Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Isapaardje schreef:Tja en zoals het vorige week beter ging, is het nu dus weer helemaal niets.
De pony is echt hartstikke bevangen. De longontsteking is weg, maar de bevangenheid is veel erger geworden.
Inmiddels staat ze 24/7 buiten op schraal weiland met loopstal, maar ze staat/ligt meer in de stal dan dat ze buiten is. Dat schiet dus niet op voor de beweging.
Met of zonder schoenen aan, het maakt geen verschil.
Ik krijg steeds meer reacties via PB of mail (of andere forums) dat ijzers toch verlichting/tegendruk geven in het acute stadium.
Wat is nu wijsheid ... eigenaar is tegen ijzer gebruik, maar dit is zo ook niets.
Het is een afweging die nu gemaakt moet worden ...
Dus nogmaals mijn vraag hier:
Acute bevangenheid:
Wie heeft positieve ervaring met beslaan met speciale hoefijzers;
wie met natuurlijk bekappen of zonder hoefijzers
en wie heeft negatieve ervaringen met een van beide?
Alles welkom ....
Groeten
Ingrid
Gertt schreef:Zoek een goeie hoefsmid die ervaring heeft met hoefbevangenheid.
De hele wand moet weggehaald worden in de toon zodat de druk minder wordt.Dit is de enige manier om de pijn op korte termijn te verlichten. Geen geval is gelijk dus zal er ter plekke bekeken moeten worden of er een ijzer onder moet of niet.
Als je hoefsmid niet weet wat hij moet doen is er maar een optie,een goeie erbij halen.
Gertt schreef:Ik geef toe dat dit heel moeilijk is omdat er maar weinig zijn die echt serieus met hun vak bezig zijn. De enige maatstaf voor een leek is eigenlijk het klantenbestand van een hoefsmid. Zijn ze tevreden,lopen de paarden goed en niet te vergeten, houdt hij de paarden aan het lopen.
Ik weet echter uit ervaring dat de echte hoefsmeden moeilijk te vinden zijn.
Ik weet niet waar de pony staat anders zou ik er weleens naar willen kijken als het niet al te ver is.Ik zit zelf in het noorden.