Paard uit evenwicht wanneer je hem een klap tussen zijn oren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Paard uit evenwicht wanneer je hem een klap tussen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:19

Hoi,

Ik wilde ook ff reageren op dit topic. Ten 1e vind ik persoonlijk dat jullie wel erg belerend met het vingertje elkaars richting op wijzen. De 1 vindt dit en de ander dat, is toch niet erg?Iedere situatie is anders & ik ben van mening dat als je het niet met eigen ogen hebt gezien, je ook niet echt goed n mening kan vormen.

Ten 2e vind ik dat een paard best n corrigerende tik mag krijgen net als n kind. Als je al 2 x n waarschuwing hebt gegeven, mag hij best een tik verwachten. Het 1e paard is het andere niet. Mijn paard luistert meestal wel naar het verheffen van mijn stem maar hij heeft toch echt wel eens n flinke optater gekregen. Ik vind dat je beter 1 keer goed dan 20x net niet genoeg kan straffen. Ik sla niet snel een paard maar de mijne doet wel eens iets wat niet te wijten is aan verzet of angst maar gewoon puur uitproberen en als ik dan 2 x waarschuw en hij doet het nog, dan kan hij een oplawaai verwachten en geloof me, daarna doet hij het ook nooit meer. Hij vind me nog steeds lief hoor. Ik vind alleen wel dat je zoveel mogelijk moet kijken naar hoe paarden dat onderling doen en proberen zoveel mogelijk dat gedrag te kopiëren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:31

Belerend.. vingertjes wijzen ???

Schei eens uit zeg! Heb je geen nuttiger bijdrage? Er wordt een vraag gesteld, ik geef een antwoord. Ik bekritiseer niet, probeer alleen een aantal mogelijkheden op een rij te krijgen. Wat ze er verder mee doet - up to her! Boos!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:00

Ik vind ook dat mensen soms erg snel oordelen.
Soms is het zo dat als mensen iets geleerd hebben ze het denken te weten en ook willen dat iedereen zo handeld.
Ze vergeten alleen dat niet iedere situatie het zelfde is en dat dus iedere situatie zijn eigen aanpak nodig heeft.

Ik heb eens mee gemaakt dat iemand mij wilde leren hoe je met een paard om moet gaan.
Ik heb haar aangeboden mij paard een maand te lenen.
Ze heeft er nooit op gereageert.

Mensen praten vaak makkelijk maar het feit blijft dat het ene paard makkelijker is en het andere paard niet.
Ik heb van beide versies een exemplaar.
Bij mijn Gelderse is een schreeuw genoeg bij mijn Fjord helpt dit niet!
Als ik hem een boze stem geef als hij bijv. heel hard aan het halstertouw trekt dan pakt hij hem juist beet en trekt er nog harder aan.
Pas als ik naast hem kom staan doet hij het even niet.
Als ik alleen al mijn rug naar hem toe draai is het meteen raak en hangt hij al weer aan het touw.

Ik zeg nog steeds NIET dat je je paard tussen zijn oren moet slaan of dat slaan zo ie zo helpt.
Ik probeer altijd de oorzaak van het gedrag weg tenemen.
Maar zo als bij het halstertouwtje ,is de oorzaak weg nemen niet altijd mogelijk.
Nu gaat mijn voorbeeld over een simpel halster touwtje maar als het een steiger probleem is dan had ik mijn paard zeker weten harder aan gepakt.
(let wel ik heb 2 paarden van 2,5 en 2 jr oud dus doe nog niks met ze).
Een paard moet nou eenmaal niet door krijgen dat ze doormiddel van steigeren wel erg sterk worden.
Want als ze dat trukje door hebben dan wordt het voor de eigenaar wel erg lastig allemaal.
Als een paard steigerd en je bent er zeker van dat de oorzaak niet door tuig,ruiter ,omgeving of gezondheid komt dan vind ik het niet erg om te slaan.
Het paard doet immers ook hard tegen jouw.

Maar nogmaals, het ligt helemaal aan de situatie.

beaudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:46

hallo

sorry dat ik het zeg maar ik vind niet dat je een paard?of pony een klap tussen zijn oren moet geven.
probere het maar zelf uit met je zweep op je hoofd slaan od iest anders het voelt precies het zelfde als bij jou.
en dan nog even iest ik vind je een dieren beul als je zo met dieren om gaat hoe weetje jij nou dat de pony niet gewoon bang is

dieren mishandelaar

groetjes danique

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:25

beaudy_ schreef:
hallo

sorry dat ik het zeg maar ik vind niet dat je een paard?of pony een klap tussen zijn oren moet geven.
probere het maar zelf uit met je zweep op je hoofd slaan od iest anders het voelt precies het zelfde als bij jou.
en dan nog even iest ik vind je een dieren beul als je zo met dieren om gaat hoe weetje jij nou dat de pony niet gewoon bang is

dieren mishandelaar

groetjes danique

*proest, Clown

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:37

Sorry nu even een hopelijk zinnige reactie van mij.. Knipoog
Ik ben het in grote lijnen met Jannepauli eens..
Een paard stijgert niet zomaar en eigenlijk moet je altijd de oorzaak bij jezelf zoeken..
Maar ik ken wel paarden die bijvoorbeeld gingen stijgeren als ze geen 'snoepje' of wat dan ook kregen en dan zeg ik geef hem een goede tik. (niet uit woede dat ziet je paard dan als enige uitweg die jij heb en zal hij het vaker doen) maar na die tik meteen doorlopen en doen alsof er niks is gebeurt.. (het liefst even een oefening doen die hij nog niet helemaal onder de knie had..)
Ik hoop dat je wat aan m'n uitleg heb maar ga zeker niet slaan als je de oorzaak ervan niet zeker weet. En ik zeg het nog een keer;
zoek de oorzaak altijd bij jezelf

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:11

Citaat:
Ik vind ook dat mensen soms erg snel oordelen.
Soms is het zo dat als mensen iets geleerd hebben ze het denken te weten en ook willen dat iedereen zo handeld.
Ze vergeten alleen dat niet iedere situatie het zelfde is en dat dus iedere situatie zijn eigen aanpak nodig heeft.

Ik hoop maar dat je bovenstaande opmerking niet aan mijn adres gericht heb! Want niks is minder waar: ik denk wel degelijk na over dat wat ik zeg en het enige advies dat ik geef is wat verder door te denken over mogelijke oorzaken en niet de denkfout te maken dat een paard als een mens reageert of denkt.. wat dat laatste betreft kan ik iedereen aanraden om een stukje van de paardnatuurlijk site te lezen dat over antropomorfisme gaat ( als dat niet te hoog gegrepen is).
En een 'oordeel' is niet uitgesproken.

Wat ik wel zie in het verhaal van de TS: haar regeltje 'ik ben meestal te lief, maar soms een bitch' .. nou,daar zou je toch al conclusies uit kunnen trekken? In principe zou je kunnen denken aan inconsequent gedrag: sommige dingen goed vinden, sommige dingen laten gaan.. en wat moet een paard daar nou mee?

Nogmaals, dat is een kritiek of beschuldiging, maar gewoon een puntje om 's over na te denken. That's all.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:25

Citaat:
Een paard stijgert niet zomaar en eigenlijk moet je altijd de oorzaak bij jezelf zoeken..
Maar ik ken wel paarden die bijvoorbeeld gingen stijgeren als ze geen 'snoepje' of wat dan ook kregen en dan zeg ik geef hem een goede tik. (niet uit woede dat ziet je paard dan als enige uitweg die jij heb en zal hij het vaker doen) maar na die tik meteen doorlopen en doen alsof er niks is gebeurt.. (het liefst even een oefening doen die hij nog niet helemaal onder de knie had..)

Voordat nu iedereen denkt dat ik een watje ben: er zijn zeker situaties denkbaar waarin ook ik een paard op z'n plek zal zetten ( alleen doe ik dat niet door op het hoofd te slaan Knipoog ) - paarden leren bij mij dat ze mijn ruimte niet mogen betreden, tenzij IK dat goed vind. Een tik geven en dan weglopen zou ik niet zo gauw doen - ik geef best wel eens een tik maar beloon, bij het gewenste resultaat, dan ook metéén erna. Als je wegloopt leert het paard niet de consequentie van oorzaak en gevolg, én.. als hij gevolg geeft aan je correctie dat daarna iets prettigs komt ( 'braaf' of een aaí of iets dergelijks).

Zo heeft het ook totaal geen zin om een 'lastig' paard eens even goed aan het werk te zetten door 'm af te matten - dat beest snapt echt niet waarom.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:32

Ik bedoel met dat doorlopen dat hij dan meteen achter je aan moet komen en als dat goed gaat belonen.. (dus als je met grondwerk bezig ben) Lachen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:10

beaudy_ schreef:
hallo

dieren mishandelaar

groetjes danique

Misschien omdat je heus wel ziet wanneer een pony bang is, of een loopje met je neemt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:16

Jannepauli,

Ik vind je een beetje kort door de bocht en erg snel op je tenen getrapt. Er zijn mensen met een andere mening dan jij maar dat kun jij klaarblijkelijk niet accepteren. Ik zeg alleen maar dat er bepaalde situaties zijn waarin je een paard best mag straffen als hij jou bijvoorbeeld in gevaar brengt, daarbij heb ik ook gezegd dat je zoveel mogelijk moet proberen de 'taal van paarden'onderling te evenaren. Jij doet het zo en een ander niet, what's the problem?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:29

Citaat:
]Ik vind je een beetje kort door de bocht en erg snel op je tenen getrapt. Er zijn mensen met een andere mening dan jij maar dat kun jij klaarblijkelijk niet accepteren.

Tja.. kennelijk lees je dan iets in mijn teksten wat er niet staat...
ben wel benieuwd waar ik 'kort door de bocht' ben, of op m'n teentjes getrapt ???? En wat ik wel of niet kan accepteren... ken jij mij soms?
Als er iemand is die blijkbaar snel met een oordeel klaar staat, ben jij dat dan niet zelf Sees?

Nogmaals: ik heb geen kritiek gegeven op de TS, ik heb een aantal suggesties gedaan en ik heb zelfs gezegd dat ik - als het paard over de gewone 'beleefdheidsgrenzen' heen gaat, ik ook wel een tik zal geven. Alleen niet op de manier waarop het door de TS aangegeven is. Dat vind ik namelijk een zinloze aktie. En, Sees, wat is er verkeerd aan om - als er zich een probleem voordoet - gezamelijk een aantal zaken op een rij te zetten? Dan kun je veel sneller tot een oplossing komen als je punt voor punt kunt wegstrepen. En nergens, maar dan ook nergens, zeg ik dat iemand iets op 'mijn' manier moet doen.

Als jij daar 'vingertjes wijzen, kort door de bocht en op de teentjes getrapt in ziet' dan zegt dat meer over jou en je opstelling daarin, dan over mij.

Verder even goede vrienden hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:52

Jannepauli schreef:
Citaat:

Wat ik wel zie in het verhaal van de TS: haar regeltje 'ik ben meestal te lief, maar soms een bitch' .. nou,daar zou je toch al conclusies uit kunnen trekken? In principe zou je kunnen denken aan inconsequent gedrag: sommige dingen goed vinden, sommige dingen laten gaan.. en wat moet een paard daar nou mee?

Niet goed gelezen, heb ik gezegd en NIET TS, dus blijkbaar haal je 2 mensen met 2 verhalen door elkaar, waardoor je oordeel gekleurd is.

Ook heb je niet begrepen dat ik een heel lief paard heb, dat je snel verwend door knuffel, appeltje etc., maar dat hij ook dagen kan hebben dat hij heel erg macho, zich de plaatselijke dekhengst voelt en dan is het gewoon een ander paard. Dan moet hij flink op zijn plaats gezet worden anders neemt hij volledig de overhand en dat wordt gevaarlijk. Dan is het een hengst zonder ballen.

Jouw adviezen geven mij nu het gevoel dat je toch niet echt weet waar je over praat en meteen er maar van uitgaat dat alleen jij weet hoe het moet. Nog effe iets anders, ik ben geen pennymeisje hoor, maar je praat wel zo tegen mij. Ik vind je nl wel belerend. Voor jouw maar 1 weg kennelijk en dat is niet consequent maar rechtlijnig en ook verwarrend voor een paard. Bij mij wordt lief gedrag beloond, maar rot gedrag wordt hard afgestraft. Heb niet graag 600kg en 1PK om het tegen op te moeten nemen als hij mij als een banketstaaf gaat zien.

Amen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:32

Tja, wat moet ik daar nou op zeggen.. in dit soort ruzie-achtige sfeertjes heb ik totaal geen zin. Dus, wat mij betreft, denk wat je wilt - ik reageer hier maar verder niet meer! Ik kan mijn tijd beter besteden dan het reageren op zaken die jij verzint en die ik niet beweerd heb. Dus.. Russel, bekijk het maar !

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:20

beaudy_ schreef:
hallo

dieren mishandelaar

groetjes danique

hoezo penny Bloos je reageert meteen hartstikke fel dat diegene een dierenbeul is terwijl je afentoe best je pony mag straffen en ookal geef je als hij heel vervelend is een klap tussen de oren je moet actie ondernemen Knipoog

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:15

en jannepauli ik vind dat je doet alsof iemand zijn paard mishandeld Clown terwijl dat helemaal nie is Boos! beetje kinderachtige reacties Knipoog

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:28

Ik had gehoord dat een paard dan dood kan gaan als je echt hard slaat

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:31

ik denk dat dit wel kan.

Ik heb toen ik op een handelsstal werkte een smid meegemaakt die het paard heel terecht (paard sloeg van voren gericht naar hem) een klap voor zn harses gaf............. en die toen gelijk 5 minuten gestrekt lag. Terwijl hij helemaal niet een harde tik gaf.

Kan dus zeker wel

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:39

ja maar ik heb het ook nie over hard slaan je mag hem best een klap geven als hij aan het steigeren is Knipoog en die beaudy zegt meteen da je een direbeul bent egt niet dus Bloos zij is gewoon een kinderachtige penny zoals ze ze hier noemen Vork

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 00:57

Haha! Ik maak er gebruik van want ik ga mijn paard de levade leren. Gecontroleerd steigeren dus. Paarden (en vooral hengsten) doen dat in de natuur ook wanneer ze met elkaar spelen (als ze jong zijn) en wanneer ze ruzie maken (als ze volwassen zijn). Het zijn net mensen af en toe...........