Lijnzaad olie ook te gebruiken als zand cleaner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saba

Re: Lijnzaad olie ook te gebruiken als zand cleaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:02

nicole1985 schreef:
Cassidy schreef:
Advies van de DA van de Uithof in Utrecht n.a.v. een paard met zandkoliek: 50 gr. ongekookte lijnzaad dagelijks aan het paard voeren, helpt bij het afvoeren van het zand. Uiteraard zal dit grote hoeveelheden zand niet uit het systeem kunnen verwijderen, maar wel voorkomen dat het ophoopt.

Als de ongekookt lijnzaad niet vochtig word, en ook geen tijden in de voerbak blijft slingeren kan het geen kwaad. Lijnzaadzaadjes doen hetzelfde als de psylliumzaadjes, maar zijn een stuk minder duur.

er zit blauwzuur(weet niet zeker of het zo heet)en dat is giftig.
toeminste bij ons.

Inderdaad, blauwzuur is giftig, altijd lijnzaad 15min koken, dan doorgeen geweekte zemelen mengen en elke dag voeren.
ook veel ruwvoer, zoals hooi drijft het zand naar buiten.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:36

Advies van mijn veearts nu alweer anderhalf jaar geleden,na een zandkoliek.

Lijnzaad(op de vogeltjesafdeling bij een dierenzaak)sávonds in een bak doen.Hier kokend water opgieten,roeren en de hele nacht laten staan.
Verhouding een deel lijnzaad op twee delen water.
Dit bij koliekgevoelige paarden(zand)dagelijks en anders om de dag geven.Vertrouw je het niet,paard is sloom of heeft een versnelde ademhaling dan kuur zandweg geven en daarna weer dagelijks lijnzaad.
Lijnzaad hoeft dus niet gekookt te worden want allebei mijn paardjes leven nog en die van mijn dierenarts ook.

Groet Dagmach

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:51

Inderdaad, kokend water eroverheen zou genoeg moeten zijn. Zo doen ze het ook bij amandelen voor menselijke consumptie, kokend water eroverheen en de giftige stof (blauwzuur) verdwijnt. Desalniettemin kan ik het niet laten om de lijnzaad te koken, ik heb het altijd zo geleerd en neem liever het zekere voor het onzekere. Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:45

De werkzame stof in SandClear is Psylium. Bij het juiste gebruik is het losse zaad/hulsen een stuk goedkoper als verwerkt in de dure paardenmiddelen, terwijl de werking gelijk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:14

Ik mis nog steeds een verklaring waarom geplette lijnzaad niet, en ongekookte lijnzaad wel giftig is....

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:28

Ik gebruik altijd gewoon Zandweg...
Maar lijnzaad koken 10 min is dus even goed voor ze?

Groetjes...