Slimme 'kwakzalvertjes'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Re: Slimme 'kwakzalvertjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:30

Klinkt misschien een beetje vies, maar het helpt echt bij mok:
Smeer er (ochtend)urine op. Ik kreeg dit advies van mijn hoefsmid en na allerlei middeltjes is dit het enige dat duidelijk verbetering geeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:59

@Yorghos: klopt helemaal. Urea zit in heel veel geneesmiddelen juist vanwege zijn helende werking. En wij maar gewoon de WC doorspoelen zonde..... Clown

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:36

Grappig dat jullie klagen dat de wormkuren zo duur zijn; hier zijn ze echt een heel stuk duurder en daarom koop ik ze altijd in Nederland Clown !

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:17

oke dan is het goed Bloos

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:27

Wormenkuur in belgie is ook duurder dan in Nl
Jullie hebben echt niet te klagen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:24

@Sterre en Craz: dan ben ik benieuwd wat de EquiMax bij jullie kost Pling

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:09

marcs schreef:
- Bij droge hoest; s'morgens en s'avonds hand vol spliterwten (ongekookt, zo uit het pak). ongeveer 3 zakjes opvoeren.

Deze ken ik ook, maar wij geven het pas na een nacht wellen in water.
Scheutje jenever over het voer helpt ook.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:49

Sugarmiss schreef:
@Sterre en Craz: dan ben ik benieuwd wat de EquiMax bij jullie kost Pling

EquiMax kost hier bijna 30 € en de Eraquell 19,95 € Lips are sealed . (in Ned. betaal ik 22,95 resp. 11,95 €)

Helaas kan je hier de wormkuren alleen maar via de DA krijgen, waarschijnlijk is het daarom zo duur Frusty .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:59

Citaat:
Helaas kan je hier de wormkuren alleen maar via de DA krijgen, waarschijnlijk is het daarom zo duur .

..... dat zit er in Nederland ook aan te komen, ik meen dat vanaf november 2005 wormkuren onder het geneesmiddelenbesluit van de Europese Unie gaan vallen, en vanaf dan alleen nog maar via DA of apotheek te verkrijgen zullen zijn! Dat de wormkuren dan ook duurder zullen gaan worden, is een kwestie van tijd!

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:56

ellepel schreef:
hahah t word een zonnebloem discussie hier

nog een tip:
paarden met maag/darm problemen elke dag een flesje yakult geven( gewoon door t voer)
wel elke dag doen, zodra je stopt heeft t weinig nut meer.

huidproblemen/jeuk/schuren:
gedroogde brandnetel voeren, om de dag een handvol door t voer.

Dat yakult-verhaal (of hoe je het noemen wilt... Knipoog ) wordt dan wel lekker duur, als je bedenkt dat mijn ouders het al te duur vinden om voor mij te kopen.... Bloos

Op mok smeer ik gewoon mokzalf.....

En een aantal mensen op de manege gebruiken knoflooktabletten, zodat er niet zoveel vliegen op hun strontjes afkomen... Clown
Klopt dit eigenlijk....heb er nooit zoveel van gemerkt namelijk... Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:25

Ik heb al meerdere malen gelezen dat vliegen knoflook juist lekker vinden en er dus JUIST op af komen Lachen

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:39

MissDreams schreef:
Dat yakult-verhaal (of hoe je het noemen wilt... Knipoog ) wordt dan wel lekker duur, als je bedenkt dat mijn ouders het al te duur vinden om voor mij te kopen.... Bloos

Hiervoor kan je ook biologische biogarde yoghurt gebruiken. Werkt net zo goed en is stukke goedkoper. Elke dag 1-2 eetlepels.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:11

zouden de wormen kuren daarom in een afgesloten kast bij de kassea liggen (boerenbond). Ik vroeg me al af waarom dat was maar dat kan wel iets te maken hebben met dat geneesmiddelen besluit. Het kan natuurlijk ook vanwege de diefstal zijn. Toch eens vragen de volgende keer.

Het is trouwens geen kwakzalvertje maar grand international heeft nu ook wormenkuren maar dan voor maar 7,95.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:43

Citaat:
Het is trouwens geen kwakzalvertje maar grand international heeft nu ook wormenkuren maar dan voor maar 7,95.

........ maar dan wel even opletten of de hoeveelheid werkzame stof (Ivermectine) dan niet minder is dan in andere spuiten!!! Ik heb wel eens goedkope spuiten gezien waar minder werkstof in zat..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:50

Ondanks dat zonnebloem olie goedkoper is moet je wel uitkijken ermee.. want een paard heeft 3 soorten vetzuren nodig: Omega-3, Omega-6 en Omega-9... te veel van 1 van de 3 (in vergelijking met de rest) is niet gezond. Lijnzaad olie bevat alle 3 en ook in de goede verhouding. Zonnebloem olie daar in tegen bevat niet alle 3 de vetzuren (volgens mij 1tje maar of 2).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:11

Als je meer wilt weten over het voeren van olie, welke soort en bij welke bezigheid (tak van sport) moet je deze link eens lezen:
http://www.equinecentre.com.au/health_n ... _fat.shtml

Het Omega-3-6-9 verhaal is leuk, maar héél afhankelijk met wat je doet met je paard En het voeren van een eetlepel per dag kun je net zo goed achterwege laten, want dat heeft dus absoluut geen nut Knipoog

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:43

ellepel schreef:
nog een tip:
paarden met maag/darm problemen elke dag een flesje yakult geven( gewoon door t voer)

Zou theoretisch dus ook moeten helpen tegen luchtzuigen??

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:45

droebel schreef:
MissDreams schreef:

Hiervoor kan je ook biologische biogarde yoghurt gebruiken. Werkt net zo goed en is stukke goedkoper. Elke dag 1-2 eetlepels.

Rechts of linksdraaiend????? Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:49

ellepel schreef:
nog een tip:

Jorie schreef:
[Zou theoretisch dus ook moeten helpen tegen luchtzuigen??
[/quote]
Als je een effectiever middel zoekt moet je Pronutrin eens gebruiken.

Ik heb van een DA begrepen dat Yacult e.d bij een paard niet helpt omdat die andere bacteriën hebben die het werk doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:51

Hmm... koeiemelk produkten voor een paard? Ik heb altijd begrepen dat je dat beter niet kunt doen.

Maar een tipje uit de oude doos ( van mijn paardenhouder-opa): bij beginnende koliek ( zoals krampkoliek):

van die zachte pepermuntkussentjes ( English dinner mints) - dat wil nog wel eens opluchting geven ( een handje vol dan hé, niet ééntje)..

Werkt uiteraard niet bij een verstoppingskoliek.

Ik heb standaard een zakje in mijn stallen, vind ze zelf ook lekker Knipoog

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:10

Vraagje dan:

Grace heeft hele zwakke hoeven. Ze zijn wit van kleur, ik hoorde dat dit ook al niet echt bevorderend is klopt dat? E daarnaast scheuren ze steeds weer in en ze heeft bij haar voorbenen ook nog eens ongelijke hoeven, dus een plat en een staand hoefje. Ijzers heeft ze ook gehad maar haar hoeven scheurden steeds in bij de hoefnagels enz. Heeft iemand een goede tip om de hoeven sterker te krijgen? En hoef in vetten ja of nee? En zo ja, hoe vaak?

Bedankt voor het advies..

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:03

Je kunt bij de paardenwinkel of paardendrogist een olie kopen met kruiden erin, dit zort ervoor dat de hoef soepel word!

Toevallig zijn mijn hoefsmid laatst dat het een fabeltje is van witte hoeven, mijn haflinger heeft ze ook, maar die heeft juist hele stevige, mooie rechte en harde hoefjes, terwijl ik er eigenlijk niks aan doe, alleen de stralen teer ik af en toe, verder helemaal niks!

Die oli is een doorzichtige fles met een rode dop, met een kwast in de dop, je kunt hem zo vinden op de paardendrogist.

Succes

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:15

Sugarmiss schreef:
Ik heb van een DA begrepen dat Yacult e.d bij een paard niet helpt omdat die andere bacteriën hebben die het werk doen.

Nog een tip voor een hele goede darmwerking.
Paardenmelk.
Ik heb het 1 van mijn paarden gevoerd die problemen met haar stofwisseling had. Zomers schuren. Moeilijk gras verdragen.
Vreselijk schrikkerig en afstandelijk.
Vanaf november heb ik haar 7 weken op paardenmelk gezet.
Gehaald bij een paardenmelkerij in poedervorm.
Iets aanlengen met lauwwarm water en door het voer mengen.
Het paard is in totaliteit ontzettend veranderd.
Ook in gedrag. Lang niet meer zo nerveus. Aanhankelijker.
Haar darmwerking is ook veranderd.
Paardenmelk bevat veel antistoffen en geeft een prima darmwerking.

Groetjes, Henny

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:38

Paardenmelk schijnt ook heel goed voor mensen te zijn.

Toen je gestopt was met die paarden melk, kwamen de problemen terug??

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:17

Hmm.. dat van die paardenmelk klinkt wel interessant Lachen !

Ik heb een twenter met veel schilfers op d´r benen. Als ik haar afspons met een middeltje van de DA, helpt dat tijdelijk, maar het komt steeds weer terug Scheve mond .
Ik ben er dan ook van overtuigd, dat er naar een oplossing gezocht moet worden die van "binnenuit" werkt!
Ik heb nu een andere DA, die erg openstaat voor alternatieve methodes en zal het eens met haar bespreken.
Hoeveel melk heb je jouw paard per dag gegeven?

Megantjuh schreef:
Vraagje dan:

Grace heeft hele zwakke hoeven. Ze zijn wit van kleur, ik hoorde dat dit ook al niet echt bevorderend is klopt dat? E daarnaast scheuren ze steeds weer in en ze heeft bij haar voorbenen ook nog eens ongelijke hoeven, dus een plat en een staand hoefje. Ijzers heeft ze ook gehad maar haar hoeven scheurden steeds in bij de hoefnagels enz. Heeft iemand een goede tip om de hoeven sterker te krijgen? En hoef in vetten ja of nee? En zo ja, hoe vaak?

Bedankt voor het advies..

Biotin heeft een gunstige uitwerking op de groei van hoeven en manen.
Het duurt even voordat je resultaat ziet en het spul is best prijzig, maar het werkt wel!!

Ikzelf vet de hoeven nauwelijks in Bloos . Volgens mijn smid heeft vetten om een soepele hoef te krijgen, alleen zin als de hoef van te voren al goed vochtig is. Dat betekend dat je in de zomer (als het droog is), de hoef minimaal 10 min. moet sproeien, om hem vochtig te krijgen. Als je de hoef dan invet, sluit het de vochtigheid in de hoef in.
Als je geluk hebt, maakt het je paard niet uit om 10 min. met vier benen in een emmertje te staan, dan ben je in 10 min. klaar Knipoog .
Helaas vinden die van mij dat geen goed plan en dat betekend dus 4 x 10 min. sproeien. Sorry, maar dat kost me dus echt teveel tijd, zeker als je weet dat ik 3 paarden heb Clown !
Wat goed voor een paardenhoef is, is lopen op een iets vochtige wei (bijv. ´s ochtends vroeg, als er dauw op ligt).