hoge hielen versus lage hielen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: hoge hielen versus lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:22

NickAltena schreef:
Adrienne schreef:
Misschien moet je je wat meer gaan verdiepen in het funktioneren van een hoef misschien een cursus volgen of zo.
Ik sta regelmatig in contact met een Master hoefsmid uit australie en ik moet zeggen het is reuze interessant en erg leerzaam.

Tja, zie mijn opmerking over de manier van discusieren?
Ik vind dit een beetje een hatelijke opmerking en hieruit blijkt ook zeker dat je me niet kent...maar dat geeft niks.
Toch wil ik je verzoeken hier volgende keer op een wat andere manier te schrijven en niet meteen zo´n oordeel te uiten over iets waar je niks van af kan weten...of ben je mijn vrouw , dochter of buur? en weet je precies wat ik wel en niet geleerd heb?

Maar 3 vragen heb ik hier gesteld....daar wil ik graag onderbouwde uitspraken op hebben...geen thee kransje maar ook geen hatelijke opmerkingen over een of andere manier die je niet aan staat of personen die je niet kent.

Zo moeilijk kan dat toch niet wezen?

Gr, Nick

Wat is hier hatelijk aan als ik vragen mag? Ik wijs je er alleen heel vriendelijk op dat je misschien beter je wat meer in de hoef en het beslag kunt gaan verdiepen voordat je van dit soort opmerkingen begint te schrijven.

Uit jou vraag las ik heel duidelijk dat je niet heel veel weet over hoeven de werking en beslag. Op zich niks mis mee. Ik wist daar in het begin ook niet zo veel over, maar ik heb me er in verdiept heb vragen gesteld aan mensen die er wel verstand van hebben en heb geleerd.
Ik geef je heel vriendelijk een tip, alleen maar goed bedoelt maar helaas neem jij dit wel heel erg vreemd op.

Maar goed als ik de rest van je reacties op anderen hier lees dan is jou reactie wel verklaarbaar. Je denk klablijkelijk, maar zeker behoorlijk misplaatst, de wijsheid in pacht te hebben. Je dult geen tegenspraak en bent alleen uit op je eigen gelijk.

Jeetje zeg wat ben jij een onaardig persoon en enorm achterdochtig ook nog. Of ik je vrouw, de buur of je dochter ben??? Heb jij een vrouw en dochter dan?? Je komt op dit moment over als een verwende kleuter die zijn zinnetje niet krijgt!

Je hebt het over een discussie. Maar je wilt helemaal geen discussie je wilt alleen maar gelijk krijgen nou helaas dat ga je hier niet krijgen. Zelf niet als je gaat liggen stampen uit nijd.

Grow up!!!!!!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 00:03

Zo maar wat quotes na het zoeken naar redenen om geen lage hak te maken bij een paard. Want als iets een 'jaar de tijd nodig heeft', denk ik dat je het over maken hebt en niet meer over iets wat een paard zelf wil. De quotes zijn in het engels, want in het nederlands zijn niet veel artikelen te vinden. Kwam wel nog een griezelsite tegen met paarden die volgens Strasser gekapt werden. Ongelooflijk dat mensen zoiets hun paard aan doen!
Maar goed, hier zijn wat quotes.

Citaat:
Horses with low heels frequently have a breakover point that is farther forward in front of the frog. Just increasing the angle of the foot helps bring back the breakover. This "long toe" will make forward motion more difficult and concentrates the stress on the lower joints, suspensory, and flexor muscles and tendons. Now the flexor muscles attach to the pelvis and the pelvis attaches to....you get the idea.

Citaat:
Since the hoof wall is narrower at the heel than at the toe, heels wear first, whether the horse is barefoot or on shoes. Low heels put more stress on the tendons of the leg. If a horse is shod at a 50-degree angle, this angle may change. A 50-degree angle might be down to 46 or 47 degrees in four to six weeks. This greatly affects the action of the horse and puts more strain on tendons and ligaments.

Citaat:
The low heels, too, favour a more than due proportion of the body-weight being thrown on to the posterior parts of the foot. Two evils, both inclining to the production of corn, result from this. In the first place, the sensitive structures of the posterior portions of the foot are subjected to undue pressure from above; secondly, the posterior half of the foot, by reason of the extra weight thrown upon it, is exposed also to greater effects of concussion than normally it should meet. Added to this we find that the abnormally flat condition of the sole has resulted in a great loss of resiliency. With undue pressure above, and a loss of resiliency and added effects of concussion below, the sensitive structures included between the opposing pedal-bone and the horny sole are bound to suffer more or less bruising each time the foot comes to the ground, especially if the animal is moved at a rapid pace.

Verder heb ik nog twee vragen: waarom zou je je paard met zo'n korte hak willen zetten. Omdat je het mooi vind?

Wie ben jij eigenlijk? Ik weet het absoluut niet, maar ik krijg als ik je reacties op anderen lees het idee dat je in jou ogen perfect weet wat en hoe een paard gekapt moet worden. Maar toch plaats je op een site als bokt een vraag om opheldering. Ik denk niet dat mijn smid hiertoe zou overgaan. Maar goed, hij is dan ook een volledig opgeleide en gerenomeerde smid en jij waarschijnlijk niet. Maar dat geeft natuurlijk niets, vragen staat vrij en we kunnen er allemaal van leren, alleen de manier waarop je hier dingen plaatst is voor mij een beetje wazig Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:40

NickAltena schreef:
Kan iemand mijn nou eens uitleggen waarom men dan zo graag die langere hielen of hoeven ziet bij een paard?
Kan iemand mijn nou ook eens uitleggen wat nou dat "te harden" slijten voorsteld?
Of die te korte hoeven? Wat is dan te kort?

Ik kan het niet uitleggen, maar kan alleen een praktijkverhaal over mijn pony vertellen.

Te korte hoeven heeft ze gehad door verkeerde bekapping ... dat zijn hoeven die dermate zijn ingekort (wand) dat de zool daarbij bekapt moest worden ... logisch resultaat was dat ze hartstikke kreupel was.

Te hard slijten is ongeveer hetzelfde, maar omdat je dan niet in de zool snijdt kan dit wat langer duren dan te kort bekapte hoeven. Zelf had ik in het begin toen ik ging mennen dat de hoefwand op de harde weg wat sneller sleet dan hij kon aangroeien. Achteraf gezien denk ik dat ze toen niet echt ijzers nodig had, omdat ze toen niet kreupel was. Dus hard afslijten door harde grond heb ik nog niet echt meegemaakt.

Dan hoge of lage hielen ... hier zijn geen regeltjes voor. Een paard heeft een voet waarmee hij uit de voeten kan. En dat is per paard verschillend. Toen ik net met NB begon maakte ik de hielen ook lager en lager omdat dit zo "hoorde" (want dat werd verteld en was op vele foto's te zien van wilde paarden en overige bekapte paarden). Echter de pony ging op die plek razendsnel hoefwand aanmaken en binnen een week was de toon nog kort, maar de hielen weer te lang. Na veel gevijl en vele maanden later viel bij mij pas het kwartje ... mijn paardje corrigeert dat niet voor niets; het hoort niet bij haar die lage hielen.
Nu vijl ik sinds weken niet meer aan die hoef en de hielen zijn ook niet langer geworden. Toon en hielen groeien nu gelijk.

Dit is voor mij het bewijs dat een paard zelf heel goed zijn eigen hielhoogte kan bepalen en dat je dit niet "standaard" uit een boekje kunt halen.

Groeten
Ingrid (die de rest van het topic nog moet lezen)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:51

Nou Ingrid, je zegt wel dat je het niet kunt uitleggen maar je slaat wel de spijker op de kop, net als promptertje en adrienne hiervoor al deden!
KIJK NAAR DE HOEF VAN HET INDIVIDUELE PAARD!

Geen enkel paard is gelijk qua bouw, qua werk, qua omgeving - het ideaalbeeld bestaat niet!! Alleen de wijze waarop de vraag van Nick geformuleerd is: "hoge hielen versus lage hielen" geeft al aan dat hier een gebrek aan kennis en ervaring meespreekt: die vraag is namelijk nooit zo te stellen, de hoogte of laagte hangt in alle gevallen af van de oorspronkelijke hoefvorm van het individuele paard én de bovengenoemde
omstandigheden.
Daarbij hoor je dan ook nog eens een keer het natuurlijke gangwerk van het paard bbij op te tellen, de voor het paard specifieke correcte hoefas..

Je zou het heel simpel kunnen zeggen: trek jij mijn rijlaarzen maar eens aan - ik wil wedden dat ze je niet lekker zitten!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:00

Nick,

De site www.barefoothorse.com is heel interessant om 's serieus door te spitten.
Het is geschreven door een dame die zich al jaren verdiept in de vele NB stromingen die er wereldwijd rondwaren.
Onder het kopje "Hoofshape" heeft ze een aantal foto's van wilde mustanghoeven geplaatst.
Direkt eronder staat deze tekst:

"Domestic hooves will not be as short as these. Most of our horses don't travel enough daily miles on firm terrain, to have a totally healthy, tight white line. The white line is weakened and stretched; the coffin bone has a lower position inside the hoof capsule. In domestic horses we can expect toe lengths of about 3 1/4 to 3 3/4 inches (8 to 9.5 cm) measured from the hairline to the ground.
If you try to trim a domestic hoof as short as these, you will have to thin the sole to do it, and this will make your horse very sore."

Verderop op de 2e pagina over het item: Trim
Staat oa. de volgende tekst over hiellengtes:

"The exact heel length that works best for your horse is something you will have to find by trial-and-error. One horse will be sore with a heel length that is comfortable for another horse. Horses are different -- their feet have different shoeing and trimming histories, and they live in a wide variety of climates and terrains (wet or dry, hard or soft, smooth or uneven).

For example, one horse that I know does two hours of dressage -- that's a lot of miles -- every day of the week in a sand arena, where his heels sink in quite far. He does best with heels that are more than 1/2 inch (12 mm) longer than the sole, to keep him from having shoulder stiffness. Yet his frogs and heels are wide, and the bars are strong and straight; his feet are beautiful to look at and serve him well. "

Al jouw beweringen ten spijt Nick.
Ik vind deze mevr. toch wel heel opmerkelijke uitspraken doen ten aanzien van jouw mening.
Laat zij nou toch al JARENLANGE ervaring hebben.
Gelukkig draagt ze geen oogkleppen door te beweren dat er maar 1 methode de juiste is.
Nee, deze dame heeft een zeer ruime blik en het klinkt dat zij met een gezond verstand haar meningen geeft.

Naar mijn mening ben jij alleen maar bezig rotzooi te trappen door HOE DAN OOK je eigen mening te willen doordrukken. Verder wil je uitspraken uitlokken en vervolgens ook nog uitmaken wat men wel of niet mag antwoorden.

Met als gevolg dat je een aversie aan het kweken bent tegen Natuurlijk Bekappen ipv. dat je het promoot.
Jammer dat je jezelf daar nog niet van bewust ben.

Ik bekap denk ik al een aantal jaartjes langer op deze manier dan jij. Of mocht je het natuurlijk bekappen al beoefenen op manegepaarden soms. Op je eigen site geef je aan dat je sinds 11/2 jaar een eigen paard hebt. Bovendien bekap je zelf niet vanwege rugproblemen heb je zelf benoemd.
Juist ja .....
Ik zat ook een heel stuk eerder op jouw favorite site voor jij er bij kwam. Was er ook veel eerder weer af trouwens Haha!
Maakt verder niet uit, maar door jouw doen en laten schaam ik me rot dat ik een natuurlijk bekapper ben.
En ik ben niet de enige.

Touwens voor alle meelezers, de genoemde site over natuurlijk bekappen hierboven is heel interessant en duidelijk beschreven.
Best de moeite waard om eens aandacht aan te schenken.

Henny

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:44

Hmmm is weet het niet, maar ik heb stage gelopen bij een gewone hoefsmid en kreeg toen van zijn vriendin les op mijn eigen pony, dus die ging iedere keer mee Tong uitsteken rijden naar me stage hahaha
maar die meneer zij ook telkens dat zijn hoeven te kort waren en ik het eens zou oplopen en hij dan wel naar de slacht kon. Iedere week vraag hij weer. En loop hij al gevoelig.

Toen had ik een keer laila mee, die heeft hij vroeger zelf nog bekapt en die loopt op harde ondergrond wat gevoelig (2x heel erg hoefbevangen geweest). Dus hij had toch gelijk!!!!

Maar wat hij niet wist is dat laila nog gevoeliger liep met ijzers en het gewone bekappen, had dit namelijk eerst geprobeert, maar hielp niet, dit helpt tenminste nog een beetje.

Is dit te kort?
me fjord:
Afbeelding
achter
Afbeelding
achter
http://groups.msn.com/_Secure/0RgARA*oT ... 8300[/img]
voor
laila:
Afbeelding
achter
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:00

In het relaas van Henny kan ik mij helemaal vinden! Ik heb inmiddels ook al delen van de door haar genoemde site doorgenomen en dat is een verhandeling die mij aanspreekt: genuanceerd én met oog voor het paard.

Ik vind het daarbij wel opmerkelijk dat de oorspronkelijke Paardnatuurlijk-site, véél van haar theorie en praktijkervaring heeft overgenomen ( was ook ooit op die site vermeld), maar de nuances die zij aanbrengt zijn verdwenen in de vertaling en resteert de door de paardnatuurlijk-bekappers gepromote theorie dat ieder paard alléén maar díe specifieke lage hielen-hoef moet hebben, en niks anders. In het overnemen van de informatie die Marjorie Smith aanbrengt, is veel weggelaten... dat vind ik bedenkelijk omdat deze dame, wellicht in goed vertrouwen, op haar eigen site doorverwijst naar paardnatuurlijk. Ik vermoed dat zij - als ze de nederlandse vertaling van haar theorie zou kunnen lezen, daar niet blij mee zou zijn....

Als mijn achtertuintje vergelijkbaar zou zijn met de omstandigheden waarin 'wilde' paarden leven, dan zou er misschien iets voor te zeggen zijn om aan hoefvormen of hielen wat te gaan sleutelen, al gebiedt de logica dat de 'natuur' dat dan zelf wel zou doen. Zolang gedomesticeerde paarden onder omstandigheden leven als de meeste van onze paarden, moeten we ook andere normen aanleggen en , rekening houdend met die omstandigheden, het zo comfortabel mogelijk te maken voor het paard. Aangepast aan de omstandigheden dus en niet aan een ideaal-plaatje ( wat zelfs voor de grootheden onder de natuurlijke bekappers niet bestaat!) wat in een boekje staat....

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:20

Volgens mij zijn de wilde paarden van nu toch echt verwilderde en ontsnapte gedomestiseerde paarden. Dus die paarden waar jij en ik op rijden en zo dol op zijn.
Ik ben van mening dat elke manier van bekappen/beslaan zijn voors en tegens heeft en dat ieder een manier van hoefverzorging moet vinden waar hij en zijn paard tevreden mee zijn.

Over natuurlijk bekappen; Ja het kan werken mits je reeel blijft en dus niet je paard in een paar maanden van hoge hielen ineens plat neer zet op lage hielen.
Laat die hoef zelf afslijten en je ziet wat voor jouw paard de `ideale hoef` is, zover die dan bestaat. Frusty
Ik denk dat in deze maatschappij iedereen altijd snel resultaat wil zien en geen geduld meer heeft.

Btw:Ligt het aan mij of is de schrijftaal op dit forum erg slecht?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:15

lailapri schreef:
Is dit te kort?

Kan ik zo niet zeggen. Ik vind ze wel wat aan de korte kant. Maar als je voor me een foto maakt van de onderkant van de voet. Zodat ik de straal goed kan zien kan ik je snel vertellen of de voet in elk geval wel of niet in balans is. Dat is erg belangrijk namelijk. Wie weet is er dan nog wat meer positiefs uit te halen voor je paardje Ja

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:28

NickAltena schreef:

Als er een discusie start over wel of geen ijzers is een veel gehoorde reden voor ijzers ...omdat de hoeven te hard slijten....
Ik vind dit eigenlijk een beetje een vreemde uitspraak.

Kan iemand mijn nou ook eens uitleggen wat nou dat "te harden" slijten voorsteld?

Wie durft?

Ik durf wel.
Met de uitspraak van Marjorie Smith van www.barefoothorse.com

" A few horses work in situations that require hoof protection. For example, a carriage horse that works all day on very abrasive roads may wear his feet faster than they grow. We can use hoof boots to protect the hoof; this is one situation where you would use boots on all four feet. A benefit of boots is that they can be used just for some percentage of the work, such as two days a week, allowing the feet to self-trim at other times and the boots to last longer."

Henny

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 13:47

Jannepauli schreef:
Citaat:
Nou Ingrid, je zegt wel dat je het niet kunt uitleggen maar je slaat wel de spijker op de kop, net als promptertje en adrienne hiervoor al deden!
KIJK NAAR DE HOEF VAN HET INDIVIDUELE PAARD!

Geen enkel paard is gelijk qua bouw, qua werk, qua omgeving - het ideaalbeeld bestaat niet!! Alleen de wijze waarop de vraag van Nick geformuleerd is: "hoge hielen versus lage hielen" geeft al aan dat hier een gebrek aan kennis en ervaring meespreekt: die vraag is namelijk nooit zo te stellen, de hoogte of laagte hangt in alle gevallen af van de oorspronkelijke hoefvorm van het individuele paard én de bovengenoemde
omstandigheden.
Daarbij hoor je dan ook nog eens een keer het natuurlijke gangwerk van het paard bbij op te tellen, de voor het paard specifieke correcte hoefas..

Nou dank je voor deze opmerking.
Vertle mij nou dan maar eens wat ik nou anders zeg dan hierboven geschreven.
Ook ik heb al tig keer herhaald dat er geen vaste hiellengte bestaat.
Ook ik heb al tig keer gezegd dat het paard afhankelijk is.
Ook ik heb gezegd dat ik de hiel wat (= paar mm. ) langer laat dan de zool. Dit in tegenstelling van wat men op paardnatuurlijk schrijft.

Overigens , dat er aangehaald wordt dat ik geen paarden bekap vanwegen mijn rug , dat klopt en geld voor paarden van andere.
Dit doe ik inderdaad niet , wel mijn eigen paarden en die van vrienden of kennissen....maar ik ga er niet op uit om daarmee geld te gaan verdienen.
Das alles...voorheen heb ik dit bekappen op manege´s gedaan maar sinds mijn motor ongeluk van 13 jaar geleden doe ik het alleen nog voor een zeer beperkte kring....problemen mee?
Ik wel...ik zou graag willen dat ik het kon.....

Dan nog een vraag over de ervaring en studie....
Ik vraag me werkelijk af waar jullie nou eigenlijk JULLIE kennis en ervaringen vandaan hebben.
Heb ik hier met allemaal hoefsmeden van doen? Hoefsmeden die allemaal rijksgediplomeerd zijn ?
Dan wil ik jullie even vermelden dat de info die deze rijksgediplomeerde hoefsmeden hebben ook tot mijn beschikking staan hoor...ze hebben geen alleen recht op de boeken.
Ja mijn ervaring bestaat uit een start van zo´n 30 jaar geleden werken op maneges.....hoeven bekappen was daar een van de werkzaamheden... net als het stallen uitmesten, voeren, beleren en wat er zoal meer bij komt kijken.
Blijkbaar niet erg goed gelezen...dit had ik al eerder vermeld.
Daarbij kreeg ik begeleiding van een hoefsmid die toendertijd blijkbaar al zeer ver in gedachte vooruitliep,er zat maar een kleinverschil in met de methode zoals ik op paardnatuurlijk geleerd heb, dan nog die cursus daar van Frans en Ilona en zelfstudie wat bestaat uit heel veel lezen in boeken en op internet...en nee...ik ben geen domme jonge, dit alles naast mijn opleiding kok, kelner, banketbakker, cafe en aanverwante-bedrijven,middenstanddiploma, vrachtwagen chaufeurs cursussen enz, enz....allen met diploma´s.

Maar blijkbaar liggen we elkaar gewoon niet.
Wat ik hier schrijf zie ik herhaald worden door andere.
Waneer een ander het schrijft klopt het allemaal....waneer ik het schrijf dring ik iemand mijn mening op. Lees maar eens terug op alle lijnen met deze gedachte in je achterhoofd !

De vraag die ik gesteld heb lijkt me zeer duidelijk.
Wat verstaan JULLIE dan onder te lagen hielen.
Wat verstaan JULLIE onder ...ik zie liever wat hogere hielen.
Want dat zijn de opmerkingen die ik steeds als antwoord krijg.

Bij het zien van een foto op dit forum wordt er meteen geroepen ...die hielen zijn veel te laag, de voetas klopt totaal niet .
Weet je nog...de foto van Morrie als ik het me goed herrinner?
Ondanks mijn ervaring kan IK dit niet uit foto´s halen die hier geplaatst worden....ik vind het knap dat jullie dat dan wel schijnen te kunnen.
Maar ik zie het al weer....het gaat de zelfde kant op als alle andere lijnen.
De groeten.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 13:50

henny_w schreef:
NickAltena schreef:

Als er een discusie start over wel of geen ijzers is een veel gehoorde reden voor ijzers ...omdat de hoeven te hard slijten....
Ik vind dit eigenlijk een beetje een vreemde uitspraak.

Wie durft?

Ik durf wel.

" A few horses work in situations that require hoof protection. For example, a carriage horse that works all day on very abrasive roads may wear his feet faster than they grow. We can use hoof boots to protect the hoof; this is one situation where you would use boots on all four feet. A benefit of boots is that they can be used just for some percentage of the work, such as two days a week, allowing the feet to self-trim at other times and the boots to last longer."

Henny

Ja , je durft inderdaad wel Henny....want dit zijn geen normale omstandigheden zoals ik vroeg...
Buiten dat zie ik dit liever dan dat men er ijzers onder zet!
Hoefschoenen zijn een vele male beter alternatief dan de ijzers ne je zal mij dat ook nergens zien ontkennen in dit soort situaties!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 14:21

Jolande schreef:
Zo maar wat quotes na het zoeken naar redenen om geen lage hak te maken bij een paard. Want als iets een 'jaar de tijd nodig heeft', denk ik dat je het over maken hebt en niet meer over iets wat een paard zelf wil. De quotes zijn in het engels, want in het nederlands zijn niet veel artikelen te vinden. Kwam wel nog een griezelsite tegen met paarden die volgens Strasser gekapt werden. Ongelooflijk dat mensen zoiets hun paard aan doen!
Maar goed, hier zijn wat quotes.

Citaat:
Horses with low heels frequently have a breakover point that is farther forward in front of the frog. Just increasing the angle of the foot helps bring back the breakover. This "long toe" will make forward motion more difficult and concentrates the stress on the lower joints, suspensory, and flexor muscles and tendons. Now the flexor muscles attach to the pelvis and the pelvis attaches to....you get the idea.

Citaat:
Since the hoof wall is narrower at the heel than at the toe, heels wear first, whether the horse is barefoot or on shoes. Low heels put more stress on the tendons of the leg. If a horse is shod at a 50-degree angle, this angle may change. A 50-degree angle might be down to 46 or 47 degrees in four to six weeks. This greatly affects the action of the horse and puts more strain on tendons and ligaments.

Citaat:
The low heels, too, favour a more than due proportion of the body-weight being thrown on to the posterior parts of the foot. Two evils, both inclining to the production of corn, result from this. In the first place, the sensitive structures of the posterior portions of the foot are subjected to undue pressure from above; secondly, the posterior half of the foot, by reason of the extra weight thrown upon it, is exposed also to greater effects of concussion than normally it should meet. Added to this we find that the abnormally flat condition of the sole has resulted in a great loss of resiliency. With undue pressure above, and a loss of resiliency and added effects of concussion below, the sensitive structures included between the opposing pedal-bone and the horny sole are bound to suffer more or less bruising each time the foot comes to the ground, especially if the animal is moved at a rapid pace.

Verder heb ik nog twee vragen: waarom zou je je paard met zo'n korte hak willen zetten. Omdat je het mooi vind?

Wie ben jij eigenlijk? Ik weet het absoluut niet, maar ik krijg als ik je reacties op anderen lees het idee dat je in jou ogen perfect weet wat en hoe een paard gekapt moet worden. Maar toch plaats je op een site als bokt een vraag om opheldering. Ik denk niet dat mijn smid hiertoe zou overgaan. Maar goed, hij is dan ook een volledig opgeleide en gerenomeerde smid en jij waarschijnlijk niet. Maar dat geeft natuurlijk niets, vragen staat vrij en we kunnen er allemaal van leren, alleen de manier waarop je hier dingen plaatst is voor mij een beetje wazig Haha!

De uitleg van het waarom van een niet te lange hiel heb ik al gegeven.
Jij kent mij niet , ik ken al die andere ook niet....laat het daar maar bij.
Het feit dat ik deze vragen stel is omdat ik dat als antwoord krijg bij een discusie over op blote voeten lopen....en ik wil weten wat men daarmee bedoeld omdat ik er geen touw aan vast kan knopen omdat er zoals ik al zo vaak heb geschreven A geen maat wordt gegeven in cm, en B dit bij ieder paard verschilt.
Wat jou smid wel en niet aan andere vraagt gaat mij geen bal aan en is alleen voor hem persoonlijk.
Ik vraag wel, ik vraag veel....want van de antwoorden hoop ik wat te leren....
Dat ik wazig ben ligt aan mijn manier van schrijven, daar hebben vele moeite mee dus maak je daarover maar geen zorgen.
Ik zal niet meer schrijven.... okee?
Een lijn die ik verdorie zelf open .... ik zou zeggen...veel plezier er mee.
Voelt het goed dames?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:22

NickAltena schreef:

Wie durft?

Ik durf wel.

Henny
[/quote]

Ja , je durft inderdaad wel Henny....want dit zijn geen normale omstandigheden zoals ik vroeg...
quote]

Pardon Nick,

Jij hebt helemaal niet om normale omstandigheden gevraagd.
Volgens jou is er geen enkele manier aan te halen waarom hoeven te kort zouden worden waardoor er maatregelen genomen moeten worden. Bij elk paard wat "Natuurlijk" door het leven gaat is de slijting gelijk aan de groei. De hoef past zich aan.
Woorden van die strekking heb je al meerdere malen aangehaald.
Ik beantwoord keurig jouw vraag met een VOORBEELD van Marjorie Smith en wederom is het niet goed.
Man hou toch op met dat gezeur. Ga zieltjes winnen op je favoriete forum want zoals je hierboven schrijft bekap je ook niet volgens hun strategie.
Misschien dat er daar nog een paar overstag willen gaan.

Henny

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:33

Citaat:
de foto van Morrie als ik het me goed herrinner?

ff inbreken in deze discussie, die foto's heb ik hier niet eens durven plaatsen, dat was Arabesk die foto's geplaatst had.

Morrie wordt overigens wel natuurlijk bekapt maar op net weer een andere methode als bij PN geleerd wordt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:37

Tja Nick... wat ik nou met dat lange antwoord op mijn post moet aanvangen... wellicht is het een poging om mij/ons van jouw kundigheid te overtuigen maar.. ik heb nog steeds twijfels. En dat heeft helemaal niks te maken met het feit of iemand je nu wel of niet ligt, argumenten zijn argumenten en daar gaat het om.
Alleen valt mij op dat jouw argumenten nog al eens van stelling veranderen en eerlijk gezegd lees ik nu pas voor het eerst dat 'jouw' methode afwijkt van die van PN, die je aanvankelijk toch in alle opzichten als de énige goede afgeschilderd hebt. Maar wat ik absoluut niet begrijpen kan is jouw uitspraken over de correcte voetas - volgens jou niet te zien en te beoordelen... Hmm, nmm is dat het eerste wat iedere paardenkenner, -eigenaar, -smid en bekapper weet te herkennen en zijn of haar conclusies aan verbindt. Als jij na 30 jaar bekappen (huh??) dat niet als eerste weet te beoordelen..? Als je een aantal pootjes van levende paarden ( dus niet een middag dode hoeven-snijden) op een rij zet met daarbij één correcte voetas, één naar voren gebroken as en één naar achteren gebroken as, dan zijn daar al drie verschillende bekap- en correctie-methodes voor op z'n plaats. Als jij zegt dat je dat niet kan zien... Verdrietig

De vraag die je in den beginne stelde "hoge hielen versus lage hielen" betekent niks meer dan "zijn hoge hielen beter of slechter dan lage hielen" - of omgekeerd. Want "versus" betekent niet meer dan de tegenstelling aan te geven. Volgens je eigen declamaties is een lage hiel altijd beter. Mijn mening is dat als een paard van nature hogere hielen heeft ( en ja hoor die zijn er echt!) dan dien je díe specifieke vorm te respecteren en niet lager te maken dan binnen de grenzen die het paard zelf aangeeft dmv normale slijtage.
En vandaar dat ik uiteindelijk een vraag als de jouwe als 'niet-relevant' beoordeel.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 14:40

henny_w schreef:

Pardon Nick,

Man hou toch op met dat gezeur. Ga zieltjes winnen op je favoriete forum want zoals je hierboven schrijft bekap je ook niet volgens hun strategie.
Misschien dat er daar nog een paar overstag willen gaan.

Henny

Het is me duidelijk Henny....

Lees pagina een nog een keer wil je? dan zul je zien waar ik het over normale omstandigheden heb....
Groeten...

Edit...zal je nog een keer een handje helpen....
Ik schreef in mijn eerste stuk....

Met natuurlijk wel de opmerking dat bij een overgang van ijzer naar blootvoets men niet in een keer kilometers lange ritten over de weg moet gaan maken maar dat men dit op moet bouwen zodat de hoef ook de tijd krijgt om hard te worden en in de voor het paard juiste stand te komen.

Ik schreef daarnaast nog in het antwoord aan Gerrt...

Het gaat daarbij niet om paarden die vanaf ijzers komen en meteen dagelijks alleen nog maar blootvoets op de weg rijden...das ook niet wat wij aanbevelen.
Dit heeft tijd nodig en pas dan, na de gewenning van ...., zal de hoef harder worden en de groei optimaal zijn aan de behoefte van de slijtage.

Dag Henny...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:48

NickAltena schreef:
henny_w schreef:

Pardon Nick,

Henny

Het is me duidelijk Henny....

Lees pagina een nog een keer wil je? dan zul je zien waar ik het over normale omstandigheden heb....
Groeten...

Het spijt me Nick maar ik reageerde op je startbericht.
Heb op je vraag een antwoord gegeven.
Heb je startberict nog eens over gelezen maar zie nergens staan dat je 'normale omstandigheden' benoemd.
Graag een toelichting.

Henny

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 14:57

Jannepauli schreef:
Citaat:
Tja Nick...
Alleen valt mij op dat jouw argumenten nog al eens van stelling veranderen en eerlijk gezegd lees ik nu pas voor het eerst dat 'jouw' methode afwijkt van die van PN, die je aanvankelijk toch in alle opzichten als de énige goede afgeschilderd hebt.

Dan heb ook jij niet goed of niet alles gelezen...want het staat er toch echt en is al even terug ook dat ik dat gezegd heb....niet op deze lijn maar de vorige waar ook jij aanwezig was.
Zelfs Frans heeft daar op gereageerd dat mijn stelling niet de zijne behoefde te zijn ?

Citaat:
Als je een aantal pootjes van levende paarden ( dus niet een middag dode hoeven-snijden) op een rij zet met daarbij één correcte voetas, één naar voren gebroken as en één naar achteren gebroken as, dan zijn daar al drie verschillende bekap- en correctie-methodes voor op z'n plaats. Als jij zegt dat je dat niet kan zien... Verdrietig

Nee, en dat blijf ik volhouden.
Ondanks mijn ervaringen, of liever gezegd juist door mijn ervaringen .... kan ik met een gerust hart beweren dat men hier op een foto geplaatst op bokt niet kan zien of dat paard de juiste voetas heeft.
JUIST om de reden die je hierboven aangeeft !!!
Als er nou een ding vertekend is dat wel een 2 dimensionaal plaatje !
Knappe kop voor wie het wel kan! Kijk maar terug naar alle plaatjes en dan speciaal (nog niet zo lang geleden) het plaatje van Aranesk dus....zie daar de reacties....en die er op volgde na het plaatsen van dat andere plaatje....

Citaat:
De vraag die je in den beginne stelde "hoge hielen versus lage hielen" betekent niks meer dan "zijn hoge hielen beter of slechter dan lage hielen" - of omgekeerd. Want "versus" betekent niet meer dan de tegenstelling aan te geven. Volgens je eigen declamaties is een lage hiel altijd beter. Mijn mening is dat als een paard van nature hogere hielen heeft ( en ja hoor die zijn er echt!) dan dien je díe specifieke vorm te respecteren en niet lager te maken dan binnen de grenzen die het paard zelf aangeeft dmv normale slijtage.
En vandaar dat ik uiteindelijk een vraag als de jouwe als 'niet-relevant' beoordeel.

Je goed recht hoor...ik zal jullie ook niet verder be of ver-oordelen....
Veel plezier verder , dit is het laatste antwoord wat ik hier geef.
Vragen stellen heeft dus geen zin meer.
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 11-04-05 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:58

Tsja Nick,

Zo kunnen we nog uren een welles/niets gedoe ophangen.
Ik heb een stukje aangehaald waar een paard wat middels een natuurlijke methode bekapt wordt NIET zijn werk blootsvoets kan uitvoeren.
Dat druist in tegen jouw beweringen.
Dan kan je wel gaan drammen over geleidelijk gewenning e.d.
Het feit ligt er dat dit paard ondanks de juiste begeleiding van natuurlijk bekappen als voorbeeld wordt aangehaald als uitzondering.
En zo zijn er meer uitzonderingen waar jij gewoon niet van wilt weten.
Idem de man met zijn drafpaarden op je favorite site.
Die perfect kan trainen op zandwegen. Maar zelf al aangeeft anders ook niet blootsvoets door te kunnen vanwege te grote slijting.
En als iemand zijn paarden als verschil van ik noem maar even een cm. hielhoogte heeft staan. Dan is er verschil in de hoogte.
Maar dat wil nog niet gelijk zeggen dat dit fout is.
Jij wilt gewoon alles buiten jouw stelling om bagatelliseren.
That's it. Doeiiiiii

Henny

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:07

henny_w schreef:
Tsja Nick,

En als iemand zijn paarden als verschil van ik noem maar even een cm. hielhoogte heeft staan. Dan is er verschil in de hoogte.
Maar dat wil nog niet gelijk zeggen dat dit fout is.
Jij wilt gewoon alles buiten jouw stelling om bagatelliseren.
That's it. Doeiiiiii

Henny

Owww??? vind jij dat Henny???
IK vind dat het verschil van nou juist die ene cm het verschil tussen een juiste en niet juiste voetas kan maken.....een cm is nog al wat!
Waarom geven jullie geen antwoord op mijn vragen?
Wat zijn jullie opleidingen???
Waar heb jij bijvoorbeeld geleerd dat een cm niet zo veel verschil uit maakt?
Wijs maar aan, waar kan IK dat lezen?? want dat is wat ik gevraagd heb aan het begin van dit topic !

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:18

Owja...Henny...en alle andere lezers...
Als je dan toch op die site bent die door Henny is gegeven.... http://www.barefoothorse.com/ even klikken op Hoof Shape en.....
Scroll dan ff naar beneden....dan kan je meteen zien wat niet alleen ik maar schijnbaar ook deze dame tegen lange hielen heeft!
Hoor je het eens van een ander....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:30

NickAltena schreef:

Owww??? vind jij dat Henny???
IK vind dat het verschil van nou juist die ene cm het verschil tussen een juiste en niet juiste voetas kan maken.....een cm is nog al wat!
Waarom geven jullie geen antwoord op mijn vragen?
Wat zijn jullie opleidingen???
Waar heb jij bijvoorbeeld geleerd dat een cm niet zo veel verschil uit maakt?
Wijs maar aan, waar kan IK dat lezen?? want dat is wat ik gevraagd heb aan het begin van dit topic !

Ik heb op Hoefnatuurlijk foto's van dode paardenhoeven gezien van cursisten gezien die als een prachtige hoef bestempeld wordt.
Maar goed dat daar geen levend paard mee door het leven hoeft.
Bij zo'n hoef zou ik bijv. geen probleem hebben om daar een cm meer hiel te laten staan.
Maar ik zou dan wel eerst het paard willen zien lopen. Maar aangezien jij al eerder in een ander topic benoemd hebt dat je niet verder wilt ingaan op wat er nog aan paard boven die hoef zit, heeft het HELEMAAL geen zin om nog enige tijd te verspillen aan jou en dit topic.
En waar ik geleerd heb dat een cm. veel verschil kan uitmaken.
Juist ja uit ervaring. Dat was ook van zo'n hoefsmid die de natuurlijke methode al HEEL dicht benaderde. En later ook niet afkerig was van de NB. Maar ja die man was nog maar 40 a 45 jaar traditioneel hoefsmid.
Mijn ervaring:
Paarden die een jaar of langer op de HN manier bekapt zijn en maar gevoelig bleven lopen. Die via de geleidelijke weg naar de natuurlijk methode zijn overgegaan.
Toen we besloten na dat jaar niks meer van de hielen af te halen en die bewuste paarden het zelf mochten regelen, bleek dat ze perfect liepen over alle bodems met 1 cm meer hiel. En daar constant op diezelfde hoogte bleven door hetzelf aldoor aan te passen. Maar goed nogmaals dat is mijn ervaring.
Maar ja wat heeft een paard nou voor een verstand van zijn eigen hoeven, nietwaar???

Jij hebt het aldoor over hoge hielen. Nmm. is er een verschil nl. het woordje TE. Alles wat TE is is niet goed. Daar heeft ook Majorie Smith het over. Jij wilt alleen maar lezen wat je goed uitkomt in je eigen straatje. Deze dame beschrijft ook zaken die jij gelijk verwerpt. Gelukkig beziet zij het met een veel ruimere blik dan jij.
Dus hecht ik ook meer waarde aan haar en anderen dan jouw kleinzielige gedoe.
Trouwens 1 van de HN posters is er ook achter gekomen dat sommige van haar paarden met iets meer hiel prima lopen en volgens de HN methode gevoelig blijven.
Maar aangezien jij de wijsheid in pacht hebt zal ik verder niet meer reageren.

Dream on Haha! Haha! Haha!

Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:52

Haha! Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van selectief lezen Nick!!
Want ja, die twee tekeningen geven het ideaalbeeld van een 'wilde' paardenhoef en het volstrekt daartegenovergestelde extreem hoge hielen plaatje. Want in dezelfde tekst staat dat het 'onzin' is om een gedomesticeerd paard op dezelfde lagen hielen te zetten, als zijn wilde broertje.

Als hier, en in eerdere lijnen gezegd is dat men de hielen liever wat hoger ziet, dan wordt er natuurlijk niet aan dit soort extreme gevallen gedacht: ik denk dat een aantal ervaren mensen absoluut wel kunnen beoordelen of iets persé te laag is ( want meestal zie je op de foto's ook nog wel een stukje van het been erboven en dat geeft al een richting aan de gevolgtrekking).

Dus... wel leuk gevonden maar toch echt de rest van de site van Marjorie Smith doorworstelen, dan krijg je vanzelf je antwoorden!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:16

henny_w schreef:

Citaat:
Ik heb op Hoefnatuurlijk foto's van dode paardenhoeven gezien van cursisten gezien die als een prachtige hoef bestempeld wordt.
Maar goed dat daar geen levend paard mee door het leven hoeft.
Bij zo'n hoef zou ik bijv. geen probleem hebben om daar een cm meer hiel te laten staan.

Bij de hoeven die op die dag gebruikt worden zit geen paard meer boven.
Dit houd in dat je niet eens naar de juiste stand van dat paard kan kijken.
Dat de hoeven zo kort worden gezet is alleen om te laten zien wat er uiteindelijk...na heel lang wachten, in de richting zou kunnen zitten van wat bij dat paard zou kunnen horen...dit wordt je ook duidelijk verteld tijdens de cursus...maar dat kan jij niet weten, je hebt hem niet gedaan.

Citaat:
Maar ik zou dan wel eerst het paard willen zien lopen.

Das een beetje lastig met een dood paard....

Citaat:
Maar aangezien jij al eerder in een ander topic benoemd hebt dat je niet verder wilt ingaan op wat er nog aan paard boven die hoef zit, heeft het HELEMAAL geen zin om nog enige tijd te verspillen aan jou en dit topic.

Verklaar je nader....hier begrijp ik je niet. Waar heb ik dat gezegd?
Kijken naar het paard...hoe het loopt hoe het staat....das wat ik zeg, stapje voor stapje...weer lopen weer staan...hoezo kijk je dan niet naar wat er boven het paard zit?

Citaat:
En waar ik geleerd heb dat een cm. veel verschil kan uitmaken.

Uhhh...nou ben je de zaken aan het omdraaien hoor...das niet wat je schreef...

Citaat:
Juist ja uit ervaring. Dat was ook van zo'n hoefsmid die de natuurlijke methode al HEEL dicht benaderde. En later ook niet afkerig was van de NB. Maar ja die man was nog maar 40 a 45 jaar traditioneel hoefsmid.

Jou ervaring? Nah...dat verschilt dan dus niet zoveel van mijn ervaring?
Waarom zou jij het dan wel weten en ik niet?
Kon je er niet een paar jaar bij knopen?
Ik wel hoor...de vader van de man waar ik het van geleerd heb....deed zijn hele leven niks anders..... tjonge jonge lekker flauw....

Citaat:
Mijn ervaring:
Paarden die een jaar of langer op de HN manier bekapt zijn en maar gevoelig bleven lopen. Die via de geleidelijke weg naar de natuurlijk methode zijn overgegaan.
Toen we besloten na dat jaar niks meer van de hielen af te halen en die bewuste paarden het zelf mochten regelen, bleek dat ze perfect liepen over alle bodems met 1 cm meer hiel. En daar constant op diezelfde hoogte bleven door hetzelf aldoor aan te passen. Maar goed nogmaals dat is mijn ervaring.
Maar ja wat heeft een paard nou voor een verstand van zijn eigen hoeven, nietwaar???

Veel...heel veel....das wat ik steeds zeg...laat de natuur zijn gang gaan en je ziet waar je op uit komt met de hiellengte....
Je ze gewoon te kort gezet toen ze niet lekker liepen....das heel gemakkelijk... ik begin bij lang en kijk hoe het paard loopt....loopt i lekker...een mm er af....loopt i nog lekker...1 mm er af....loopt i niet meer lekker...dan stoppen en volgende keer niet meer zover gaan maar een stukje terug....klaar.

Citaat:
Jij hebt het aldoor over hoge hielen. Nmm. is er een verschil nl. het woordje TE. Alles wat TE is is niet goed.

Nee fout....niet ik heb het over hoge hielen maar jullie...jullie zien liever wat hogere hielen.
Indien het woordje TE er voor staat is het duidelijk te zien.
Maar er wordt bij foto´s gezegd...ik zie hem leiver op wat hogere hielen...ja hallo...dan zeg ik waar ligt het verschil bij jullie tussen hogere en te hoge...

Citaat:
Daar heeft ook Majorie Smith het over. Jij wilt alleen maar lezen wat je goed uitkomt in je eigen straatje. Deze dame beschrijft ook zaken die jij gelijk verwerpt.

Ik wil alleen lezen wat mij goed uitkomt?
Ik heb de site net voor de zoveelste keer doorgenomen , op zoek naar evt. veranderingen, want dit is een site waar ik al lang geleden mee kennis heb gemaakt.
Kan niet zeggen dat deze dame nou zoveel vreemde dingen zegt waar ik het niet mee eens ben...snijden in de zool ja...daar begin ik niet aan....
Maar verder? Hoefschoenen worden door mij niet afgekeurd...tis een uitstekend hulpmiddel voor de overgang van ijzer naar blootvoets....
Of , inderdaad.....als het paard elke dag moet werken op die zeer hobbelige keienweg zoals deze dame ook beschrijft...dan kunnen ze sávonds lekker uit.

Citaat:
Gelukkig beziet zij het met een veel ruimere blik dan jij.

Tja....ik heb een mening, sorry hoor, dak een eigen mening heb....mag dat niet van jou?
Jij hebt toch ook een eigen mening? Net als al die anderen die het over natuurlijk bekappen hebben en daar cursussen in geven? die doen het ook op hun eigen manier...zijn het ook niet met alles met elkaar eens...is daar iets verkeerds aan?
Jou mening is dat een paard ook een ijzer mag hebben....mijn mening is dat dus niet gezien de vele lsechte eigenschappen die het daarbij geeft.
Mooi...uitgepraat, klaar...ieder zijn eigen mening.
Ik verplicht je toch tot niks?
Ik zie dat anders om wel gebeuren....ik moet ...ook van jou...steeds maar weer zeggen jullie mij toe te gaan geven dat ijzers soms een oplossing zijn... en nee...dat geef ik niet toe, das niet mijn mening.
Daarom ook heb ik al tig keren gevraagd aan de zelfde mensen die hier nu weer zitten ....kom met onderzoekgegevens waarin ik kan lezen dat alleen ijzers GOED zijn....mijn weddenschap staat nog steeds....ik sla ze er accuut onder en je bent uitgenodigd!
IJzers zijn naar MIJN mening op andere manieren te vervangen!
Het is de 2bener die het niet wil...omwillen van tijd , geduld enz. enz.

Citaat:
Dus hecht ik ook meer waarde aan haar en anderen dan jouw kleinzielige gedoe.

Tja...kan hier alleen maar een vraag over stellen.
Ik dacht dat jij en de andere schrijvers die mijn schrijfwijze niet zo fijn vinden me ondertussen toch wel kende.
Toch valt het me op....waar ik ook kom....jullie komen ook.
Dan weet je bij voorbaat al dat ik op deze manier schrijf en dan kom je hier toch schrijven? Terwijl je ziet dat IK de lijn geopend heb?
En dan wordt IK verzocht mijn mond te houden....wil men met MIJ niet discusieren?
Ga dan heen...zoek een andere lijn waar je JOU gedachtes kwijt kan.
Zal beloven dat IK je daar niet kom storen met MIJN gedachtes.

Citaat:
Trouwens 1 van de HN posters is er ook achter gekomen dat sommige van haar paarden met iets meer hiel prima lopen en volgens de HN methode gevoelig blijven.
Maar aangezien jij de wijsheid in pacht hebt zal ik verder niet meer reageren.

Ja hahaha, na aanleiding van een discusie tussen een aantal van de vaste forum schrijvers van paard/hoefnatuurlijk.
We hebben het daar onderling uitvoerig over gehad en ik heb haar toen ook verteld dat ook ik de hielen net iets langer liet dan de zool...
Ook deze dame had de hielen voor dat paard dus net iets te laag gezet....maar dat groeit gelukkig weer net zo aan he....

Citaat:
Dream on Haha! Haha! Haha!

Henny

Het zelfde Henny...