Mischien iemand die weet wat dit kan zijn !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Mischien iemand die weet wat dit kan zijn !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:58

Dierenartsenpraktijk De Vallei: 033-2863276
Gert Jan den Heijer ****** (Een van deze nummers is van een andere arts Tobias, weet niet helemaal zeker welke van de twee voor Gert-Jan is)

Succes!

[edit]Mobiel nummerverwijderd, Jantien. Het is niet de bedoeling deze open en bloot op inet te plaatsen[/edit] viewtopic.php?p=3961468#3961468 Onder deze link is alle informatie via internet te vinden over klinieken en paardendierenartsen.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 01-04-05 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:07

Jammer dat van der meijden niet meer gereageerd heeft.
Succes.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:39

Jannepauli schreef:
Dierenartsenpraktijk De Vallei: 033-2863276
Gert Jan den Heijer ******( Een van deze nummers is van een andere arts Tobias, weet niet helemaal zeker welke van de twee voor Gert-Jan is)

Succes!

Ik weet niet of de DA's er heel gelukkig van worden als jij hun mobiele nummer hier op internet zet. Bij ons op de kliniek hebben alle artsen zowel een geheim mobiel nummer als een geheim thuis nummer!

[edit]Vandaar dat de nummers verwijderd zijn, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 01-04-05 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:19

Laat je nog wel weten wat het is?
Ben wel erg benieuwd!

Heel veel sterkte ermee in ieder geval!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:55

Ooh jeetje wat een slecht nieuws zeg allemaal! hopelijk heeft hij een verkeerde diagnose gesteld!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:12

Nou vandaag zag ik toch wel iets verbetering.
Hij stapt als ik een achtje stapt niet meer zo heel uitzwaaiend met zijn linkse achterbeen en dat was dinsdag wel ff anders dan moest je echt uitkijken als je naast zijn achterhand zou lopen want hij kon je dan zomaar ff raken.

Hij mocht vandaag van mij ff in de buitenbak zodat hij ff zijn benen kon strekkken maar ik bleef bij hem in de buurt zodat hij niet als een dolle stier door die bak heen zou gaan denderen, maar dat bleef uit hij ging rustig stappen totdat hij opeens ff wou gaan rollen ik had zoiets van oke doe maar kan ik tenminste even kijken hoe je opsta na het rollen.

En mijn mond viel open nadat hij gerold had hij drukte ze eigen op zoals ieder ander paard zou doen en ging daarna gelijk draven en hij zette zijn benen netje onder zich neer en niet eens slingeren, mischien heeft hij tijdens het rollen de verkeerde zenuw of wervel weer goed gedrukt het was echt heel apart ineens.

Hij kon nog niet helemaal zijn achterhand onder controle houden met het halt houden uit de draf en verloor iets zijn evenwicht met het halthouden maar twee dagen eerder viel hij gewoon om als hij dit deed.Hij was nu 1 keer onderuit gegaan omdat hij ineens een bocht wou nemen di ehij niet kon maken zo snel en boem daar lag hij ....maar hij stond snel weer op en liep weer verder.
daarna ging hij nog een stukje draven en hij liep nog steeds beter dan dinsdag..dus ik hoop als morgen de fysio komt dat hij mij kan vertellen van dit of dat was het of mischien zit de zenuw nog klem.

Ik zeg maar zo hij kan beter iets vinden dan helemaal niets want dan weet ik nog niet waar het vandaan komt.

Nou ik hou jullie op de hoogte.

Ps de fysio die nu komt is een manueel, fysio, accupunctuur,en manipulatieve therapie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:38

Hopelijk komt het goed! Veel van jullie reageren wel een beetje fel op de medicatie van de DA, terwijl dit helemaal niet raar is hoor. Hij moet afgaan op de verschijnselen die hij ziet. Het paard is niet te vervoeren, dus hij moet eerst zien dat ie op de been blijft, alvorens er verder diagnostiek plaats kan vinden. Een pijnstiller die tevens ontstekingsremmend werkt (en om die reden ook bij gewrichtsproblemen enzo wordt gegeven, en verder bij heel veel andere aandoeningen), een vitaminepreparaat (gebrek aan bepaalde vitamines kan ook zenuwaandoeningen geven) en een algemene ontstekingsremmer (ik denk iets van Dexametason of prednison) Dat neemt zwellig rond zenuwen weg. Ik zie niets vreemd aan zijn medicatie voorschrift. Misschien had hij je meteen zijn hele plan op tafel moeten leggen wat hij aanraad dat er moet gebeuren als ie steviger op zijn benen stond. Misschien dacht ie: eerst dit maar eens afwachten. Ik denk dat als je paard te vervoeren is, je toch beter naar een kliniek kan gaan die hem goed kan onderzoeken, wil je niet ontmoedigen, maar de fysio gaat ongetwijfeld met de beste bedoelingen aan 'm rekken en trekken en misschien is dat op dit moment nog een beetje te vroeg. In ieder geval: veel succes!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:37

Nou Paars... als dit de diagnose van de DA is...
Citaat:
En helaas had de dierenarts slecht bericht voor me..mijn paard heeft een zenuwaandoening waardoor hij aan de achterhand verlamd raakt
dan is enige kritiek toch wel op z'n plaats!

Het kan natuurlijk zijn dat Bianca de uitspraak van de DA verkeerd begrepen heeft maar ik blijf het vreemd vinden dat een zo plotseling opkomende aandoening naar huis gestuurd wordt met alleen medicatie. Wellicht is het zo dat hij dacht dat de natuur het zelf zou oplossen ( en gezien het verhaal over het rollen zou je misschien wel kunnen concluderen dat er iets weer 'op z'n plek' gekomen is ) maar dan nog..

In dit geval had ik zeker het paard wat nader laten beoordelen door een fysio of ostheopaat (zeker als die aan je kliniek verbonden zijn) en niet een patient naar huis gezonden hebben met de zware boodschap 'zenuwaandoening en hij raakt verlamd' ...

Een arts moet idd uitgaan van wat hij ziet, maar een beetje analyseren en dóórdenken, kan geen kwaad.. Pling

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:55

Een DA moet in eerste instantie afgaan op het beeld dat je ziet en daar een beleid op instellen. Een eerste vermoedende diagnose wordt dan vaak gesteld, maar de echte diagnose kan je op dat moment niet maken omdat je daar de juiste apparatuur niet voor bij je hebt. En dat een zenuwachtige baas (dat is ook in de humane geneeskunst het geval) de woorden van een behandelend arts in zo'n situatie maar half hoort of anders interpreteerd is allang bewezen. Is ook logisch hoor, je schrikt enorm als je je paard zo aantreft en er schiet van alles door je hoofd. Ik ga dus af op wat hij heeft gedaan en niet zozeer op wat de TS zegt dat hij heeft gezegd. En de medicatie die hij heeft gegeven is gewoon okee. Laten we nu eerst maar afwachten hoe het gaat met het paard. Laten we hopen dat de DA's vermoeden niet waar blijkt te zijn.
Ben het zeker met je eens dat er in een later stadium, als het paard weer beter op de been is, gekeken moet worden naar de oorzaak.
Hoe gaat het nu met 'm?

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:59

Je doet wel een beetje wijs JannePauli, eerst al met die mobiele nummers, en nu denk je dat je hier weer alles vanaf weet!
Je kent waarschijnlijk nog niet eens de helft van het hele verhaal en dan ga je er al op zo'n manier over oordelen!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 10:13

Nou de fysio is geweest en had slecht en goed nieuws...

Hij heeft hem nagekeken in de stal en hem zien lopen hij had twee opties:

* optie 1 hij heeft een wobbler syndroom ( Hierby is een afsluiting van het wervelkanaal door een afwijkende wervelgroei de oorzaak)

* optie 2 hij zit gewoon vast in zijn rug door er te vroeg mee te begonnen zijn waardoor hij dus rugproblemen zou kunnen hebben.

Nou de beste man is 1.5 uur met ugo bezig geweest en hij zegt dat hij dus niet met zekerheid kan zeggen wat het is, hij zegt hij heeft niet echt de symptonen van een wobbler syndroom want dan heeft een paard totaal geen gevoel meer in de achterhand en hij ging zijn hersen stam opwekken waardoor er een reactie vanuit zijn zenuwen door gestuurd werd naar zijn achterbenen en die reagereden gewoon.

Normaal gesproken heeft een paard met wobbler hele slappe spieren omdat ze er geen gevoel meer in hebben nou bij hem was dat niet zo zijn spieren stonden zo strak als een snaar dus dat sprak hem weer tegen over het wobbler en zo waren er nog meer dingen waarop wijsde dat het geen wobbler kon zijn alleen een paard wat geen wobbler heeft is met buigen flexible op 3 plaatsen in zijn nek en het rare was dat ugo dit niet was hij buigt zijn nek maar op twee plaatsen dus kon hij niet met zekeheid concluderen dat het geen wobbler betreft hij gaf me de voordeel van de twijfel.

Hij heeft hem nu op zijn manier behandeld en heeft al zijn spieren in zijn rug die zo gespannen als een snaar waren losgemaak en zijn hersenstam actief gemaakt, voor hij dit ging doen heb ik met hem aan de hand gestapt en was nog erg onzeker met stappen en bochtjes draaien, nadeze behandeling van 1.5 uur moest ik weer gaan stappen en zowaar was hij een stuk zekerde vanzich zelf en voelde hij dat hij zijn achterhand weer minimaal kon gebruiken hij stoote tegen zijn eigen been aan en wist deze gelijk onderzich te trekken de fysio zei tegen mij dat is een heel goed teken.
Hij ging ook weer met zijn hand langs zijn ruggemerg en de eerste keer dat hij dit deed voor de behandeling werd hij zo groot al een shetlander, maar na de behandeling gaf hij geen krimp meer.

Hij zegt tegen mij dat ik deze week duidelijke verbetering moet zien optreden en mocht dat niet zo zijn dat hij dus alleen maar verslechterd dan moet hij naar een kliniek waar ze foto's kunnen maken van zijn nekwervels om te kijken of er wsl een vergroeing in zit.

eind van deze week moet ik ook weer contact met de kliniek opnemen over hoe en wat..

Dus ik hoop maar zo dat het niet het wobbler syndroom is en dat hij met wat therapie van een fysio er weer bovenop komt.

Maar zoals we het gisteren hebben gezien blijf ik natuurlijk hoop houden en was er duidelijk verbetering.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:19

Citaat:
Je doet wel een beetje wijs JannePauli, eerst al met die mobiele nummers, en nu denk je dat je hier weer alles vanaf weet!

... eh, off topic weliswaar, maar is dit niet een beetje pot verwijt de ketel?
Wie is er wijs en denkt dat-ie alles weet?

Ik probeerde aanvankelijk de nummers via een prive mail door te geven maar na 2 mislukte pogingen, even op 't forum geplaatst. Ik ben niet zo'n doorgewinterde forumgebruiker dus wist niet dat dit hier niet gebruikelijk is. Okay, wat geleerd - Jantien had het al gemeld dus lijkt me je toevoeging volstrekt overbodig.

En ja wat de rest betreft: wie weet bén ik wel wijs..! Weet jij veel? Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:37

Wat meer informatie over wobbler, kun je vinden op de site van www.paarden.tv met een filmpje over de diagnose/behandeling.
Wobbler komt vanuit de halswervels. Misschien kun je op het filmpje overeenkomsten met je eigen paard zien.
(www.paarden.tv/menuInfo.htm )

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:36

Jammer genoeg kan ik het filmpje niet bekijken..heb alles al geprobeert maar hij hij doet het niet Verdrietig

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:37

Ik ga nu maar windows player opnieuw installeren mischien ligt het hieraan.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 09:00

BiancUgo schreef:
Ik ga nu maar windows player opnieuw installeren mischien ligt het hieraan.

Nee ik heb 10 geinstaleerd maar ik kan de film niet bekijken jammer hoor!
Had het graag bekeken..ander optie?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:14

Probeer het eens even zo:

Via Google tik je in: wobbler syndroom paarden
Op de lijst van mogelijke links, staat op nr 7 'Interessante films..'
Als je daarop aanklikt, kom je op de Paarden Tv-site, en in het keuze-menuutje staat Wobbler Syndroom.

Het filmpje moet dan even opladen - het geluid is erg zacht dus wel de volumeknop open!

Hoop dat het je zo lukt.

Groetjes, Janne

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:57

Je voert toch toevallig niet Engels-raaigrashooi? Daar kan een schimmel inzitten wat ook deze verschijnselen geeft, alhoewel het wel een beetje laat in het winterseizoen ervoor is (de schimmel sterft langzaam af in het hooi, na vele maanden is 'besmet' hooi weer schoon). Maar daar zal je dierenarts al wel naar gevraagd hebben.

Verder wens ik je veel sterkte en succes toe, ik hoop dat het snel weer vanzelf verdwijnt! Dan maakt het immers niet meer uit wat de oorzaak nu was (nou, ja voor de weet dan).

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:03

Vanmiddag heeft hij even ondertoezicht van mij in de buitenbak gelopen en het is en het blijft een jong paard dus hij ging draven en dat ging wel redelijk met een beetje hanetred achtig maar wel recht onder de massa en daarna ging hij rollen en gelijk na het opstaan volgende er een paar fikse bokken waarna hij daarna met zijn linkse achterbeen omhoog bleef staan totdat ik er aangelopen kwam en toen ging hij stappen maar liep kreupel..dus heb ik hem nog maar even laten lopen met het idee van laat hem nog maar even rollen mischien rolt hij het weer goed...en daarna liep hij wel weer redelijk, maar toen hij weer een hapje gras wou nemen aan de hand zakte hij weer door zijn achterhand heen waardoor hij weer op zijn knieen naast me zat.

ik was van plan hem morgen in de wei te doen maar als ik dit zo zie hou ik iedere keer me hart vast ik vindt het zo erg om hem zo te zien, hij heeft absoluut geen pijn want hij is fris en vrolijk, maar goed er zijn nu pas twee dagen voorbij dus kan ik nog niet al te veel verwachten zo duurt een week wel erg lang hoor!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:05

Knavia schreef:
Je voert toch toevallig niet Engels-raaigrashooi? Daar kan een schimmel inzitten wat ook deze verschijnselen geeft, alhoewel het wel een beetje laat in het winterseizoen ervoor is (de schimmel sterft langzaam af in het hooi, na vele maanden is 'besmet' hooi weer schoon). Maar daar zal je dierenarts al wel naar gevraagd hebben.

Verder wens ik je veel sterkte en succes toe, ik hoop dat het snel weer vanzelf verdwijnt! Dan maakt het immers niet meer uit wat de oorzaak nu was (nou, ja voor de weet dan).

Nee ze krijgen bij ons op stal kuil.
En nee de dierenarts heeft hier niet nagevraagd zoals eerder verhaal weinig onderzoek gedaan.

Dank je wel ik hoop ook dat hij er weer bovenop komt maar dat heb je meestal niet voor het zeggen we blijven hopen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 08:50

De dierenarts was gisteren even op stal voor een drachtige merrie en hij vond absoluut dat er wel vooruitgang in zat bij ugo dan vorige week.

Ik zelf zie hem natuurlijk iedere dag lopen en dan heb je er minder kijk op dan iemand die hem in het begin heeft zien lopen en dan het resultaat naar een week weer ziet.

Hij zei wel dat het wel goed zou gaan komen maar met heel veel geduld en rust morgen de fysio weer bellen en dan maandag de dierenarts maar weer ff bellen over hoe en wat te doen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:36

als ik je verhaal zo lees dan lijkt het me dat het probleem van je paard heel goed rijtechnisch op te lossen is. Een instructeur die correct kan rechtrichten kan je hierbij helpen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 07:49

guusje schreef:
als ik je verhaal zo lees dan lijkt het me dat het probleem van je paard heel goed rijtechnisch op te lossen is. Een instructeur die correct kan rechtrichten kan je hierbij helpen.

Hoi,

Dan heb je het niet helemaal goed gelezen, want ik kan er niet op rijden hij heeft geen coordinatie over zijn achterhand en ik weet niet of je weleens paarden gezien hebt die dit hebben, maar zo'n paard is levensgevaarlijk om op te gaan zitten om de haverklap valt hij op de grond neer omdat hij geen controle over de achterhand heeft.
Dus rijden zit er voorlopig niet in...

bedankt voor je tip als ik hem nog wel had kunnen rijden hadden we wel kunnen gaan kijken naar deze persoon.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:33

je kan ook elke dag een hele korte video maken. als je dan met de DA of een behandelaar overlegt, kan je laten zien, hoe je paard reageert. een video zegt meer dan woorden en je kan de verschillen per opname goed zien. voor analyse en diagnose kan dit helpen. Met digitale camera's kun je tegenwoordig ook korte video's opnemen. je kan de opnames ook per email doorsturen of op een website plaatsen. zo kan een DA of hulpverlener toch naar je paard kijken om een indruk van het probleem te krijgen.

wottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:09

BiancUgo schreef:
De dierenarts was gisteren even op stal voor een drachtige merrie en hij vond absoluut dat er wel vooruitgang in zat bij ugo dan vorige week.

Ik zelf zie hem natuurlijk iedere dag lopen en dan heb je er minder kijk op dan iemand die hem in het begin heeft zien lopen en dan het resultaat naar een week weer ziet.

Hij zei wel dat het wel goed zou gaan komen maar met heel veel geduld en rust morgen de fysio weer bellen en dan maandag de dierenarts maar weer ff bellen over hoe en wat te doen.

Hallo wat rot voor je. Ik heb 2 jaar geleden mijn toen 3jarige ruin moeten laten afmaken omdat hij in zijn eerste levensjaar zijn nekwervel gebroken had. Dit wisten wij echter niet maar toen wij met hem aan het werk gingen zwabberde hij ook met zijn achterhand en zette hij zijn benen altijd overelkaar. Op een gegeven moment gaf hij zelfs geen voetje meer met zijn achterbeen. Wilde ik dit toch forceren dan viel hij gewoon om. Na veel onderzoeken en uiteindelijk op aandringen van mij, foto's, bleek dus dat hij een nekwervel gebroken had gehad , maar deze was aan mekaar gegroeid met zoveel botwoekering dat het de zenuwbaan beknelde. Hij had helemaal geen gevoel in zijn achterlijf en was min of meer gewoon een tijdbom. Dit is natuurlijk niet zo een leuk verhaal maar ik zou me eens bedenken of er nooit iets is gebeurd zoals vasthangen met zijn halster of iets dergelijks. Bij mijn Sir Vico kwam het uiteindelijk ook pas uit toen hij 3 jaar was en voor hem hield het leven toen jammer genoeg op. Ik hoop voor jou dat je snel weet wat je paard mankeert want niks is zo vervelend als die onzekerheid. Huilen