Natuurlijk versus Normaal en het schoonheidsideaal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Natuurlijk versus Normaal en het schoonheidsideaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:24

LecyTinker schreef:
" Beauty is in the eye of the beholder" Iedereen heeft zijn schoonheidsbeeld en denk dat we ons niet daardoor moeten laten leiden.

Ik vind het nogal stuitend dat TS uitsluitend vanuit een schoonheidsideaal denkt, en vergeet dat de stand van de hoef alles te maken heeft met de functionaliteit van de beweging.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 00:53

Nouja, het gaat er mij absoluut niet om dat een hoef er 'mooi' uit ziet, het ging er mij juist om, wat mensen zien als een ideale vorm qua hoeven. En net als bij wat mensen 'mooi' vinden, zit er ook verschil in wat mensen 'normaal' of 'gezond' vinden of wat dan ook.

Op de eerste plaats komt voor mij dat het paard gezonde voeten heeft waar hij goed op kan lopen! In die volgorde! Dus aan mijn paard geen 'ongezonde' voeten waar hij toch wel goed op loopt omdat hij de pijn niet kan voelen vanwege allerlei kunstgrepen. En als de hielen daarbij niet zo laag komen als wat een bepaalde methode voorschrijven, dan toch lekker niet? Maar die hoeken zijn in zekere zin wel een uitgangspunt, omdat het hoefbeentje, in alle paardenhoeven (ongeacht het ras) nog steeds dezelfde vorm heeft.

En over functionaliteit van de beweging gesproken:
Mijn paard heeft niet vanaf het begin gezonde voeten gehad, zijn ene voet was stukken steiler dan de ander. Hij leek wel pijnloos te lopen, maar kon/wilde toch niet in de rechter galop (toen reed ik er nog niet eens op) pas na het geleidelijk aanpassen loopt hij nu goed op redelijk ideale voeten en gaat gewoon in de rechter galop (tussendoor is hij ook nog 1x ernstig verkeerd bekapt is door een bepaalde natuurlijk bekapper MET amerikaanse opleiding waardoor hij diverse problemen kreeg)

Maarre, gezonde voeten vind ik niet alleen belangrijk om goed te kunnen lopen, maar voor het welzijn van het hele lichaam.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:55

ik heb een pony gehad die altijd standaard werd gekapt. Zoals het de hoefsmeden geleerd is. Nou dat ponytje liep jaren onzuiver. Toen ben ik overgestapt op een ander en zei dat ik de hiel/hak er goed onder wou hebben. Hij heeft een aantal keren achter elkaar de hak met rust gelaten waardoor ze rechter op haar hoeven ging staan en na een klein jaar liep dat ponytje zuiver. Denk dat ik daarom een voorstander ben geworden voor hak. Veel hoefsmeden halen bij het kappen gewoon overal wel zodat ze kort staan. Maar het is nou eenmaal zo dat elk paard zijn hoeven anders slijt en de manier van kappen hierop aangepast zou moeten worden. Maar uit tijds overwegingen wordt hier vaak niet op gelet. Ik ben een zeur als het op de hoefsmit aankomt en heb er ook al een stel de laan uitgestuurd omdat ze niet de tijd wilde nemen. Ik heb altijd jonge paarden lopen, dus geduld is zeer belangrijk.
En vooral een goede bekapping in de groei is heel erg belangrijk. Ik heb er nu een die ik al een jaar of 4 heb en ben er tevreden over. Hij neemt de tijd ( heeft in het begin flinke uitbranders gehad en behandeld me nu alsof ik de heerser ben over het wereldrijk) en luisterd wat ik graag zou zien en dan verteld hij heo en wat mogenlijk is in verband met het paard. Samen overleggen we ( dit vooral in het begin wanneer een paard nog maar net bij mij staat). Nu hoef ik niets te zeggen. Hij weet wat ik graag heb ( ik rijd bijvoorbeeld onbeslagen op de weg, wil dus niet al te kort en in-kepinkjes bij eventuele scheurtjes). Maar als er ijzers onder gaan ( zoals morgen gaat gebeuren) dan wil ik dat ze netjes kort staan e n de ijzers mogen er niet onder gebrand worden. Ik doe warm beslag en hij mag even ertegenaan leggen om te zien waar hij nog moet vijlen, maar als ik zie dat hij brand dan vliegen de ijzers m rond de oren ( en dat weet hij.)
Ik ben super tervreden met mijn huidige hoefsmit en zelfs als ik er niet bij ben dan doet hij nog verschikkelijk goed werk. Ik denk dat het zoeken van een goede hoefsmit een flinke klus is, maar als je m eenmaal hebt gevonden dan heb je ook wel wat...
Vooral een goede hoefsmit moet met correcte argumenten je dingen kunnen uitleggen en niet met een antwoord komen van DAAROM!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:38

[quote="callippo"]Nouja, het gaat er mij absoluut niet om dat een hoef er 'mooi' uit ziet, het ging er mij juist om, wat mensen zien als een ideale vorm qua hoeven. En net als bij wat mensen 'mooi' vinden, zit er ook verschil in wat mensen 'normaal' of 'gezond' vinden of wat dan ook.

Dat is wel leuk, maar ik denk dat mensen juist helemaal niet zo goed weten wat goed is. Mooi is wat anders. Als alle paardenhouders weten hoe een hoef eruit moet zien en weten dat geen paard gelijk is aan een ander, dan zouden er geen paarden rondlopen waarvan IK denk, sjemig dit kan echt niet. Bekapt of beslagen.

Aangezien hoefsmid geen beschermd beroep is en er klauwen geld in te verdienen valt, gisteren weer even 85 euri verspijkerd, zullen er nog steeds een hoop beunhazen rondlopen die MOOIE hoefjes maken, maar geen flauw benul hebben wat ze aan het doen zijn.