Groei van een jong paard bevorderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: Groei van een jong paard bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:55

Cassidy schreef:
Wat is er mis met een wat kleiner paard? Als ze je gewicht aankan is het toch goed? Waarom maken we ons er toch altijd zorgen om wat een ander ervan denkt? Gewoon gaan rijden, en heb geduld. Als de maat van je paard werkelijk zo'n hindernis voor je is, moet je haar verkopen en er een ander, volwassen paard voor terugkopen.

Als je zolang bent als TS en je wil niet recreatief rijden dan kan ik mij voorstellen dat hij niet tevreden is met een stokmaat van 1.60.
Het heeft niet alleen met het plaatje te maken maar ook met het doorkomen van de hulpen, en met springen zou je je beugels abnormaal kort moeten doen om het risico op het meescheppen van de balken te voorkomen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:26

mijten Bio Mix!!

Is een smakelijke mix van geselecteerde granen en natuurlijke grondstoffen voor veulens, drachtige merries en volwassen paarden. Deze zorgzaam, doordachte samenstelling is verrijkt met een uitzonderlijk kruidenmengsel. Deze perfect uitgebalanceerde formule werkt bloedzuiverend en bevordert de spierstofwisseling. Het ondersteunt het lichaam tegen inwendige ontstekingen, gewrichtsaandoeningen en vermoeidheid.
Bio-mix bevordert de eetlust en stabiliseert de darmflora. Bovendien wordt het bronchiaal systeem gereactiveerd en de ademwegen gezuiverd.

Deze kruiden hebben een uitstekende werking tegen:

influenza
diaree
kortademigheid
dunne mest
spijsverteringsstoornissen
moeilijk drachtig worden
koliek
Bio-mix is bijzonder geschikt voor de fokkerij, omdat het de onvruchtbaarheid aanzienlijk terugdringt.

Raar maar waar!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:30

marcs schreef:
Ik ben zelf een beetje langer, 1.68 (voor de merrie) zou super zijn! dit zal ze wel niet halen, maar zoals het er nu naar uitziet haalt ze amper de 1.60.

Ik heb de dierenarts al gevraagd naar een hormoonspuit, maar dit schijnt met name te helpen voor de bespiering, en dat hoeft voor mijn part niet, dat komt later vanzelf wel.

maar als er iets is waardoor ik de botgroei (grootte van het scelet) kan bevorderen, dan houdt ik me aanbevolen.

(aller, aller liefst via natuurlijke middelen natuurlijk!)

Paarden groeien tot hun 6e ongeveer. Dus wil je haar zo lang mogelijk laten doorgroeien dan moet je zorgen voor veel (ONBELASTE) beweging en haar pas laten werken als ze uitgegroeid is.

Voer geen extra vitaminen, krachtvoer ed. Te snelle groei door overmatig krachtvoer voeren zorgt voor problemen zoals HD, peesproblemen, rugpijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:10

Himyar schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat de uitgroei vast ligt in de genen. Je kan een jong paard wel tijdelijk sneller laten groeien en het zal dan ook sneller uitgegroeid zijn, maar het zal niet groter worden dan een paard dat niet wordt gepushd met veel voer. Die laatste zal alleen maximaal 1,5 jaar later op HETZELFDE punt eindigen. Overmatig voeren is alleen maar schadelijk en beinvloed dus niet het EIND resultaat. Een paard zijn groei wordt pas echt blijvend aangetast wanneer het voor langere tijd werkelijk ernstig wordt ondervoed.

Ik denk idd dat mijn foto's dat wel bewezen hebben ! zoals jij zegt, het is genetisch bepaald.

Ik heb nu weer een (volgende week) jaarling op stal van (6wk geleden) 1.42cm gemeten. Ik hou haar schraal, dwz je kunt de ribben niet zien, wel voelen, ze is zeker niet "vet", haar ouders zijn beide rond de 1.65cm ikzelf ben 1.80cm (maar heb ook al 20 jaar een "pony"van 1.48cm...waar ik nog steeds dagelijks op rij)

Heb al gedreigt als ze te groot wordt dat ze terug gaat naar de fokker Haha! voor mij geen grote paarden meer !!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:36

je kunt een veulen,jaarling,twenter beter langzaam laten groeien i.v.m. grotere kans op o.c.d.
er is bewezen dat o.c.d optreed bij vlug groeiende jonge paarden.
ook is bewezen dat de meeste jonge paarden KOPER tekort komen.
goede voeding zonder deze vet te mesten is de beste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:59

Koper dat zit wel voldoende in veulenbrok?

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:25

Ik heb beetje hetzelfde probleem.
Het is zeker niet dat je wilt gaan klooien met de gezondheid maar het baart toch altijd wat zorgen.

Ikzelf ben ook niet de kleinste 1m78 en mijn paardje die in juni 3 moet worden is ook maar 1m56.
Zoiets geeft altijd wat zorgen als je het bekijkt naar de sport toe en zeker naar dressuur toe en cyclus jonge paarden. Mijne loopt continu buiten en krijgt Juniormix van Cavalor en ik ontworm tijdig, vrees dat we niet meer kunnen doen. Blijft ie echt tegen het najaar heel klein, dan wacht ik gewoon een jaartje langer met hem zadelmak te maken en dan lopen we maar geen jonge paarden. -O-