Hoefbevangen; graag tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Hoefbevangen; graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:25

Kreeg net te horen dat de pony nu voor de eerste dag (sinds dik 14 dagen dus) koortsvrij is (zonder medicatie ook nog eens).

Goed teken? Het blijft afwachten, maar ontstekingen zijn kennelijk dus fiks aan het afnemen cq al afgenomen.

Ze is niet bij de DA geweest omdat ze dus nog altijd koorts had wilde de eigenaar haar nog niet gaan vervoeren. Als ze koortsvrij blijft dan gaat ze later deze week weg voor verder onderzoek.

Er is wel weer hoop nu in ieder geval.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:52

Tja en zoals het vorige week beter ging, is het nu dus weer helemaal niets.
De pony is echt hartstikke bevangen. De longontsteking is weg, maar de bevangenheid is veel erger geworden.

Inmiddels staat ze 24/7 buiten op schraal weiland met loopstal, maar ze staat/ligt meer in de stal dan dat ze buiten is. Dat schiet dus niet op voor de beweging.

Met of zonder schoenen aan, het maakt geen verschil.

Ik krijg steeds meer reacties via PB of mail (of andere forums) dat ijzers toch verlichting/tegendruk geven in het acute stadium.

Wat is nu wijsheid ... eigenaar is tegen ijzer gebruik, maar dit is zo ook niets.

Het is een afweging die nu gemaakt moet worden ...

Dus nogmaals mijn vraag hier:

Acute bevangenheid:
Wie heeft positieve ervaring met beslaan met speciale hoefijzers;
wie met natuurlijk bekappen of zonder hoefijzers

en wie heeft negatieve ervaringen met een van beide?

Alles welkom ....

Groeten
Ingrid

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:03

Ik heb met pride negatieve ervaringen met ijzers bij acute bevangenheid. Toen is er gekozen voor tegendruk maar daar komt men tegenwoordig toch ook weer op terug. En in een acuut stadium ijzers is ook iets dat tegenwoordig steeds meer ter discussie staat, het wordt al veel minder vaak aangeraden.

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:26

Isapaardje schreef:
Tja en zoals het vorige week beter ging, is het nu dus weer helemaal niets.
De pony is echt hartstikke bevangen. De longontsteking is weg, maar de bevangenheid is veel erger geworden.

Inmiddels staat ze 24/7 buiten op schraal weiland met loopstal, maar ze staat/ligt meer in de stal dan dat ze buiten is. Dat schiet dus niet op voor de beweging.

Met of zonder schoenen aan, het maakt geen verschil.

Ik krijg steeds meer reacties via PB of mail (of andere forums) dat ijzers toch verlichting/tegendruk geven in het acute stadium.

Wat is nu wijsheid ... eigenaar is tegen ijzer gebruik, maar dit is zo ook niets.

Het is een afweging die nu gemaakt moet worden ...

Dus nogmaals mijn vraag hier:

Acute bevangenheid:
Wie heeft positieve ervaring met beslaan met speciale hoefijzers;
wie met natuurlijk bekappen of zonder hoefijzers

en wie heeft negatieve ervaringen met een van beide?

Alles welkom ....

Groeten
Ingrid

Zoek een goeie hoefsmid die ervaring heeft met hoefbevangenheid.
De hele wand moet weggehaald worden in de toon zodat de druk minder wordt.Dit is de enige manier om de pijn op korte termijn te verlichten. Geen geval is gelijk dus zal er ter plekke bekeken moeten worden of er een ijzer onder moet of niet.
Als je hoefsmid niet weet wat hij moet doen is er maar een optie,een goeie erbij halen.

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:35

Vervelend dat het weer zo slecht gaat met de pony. Die van mij staat sinds zaterdag op speciaal beslag en ik vind het geweldig! Het is het break-over beslag. Volgens mij werken daar alleen de smeden mee die op www.hoofcare.nl staan. Bij dat ijzer wordt de zool en toon vrijgehouden van dracht. Alle informatie kan je lezen op:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html
Mijn pony had vreselijk veel pijn in zijn zool en stond al een week op pijnstillers omdat het anders gewoon niet ging. Na het beslaan heeft hij geen pijnstillers meer nodig gehad. Mocht je voor dit beslag kiezen, dan moet je wel de hoeven geregeld uitkrabben, want als de uitsparingen in het ijzer (die dus de toon en zool ontlasten) vol met vuil komen te zitten ben je het effect van het beslag een beetje kwijt. Ik zou zeker even kijken of een van de smeden die op de site genoemd staan bij jullie in de buurt zit. Succes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 17:05

Gertt schreef:
Zoek een goeie hoefsmid die ervaring heeft met hoefbevangenheid.
De hele wand moet weggehaald worden in de toon zodat de druk minder wordt.Dit is de enige manier om de pijn op korte termijn te verlichten. Geen geval is gelijk dus zal er ter plekke bekeken moeten worden of er een ijzer onder moet of niet.
Als je hoefsmid niet weet wat hij moet doen is er maar een optie,een goeie erbij halen.

Tja maar hoe herken je een goede hoefsmid he ...
Daar had ik zelf destijds ook last van om eerlijk te zijn. Ik had een orthopedisch hoefsmid erbij gehaald, opgeleid aan de faculteit der diergeneeskunde te Utrecht ... dat zou toch een goede moeten zijn?!

Nou niet dus bleek achteraf ... ik heb nog foto's naar oa Van Nassau gestuurd en zij schreven mij dat het hun speet dat er nog zulke slechte collega's waren; met papieren dus nog wel.

Maar Gertt, je adviezen lijken op ene Bart op een ander forum, die ook alleen maar roept; goeie hoefsmid erbij halen, maar die kan mij ook niet vertellen hoe je een goede herkend, dus als jij het weet, hou ik me aanbevolen.

Dat van die opzet/wand weghalen is me bekend want dat is bij onze eigen pony ooit gebeurd (zie site onder mijn naam).

Wat Cornelie ook al zei; ik heb zelf ook negatieve kanten gezien aan beslag in acuut stadium (gaf enorm veel pijn), maar wat wieteke schrijft is weer het tegenover gestelde.

Moeilijk dus. De eigenaar gaat eerst maar weer eens foto's laten maken. Denk dat dat nu het verstandigst is. Kijken wat het hoefbeen gedaan heeft. Er zit dus al wel een puntje aan, dus het is al chronisch in feite daarmee.

Groeten
Ingrid

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:30

Tja maar hoe herken je een goede hoefsmid he ...
Daar had ik zelf destijds ook last van om eerlijk te zijn. Ik had een orthopedisch hoefsmid erbij gehaald, opgeleid aan de faculteit der diergeneeskunde te Utrecht ... dat zou toch een goede moeten zijn?!

Nou niet dus bleek achteraf ... ik heb nog foto's naar oa Van Nassau gestuurd en zij schreven mij dat het hun speet dat er nog zulke slechte collega's waren; met papieren dus nog wel.

Maar Gertt, je adviezen lijken op ene Bart op een ander forum, die ook alleen maar roept; goeie hoefsmid erbij halen, maar die kan mij ook niet vertellen hoe je een goede herkend, dus als jij het weet, hou ik me aanbevolen.
daarmee.

Groeten
Ingrid[/quote]

Ik geef toe dat dit heel moeilijk is omdat er maar weinig zijn die echt serieus met hun vak bezig zijn. De enige maatstaf voor een leek is eigenlijk het klantenbestand van een hoefsmid. Zijn ze tevreden,lopen de paarden goed en niet te vergeten, houdt hij de paarden aan het lopen.
Ik weet echter uit ervaring dat de echte hoefsmeden moeilijk te vinden zijn.
Ik weet niet waar de pony staat anders zou ik er weleens naar willen kijken als het niet al te ver is.Ik zit zelf in het noorden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 07:52

Gertt schreef:
Ik geef toe dat dit heel moeilijk is omdat er maar weinig zijn die echt serieus met hun vak bezig zijn. De enige maatstaf voor een leek is eigenlijk het klantenbestand van een hoefsmid. Zijn ze tevreden,lopen de paarden goed en niet te vergeten, houdt hij de paarden aan het lopen.
Ik weet echter uit ervaring dat de echte hoefsmeden moeilijk te vinden zijn.
Ik weet niet waar de pony staat anders zou ik er weleens naar willen kijken als het niet al te ver is.Ik zit zelf in het noorden.

Helaas wij zitten in het zuiden.
Maar inderdaad goede hoefsmeden zijn een zeldzaamheid ...
Sla het telefoonboek open en je hebt hier een enorme keus. Iedere paardenbezitter heeft wel een andere hoefsmid. De een is tevreden de ander is minder tevreden ... daarbij moet hij ook nog eens bij je paard passen vind ik zelf. Ik had zelf een hele aardige man (de laatste traditionele hoefsmid) die naar mijn idee zijn vak ook goed verstond. Hij werkt niet snel en heeft daardoor een kleine klantenkring, maar wel tevreden mensen. Ik hou zeker niet van hoefsmeden die vol trots vertellen binnen een kwartier een paard rondom op ijzers te hebben staan. NB is nog zo nieuw, daar blijkt toch nog de nodige ervaring te missen. Zodra de hoeven gezond zijn weet iedereen wel hoe het moet, maar zodra je met zieke hoeven te maken krijgt geven vele bekappers of niet thuis of zeggen eerlijk het niet te weten.

Maar een voorstander van ijzers in dit geval zijn we niet, omdat je met ijzers toch te veel problemen kunt krijgen heb ik begrepen (knellen van de hoef die wat harder groeit door ziekte).

De eerst volgende stap zal een "ontlasting" van de hoefwand worden om de druk weg te nemen. Pony is nu koortsvrij dus er kunnen foto's gemaakt worden om te bepalen waar en hoe het hoefbeen zit. Dat wil iedere hoefsmid/bekapper weten. Dus tot die tijd is er niet veel te zeggen over deze pony en die behandeling ... alleen maar duimen voor haar.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 18:30

Het is al weer enige tijd geleden dat ik dit topic opende, maar kan nu melden dat het erg goed gaat met de pony.
Eigenlijk boven verwachting om eerlijk te zijn.

Ze is vorige week weer "natuurlijk" bekapt en ze loopt nu weer als vanouds. Ze draaft weer lustig in de wei rond en vandaag is ze zelfs al weer even ingespannen onder het huifbed (rustig staptempo).

En ze was echt erg bevangen. Haar hoeven zien er nu ook weer veel mooier uit als op eerder geplaatste foto's.

Groeten
Ingrid

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:45

Gefeliciteerd!! Ik zat zelf al aan het ergste te denken maar heel fijn om te lezen dat ze weer zo is opgeknapt Lachen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:37

Goed nieuws Ingrid! Is overigens bekend wat de uitkomst van de foto's was? Was er nu wel of niet sprake van een hoefbeenkanteling?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:58

ben blij voor pony en eigenaar!!!! OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:20

Fijn dat het zo goed gaat nu. Ik hoop voor de eigenaar en de patienten dat ze nog een hele tijd mag meedraaien.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:56

Hallo Ingrid

Wij hebben zelf een paard met hoefbevangenheid. die nu na 2 jaar redelijk stabiel is en ik kan haar weer rijden. Wij hebben het volgende gedaan.

1) Het paard heeft een aangepast achterijzer onder de voorhoeven, zo komt er geen druk op het hoefbeen. De hoornwand op de voorkant word dun geraspt zodat de druk op de hoornwand weg kan.
2) De merrie komt niet meer in de wei. Anders is ze gelijk weer ziek.
Ze loopt buiten met een muilkorf op.
3) Om haar stabiel te krijgen. Kreeg ze een homeopatisch middel dat het bloed zuivert (Arnica). verder kreeg ze als ze sterke pols rondom de kogel had en haar benen ontlaste Acetylsalicyl zuur tabletten. (max.20 stuks van 500 MG.) (Vraag de dierenarts ernaar)
4) Veder kreeg ze een ondersteundend homeopatisch middel zodat ze meer ging drinken zodat afvalstoffen beter worden verwijderd (Crataegus)
5) Op stal staat ze op vlas. dat is wat zachter zodat het paard sneller gaat liggen bij pijn en bij staan minder snel pijn krijgt)
6) Geef licht stap beweging op rechte stukken en bandageer de benen in. Dit stimuleert de bloedsomloop. Niet op stal om laten)
&) Voeren: Onze merrie kreeg alleen Muesli z.h. van de firma Langwerden. en een vitaminesupplement van dezelfde firma. Bevangenpaarden hebben behoefte aan vitaminen ter ondersteuning van o.a de spijsvertering. verder kreeg ze Ijslands zeewier, dat o.a. sterk bloedzuiverend werkt (tegen de vrijkomende gifstoffen). Ook krijgt ze Biotine (NAf paardendrogist) om de hoorngroei te stimuleren.
Nu we haar weer rijden krijgt ze ook conditiebrok en dat gaat tot nu toe erg goed.
7) bekap het paard altijd op tijd.!!!
8) Hou je aan een dieet en geef geen gras en andere dingen zoald appels enz.
9) geef het paard veel hooi, dit bevordert de spijsvertering.

Veel succes met je paard en hoppelijk gaat het snel beter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:26

Goed nieuws Ingrid!
Super!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 06:28

Er zijn geen nieuwe foto's meer gemaakt. De bekapper gaat dus maar uit van de oude foto's en dat er geen hoefbeenskanteling is ontstaan.
Aangezien op deze eerste foto's toch al een braam aan het hoefbeen te zien is, alsmede een horizontaal gezakt hoefbeen (een zgn. sinker), zal ze altijd wel die hoge lange hoeven houden (en ook het stempel "bevangen" houden waarschijnlijk).

Als ze er maar goed mee kan lopen en weer blij en happy is is het allang goed in onze ogen. Echt "werken" als wedstrijden lopen en rijpaardje zijn hoeft ze toch niet meer. Het huifbed is haar belangrijkste "taak" in feite.

Bedankt voor jullie reacties

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:21

25 maart heb ik hier mijn eerste bericht geplaatst over deze pony ...

Inmiddels gaat het goed met haar. Ze is gisteren weer bekapt (via de natuurlijke methode) en ik heb een overzichtje van haar hoeven met foto's en tekst van voor en na de bekapping in een *.html bestandje gezet.

Voor de geinteresseerden in dit onderwerp (bevangenheid):

www.home.versatel.nl/remcodo/wendy-hb.html

Groeten
Ingrid