geweest blijkt dus dat op het linker achterbeen net onder spronggewricht is het huid helemaal weg cirka een wond van 10 cm. de pezen zijn waarschijnlijk door en het botvlies is beschadigd. De dierenarts heeft zoveel mogelijk aan elkaar gehegd maar ongeveer 5 cm bot is niet bedekt daarna hebben ze er drogend verband om gedaan. Gister maandag zijn ze weer geweest en de wond zag er wel goed uit, maar de dierenarts het zondag gezegd dat het een slechte prognose was, gister was hij iets positiever de wond zag er namelijk mooi uit, maar het ligt eraan wat het bot doet en dat is het probleem. NOu heb ik zelf vorige week primival gekocht voor mijn paard met atrose nou voeren we het die pony ook is dat goed. omdat we niks anders kunnen doen dan hopen. Ze hebben geen geld om hem naar de kliniek te doen weet u misschien nog wat anders of wat ook kan helpen
Hartelijk bedankt en alsjeblieft wel reageren
Groetjes Janna

klaver4dieren

* [color=darkred]HELP [/color]Primival bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 12:56

jannahuis schreef:
hoi

Mijn vriendin heeft een heel groot probleem. Wij waren zondag naar de manege geweest op twee pony's maar thuis heeft ze haar eigen pony staan en die was zo rustig geweest dat ze hem maar in het land gezet hadden. Toen werd haar moeder thuis opgebeld dat haar pony met zijn been in het draad zat. De mensen die daar woonden hebben hem los gesneden. NOu dierenarts geweest blijkt dus dat op het linker achterbeen net onder spronggewricht is het huid helemaal weg cirka een wond van 10 cm. de pezen zijn waarschijnlijk door en het botvlies is beschadigd. De dierenarts heeft zoveel mogelijk aan elkaar gehegd maar ongeveer 5 cm bot is niet bedekt daarna hebben ze er drogend verband om gedaan. Gister maandag zijn ze weer geweest en de wond zag er wel goed uit, maar de dierenarts het zondag gezegd dat het een slechte prognose was, gister was hij iets positiever de wond zag er namelijk mooi uit, maar het ligt eraan wat het bot doet en dat is het probleem. NOu heb ik zelf vorige week primival gekocht voor mijn paard met atrose nou voeren we het die pony ook is dat goed. omdat we niks anders kunnen doen dan hopen. Ze hebben geen geld om hem naar de kliniek te doen weet u misschien nog wat anders of wat ook kan helpen
Hartelijk bedankt en alsjeblieft wel reageren
Groetjes Janna

Beste Janna,
Niet zo'n best verhaal net een draadwond aan het achterbeen. Kan heel lang duren voordat het geneest. Mijn advies om goed naar de dierenarts te luisteren, die het paard behandelt. Op afstand kan ik er weinig van zeggen, maar probeer infectie te voorkomen. De dierenarts zal wel betadinezalf en/of regelmatig verband wisselen voorschrijven. Als de wond een beetje tot rust is gekomen en aan het genezen is, kan je Primeval te geven om de genezing van de huid en pezen te verbeteren. Verwacht daar geen wonderen van, omdat eerst de "eindjes bij elkaar" moeten liggen voordat de pezen aan elkaar kunnen groeien. In die fase, als de pezen aan het aangroeien zijn, kan Primeval wel ondersteuning geven voor de snelheid en kwaliteit van de pezen.
veel sterkte,
Peter Klaver, dierenarts

chicero

hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 15:12

ik geef nu sinds 1 week primeval omdat mijn pony 17 jaar atrose heeft en heel slecht loopt ze wil soms ook niet lopen maar nu is mijn vraag hieveel moet ik dr eigenlijk geven ze krijgt nu 10 van die schepjes (daT SCHEPJE WAT ERBij zit) per dag en wanneer moet ik verbetewring gaan zien? wanneer mag ze er minder van hebben en hoeveel dan ze weegt ongeveer 450 kilo (1.40 hoog)

klaver4dieren

Re: hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 11:17

chicero schreef:
ik geef nu sinds 1 week primeval omdat mijn pony 17 jaar atrose heeft en heel slecht loopt ze wil soms ook niet lopen maar nu is mijn vraag hieveel moet ik dr eigenlijk geven ze krijgt nu 10 van die schepjes (daT SCHEPJE WAT ERBij zit) per dag en wanneer moet ik verbetewring gaan zien? wanneer mag ze er minder van hebben en hoeveel dan ze weegt ongeveer 450 kilo (1.40 hoog)

Beste Chicero,
Primeval is een voedingssupplement en dat betekent dat het ingebouwd moet worden in het kraakbeen, banden en bot. Groei en inbouw nemen tijd, zeker bij een volwassen dier. Eerste verbetering kan je verwachten na 4-8 weken, maar je hebt zeker 3 maanden nodig om het effent te beoordelen. Bij voorkeur de daghoeveelheid verdeeld over twee porties geven, zodat het over langere periode in het bloed zit en dus gebruikt kan worden als bouwstof. Voor een paard van 450 kilo is de gemiddelde dosering twee maal daags 6 schepjes (één schepje is 7,5 gram).

Succes met je paard en we horen graag hoe het verder gaat,
Peter Klaver, dierenarts en adviseur voor Primeval

spokey

artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 11:12

ik heb gisteren gehoord dat mijn pony (23 jaar) artrose heeft in haar achterbeen. Ze krijgt nu pijnstillers en ik heb primaval besteld bij mijn dierenarts. Is het nu zo dat primaval de artrose tegen gaat of word het dat het paard minder last ervan krijgt. Is het zo dat artrose steeds erger word?

klaver4dieren

Re: artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 14:57

spokey schreef:
ik heb gisteren gehoord dat mijn pony (23 jaar) artrose heeft in haar achterbeen. Ze krijgt nu pijnstillers en ik heb primaval besteld bij mijn dierenarts. Is het nu zo dat primaval de artrose tegen gaat of word het dat het paard minder last ervan krijgt. Is het zo dat artrose steeds erger word?

Beste Spokey,
De artrose wordt echt minder als je Primeval geeft en is ook op de röntgenfoto's te zien na 3-4 maanden. De oorzaak wordt dus echt aangepakt omdat Primeval de kwaliteit van het kraakbeen, banden en pezen verbeterd. Nu is een paard van 23 jaar op leeftijd en wordt natuurlijk niet meer "als nieuws", maar toch kan je ook daar behoorlijke verbetering in zien. Voor meer informatie verwijs je graag naar www.dierennieuws.nl, waar bij de sectie "paarden" een goede uitleg staat met tekeningen.
Ook de andere maatregelen zijn natuurlijk belangrijk, zoals goede hoefverzorging, regelmatige beweging, goede opwarmen voor en afstappen na het werk, niet overbelasten en goede voeding. Vergeet ontwormen ook niet.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 19:40

klaver4dieren"]
[quote="Pascha schreef:
In juni 2001 kreeg mijn paard een peesklap. Sinds augustus voer ik primeval door de slobber. De pees is genezen, en hij glanst als een spiegel. En dat komt echt door de primeval. Laatst nog naar de Dierenarts geweest voor een scan, en de pees was zelfs nog beter geworden. Echter, hij had hele broze hoeven, en ik moet zeggen dat dat maar een heel klein beetje beter is geworden sinds ik primeval voer (elke dag 6 schepjes). Mijn paard is 4 en een half, dus ik vind het wel belangrijk om er mee door te gaan, want hij zit nog in de groei!!

Normaal moeten je brokkelhoeven ook met Primeval een stuk beter worden binnen 3-4 maanden. Maar regelmatige stlijtage en beweging (lopen , draf) is belangrijk voor de bloedsomloop in de hoefwand en de voeding van cellen die de hoefhoorn aanmaken. Verder is natuurlijk een goede voeding belangrijk. Mijn advies is toch nog even doorgaan en de hoefsmid of dierenarts nog even zijn mening vragen als hij in de buurt is.
Peter Klaver, dierenarts
[/quote]

Ik las net weer een wetenschappelijk onderzoek dat de groei van hoorn (aan de klauwen) bij koeien (Holstein Fries, de zwartwitte exemplaren) met 40 % toenam na dagelijks gebruik van Primeval Artrose Gelatinaat. Nog geen vergelijkbaar onderzoek bij paarden bekend, maar in te toekomst mogelijk wel?
Peter Klaver, dierenarts www.dierennieuws.nl / Primeval

Universe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 17:29

Kan Primeval samen worden gegeven met knoflook zeewier enz. Ik krijg morgen de Primeval binnen ik hoop echt dat het gaat helpen! Donderdag gaan we weer richting Utrecht waar ze waarschijnlijk haar gewrichten in gaan spuiten!

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 17:46

Universe schreef:
Kan Primeval samen worden gegeven met knoflook zeewier enz. Ik krijg morgen de Primeval binnen ik hoop echt dat het gaat helpen! Donderdag gaan we weer richting Utrecht waar ze waarschijnlijk haar gewrichten in gaan spuiten!

Beste Paardenbezitter,
Primeval Artrose Gelatinaat kan prima gegeven worden samen met knoflook en zeewier. Al ben ik niet zo overtuigd dat knoflook en zeewier alleen je paard af zal helpen van de artrose. Graag hoor ik de bevindingen in Utrecht en vraag even of ze Primeval kennen (Dierenarts Stolk zeker, adviseert het nogal eens),

groeten Peter Klaver, dierenarts en betrokken bij Primeval

Universe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 17:59

Ik geef zeewier en knoflook niet voor de atrose hoor maar voor de vliegen en zeewier voor een betere darmflora! Is mij aangeraden door de dierenarts omdat ze ook last heeft van koliek ed!

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 20:51

Universe,
Pardon,
Ik had niet begrepen waarvoor je deze middelen gaf,
Peter

Universe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:03

Maakt niet uit hoor was het maar waar dat het hielp zou een stuk goedkoper zijn!

Erwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:42

Hallo,

Bij mijn pony is ook hoefkatrol geconstateerd Huilen in fase 4 alhoewel het
nu al een half jaar errug goed met hem gaat geen een keer meer kreupel geweest gelukkig natuurlijk, maar wat doet dit medicijn?? ik heb nu iets van de paardendrogist en dat werkt op zich ook heel goed dat is om de gewrichten soepel te houden en te maken.. dat adviseerde ze mij. ik zou graag meer info willen over dit medicijn..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:33

maar dit spul schijnt dus goed te helpen bij artrose. Wat ik niet snap is dat er bij mensen nog niets op gevonden schijnt te zijn en bij paarden wel.

Colinda

primeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 23:58

Hallo klaver4dieren,

Ik moest even zoeken waar dit topic stond... maar gevonden ! Haha!
Ik wilde even laten weten dat ik nu ongeveer 1,5 á 2 mnd. primeval ben gaan geven en dat het heel goed gaat !!!! Party!! Pling Knipoog

Met het vorige suplement had ik het idee dat het niet meer zo goed werkte... mijn kruising kwpn-er ging nl. vrij "kort" lopen... voor mij al een teken v. "ojeeee"....

Dus... tot nog toe.. ben ik zéér tevreden en ik hoop dat dit nog lang mag duren !!!! *LOL*

Bedankt voor het advies en de informatie !

Met vriendelijke groet,

Jolanda

jannahuis

Re: arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:19

Hoi

Ik heb een draver van 8 jaar
Ik heb nou 1 emmer opgevoerd. Toen ik primeval net gaf leek het beter te gaan en na die tijd ging het steeds slechter. Daarna heeft ze aangepast beslag gekregen nou met anti shock had eerst egg-bars. Ze loopt niet echt kreupel maar gewoon erg moeilijk over rechts. Maar ik heb het laatst wat minder consequent gevoerd, maar ben nog bezig maar ik vraag me af of er verandering optreedt. Ik hoop het wel. Maar ik persoonlijk zelf heb daar nog niet van kunnen genieten
groetjes Janna

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 23:36

Beste klaver4dieren,

vandaag heb ik te horen gekregen (in Utrecht) dat mijn bijna 5 jarige ruin Nappie Artrose heeft. Ik weet van een vriendin van mij dat zij net is begonnen met het geven van Primeval aan haar paard wat hoefkatrol 4 heeft vandaar wat vraagjes:

mijn paard wil ik graag ondersteuning geven voor de artrose die hij heeft, hij moet alleen ontzettend veel afvallen. De afgelopen 3 weken heeft hij stil gestaan vanwege een kogelblessure en is onwijs dik geworden en de aankomende 6 weken moet ik hem dagelijks 3x stappen. Kan ik mijn paard ook Primeval geven terwijl hij moet afvallen? Het is zijn belang dat hij weer slank wordt, dat is ook beter bij Artrose heb ik begrepen. Hoe kan ik dat het beste combineren. Hij mag alleen maar stappen en zijn rantsoen is terug gedraaid (al 3 weken en toch wordt ie dik ) naar 3x p/d hooi/geperst hooi (geen kuil!) en zemelen voor de vulling, daarvoor kreeg hij er 1/4 biks s'ochtends en s'avonds bij, ook al niet veel dus. Het gaat om een Lipizzaner van 1.52 hoog rond de 450 kilo.

Kortom: kan het kwaad om tijdens het afvallen ook Primeval te geven, zitten er "dikmakers" in, en hoe combineer ik het met een eventueel rantsoen?

Alvast bedank, ik wacht in spanning op een reactie Knipoog

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 16:29

jannahuis schreef:
Hoi

Maar ik heb het laatst wat minder consequent gevoerd, maar ben nog bezig maar ik vraag me af of er verandering optreedt.
groetjes Janna

Hallo,

Je geeft het zelf eigenlijk al aan...
ik weet niet, hoor, maar het lijkt mij toch echt wel dat je het consequent moet voeren !!!!
Hoeveel heb je gegeven?

Ik ben zelf begonnen met vrij hoge dosering; 4 schepjes per keer en dan 2x daags (8 totaal).

Op de emmer staat bij hele ernstige gevallen zelfs nog meer te geven...

Ik ben nu terug gegaan naar "onderhoudsdosering" , 3 schepjes per keer (6 totaal)... kijken of dat goed blijft gaan... zo niet, ga ik weer meer geven !

Veel succes!

jannahuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:58

Hoi Colinda

Ik heb altijd een hoge dosis gegeven bijna 10 schepjes op een dag tot 12
en daarna heb ik wat minder consequent dat aantal gehad maar wel altijd 5 schepjes op een dag dus ik ben het wel door gaaan voeren tot dat mijn nieuwe emmer kwam, maar erg veel reactie heb ik nog niet gemerkt.

groetjes janna

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:48

jannahuis schreef:
wel altijd 5 schepjes op een dag dus ik ben het wel door gaan voeren tot dat mijn nieuwe emmer kwam, maar erg veel reactie heb ik nog niet gemerkt.

groetjes janna

Hoi,

Het lijkt me toch weinig, hoor, 5 op een dag (2,5 per keer)...

Jammer, dat klaver4dieren nog niet gereageerd heeft, dan weet je mischien meer... (mischien kun je hem emailen?)

In ieder geval veel succes en ik hoop dat het gauw beter zal gaan met je paard !!!

Groetjes