Wie z'n paard heeft er hoefkatrol en wat waren de klachten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Wie z'n paard heeft er hoefkatrol en wat waren de klacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:31

Volgens mij wordt er nergens gezegd dat hko het eind is voor een paard. Dat je hem naar slacht moet brengen ofzo. Dat staat nergens. Met de juiste medicatie, ijzers, zorg e.d. kun je nog jarenlang plezier hebben van je paard zonder dat ie pijn lijdt.
Maar Navy, guusje zegt letterlijk dat ze een paard kent dat hko had en nu niet meer. En dat is dus niet waar! Een paard zal altijd hko blijven houden, dat gaat echt niet meer weg. Als een béetje eigenaar (die verder hko niet kent) alleen maar dat soort berichten hoort, kan hij/zijn nog wel eens van een koude kermis thuis komen. En het is niet leuk om te horen, maar het is helaas wel zo. En dat word ik dus zat. Lachen Dat positieve geemmer over heilig boontje de bodt, alsof hko alleen maar komt door verkeerd rijden en als je juist rijdt heeft ie het niet meer. Onmogelijk dus! Hko blijft en het kan best dat door rijden de pijn minder wordt, maar het neemt de hko niet weg. Er zijn ook andere dingen die je kunt doen om de hko pijn weg te nemen. Waardoor je echt nog jarenlang erg veel plezier (ook op sportniveau) kunt hebben van je paard.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:51

Hihi, sorry. Werd er even gek van. Het gaat altijd over HKO dit, HKO dat. En precies, wat jij zegt: AdB zou dé oplossing moeten zijn. Geen AdB die ooit aan mij paard heeft gezeten.

Mijn visie is simpel: een paard met pijn is kreupel. Daar zou ik nooit op klimmen. Een kreupel paard (met pijn dus) zit niet te wachten op een uurtje les van AdB. Een paard zonder pijn loopt rad. Ga dan gerust naar AdB om wat aan je eigen technieken te doen, maar genezen kan hij niks.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:58

Amen!

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:37

Mijn oude merrie had 17 jaar geleden op de foto's HKO fase 3 en kreeg speciaal hoefbeslag met advies alleen licht recreatief maar je kan beter stoppen. Wij geven haar vanaf deze periode dagelijks osteocure.

Vijf jaar geleden haar opnieuw laten fotograferen omdat ze telkens kreupel was (merrie was toen 16) en het volgens mij niets met HKO te maken had.
Opmerking DA: prima beenwerk voor zo'n oudje; geen HKO, hooguit een heel klein 1-tje, wel artrose in de knie wat de kreupelheid veroorzaakte. De foto's heb ik meegenomen en ook aan een andere DA laten zien die hetzelfde bevestigde.

Daarnaast had ze al jaren 6 schiefels op haar benen. Geen schiefel meer te zien, terwijl deze ook nooit verdwijnen volgens de medici. Ook hiervoor gavenb wij haar de Osteocure

De merrie is nu 21 jaar, heeft alleen een dikke artroseknie, loopt op blote voeten (dus ook geen speciaal beslag meer) en vermaakt zich prima, ook onder het zadel in het bos.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:20

Je bedoeld een verkeerde diagnose? Vanaf de foto's? Oei, je laat me schrikken. Weer een reden om bij Navy toch een 2nd opinion te doen..

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:46

NaVy! schreef:
Je bedoeld een verkeerde diagnose? Vanaf de foto's? Oei, je laat me schrikken. Weer een reden om bij Navy toch een 2nd opinion te doen..

De diagnose was toen ahv foto's vastgesteld in Utrecht en ze waren er daar toendertijd heilig van overtuigd. Heb de foto's helaas niet, anders was het wel goed geweest om te vergelijken.

Heb zelf, net als jij, wel altijd getwijfeld aan de diagnose omdat mijn gevoel zei dat de kreupelheid niet kwam van HKO maar door overbelasting van het springen en slechte doorbloeding voet omdat ze altijd veel te kort bekapt werd door de hoefsmid (na behandeling altijd week lang zeer pijnlijke voeten). Een andere hoefsmid gezocht en ook andere ijzers (dan degene die ze er in Utrecht onder hadden gedaan) en paard heeft daarna nooit meer kreupel gelopen.

Omdat ze een aantal jaren geleden heel erg (start)stijf werd en regelmatig last had van haar been opnieuw foto's laten maken van alle vier haar benen, kogels, knieën etc. Hele toestand want DA vond het onzin, was duidelijk een HKO paard etc. (te zien aan de stand van haar benen) en voor de dikke voorknie kreeg ze een trekzalf. Toch mijn zin doorgedreven omdat ik (ik heb zelf fikse artrose) het gevoel bleef houden dat zij ook artrose had. De foto's wezen dit naderhand ook uit. Er is een hele toestand met DA aan vooraf gegaan en je begrijpt dat ik nu dus een andere DA heb.

HKO kan op foto's niet verbeteren wordt gezegd, maar dat geldt ook voor schiefels. Eenmaal een schiefel, altijd een schiefel. Mijn oude merrie had schiefels (op veel foto's te zien) maar sinds een aantal jaren géén enkele meer. Ik denk dat als we met dit paardje waren blijven springen ze er al lang niet meer was geweest. We hebben haar nooit echt ontzien behalve nooit meer een sprongetje, wel altijd homeo gegeven. Het is een heerlijk paard om lange ritten door het bos mee te maken in galop. Wou ooit met haar endurance gaan doen, maar dat is er helaas nooit van gekomen. Haar zoon en dochter doen het nu wel.

Ik heb dus zelf altijd getwijfeld aan de diagnose. Natuurlijk zal haar straalbeen er misschien niet mooi uitgezien hebben maar de kreupelheid kwam daar volgens mij niet vandaan. Mijn twijfel werd jaren later ook bevestigd door de diagnose van Erik Laarakker. Hij dacht in 1e instantie ook HKO door de stand van haar benen maar na onderzoek was het volmondig "geen HKO". Wat DA's ook zeggen ik heb me altijd aan mijn eigen gevoel vastgehouden (hoezo eigenwijs!). Training aangepast (dus nooit geen sprongetje meer), goede hoefsmid. De beloning van de laatste foto's deed me erg goed: prima beenwerk voor zo'n oudje en duidelijk een oudje met artrose.
Mij werd vroeger ook altijd gezegd dat een HKO paard niet lekker liep op een harde ondergrond. Die van mij kon zalig lopen, draven en galopperen op het asfalt zonder kreupel te worden.

Ze gaat nog regelmatig onder de man het bos in, het enige is dat ze nu erg kort loopt (maar ja, ze is dan ook 21) en een goede ondergrond moet hebben en ik uit voorzorg haar benen altijd stevig inbandageer.

Of je een 2e keer foto's moet laten maken weet ik niet. Ga gewoon op je gevoel af en doe het alleen als het nodig is. Bij ons "oudje"wilde ik nieuwe foto's omdat ik wederom twijfelde aan de diagnose en de trekzalf afgrijselijke wonden veroorzaakte en haar knie alleen maar erger werd.
En als ik dan toch foto's van de knieën moest maken, dan ook gelijk de voeten en kogels maar, dan kon ik eea gelijk zeker weten. Voor mij was er dus een medische diagnose vraagteken om nieuwe foto's te laten maken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 11:59

Op welk soort hoefbeslag staan jullie paarden met HKO?

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:07

Letizia schreef:
Op welk soort hoefbeslag staan jullie paarden met HKO?

Mijn merrie (toen 4 jaar oud) kreeg toendertijd in Utrecht normale ijzers met aan de achterkant een kunststof verhoging er tussen. Mijn nieuwe hoefsmid heeft ongeveer een jaar later eggbars eronder gezet. Deze eggbars heeft de merrie ongeveer 10 jaar gehad. Daarna heeft de hoefsmid de eggbars vervangen door normale ijzers maar dan met een leer zooltje er tussen. Dit heeft ze drie jaar gehad, daarna heb ik haar op blote voeten gezet. Eerst achter, en daarna voor.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 21:31

Bedankt Grethal,
maandag weet ik meer, gelukkig ben ik al vroeg aan de beurt, ben best nerveus, donderdag had ik echt even een inzinking, ik was er toen even heilig van overtuigt dat ze het niet ging redden, vandaag ging het best goed, ze was amper stijf toen ze uit de stal kwam, ik ben lekker een stuk wezen stappen en was eigenlijk niks aan te zien, maar er zit wel een bobbel op haar pees (?) boven het kogelgewricht en ze lijkt dit been ook vaak te ontzien, in januari zijn bij Darmoor de wiggen onder de ijzers gehaalt, zou dit een peesblessure in de hand kunnen werken?
Nou goed het maakt niet uit, als het goed is krijg ik maandag antwoord op m'n vragen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 21:45

Een bobbel op de pees? is het dan geen (oppervlakkige) peesblessure Verward

Zou dat ook maar ff scannen dan, want als het een peesblessure is (hoe komen ze dan op hko??) mag je helemaal niet meer rijden of stappen.

Ik heb mijn paard ook uit de stal gehaald met opeens een peesblessure. Na 5 mnd stalrust en 1mnd weidegang zitten er nu als overblijfsel 2 bobbels (knikkers) boven de kogel.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 22:02

Ik heb nooit gezegt dat m'n paard HKO heeft, maar gezien haar klachten en wat zoek werk op het i-net zou het kunnen, vandaar dat ik meer (pesoonlijke) info zoek, dit heb ik al eerder vemeld, ik hoop dat het een oppervlakkige peesblessure is ipv HKO, dat is te genezen, ik hoop maandag wijzer te worden, wil ik zo ie zo dat er een foto + scan word gemaakt en evt. kreupelheidsonderzoek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:03

Dan hoop ik voor jou dat ze eerder een peesblessure heeft dan hko, al zie je liever gezond natuurlijk. Hoewel een peesblessure ook niet fijn is is dit idd te genezen. Laat je het maandag nog even weten, ben er wel benieuwd naar.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:50

Ik ben net terug van de DA, ze blijkt haar kogelgewricht geforseerd te hebben, hierdoor is een vochtophoping onstaan in het gewricht, op de foto was een heel klein zwart dingetje te zien bij haar gewricht wat van alles of niks kan betekenen (bv OCD) maar dat moet de tijd ons leren, op de scan was alleen vocht te zien de pees was in takt, verder vermoed de DA dat ze artrose gevoelig is, hoewel dat op de foto's nog niet te zien was, Darmoor kreeg al glucosamine de dosis word tijdelijk verdubbeld en we zijn gestart met primeval, het is dus nog even afwachten wat het allemaal gaat doen, maar ze is in iedergeval niet afgeschreven, HKO was ook niet te zien, maar het zou kunnen dat dit er ook in een lichte vorm zit, over een week of 5 gaan we weer terug voor foto's.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 11:30

Wat mij overginds voor een raadsel zet is dat de DA vermoede dat ze tegen een eiwitvergiftiging aan zit (flink harde hals) en dat terwijl Darmoor op een hooi/zemelen dieet staat (ok en wat mueslie Haha! )

ptkupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:21

Geriette schreef:
guusje schreef:
sammie, ik ken paarden die al 10 jaar geen last meer hebben van de hko omdat ze nu goed bereden worden.....

En verder ga ik hier maar niet meer op in , want daar heeft de TS niets aan.

Nee, ze hebben er misschien geen last van, maar dan hebben ze het wel. Mijn paard heeft er nu op het moment ook geen last van, loopt prima. Maar hij heeft wel HKO, dikke 4-en. Dus over gaat het nooit, de symptomen kun je bestrijden, maar weg gaat het echt niet hoor.

gebruik jij ook iets voor je paard? cortaflex ofzo?
mijn paard heeft ook hko fase 4 en is opgegeven door de dierenarts, maar ik wil eerst alles proberen. dus ben wel benieuwd.........

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:14

Hoi Ptkupie

Nee, ik gebruik helemaal niets qua 'medicatie' Ik heb mijn paard in laten spuiten met hyaluronzuur. Dit is een gewrichtsvochtvervanger. Het is geheel natuurlijk en veroorzaakt geen schade. Mijn paard is bijna 5 maanden geleden ingespoten en loopt hier hartstikke goed op. Hij heeft af en toe weleens een wat mindere dag. Dan is voor het oog niet te zien dat hij onregelmatig is, maar ik kan wel voelen dat er dan een soort 'hakkeltje' in zit. Meestal als ik dit voel met rijden, geef ik hem een dagje rust en rij daarna weer een dagje rustig. Dit komt maar heel af en toe voor. Hij staat wel op speciaal beslag. Hij heeft een soort balk (geen eggbar) met daartussen een zooltje met siliconenkit.
Ik sprong voordat ik wist dat hij hoefkatrolontsteking had, regelmatig met hem. Hier ben ik nu wel mee gestopt. Voor de rest kan ik er alles nog mee, alleen dat springen vind ik gewoon niet verantwoordt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je nog meer wil weten, vraag het gerust Lachen