Onderzoek paard d.m.v. Thermoscan (met foto's!) erg nuttig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: Onderzoek paard d.m.v. Thermoscan (met foto's!) erg nutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 18:26

Needje schreef:
He Riant, heb mijn foto's ook geplaatst. Weet alleen niet hoe ik een link daar naar toe kan zetten hier...

Waar heb je ze gezet meid ?? Geef maar een link en dan kan ik ze hier wel zetten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:58

Wat een techniek!
Ben heel benieuwd of het erg kostbaar is om dergelijke foto's te laten maken!

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:24

Hoi,
Ik wil ook wel weten hoeveel het ong. kost, en of de da het aan huis kan doen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:44

Weet nog niet hoeveel t kost (heb jij de rekening al Riant?) Maar ik denk dat t best lastig is om t thuis te doen. Het is best een groot apparaat, en je hebt een computer nodig. Ok, een laptop kan je meenemen, dus misschien kan t ook wel. Dus.... aan dit antwoord heb je ook nix eigelijk. haha

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 16:49

Ik heb nog geen rekening gehad dus de kosten zal ik navragen als ik morgen terug ga naar de kliniek met Riant (allemaal hard duimen s.v.p. Haha!)

Of het aan huis kan betwijfel ik deze opnamen kunnen bijvoorbeeld niet buiten gemaakt worden en ook niet in een tochtige ruimte omdat de koude of warme lucht dan de scan beïnvloed. Op zich is niks onmogelijk maar er is denk ik wel een afgesloten ruimte met een redelijk constante temperatuur nodig om een goed beeld te krijgen denk ik.

Als ik een idee heb van de kosten zal ik die op verzoek PB-en .. ik vraag wel eerst toestemming aan mijn DA of hij het goed vind dat ik dat vertel natuurlijk maar ik ga er vanuit dat het geen probleem is.

Whish me luck voor morgen ! Ik houd jullie op de hoogte

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:31

Hoe duur het precies was weet ik ook niet maar ik weet wel wat de totale rekening van de DA was (incl. gewone foto's, nachtje slapen, narcosespuit etc. etc.) en daar wordt je niet blij van! Dit was wel bij een Duitse dierenarts dus het kan zijn dat er een prijsverschil is, maar ik denk dat je zo rond de 100/200 euro moet rekenen.

Ik zal voor je duimen Floor!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 18:39

thanks Brein! ik gok het dat het iets goedkoper zal zijn als Röngenfoto's maar ik heb verder geen idee..
Ik laat het morgen weten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:16

Succes morgen!! Doe de groeten aan Belinda! (wat gaan ze morgen precies doen??)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 19:22

jah dat weet ik eigenlijk niet .. stom he.. ik moest met ontstekingsremmers en pijnstillers suplement 2 weken stappen en longeren en dan terugkomen..
ik zie het wel.. ik hoop dat LV in iedergeval is opgeknapt (dat was iets overvuld)..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:39

Ik ga ook voor je duimen Riant, ik hoop dat je gunstig nieuws krijgt morgen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:12

En, ben je al geweest?? Ben benieuwd!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:16

moet er pas om 16:00 zijn .. nog even geduld dus Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 19:55

Jullie hebben goed geduimd!!

hier het (wat lange) verslag van vanmiddag:

Riantje loopt weer zo goed als rad, een hele verbetering (die ik zelf niet zo zag maar ik vond haar al niet kreupel) de balans was beter en over die slechte diagonaal RA/LV was het ook nagenoeg normaal.

De thermoscan liet bijna geen verschil in warmte meer zien dus daaruit concluderen we voorzichtig dat de ontsteking verminderd is en de beide gewrichten RA en LV weer tot rust zijn gekomen. RA was zelfs beter dan LV waar nog een iets warm oplopende pees te zien was.

Ze had door dat ze nu weer anders loopt een beetje wat stijve rug en die is behandeld (lees gekraakt).
Riant moet nu nog 2 weken op rust. Volgens de DA was mijn tactiek met losgooien stappen en longeren perfect dus zo nog twee weken door. Ze krijgt nu asperine niet zo zeer voor pijnstillers maar voor iets bloedverdunnen zodat de doorbloeding nog beter wordt en we verwachten eigenlijk dat het over twee weken weer beter zal gaan.

Riant had ng een ander probleem namelijk dat de baarmoeder overvuld was en ik vermoedde zelf een probleem met hengstigheid omdat ze de laatste tijd af en toe miraleks gevaarlijk omhoog kwam.

Er een nieuwe echo gemaakt en Riant haar baarmoeder/eierstokken zijn nog niet helemaal goed, Riant is nog steeds bezig hengstig te worden (al twee weken) en de baarmoeder was nog wat vol. Ze had één geel lichaam en 3 folikels en dat gelelichaam dat moet er niet zitten, want dat houd de hengstigheid tegen dus ze heeft een prikje gehad om haar hengstig te maken zodat de boel weer wat op orde komt.

Dus de strategie is om nu twee weken nog rustig aan te doen, en te zorgen dat Riant zich in het geheel, dus hormoontjes rug en voetjes weer top gaat voelen. Ze krijgt nog dat supplement voor haar gewrichten en dan die asperine.

Over twee weken weer terug en dan hoop ik dat ze klinisch weer in orde is.

Zou dat zo zijn kunnen we de arbeid rustig aan weer wat opvoeren en dan moet later nog tijdens het opbouwen gaan blijken hoe ze zich onder het zadel houdt want dat blijft natuurlijk de vraag maar voor nu is het positief.

so far so good dus ik ben onwijs opgelucht. Die spurvorming aan het straalbeen gaat nooit meer weg natuurlijk maar zolang het gewricht in rust is en niet is ontstoken zou het een heel end goed moeten komen.

Als ze Klinisch maar oke is dat is nu het belangrijkste.

En dan wil ik graag nog even vertellen hoe ongelofelijk zoet en braaf Riant was vandaag ze heeft zich zoo lief gedragen. Geen krimp gegeven ook niet tijdens de scans dus alles ging lekker makkelijk. Tijdens dat de DA mij alles uitlegde stond ze zoet als een lammetje over mijn schouder mee te kijken.
Ik ben helemaal trots op haar ! Blijft toch een topknol!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:13

Joh, wat klinkt dat allemaal hoopvol! Wat zal jij opgelucht zijn Ja.

Heerlijk dat er al zoveel verbetering in zat, nou nog even door gaan, dan komt het vast helemaal goed. Een heel fijn weekend!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:24

Ontzettend goed dat het de positieve kant weer opgaat.
Heel fijn voor jullie beiden.

Houen zo OK dan!

Groetjes, Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 20:29

ik ben inderdaad redelijk opgelucht, ik heb vertrouwen in mijn arts hij heeft er wederom echt de tijd voor genomen..

Ik ben net even uitgebreid in bad geweest en er valt een hoop spanning van me af. We zijn er nog niet maar we zitten op de goede weg.
Zoals de DA zei : Deze verbetering hebben we vast binnen dan kunnen we in ieder geval verder.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:03

Nou, dat moet idd een lekker gevoel geven! Fijn dat t beter gaat. Moet t gewricht er nu zeg maar gewoon aan wennen dat dat spurding r zit? En dat ze r dan dus uiteindelijk geen last meer van heeft, en gewoon kan "functioneren"? Mijn oude paard had op een gegeven moment (na trauma) een stukje kalk in het kapsel van r gewricht zitten. Daar liep ze ook kreupel op, maar die moest er ook aan wennen dat dat er zat, en daarna was er nix meer aan de hand. (op dat gebied althans)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 22:18

het "spur-ding" is niet de veroorzaker van de pijn, maar wel de veroorzaker van de ontsteking. De ontsteking veroorzaakt de pijn en dus de kreupelheid.
Zolang ze ontstekingsvrij blijft in die voet zal ze dus rad lopen denk ik.

Ik weet er het fijne niet van en ik ben geen DA maar het lijkt mij logish dat je bij een gelijdelijke en goede opbouw van training en op tijd rust nemen, rekening houdend met dat straalbeen het paard een goede tijd fit en rad kan houden. De kunst is denk ik om overbelasting op dat been te voorkomen.
Hier is volgens mij ook de methode van AdB op gebaseerd (alleen die overdrijft het een beetje door te zeggen dan hij het geneest, dat straalbeen word nooit meer goed al gaat AdB haar persoonlijk rijden)

Hoe we dat dan gaan doen gaat de DA me over twee weken hoop ik vertellen Haha! ik gok door heel bewust trainen, zorgen voor een goede balans en een ondersteunend supplement dat we een eind komen maar ik durf er eigenlijk geen uitspraak over te doen.

Ik ben blij met dit .. ik hoop dat ze over een paar weken zo klinisch goed is.. en dan zie ik wel hoe ze onder het zadel is, en blijft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 07:47

Maar wat waren in eerste instantie jouw plannen voor dit paard? Sport? En kan dat zo nog?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 10:26

Riant is spring gefokt en ik wilde er ook wel mee gaan springen in de sport, of dat nog haalbaar is weet ik niet dat moeten we nog maar even aankijken.
Het is wel mogelijk volgens de DA , maar dat hangt er een beetje vanaf hoe ze zich nu verder gaat ontwikkelen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:28

Wat een goed bericht Floor! In ieder geval zit er weer wat vooruitgang in, dat is altijd fijn!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:06

Geduld is een schone zaak. Met mijn oude paard heb ik ook alles kunnen doen daarna. Dat was dan welk een kalk stukje, maar toch. Hou ons op de hoogte!!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:38

En heb je al een idee wat een thermoscan kost ?
Ben benieuwd.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:25

Super zeg die scans!!!!! Heel interessant om te zien!!!

Riant is rechtsgebogen zo te zien?
Tijdens het longeren valt ze bijv. op de linkerhand op de linker schouder en zet ze rechts er te ver onder lijkt me

Als je haar recht gaat rijden, zal ze rad blijven.

De bodt beweert niet dat hij de slijtage door overbelasting geneest. In enkele gevallen is de boel zo beschadigd dat de paarden altijd last blijven houden (komt wel eens voor als paarden vaak zijn ingespoten. Ze kunnen dan te lang op een verkeerde manier doorlopen zonder dat ze het voelen. Ze lopen dan wel rad, maar dat is alleen omdat de spuiten het verzachten), maar dat komt maar weinig voor. Maar je kunt met rijden de boel wel zo ontlasten dat de ontstekingen weggaan en wegblijven en van de slijtage (die meestal gering is) hebben ze dan al helemaal geen last meer.
Hoop dat t gaat lukken met riant en dat ze nog lekker lang mee kan ook als wedstrijdpaard!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:44

Nou Riant is een gevalletje apart deze HKO zit op een achterbeen dus dat hele verhaal van links en rechts gebogen dat zou omgekeerd moeten zijn en hou zou een linksgebogen paard moeten zijn. Ze is nog nooit ingespoten en ook pas 1 jaar in training.
Er is ook geen sprake van slijtage maar van spurvorming en dat krijgt de Both echt niet weg, dat blijft daar gewoon zitten.
Dat vind ik een beetje het kort door de bocht van de AdB methode.. Vergeet niet dat HKO in verschillende vormen voorkomt en dat botwoekeringen niet meer weg gaan.

Er is dus geen slijtage .. en de botwoekering is niet gering. Ik ben het met je eens dat het paard moet worden recht gericht, daar ben ik ook al voor dat ze dit had mee bezig hoor, maar dat moet imo ieder paard!

Het AdB verhaal gaat dus niet helemaal op in dit geval.

Morgen gaat Riant naar een andere arts voor een second opinion, ben benieuwd wat die ervan zegt.