Zullen we een potje bier zetten op wie het eerst een concreet antwoord krijgt ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pol013 schreef:
. Ook de verborgen gebreken doot ijzers heb ik niet bemerkt want hij heeft geen pas onregelmatig gelopen. de scheurtjes die je ziet zijn slechts oppervlakkig. Je kunt ook zien dat mijn smid niet alle nagelgaten gebruikt om de hoef meer speling te geven.
Deze extra speling is ook goed te zien aan de zijkant. Dit paard is 4 weken geleden beslagen en heeft nog een mooie brede 'garnering'
Deze zelfde man ('traditioneel hoefsmid') zorgt ervoor dat de achterhoeven er zo uitzien (nou ja ze zien er van zichzelf zo uit, hij werkt ze alleen een beetje bij):
Op deze blote voeten loopt hij 2 maal per week een buitenrit van 1 tot 3 uur over allerlei ondergronden.
Is dit wat natuurlijk bekappers willen zien? ik zou hier graag eens wat commentaar op krijgen.
ik wilde met het gehele verhaal een duidelijk geillustreerd en onderbouwd verhaal wegzetten over het wel/ niet ijzers gedoe.
Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?
gijsenkim schreef:Ik heb de site helemaal gelezen, waar ik me nog het meest over verbaas is dat er gewoon beweerd wordt dat alle paarden zonder ijzers kunnen en dat HKO komt door hoefbeslag en genezen kan worden door ijzerloos door te gaan..........
Ik zal A de Both wel eens willen horen over die stelling
Riant schreef:Ik zal A de Both wel eens willen horen over die stelling
callippo schreef:Dus als je het goed wil doen, zet je Strasser en AdB tegenover elkaar en niet Frans en AdB
NickAltena schreef:
Daar zit onder andere een draverman die blootvoets wedstrijden rijd en ook zo traind.
Daar zit ook een dame die bijv. een endurance rijd van 40 of 60 of meer kilometer (ik dacht zelfs de 90) en wel op 1 dag natuurlijk...waarbij ook asfalt en dergelijke bodems passeren....maar ook zij doet dit met een paard op blote voeten...zonder problemen van te hard afslijten?
Print dit eens uit en overleg met hem, of print het stuk op www.hoefnatuurlijk.nl uit en laat hem dat zien...of makkelijker ...wijs hem op die site en vraag hem kommentaar...er zijn er al vele die hierna toe overschakelen...misschien hij ook?
henny_w schreef:Die draverman heeft eerder wel aangegeven dat hij in de optimale omstandigheden verkeert van trainen. Prachtige zandwegen bij de deur.
Volgens mij heeft hij eerder al eens benoemd dat als hij alleen maar op de sintelbaan zou kunnen oefenen, zijn paarden waarschijnlijk ook niet meer zonder ijzers kunnen vanwege te grote slijting.
mariska32 schreef:nog even een reactie op de nb ers.
de argumenten die jullie beschrijven is ook goed te behalen met een gewoone hoefsmid,waarom is dat nb nou zoveel beter?
daar willen we antwoord op.
pol013 schreef:KNIP
mariska32 schreef:waarom is dat nb nou zoveel beter?
daar willen we antwoord op.....
ik denk dat als je op deze vragen een goed antwoord kan geven[dus bekappen t.o. natuurlijk bekappen] dat de hele discussie gesloten is.
beantwoord maar!
pol013 schreef:.
Dan de overmatige slijtage? Dit was al zo toen hij nog blootsvoets stond en nog nooit een ijzer van dichtbij gezien had. Is vier jaar (in de wei) niet lang genoeg om de hoef hard te laten worden? Of telt die tijd niet?
Citaat:Welliswaar werd hij toen niet natuurlijk bekapt maar hij werd wel gereden op een zandbodem. Als je naar de voetafdrukken kijkt zie je dat de straal dan wel degeljik contact maakt met de bodem. De stimulans is dan dus wel degelijk aanwezig (misschien wel in mindere mate) Wat wilden de natuurlijk bekappers trouwens doen om de straal van dit paard op de grond te laten komen? De verzenen inkorten? en de hoefas dan? Ik kan me geen gezonde manier bedenken waarop dit bij deze voet gerearliseerd kan worden.
Citaat:Dan de scheurtjes in de hoef. Zoals ik al aangeef zijn dit zeer oppervlakkige scheurtjes.
Citaat:Zoals ik ook al gezegd heb ben ik het ijzer verloren tijdens een buitenrit en hab dus nog dik een uur moeten rijden over allerlei ondergronden (waaronder puinpaden en asfalt) om thuis te komen. Zelfs hierna was er geen schade aan de hoef te zien zoals je kunt zien.
en ik kan je vertellen dat je hoef niet echt in een optimale manier geveild is als het ijzer er onderuit komt. de randen zijn veel rechter waardoor de kant op beschadiging veel groter is. Dat dit niet gebeurt is, getuigd naar mijn idee van de goede kwaliteit van de voet.
Citaat:en ik kan je vertellen dat je hoef niet echt in een optimale manier geveild is als het ijzer er onderuit komt. de randen zijn veel rechter waardoor de kant op beschadiging veel groter is.
Citaat:Ik zie de verschillen tussen de achtervoeten en NB wel maar aangezien deze voeten het werk perfect aankunnen zie ik geen reden om te veranderen. ze groeien precies zo veel aan als ze afslijten en er breekt nooit een stukje uit.
Citaat:Overigens staat dit paard nu dus 5 jaar op ijzers, loopt M2 dressuur en heeft alleen gallen aan de achterbenen.
(de kalkoenen zijn ook een goede reden voor mij om het bij de ijzers te houden. Wel eens een fikse middendraf gereden op nat gras? Dan heb ik liever kalkoenen dan blote voeten)
gijsenkim schreef:Ik heb de site helemaal gelezen, waar ik me nog het meest over verbaas is dat er gewoon beweerd wordt dat alle paarden zonder ijzers kunnen en dat HKO komt door hoefbeslag en genezen kan worden door ijzerloos door te gaan..........
Ik zal A de Both wel eens willen horen over die stelling
Arabesk schreef:
Nou vooruit dan maar.
NB is
niet
per defenitie beter of slechter dan andere manieren van bekappen, dat zul je mij niet horen zeggen. Dat hangt helemaal van het paard af, sommigen zijn gebaat bij gewoon bekappen, anderen bij strasseren en andere weer bij de witte lijn methode.
Ik pas NB toe omdat in mijn ogen een paard in principe geen ijzers nodig heeft als je de natuurlijke slijtage van paarden die in de bergen (rotsen) leven nabootst. Je moet daarvoor wel ook de leefomstandigheden van een paard aanpassen, zoveel mogelijk de wei op etc. Paarden die wel ijzers nodig hebben komt doordat ze te zwakke hoeven hebben, vaak is dit het geval bij paarden die 23/7 op stal staan.
Arabesk schreef:Heb je nou al die sites gelezen? Daar staan o.a. ook de mogelijke schadelijke effecten van hoefijzers uitgelegd.
Citaat:Uhhh, wat denk je van vanzelf aangroeien? en niet meer in snijden dus?
Lijkt je dit ongezond?
Citaat:Dit is een scheur in de hoefwand, zowel in de rechter als in de linker voorhoef te zien.
Dit is vergelijkbaar met je eigen nagel, denk daar eens bij dat je daar een scheur in hebt. Auwi zal menig denken, want ja dat doet zeer wanneer dat ontstaat.
Citaat:De nagels zijn ook bij deze hoef de oorzaak van deze scheuren, zie hier EEN van de redenen waarom we tegen ijzers zijn
Citaat:Tja, als jij vind dat deze hoef niet beschadigd is in dit uurtje rijden op het harde dan zijn we denk ik snel uitgepraat.
Ik heb vanmorgen nog eens goed naar die foto zitten kijken.
Er zijn tig beschadigingen op te zien.
De beschadiging op de zool is nog niet eens heel erg denk ik.
Dit omdat het volgens mij zo te zien de oude kalklaag van de zool is en daar zit als het goed is een hele harde zool onder die ZO niet beschadigd KAN worden.
Waar ik me de meeste zorgen om zou maken is de witte lijn....de rand waar de hoefwand op aansluit...daar zitten nmm. hele verkeerde plekken tussen die beslist NIET goed zijn.
Citaat:De rechte randen zoals je omschrijft zijn dan dus de boven de zool uitstekende hoefwand.
Citaat:ze willen niet graag hoog nagelen omdat er dan wel degelijk een behoorlijk groot risico bestaat op inwendige beschadiging.
Citaat:NU wordt ik nieuwschierig....welke verschillen zie JIJ dan tussen de achterhoef van dit paardje en de hoeven op een NB manier bekapt?