NaVy! schreef:Je bedoeld een verkeerde diagnose? Vanaf de foto's? Oei, je laat me schrikken. Weer een reden om bij Navy toch een 2nd opinion te doen..
De diagnose was toen ahv foto's vastgesteld in Utrecht en ze waren er daar toendertijd heilig van overtuigd. Heb de foto's helaas niet, anders was het wel goed geweest om te vergelijken.
Heb zelf, net als jij, wel altijd getwijfeld aan de diagnose omdat mijn gevoel zei dat de kreupelheid niet kwam van HKO maar door overbelasting van het springen en slechte doorbloeding voet omdat ze altijd veel te kort bekapt werd door de hoefsmid (na behandeling altijd week lang zeer pijnlijke voeten). Een andere hoefsmid gezocht en ook andere ijzers (dan degene die ze er in Utrecht onder hadden gedaan) en paard heeft daarna nooit meer kreupel gelopen.
Omdat ze een aantal jaren geleden heel erg (start)stijf werd en regelmatig last had van haar been opnieuw foto's laten maken van alle vier haar benen, kogels, knieën etc. Hele toestand want DA vond het onzin, was duidelijk een HKO paard etc. (te zien aan de stand van haar benen) en voor de dikke voorknie kreeg ze een trekzalf. Toch mijn zin doorgedreven omdat ik (ik heb zelf fikse artrose) het gevoel bleef houden dat zij ook artrose had. De foto's wezen dit naderhand ook uit. Er is een hele toestand met DA aan vooraf gegaan en je begrijpt dat ik nu dus een andere DA heb.
HKO kan op foto's niet verbeteren wordt gezegd, maar dat geldt ook voor schiefels. Eenmaal een schiefel, altijd een schiefel. Mijn oude merrie had schiefels (op veel foto's te zien) maar sinds een aantal jaren géén enkele meer. Ik denk dat als we met dit paardje waren blijven springen ze er al lang niet meer was geweest. We hebben haar nooit echt ontzien behalve nooit meer een sprongetje, wel altijd homeo gegeven. Het is een heerlijk paard om lange ritten door het bos mee te maken in galop. Wou ooit met haar endurance gaan doen, maar dat is er helaas nooit van gekomen. Haar zoon en dochter doen het nu wel.
Ik heb dus zelf altijd getwijfeld aan de diagnose. Natuurlijk zal haar straalbeen er misschien niet mooi uitgezien hebben maar de kreupelheid kwam daar volgens mij niet vandaan. Mijn twijfel werd jaren later ook bevestigd door de diagnose van Erik Laarakker. Hij dacht in 1e instantie ook HKO door de stand van haar benen maar na onderzoek was het volmondig "geen HKO". Wat DA's ook zeggen ik heb me altijd aan mijn eigen gevoel vastgehouden (hoezo eigenwijs!). Training aangepast (dus nooit geen sprongetje meer), goede hoefsmid. De beloning van de laatste foto's deed me erg goed: prima beenwerk voor zo'n oudje en duidelijk een oudje met artrose.
Mij werd vroeger ook altijd gezegd dat een HKO paard niet lekker liep op een harde ondergrond. Die van mij kon zalig lopen, draven en galopperen op het asfalt zonder kreupel te worden.
Ze gaat nog regelmatig onder de man het bos in, het enige is dat ze nu erg kort loopt (maar ja, ze is dan ook 21) en een goede ondergrond moet hebben en ik uit voorzorg haar benen altijd stevig inbandageer.
Of je een 2e keer foto's moet laten maken weet ik niet. Ga gewoon op je gevoel af en doe het alleen als het nodig is. Bij ons "oudje"wilde ik nieuwe foto's omdat ik wederom twijfelde aan de diagnose en de trekzalf afgrijselijke wonden veroorzaakte en haar knie alleen maar erger werd.
En als ik dan toch foto's van de knieën moest maken, dan ook gelijk de voeten en kogels maar, dan kon ik eea gelijk zeker weten. Voor mij was er dus een medische diagnose vraagteken om nieuwe foto's te laten maken.