Bloedpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Re: Bloedpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:42

Neonlight schreef:
Aborteren is de grootste onzin. Ze kunnen alleen bloed gebruiken van de eerste 6 weken drachtigheid, dus waarom nog aborteren op 8 maanden??? Kunnen ze dan beter na die 6 weken doen.Meeste bloedtapperijen verkopen de merries na die 6 weken, en kopen daarna weer nieuwe merries om ze te dekken. Ken ook zeer veel pony's afkomstig van zo'n tapperij, en ken er geen een die problemen heeft. Broodje aap verhaal als je het mij vraagt.

Overigens, je ziet veel (sport)pony's met de naam Kantjes. Die zouden er allemaal niet geweest zijn als er na 8 maanden geaborteerd werd. Knipoog

Dat wist ik helemaal niet, weer wat geleerd Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:13

Dat van die Kantjes wist ik ook niet.
Ken veel van die pony's.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:41

De moeder van mijn pony (new forest) was vroeger ook bloedpony. Nu is ze alweer tig jaar manegepony/fokmerrie.

Zij is absoluut niet schrikkerig of kopschuw. Ik weet verder echt niks over de manier waarop met bloedpony's wordt omgegaan maar aan het beestje te zien is ze altijd prima behandeld.

Ze wordt al jaren gebruikt als fokmerrie omdat ze supermooie veulens krijgt (terwijl het zelf een heel simpel paardje is). Dat van dat aborteren is volgens mij ook niet waar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:32

Oke ik heb even een vage gedachten, weet dus niet of het waar is, maar mij lijkt eht logisch. Weet er niets van af, dus sorry als ik het fout denk.

Wat ik begrijp gepriken ze 8 maanden lang het bloed (of korter?) nouja die maanden daarna is de pony dus niet bruikbaar. Een paard draagt 333 dagen= ong 11 maanden. Dus 3 maanden onbruikbaar en drachtig. Daarna wordt het veulen geboren en dient het een aantal maanden bij de moeder te lopen, (6?) als het veulen er is kun je de merrie weer drachtig maken. Of het veulen echt geld opbrengt weet ik niet. Da kosten (entingen enz) extra brokken, xtra tijd, enz. Daarnaast is een merrie met veulen vaak prikkelbaarder en soms zelfs veel moeilijker in gedrag.
Het veulen weghalen zou dus minder kosten en minder tijd ook.

Misschien zie ik het verkeerd hoor? ik weet niet eens of het wel is toegestaan bij dieren...

Nouja ben benieuwd of ik nu uit me nek loop te banketstaaf of dat het misschien wel logisch klinkt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:52

lailapri schreef:
Oke ik heb even een vage gedachten, weet dus niet of het waar is, maar mij lijkt eht logisch. Weet er niets van af, dus sorry als ik het fout denk.

Wat ik begrijp gepriken ze 8 maanden lang het bloed (of korter?) nouja die maanden daarna is de pony dus niet bruikbaar. Een paard draagt 333 dagen= ong 11 maanden. Dus 3 maanden onbruikbaar en drachtig. Daarna wordt het veulen geboren en dient het een aantal maanden bij de moeder te lopen, (6?) als het veulen er is kun je de merrie weer drachtig maken. Of het veulen echt geld opbrengt weet ik niet. Da kosten (entingen enz) extra brokken, xtra tijd, enz. Daarnaast is een merrie met veulen vaak prikkelbaarder en soms zelfs veel moeilijker in gedrag.
Het veulen weghalen zou dus minder kosten en minder tijd ook.

Misschien zie ik het verkeerd hoor? ik weet niet eens of het wel is toegestaan bij dieren...

Nouja ben benieuwd of ik nu uit me nek loop te banketstaaf of dat het misschien wel logisch klinkt.

De meeste of veel merries worden verkocht na die termijn.. en ze hebben niet alle merries op dezelfde dag drachtig dus altijd merries die ze kunnen gebruiken.

Als ze zouden aborteren kost dat A geld, B ook veel tijd en C brengt dat behoorlijk wat risico met zich mee....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:18

Oke niet zon goed idee dus Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:21

lailapri schreef:
Oke niet zon goed idee dus Tong uitsteken

Jawel hoor... maar verkopen is goedkoper Haha!
En dat met die eerste 6 weken dracht dat er geprikt kan worden is op zich ook wel raar...
Je weet immers niet of de merrie gelijk opgepakt heeft en de 1e week tot 10 ben je al kwijt om te dekken en te scannen...

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:15

Dat hormoon is voor mensen maar ik dacht ook voor extra eisprongen bij varkens zodat ze extra veel biggetjes produceren in de bio-industrie...

De bloedpony's hebben het op zich niet slecht, er wordt regelmatig (1x per week?) een hoeveelheid (5 liter?) bloed afgenomen wat een gezonde pony goed kan verdragen. De exacte hoeveelheden weet ik niet hoor.
De nadelen vind ik toch wel:

-het blijft een vorm van dierproeven, gebruik van het dier voor productie van stoffen voor het beter zijn van de mens. Als het goed is kan het hormoon ook via recombinant-DNA-technieken geproduceerd worden door bacteriën maar -je raadt het al- dat is vast duurder.
-meestal wordt gefokt met niet-geregistreerde pony's wat vaak betekent dat een groot deel van de veulens rechtstreeks de worst ingaat (veulens=bijprodukt)
-meestal worden de merries in het voorjaar gekocht, gedekt, bloed afgetapt, en na het tappen in het najaar weer doorverkocht omdat er maar een beperkt aantal maanden bloed afgenomen kan worden dat het hormoon bevat, en het te kostbaar is om ze ook in hun niet-productieve periode te houden
-mochten ze ze langer aanhouden verdragen de merries het maar een aantal jaar, bloedafnemen wordt uiteindelijk een traumatische handeling als je het maar vaak genoeg doet, naast de risico's op verklevingen in de aders.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:17

BlueBalance schreef:
Wat een slap gezever:

Een bloedpony betekent gewoon dat het paard hoog in het bloed staat. En hoog in het bloed staan betekent dat er veel volbloed in het paard/pony zit. Aangezien welsh pony's een gekruist ras is met arabieren (volbloed dus) worden dit soort paarden bloedpaarden genoemd.

volbloedpaard=paard dat een oud zuiver ras is zonder gekruist te zijn met een ander ras.

Clown
Wie zevert er hier nu slap Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:30

Om welk hormoon gaat het nu eigenlijk?
Men heeft mij ooit een keer de naam/lettercombi genoemd maar dat hormoon wordt ook door vrouwen na de overgang en zwangere vrouwen geproduceerd.

Verkleving treed toch niet zo snel op.... weet dat mijn moeder dagelijks geprikt werd (vaak enkele keren per dag) en dat die na geruime tijd problemen kreeg dat het prikken moeilijker werd in de arm...

Niet geregistreerde merries is niet geheel waar... zal wel zeker voorkomen maar ken er meer met papieren dan zonder....
Verder worden ze niet alleen in het voorjaar gedekt maar het hele jaar door... ik had bijv. een veulen op 27 november... het is geen seizoens artikel Haha!

traumatische ervaring... ligt ook wel aan de prikker... zijn er denk ik in verhouding meer met een traumatische ervaring door de ruiter Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:51

ben ook wel benieuwd naar dat hormoon.