paard ziek, da net weg, rillen,wankelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maryo

Re: paard ziek, da net weg, rillen,wankelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 00:03

Niet plassen is altijd slecht. Heeft hij wel gedronken?
Anders misschien water met electrolieten geven, om hem meer te laten drinken. De afvalstoffen moeten toch zijn lichaam uit kunnen.

Nou ik hoop dat hij snel beter wordt.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:01

Ik ben hard aan `t duimen voor je!!
Ik hoop via de bloeduitslagen duidelijk wordt wat er aan de hand is en dat hij er weer helemaal bovenop komt.

Groetjes,
Steph.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:59

Hoe gaat het vandaag met je paard?

Het moet vreselijk voor je zijn dat zelfs de DA niet precies weet wat het is.
Ik hoop voor je dat ze er gauw achter komen en je paard de juiste medicijnen en behandeling kunnen geven.

Ik wens je veel liefde en sterkte toe Ach gut

Liefs Juliette

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:12

Ja, ik ben ook wel benieuwd. Heb je al een uitslag binnen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:12

Ik bedenk me net nog wat anders: kan het zijn dat het paard via het ruwvoer Jacobskruiskruid heeft binnen gekregen? De symptomen daarvan zijn ook neurologisch: verlammingsachtige verschijnselen, slecht kunnen lopen, en ook nier- en leverproblemen als ik het me goed herinner.
Dan is de prognose overigens beroerd, maar controleer of het mogelijk is, en opper het als 'zou dat misschien kunnen..' bij je DA of in Utrecht.

Kruiskruidvergifitiging duurt overigens enige tijd voordat de giftige dosis bereikt is, dus dan zou je paard al enige tijd hooi met Kruiskruid erin gegeten moeten hebben. De kans hierop is groter als je natuurhooi (of kuilgras) hebt, uit onbespoten bermen of natuurgebieden. Daar kan nogal eens Kruiskruid in zitten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:20

Vlimmen schreef:
Een spierbevangen paard mag je NOOIT op transport zetten, dat is vragen om problemen. Je moet dus eerst je dierenarts uit laten zoeken of hij verhoogde spierenzymen heeft, en als dat niet zo is DAN kun je hem vervoeren.
Ik heb enkele paarden gezien die niet (nooit) meer overeind konden omdat ze spierbevangen op de trailer gezet waren!

Vlimmen: Reguliere dierenartsen weten best wel hoe een spierbevangen paard eruit ziet, het komt regelmatig voor. Wel is het af en toe moeilijk te onderscheiden van bijv. koliek.

Dit duurt te lang en lijkt er i.m.o. oog niet op. Wat zou jij doen, nóg maare en dagje wachten en nóg een dagje...en dan nóg een? Soms heb je helaas geen andere keus. Je kan niet eeuwig blijven wachten op de onderzoeken van een DA die dat eerst op moet sturen enzo. Duurt allemaal veel te lang. Mag ik je eraan herinneren dat dit al op 9 april begonnen is?

En, weet je al iets?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:31

Hoe is het nu met het paard? Ben erg benieuwd of er iets uit de bloedtest is gekomen. Wel vind ik hetnogal lang duren. Zelf heb ik ook een huis-tuin-en-keuken-dierenarts voor de spoedgevalletjes en de entingen maar zodra hij twijfelt, stuurt hij me door naar een kliniek. Ik vind het vreemd dat jouw dierenarts dat niet doet. Zo weet je geen eens wat juist goed/slecht voor jouw paard is op dit moment! Heeft hij ook een snotneus (gehad). Omdat het nogal klinkt als verlammingsverschijnselen. Misschien is het wel Rhino, niet om te panieken. Maar er zijn zoveel oorzaken te bedenken voor verlammingsverschijnselen....ook inderdaad wat jij zelf opperde over dat bloedpropje. Hopelijk weet je snel wat er aan de hand is en kan hij eindelijk goed behandeld worden!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 22:38

Hallo iedereen, nog steeds bedankt voor jullie medeleven. Ik schrijf dit inmiddels met het schaamrood op de kaken, ik zal vertellen waarom.
Ik moest werken vandaag , dus met manlief afgesproken dat hij zou bellen voor de bloeduitslagen en dat als er niets uitkwam dat hij naar Utrecht zou gaan. Hij belt mij dus om een uur of 9 en verteld dat de bloeduitslagen prima in orde waren, ik balen dus en gezegt, dan naar Utrecht. Maar helaas daar kan ie pas donderdag terecht, na veel aandringen kon het dan dinsdag maar beslist niet eerder.
Ik de hele dag aan het spoken. Zou ik het bij een ander kliniek proberen? Maar dan moet ie wel lang op de trailer. enz enz.
Thuis gekomen direct naar het paard. UIt de box gehaald. Zijn benen waren nog steeds erg dik en de knie van het sleepbeen was nog dikker als gisteren. Ik weer malen dus. Uiteindelijk de da weer gebelt en al mijn vragen voorgelegd. Dit gesprek heeft zeker 3 kwartier geduurd. Zij zei ook dat het het beste was dat ie naar Urtecht ging en dat zij dan zeker wilde horen wat het nu was.
Ik om 6,30 uur weer naar het beest toe, weer gelopen om de dikke benen een beetje weg te krijgen. Hij was zeer voorwaarts en had er wel schik in. Ook al sleepte dat voorbeen wat. Dit gaf mij het gevoel dat ie zich toch wel lekker voelde. Aangestoken door dit gevoel, zijn deken afgedaan en lekker gepoetst. Tijdens het poetsen wilde ik hem iets om laten gaan om er beter bij te kunnen, maar hij stapte met zijn goede voorbeen op het slechte en viel bijna om.
Toen ik klaar was , ben ik op mijn hurken, dat dikke been gaan bevoelen en bekijken. Ik drukte er wat op, maar er kwam geen reactie.
Kijkt ik ineens iets omhoog, zie ik toch een wond op zijn schouder( laag, bijna opzijn bovenbeen). Ga ik goed kijken is het een snee van 4 cm lang en bijna 1 cm diep. 3cm was al dichtgegaan, maar 1 cm stond nog een beetje open. Zag er niet heel verontrusten uit, maar als je in de omgevning durkte gaf hij erge pijn aan. Ook wat meer naar de borst streek deed het hem erg zeer. Ik denk dus dat hij een flinke tik opde plek heeft gehad van ons andere paard.
Ik de da weer gebeld en het vrouwtje wat steeds geweest is had weer dienst. Voor spoedgevallen, kon je haar bereiken. Nu vond ik dit geen spoedgeval, maar wilde het haar toch vertellen, ze was zo begaan geweest en stond ook voor een raadsel.

Ze wilde absoluut komen en was het met me eens , alle ellende kwam hiervandaan. Ze heeft de wond schoongemaakt en antibiotica met vocht afdrijver gegeven om de knie weer dunner te maken en morgen moet dat nog een keer.

We zijn weer een ervaring rijker. Vond zij ook. Ze had ook nog nooit zoiets meegemaakt. DAt een paard zo'n beeld laat zien, wat uiteindellijk dus op een wond uitdraait.

Ik schaam mij dus achteraf inmens. Hij heeft zaterdag die deken opgekregen en ik heb hem er al die tijd niet afgehaald. Of ik het dan evengoed gezien zou hebben is maar de vraag. Maar ik ben nu erg opgelucht maar toch ook beschaamt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:51

Nou, dat is me ook wat!! Wat een verhaal. Clown . Loopt allemaal dus hopelijk met een sisser af! Hij heeft er dus zo'n pijn aan gehad, maar het zit dan ook op een rotplek natuurlijk. Nou joh, drink er een beste borrel om en tel je zegeningen. Dit ziet er voor de toekomst beter uit dan een eventuele inwendig probleem.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:00

Oeh, ik kan me voorstellen dat je je daar op z'n zachts gezegd 'dubbel' over voelt. IK heb het topic doorgelezen, maar was er zelf ook niet opgekomen, en gezien het feit dat de DA er ook met z'n /haar neus boven op gestaan heeft kan j e je weinig kwalijk nemen Ach gut

Ik hoop dat de wond mooi geneest en je paard weer helemaal inorde komt!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 23:06

Ha, ha, ik zit juist aan de borrel, je gevoelens worden even zo door elkaar geschut. Ik dacht echt een paar dagen, hij vergiftigt zich zelf met iets en het is gebeurt met hem, en ineens gebeurt dit vanavond. Ik ben wel heel blij en verwacht dat het goed afloopt. Neemt niet weg dat zijn borstspieren waarschijnlijk een flinke klap hebben gehad, want zijn been sleept nog steeds. Maar dat schuldgevoel, zo van had ik maar. Maar daar heb je nu niets aan. Maar opgelucht ademhalen en verder leven en hopen dat andere er iets van leren voor in de toekomst. Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:28

Wat heerlijk dat het nu duidelijk is wat het is, en vooral dat het uiteindelijk niets ernstigs blijkt te zijn!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:41

Misschien toch geen slecht idee om wel naar een kliniek te gaan en een onderzoek te laten doen naar daqt slappe been. Je hebt nu geen idee hoe diep de wond is, en van buiten lijkt het al helemaal dicht, maar misschien is er van binnen toch iets kapot?
Of is het echt stijvigheid doordat met lopen de wond gaat trekken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:39

Hoi hoi ik begrijp niet dat sommige mensen een afwachtende houding aannemen.Zelf zit ik in de natuurgeneeswijzen en er is toch heel veel wat de natuur voor dieren kan betekenen. Een pijnstiller lost echt het probleem niet op en een dierenarts is vaak te arrogant om te zeggen dat hij of zij niet meer weet wat doen.Vaak word er veel te lang door getobt en de natuurgenezers kunnen het dan oplossen. Vaak ben je al een vermogen kwijt en dan word er gezegd we weten het niet. Ga gewoon een goede natuurgenezer in schakelen.Zijn er dan nog steeds zoveel mensen die daar niet in geloven? Mijn paard reageerd op een teveel aan eiwitten dus krijgt hij ieder jaar kruiden en dat werkt perfect.Hij moet dan namelijk ontgiften, da geeft in zo,n geval alleen pijnstillers.Maar zo kan ik nog wel even door gaan.Ik hoop dat je echt een homeopaat inschakeld voor die arme drommel.
santos schreef:
lief dat jullie blijven reageren. Vandaag is zijn li knie heel erg dik geworden. Ik denk vocht wat omhoog kruipt. Het is nu nog moeilijker om te lopen voor hem.Zijn andere benen zijn ook goed dik, maar niet met de knie mee. Echt flinke stalbenen.
Ik heb hem vandaag ook niet zien plassen,, dat baard me zorgen. Hij plast altijd veel, vooral als je bij hem komt. Gisteren plaste hij nog over zijn eigen benen, daar hij niet meer in de spreidstand kan staan, vreselijk om te zien.
Morgen ochtend om 9 uur kan ik bellen voor het bloeduitslag, als daar niets uitkomt wil ik hem naar Utrecht brengen, als hij nog te laden is.
Maar daar zal ik advies over vragen aan de d.a.

duim voor me dat er wat bekent word uit het bloed. Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:41

marleen_usar schreef:
Hoi hoi ik begrijp niet dat sommige mensen een afwachtende houding aannemen.Zelf zit ik in de natuurgeneeswijzen en er is toch heel veel wat de natuur voor dieren kan betekenen. Een pijnstiller lost echt het probleem niet op en een dierenarts is vaak te arrogant om te zeggen dat hij of zij niet meer weet wat doen.Vaak word er veel te lang door getobt en de natuurgenezers kunnen het dan oplossen. Vaak ben je al een vermogen kwijt en dan word er gezegd we weten het niet. Ga gewoon een goede natuurgenezer in schakelen.Zijn er dan nog steeds zoveel mensen die daar niet in geloven? Mijn paard reageerd op een teveel aan eiwitten dus krijgt hij ieder jaar kruiden en dat werkt perfect.Hij moet dan namelijk ontgiften, da geeft in zo,n geval alleen pijnstillers.Maar zo kan ik nog wel even door gaan.Ik hoop dat je echt een homeopaat inschakeld voor die arme drommel.Lees ook net dat zijn been heel dik is reden te meer om tot actie over te gaan. In Montfoort woont een homeophaat met landelijke bekendheid weet helaas geen naam en adres meer.Heeft vele paarden gered zelfs van de dood.
santos schreef:
lief dat jullie blijven reageren. Vandaag is zijn li knie heel erg dik geworden. Ik denk vocht wat omhoog kruipt. Het is nu nog moeilijker om te lopen voor hem.Zijn andere benen zijn ook goed dik, maar niet met de knie mee. Echt flinke stalbenen.
Ik heb hem vandaag ook niet zien plassen,, dat baard me zorgen. Hij plast altijd veel, vooral als je bij hem komt. Gisteren plaste hij nog over zijn eigen benen, daar hij niet meer in de spreidstand kan staan, vreselijk om te zien.
Morgen ochtend om 9 uur kan ik bellen voor het bloeduitslag, als daar niets uitkomt wil ik hem naar Utrecht brengen, als hij nog te laden is.
Maar daar zal ik advies over vragen aan de d.a.

duim voor me dat er wat bekent word uit het bloed. Haha!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:37

Gelukkig heb je die wond gevonden! Nou, eindelijk weet je dus nu waar het allemaal vandaan komt! Als het been zo slap blijft, zou ik alsnog naar Utrecht gaan om te laten onderzoeken of er geen spieren ofzo aangetast zijn. Dat hij bijna omvalt, is niet helemaal gewoon. Hopelijk knapt hij nu een beetje op van de antibiotica en het schoonmaken van de wond.
Ik snap niet helemaal waarom hier wordt gezegd dat je beter gelijk naar een homeopaat moet gaan! Zelf maak ik ook weleens gebruik van een homeopaat maar als het regulier opgelost kan worden, probeer ik dat eerst. Kijk, als nou blijkt dat dit dier daadwerkelijk iets heeft beschadigd wat lastig geneest, kan homeopatie wel meehelpen maar in het geval van de TS lijkt het me niet direct de eerste stap die ik zou nemen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 22:40

IK heb de afspraak voor Utrecht nog lniet afgezegd. Pas vanavond vond ik zijn knie wat dunner geworden, maar het sleep been is nog niet erg verbeterd. Je merkt ook als je flinke druk op zijn borst en bovenbeen geeft, dat hij veel pijn heeft. Misschien is er toch iets beschadigd daar. Gelukkig nog 2 hele dagen om het aan te zien. Het paard zelf is een stuk verlevendigd, zeg maar. Hij blijft rustig in zijn stal, want draaien blijft moeilijk. Wel heb ik hem weer heerlijk zien plassen in spreidstand, Haha!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:28

Hoe gaat het er nu mee? Sleept het been nog steeds?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 22:34

Paard trok vanmiddag eengalopje door de wei, ziet er kreupelig uit maar toch.Hij wil wel en het been sleept niet echt meer. Knie is ook weer minder dik.
Wond ettert wel, maar ziet er verder goed uit.
Da belde vanmorgen uit haarzelf om te vragen of he tnu goed ging, vond ik wel erg begaan van haar. Meteen even over de etterende wond verteld, maar dit is juist goed. Knipoog

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:37

Hij knapt dus al wat op! Goed hoor! Weet je al of je morgen nog naar Utrecht gaat?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 22:47

Nee, ik he de afspraak met Utrecht vanmiddag afgezegd.

Ik merk dat zo'n topic als dit een beetje een therapeutische werking heeft. Een paar dagen geleden denk ik mijn paard te verliezen en nu is er eigenlijk weinig meer aan de hand. Ik merk dat ik er zelf best vol mee zit, terwijl de "gewone mensen" er niets meer over willen horen. Haha!

Bokkers bedankt.!!!!!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:12

Die denken dat het gewoon een akkefietje was. Maar ik begrijp heel goed hoe beangstigend het is als je paard zo ziek is. Succes nog met de genezing verder en hopelijk knapt ie snel verder op!

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:55

goh dat had ik niet gedacht van een wond!
gelukkig maar dat je het nu weet en hopelijk gaan jullie weer snel saampjes op stap Knipoog
groetjes danielle

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 22:00

Zo als het zich nu voordoet, denk ik erover om inderdaad van het weekend er weer op te stappen. Moet alleen die wond nog wat meer dicht trekken.
Hij heeft al weer praats voor 10 Knipoog

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:33

Oooh gelukkig. Praatjes zijn een goed teken. Ja