te mager en echt niet dikker te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0mandy0

Re: te mager en echt niet dikker te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:40

ik zou hem eens gauw ontwormen hij kan vol wormen zitten en daardoor nie dikker worden Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:47

Een vriendin van mij had een pony die ook veel te mager was. Echt vel over been. (die pony was wel al heel oud) Die pony hadden ze op vanalles en nog wat laten onderzoeken, hij had geen wormen of bloedziekte ofzo, en na een hele tijd kwamen ze erachter dat hij het gewoon te koud had, hij verbrandde te veel warmte, te veel om dat weer bij te eten, en toen hebben ze hem in de winter 3! winterdekens opgelegd en in de zomer ook een winterdeken! (alleen met 30 graden dus niet Tong uitsteken ) Die pony had een super dikke wintervacht, maar dat was nog niet genoeg voor hem.
Ik denk niet dat dat bij jou pony ook daardoor komt, maar je weet maar nooit he!

Maar als ie echt te mager is zou ik er toch een DA naar laten kijken voor de zekerheid, misschien een bloedonderzoek laten doen, het zal vast niets ergs zijn, maar het kan voor het zelfde geld wel ernstig zijn.
Volgens mij heb ik ook eens gehoord van een paard met suikerziekte die daardoor heel mager was. Maar zoiets is wel te behandelen als je er op tijd bij bent.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 14:57

hij heeft geen wormen hij heeft deze maand nog zn wormenkuur gehad,Zn gebit is goed er is naar gekeken geen haken niks ze konden niks vinden.
Er staat geen gras op hun stukje maar hij krijgt genoeg eten..
zoals viola ookal zei,hij is niet dikker te krijgen Knipoog
een hele gekke situatie

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:16

Suus: Hoe is zijn mest dan? Dun? Of normaal?

Het kan ook zijn dat er iets niet in orde is met de darmflora, daar is vrij simpel iets aan te doen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:25

Jobbeltje schreef:
Het kan ook zijn dat er iets niet in orde is met de darmflora, daar is vrij simpel iets aan te doen.

Hoe kun je daaaan wat doen dan? Mijn shet heeft vergelijkbare klachten. Zijn mest varieert van normaal tot wat dunner (geen diarree)

Verder altijd op tijd zijn wormenkuur en tandartsbezoek, dus daar kan het niet aan liggen. Ook maismeel heeft niet echt geholpen.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:26

De dierenarts heeft daar een aantal methodes voor om de darmflora weer op peil te krijgen. (dus niet zelf dokteren)
Ik bedoelde met vrij makkelijk, te zeggen dat het probleem niet zo groot hoeft te zijn als sommige mensen gauw denken.

Maar van problemen met de darmflora en dunne mest komen paarden niet echt snel aan...

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:07

Het kan ook een lintworm zijn. Het paardje van een vriendin vermagerde ook sterk en was niet terug dik te krijgen, na een bloedonderzoek bleek het een lintworm te zijn. Zij was altijd op tijd met haar wormenkuur.

Een andere vriendin kreeg haar paardje ook niet dik. Ze gaf haar bietenpulp, werd op een grote weide gezet met extra eten omdat ze dachten dat het door de stress kwam. Maar toen ze na een tijdje een bloedonderzoek lieten doen, bleek dat ze last had van haar nieren en daardoor zo mager werd. Ze is dan behandeld en nu helemaal weer de oude.

Haal er gewoon een DA bij en laat een bloedonderzoek doen...

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:32

Ik weet bijna zeker wat het is.
hebben heel veel paarden en pponys nu die altijd of veel buiten zijn.

Ik zou maar eens een stuk of 5 paarden vijgen (poep dus) pakken en in een grote glazen bloemen vaas doen.
Goed heet water erop , ongeveer 2 x zoveel of meer dan de peop, en goed roeren.
Durf bijna met zekerheid te zeggen dat er zand op de bodem komt te liggen.

Zo ja, dan is het opgelost.
emmertje 'zand weg' halen bij de dierenarts. en eigenlijk niet meer op de kale wei zetten.
Het liefst op een volle wei, of een rijbak of paddock ofzo.
Ze eten nu veel zand doordat ze de jonge korte sprietjes gras eten en daarbij de wordteltje, inclusief zand, naar binnenwerken. Op een volle wei heb je dat niet. Daar blijft het gras plantje in de grond.

succes!
en laat het even weten....

Slimlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 11:10

xSuusx schreef:
hij heeft geen wormen hij heeft deze maand nog zn wormenkuur gehad,Zn gebit is goed er is naar gekeken geen haken niks ze konden niks vinden.
Er staat geen gras op hun stukje maar hij krijgt genoeg eten..
zoals viola ookal zei,hij is niet dikker te krijgen Knipoog
een hele gekke situatie

Heb je slobber geprobeert?
Het duurt wel eventjes natuurlijk maar het helpt echt wel

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 09:39

slobber hebben we ook al geprobeert

lovewally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:25

paarden meel wil ook wel eens helpen