'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:24

Kim ik heb ook al een keer of vier naar wat onderzoeksmethoden en resultaten en gevraagd en ik zie vooralsnog ook geen antwoord..

Zullen we een potje bier zetten op wie het eerst een concreet antwoord krijgt ?? Haha! Haha! Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:45

pol013 schreef:

. Ook de verborgen gebreken doot ijzers heb ik niet bemerkt want hij heeft geen pas onregelmatig gelopen. de scheurtjes die je ziet zijn slechts oppervlakkig. Je kunt ook zien dat mijn smid niet alle nagelgaten gebruikt om de hoef meer speling te geven.

Deze extra speling is ook goed te zien aan de zijkant. Dit paard is 4 weken geleden beslagen en heeft nog een mooie brede 'garnering'

Deze zelfde man ('traditioneel hoefsmid') zorgt ervoor dat de achterhoeven er zo uitzien (nou ja ze zien er van zichzelf zo uit, hij werkt ze alleen een beetje bij):

Op deze blote voeten loopt hij 2 maal per week een buitenrit van 1 tot 3 uur over allerlei ondergronden.
Is dit wat natuurlijk bekappers willen zien? ik zou hier graag eens wat commentaar op krijgen.

ik wilde met het gehele verhaal een duidelijk geillustreerd en onderbouwd verhaal wegzetten over het wel/ niet ijzers gedoe.

Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?

Hoi allemaal,

Ik wil ook graag even reageren op je vraag over de hoeven.
Ondanks dat ik nu al jaren natuurlijk bekap en ijzerloos ga wil ik je wel zeggen dat je een prima hoefsmid hebt.
Er zijn niet veel smeden die hoog durven te nagelen. Omdat er een behoorlijk risico bij komt kijken.
Als jij aangeeft dat jouw paard hier al jaren probleemloos mee loopt. Pluim voor je smid.
Ook geeft hij achter voldoende ruimte in de ijzers om de hoef nog iets te kunnen laten werken. En ook niet alle nagelgaten gebruiken is hier een bewijs van.
Dat de nagelgaten zo dicht op elkaar zitten komt omdat de hoef niet voldoende hard aangroeit. Dit komt waarschijnlijk wel door het ijzer omdat je de bloedsomloop wel degelijk door een ijzer verminderd. Een ijzerloze hoef groeit harder.
Maarrr het feit dat ondanks de vele nagelgaten de hoef niet alle kanten uitbrokkelt zegt wat over de gezondheidstoestand van de hoef. Ik denk dat menig paard hier nog jaloers op kan worden.

Jij geeft aan dat je paard uitzwaait met de benen.
Een paard van mijn vriendin deed hetzelfde. Alleen omgekeerd. Die liep als een koorddanser. Beide voorbenen exact voor elkaar plaatsen.
Daardoor sleet de buitenwand van de hoef gigantisch.
Na jaren op ijzers gelopen te hebben ging het steeds beroerder.
Ze heeft foto's laten maken en er bleek al een flinke irritatie te zitten tussen de hoefbeentjes.
Zij wilde als alternatief de natuurlijke manier proberen.
Ze heeft het paard ook verder na laten kijken en toen bleek er iets falikant fout te zijn in de bespiering bij beide schouders. Dit paard heeft als veulen een ernstige ziekte gehad en achteraf was dit het gevolg.
Ze heeft er in eerste instantie een fysiotherapeute bijgehad en is vervolgens dat zelf bij blijven houden.
Verder zijn de ijzers verwijderd en zijn we aan het natuurlijk bekappen gegaan.
Dat hield in de straal door laten groeien en geleidelijk de stand van het paard te wijzigen.
Het paard is tussendoor heel gevoelig gaan lopen. Vooral op oneffen bodem. Omdat ze hem die pijn niet wilde aandoen heeft ze een korte tijd de hoefschoenen van dhr. Smit gebruikt tijdens buitenritten.
Na 3/4 jaar ging het stukken beter.
We zijn nu een jaar verder en het paard loopt als een kievit over alle mogelijke bodems. Zonder ijzers, zonder hoefschoenen.
De slijtage en de koorddansergang zijn enorm verminderd. Toch vijlt mijn vriendin wekelijks de voorhoeven bij om te voorkomen dat hij weer wat scheef gaat lopen. Hij heeft immers al 7 jaar zo gelopen.
Het paard zet nu de voorbenen gewoon keurig naast elkaar neer.

Bij jouw paard zijn de achterhoeven helemaal niet zo verkeerd. Ik zou alleen niet meer de straal bij laten snijden.
De straal zet een soort van pompmechanisme in werking zodra hij contact maakt de grond. Daardoor krijg je betere doorbloeding in de hoef.
Je zou bij de voorhoeven ijzerloos kunnen proberen maar verwacht niet dat het met een paar maand is opgelost.
Als het mijn paard was zou ik het wel proberen. Je zult dan ook zien dat de voorhoeven wat breder gaan worden. Zeker aan de achterkant zullen ze ruimer worden.
De hoefgroei zal door het blootsvoets toenemen. In eerste instantie ook behoorlijk weer slijten maar je zult merken dat de hoeven steeds harder gaan worden. En de slijting meer in balans komt.

Ik heb de ervaring dat een paard met ijzers waar zelfs widiapunten in moesten tegen te hard slijten, deze later keurig blootsvoets kon.

Maar dat is mijn ervaring. Niet elk paard is gelijk. En niet bij elk paard gaat het volgens de boekjes.

Misschien een idee om de volgende sites eens te bekijken.

http://barefoothorse.com/

www.ironfreehoof.com/trimming.htm

Ik zou ook eens grondig gaan verder zoeken waarom je paard zo uitzwaait.
Misschien ook een spierprobleem of wat anders ????

Succes, Henny

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:02

Ik heb de site helemaal gelezen, waar ik me nog het meest over verbaas is dat er gewoon beweerd wordt dat alle paarden zonder ijzers kunnen en dat HKO komt door hoefbeslag en genezen kan worden door ijzerloos door te gaan..........

Ik zal A de Both wel eens willen horen over die stelling

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:19

gijsenkim schreef:
Ik heb de site helemaal gelezen, waar ik me nog het meest over verbaas is dat er gewoon beweerd wordt dat alle paarden zonder ijzers kunnen en dat HKO komt door hoefbeslag en genezen kan worden door ijzerloos door te gaan..........

lijkt me een interessante duscussie als We AdB en Frans tegenover elkaar zetten.

Als je er HKO mee kan oplossen dan moeten ze er in Utrecht toch ook wel oren naar hebben lijkt me.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:31

Riant schreef:

lijkt me een interessante duscussie als We AdB en Frans tegenover elkaar zetten.

quote]

Hoi Riant, zoals ik Antoine ken zal hij het niet eens de moeite waard vinden om ook maar 1 minuut aan Frans te spenderen Haha!
Ik heb een cursus bij hem gevolgd en ook div. bijgewoond.
Mij is heel duidelijk geworden dat de ruiter en het niet rechtrichten van het paard de GROOTSTE oorzaak zijn van HKO
Nu zal het best ook wel eens voorkomen dat een paard zodanig slecht op de hoeven staat dat het ook HKO kan krijgen maar je kan natuurlijk bekappen wat je wil. Als de ruiter niet anders gaat rijden gaat de HKO niet over.
Hooguit dat het paard misschien door de bekapping wat minder gevoelig loopt. Zijn we lekker met symptoom bestrijding bezig toch.
Of je paard dan teveel op de voorhand loopt of scheef is maakt niet meer uit. Pffffff......

Groetjes, Henny

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:36

Hmm, toch kan een combinatie van AdB en NB prima werken voor paarden met HKO.

HKO kan naar mijn ervaring zeker wel opgelost worden door Natuurlijk bekappen. Zoals Strasser heeft onderzocht is het een probleem wat in de ongezonde hoef ontstaat en wat genezen kan worden wanneer de hoef weer gezond gemaakt wordt.

Dus als je het goed wil doen, zet je Strasser en AdB tegenover elkaar en niet Frans en AdB Tong uitsteken

Zolang HKO nog steeds niet duidelijk is gedefinieerd als medisch probleem, zal er ook niet 1 mogelijke, absolute genezingswijze voor zijn...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:48

callippo schreef:
Dus als je het goed wil doen, zet je Strasser en AdB tegenover elkaar en niet Frans en AdB Tong uitsteken

En DAT lijkt me nou ook een goed idee, twee mensen met een echte, eigen theorie en jarenlange praktijkervaring.

Wie brengt ze met elkaar in contact Haha!? Dat zou nou eens iets echt leerzaams op kunnen leveren, een samenwerkingsverband tussen die twee.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:55

Kan dit topic graag wel on topic blijven?
Voor het organiseren van Boktmeetings is een ander forum aangemaakt Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:01

Moeten we ze wel eerst even lid maken van bokt Jantien *LOL*.

Maar je hebt gelijk Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:03

NickAltena schreef:

Daar zit onder andere een draverman die blootvoets wedstrijden rijd en ook zo traind.
Daar zit ook een dame die bijv. een endurance rijd van 40 of 60 of meer kilometer (ik dacht zelfs de 90) en wel op 1 dag natuurlijk...waarbij ook asfalt en dergelijke bodems passeren....maar ook zij doet dit met een paard op blote voeten...zonder problemen van te hard afslijten?

Print dit eens uit en overleg met hem, of print het stuk op www.hoefnatuurlijk.nl uit en laat hem dat zien...of makkelijker ...wijs hem op die site en vraag hem kommentaar...er zijn er al vele die hierna toe overschakelen...misschien hij ook?

Hoi Nick,

Die draverman heeft eerder wel aangegeven dat hij in de optimale omstandigheden verkeert van trainen. Prachtige zandwegen bij de deur.
Volgens mij heeft hij eerder al eens benoemd dat als hij alleen maar op de sintelbaan zou kunnen oefenen, zijn paarden waarschijnlijk ook niet meer zonder ijzers kunnen vanwege te grote slijting.

Wat die enduranceruiter betreft. Is dat nou zo bijzonder???
Ik reed tot zo'n 10 jaar terug zeer intensief lange afstandswedstrijden.
De langste afstand was 86 km. Mijn 2 paarden gingen altijd blootsvoets en toen had ik zelfs nog niet eens van natuurlijk bekappen gehoord. Ze werden toen nog traditioneel bekapt.

Wel bevalt me 'natuurlijk bekappen' beter, maar om nou aan te geven dat dit de manier is om blootsvoets endurance te kunnen rijden en het dus bijzonder moet zijn Slapen

Groetjes, Henny

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:24

nog even een reactie op de nb ers.
de argumenten die jullie beschrijven is ook goed te behalen met een gewoone hoefsmid,waarom is dat nb nou zoveel beter?
daar willen we antwoord op.
over de bactirien en de nagelgaten heb ik ook een opmerking.
hoe kan het dat mijn paarden[en ik draai al een aardig poosje mee] met ijzers daar nooit last van hebben gehad,terwijl een pony een klein steentje in de witte lijn kreeg en daar een behoorlijke smeur van kreeg?
ook ik heb vroeger paarden gereden waar geen ijzer aan te pas kwam en wij reden echt 15 tot 30 km per dag op alle ondergronden.
deze werden NIET natuurlijk bekapt.
ik denk dat op de 25/30 paarden die daar stonden er 2 waren die dat niet aankonden maar die hadden ook al been gebreken.
ik denk dat als je op deze vragen een goed antwoord kan geven[dus bekappen t.o. natuurlijk bekappen] dat de hele discussie gesloten is.

beantwoord maar!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:28

henny_w schreef:
Die draverman heeft eerder wel aangegeven dat hij in de optimale omstandigheden verkeert van trainen. Prachtige zandwegen bij de deur.
Volgens mij heeft hij eerder al eens benoemd dat als hij alleen maar op de sintelbaan zou kunnen oefenen, zijn paarden waarschijnlijk ook niet meer zonder ijzers kunnen vanwege te grote slijting.

Sorry, nog even off topic maar voor mij helemaal on topic: dit is mij destijds nooit verteld, toen er naar deze draver als successtory werd verwezen, en als argument dat mijn dravers tijdens dagelijks trainen op een harde baan ook makkelijk zonder ijzers zouden kunnen...

Het is dat mijn man (ook dravertrainer) wist waar de "draverman" woont en hoe hij kan trainen, dus we hadden zelf al uitgevonden dat hij in het bos kon trainen. Tsja, dan zouden wij ook de ijzers er onder uit getrokken hebben. Maar wij hebben die omstandigheden niet. De successen worden dus ook wat overdreven. Bedankt Henny!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:34

Hoi mariska32:

Zoals bij elke methode/stroming bestaan er ook hier uitersten aan elke kant:
*NB-ers die vinden dat elk paard, ongeacht gebruiksdoel(klinkt wat respectloos, maar ik bedoel dat dus niet zo) zonder ijzers moet..
*Ijzeraanhangers die een 2,5 jarige vierkant op ijzers zetten, omdat het nou eenmaal zo hoort...

Voor mij staat NB voor een pepaalde manier van trimmen en houden van mijn paardje...graag zonder alle extremen!
En ja...dan kan je best bij en reguliere smid terecht...soms...De voeten van mijn 2,5 jarige worden op de NB manier bijgehouden...dwz wat lagere hielen als dan mijn smid dat deed, steunsels kort en hoefwand teruggevijld en met mustangrol.... Geen omgeklapte steunsels meer die op de zool drukken, geen rafels meer en een paardje wat prima en ruim loopt...Ik denk dat ik op deze manier geen ijzers nodig heb...ik loop regelmatig met mijn paardje op harde weg, de hoeven houden zichzelf op deze manier aardig bij en ze wennen zo alvast aan het harde, nog voor hij onder het zadel gaat...
Ik voel me prettig bij deze manier. Hij wordt door een NB-trimmer gedaan, omdat ik deze man uiterst plezierig met mijn paard om vind gaan...maar zoals je al zegt, het zou ook best bij een reguliere smid kunnen, als die openstaat voor de ideeen van de eigenaar...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:39

mariska32 schreef:
nog even een reactie op de nb ers.
de argumenten die jullie beschrijven is ook goed te behalen met een gewoone hoefsmid,waarom is dat nb nou zoveel beter?
daar willen we antwoord op.

Hoi,
Dan even mijn praktijkervaring.

Door slecht beslag (niet hoog durven te nagelen) en harde hoeven (raskenmerk shetlander) gingen de hoeven als een idioot aan het scheuren. Na 3 weken lagen ze er al onderuit en dus weer bekappen. Andere hoefsmid heeft haar te kort bekapt en kon ze niet op blote voetjes lopen. Na wat gesukkel op blote voeten wat bij tijd en wijlen echt niet meer ging, toch maar weer ijzers eronder, maar weer zelfde probleem; brokkelhoeven, ook met goed beslag en hoefsmid die wel durfde te nagelen. Tja wat dan .... pony had inmiddels brokkelhoeven en kon niet meer met en niet meer zonder ijzers.

Hoefschoenen zag ik wel zitten; combinatie van met en zonder bescherming; maar bij hoefschoenen hoort een NB manier van bekappen en omdat ik dit heel graag wilde uitproberen, ben ik dat gaan doen dus. Na 2 maanden sukkelen, is de pony erdoor gekomen en ging ze beter en beter lopen. Brokkelhoeven zijn nu mooie gladde gezonde hoeven geworden. Van eerdere bevangenheid is op een kleine verbreding van de witte lijn na, geen sprake meer. En ze kan inmiddels goed over de harde weg zonder schoenen ook.

Dus ja ik kan bij mijn paardje wel zeggen dat NB het helemaal is, omdat zij juist met traditioneel bekappen en eventueel met ijzers niet meer vooruit kon, en nu wel.

De zolen zijn dikker geworden omdat ik er nu vanaf blijf. De straal is beter ontwikkeld omdat er niet meer in gesneden wordt, dit bevorderd het hoefmechanisme en de ringen (stressringen op de wand) zijn daarmee afgenomen omdat de wand mooier aangroeit.

Puur praktijkervaring dit. Zie onderaan mijn website om het proces te volgen. Ik kan dus NB wel aanraden bij "zieke" hoeven; maar je moet wel geduld hebben.

Maar in juli 2003 was de pony afgeschreven voor het menwerk; nu is ze weer helemaal in de running.

Groeten
Ingrid

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 11:42

De oorzaak van deze zwaaibenen? Zoals al aangegeven heeft ieder dier/ mens zijn eigen manier van lopen. Dit paard heeft deze manier van lopen van veulen af aan gehad en kan dus niet ontstaan zijn door de ijzers. Wel is het paard in de beginjaren en beetje een slap 'kneusje' geweest. Nu hij sterker wordt van achter en hij meer op het achterbeen komt is het zwaaien sterk afgenomen. Als hij lekker op de voorhand loopt te sukkelen is het weer veel erger.

Dan de overmatige slijtage? Dit was al zo toen hij nog blootsvoets stond en nog nooit een ijzer van dichtbij gezien had. Is vier jaar (in de wei) niet lang genoeg om de hoef hard te laten worden? Of telt die tijd niet? Welliswaar werd hij toen niet natuurlijk bekapt maar hij werd wel gereden op een zandbodem. Als je naar de voetafdrukken kijkt zie je dat de straal dan wel degeljik contact maakt met de bodem. De stimulans is dan dus wel degelijk aanwezig (misschien wel in mindere mate) Wat wilden de natuurlijk bekappers trouwens doen om de straal van dit paard op de grond te laten komen? De verzenen inkorten? en de hoefas dan? Ik kan me geen gezonde manier bedenken waarop dit bij deze voet gerearliseerd kan worden.

Dan de scheurtjes in de hoef. Zoals ik al aangeef zijn dit zeer oppervlakkige scheurtjes. Zoals ik ook al gezegd heb ben ik het ijzer verloren tijdens een buitenrit en hab dus nog dik een uur moeten rijden over allerlei ondergronden (waaronder puinpaden en asfalt) om thuis te komen. Zelfs hierna was er geen schade aan de hoef te zien zoals je kunt zien. en ik kan je vertellen dat je hoef niet echt in een optimale manier geveild is als het ijzer er onderuit komt. de randen zijn veel rechter waardoor de kant op beschadiging veel groter is. Dat dit niet gebeurt is, getuigd naar mijn idee van de goede kwaliteit van de voet.

Ik zie de verschillen tussen de achtervoeten en NB wel maar aangezien deze voeten het werk perfect aankunnen zie ik geen reden om te veranderen. ze groeien precies zo veel aan als ze afslijten en er breekt nooit een stukje uit.

Overigens staat dit paard nu dus 5 jaar op ijzers, loopt M2 dressuur en heeft alleen gallen aan de achterbenen.
(de kalkoenen zijn ook een goede reden voor mij om het bij de ijzers te houden. Wel eens een fikse middendraf gereden op nat gras? Dan heb ik liever kalkoenen dan blote voeten)

Wel zal ik voortaan (nog) beter opletten hoe de toestand van dit witte lijn is. Deze is eigenlijk pas te beoordelen als de smid een stukje van de hoef afhaalt en een 'nieuw stuk' hoef te zien is. de laatste keer dat ik keek (4 weken geleden) was ik nog dit tevreden en zag ik ook geen tekenen van aftakelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:05

pol013 schreef:
KNIP

Hoi,
Nog maar even een praktijkvoorbeeld ... leer ik zelf eigenlijk het meeste van, van praktijkverhalen.

Ik ben ooit eens in de Ardennen dagritten gaan maken met Merens-paarden in het voorseizoen. De meeste liepen daar op blote voeten en de bodems in de Ardennen zijn echt niet normaal te noemen. Veel losse stenen, rotsachtige bodem met punten, klimmen en dalen ook nog eens op die paden en dan nog een ruiter op je rug, soms werd er zelf over een boomstam gesprongen op deze "hobbelpaden". Geen hapje uit de hoeven na thuiskomst ... paardjes stonden van veulen af aan op zulke weiden met zulke keien en rotsen.

Maar nu komt de maarrrrr.........

Er waren daar wel degelijk enkele paarden bij die echt niet zonder ijzers konden. Dat zeiden ze daar ook; ze hadden het geprobeerd, maar het lukte niet. Kennelijk hadden die toch afwijkende hoeven; want die mensen daar wisten echt wel waar ze mee bezig waren en vonden het ook best wel "raar" dat die paar paarden het niet konden volhouden op blote hoeven.

Ik wil maar aangeven dat niet ieder paard hetzelfde is, zelfs niet van hetzelfde ras.

Groeten
Ingrid

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:47

mariska32 schreef:
waarom is dat nb nou zoveel beter?
daar willen we antwoord op.....

ik denk dat als je op deze vragen een goed antwoord kan geven[dus bekappen t.o. natuurlijk bekappen] dat de hele discussie gesloten is.

beantwoord maar!

Nou vooruit dan maar.

NB is niet per defenitie beter of slechter dan andere manieren van bekappen, dat zul je mij niet horen zeggen. Dat hangt helemaal van het paard af, sommigen zijn gebaat bij gewoon bekappen, anderen bij strasseren en andere weer bij de witte lijn methode.

Het handige aan NB is dat je het zelf kán doen (lees goed je hóeft het niet zelf te doen), als je het zelf doet kan je elke week bijvijlen etc waardoor je dus steeds kleine stukjes doet ipv eens in de 6 of 8 weken een boel eraf. Maar nogmaals, eens in de 6 a 8 weken is niet sléchter ofzo. En het is gewoon ook leuk om zelf te doen vind ik. Omdat je bij NB alleen bekapt met hoefmesjes en een vijl kan er niet zoveel misgaan. Bij gewoon bekappen wordt vaak gebruik gemaakt van een kapmes en wordt soms in de zool gesneden en de straal wordt ook bijgewerkt. Verder wordt er meer vanuit de hoefwand gedacht als draagrand. Dit is geen probleem voor gezonde hoeven, maar als ze neiging hebben tot brokkelen is het aan te radenom de hoefwand gelijk met de hoogte van de zool te vijlen zodat de druk op de hoefwand verminderd.

Ik pas NB toe omdat in mijn ogen een paard in principe geen ijzers nodig heeft als je de natuurlijke slijtage van paarden die in de bergen (rotsen) leven nabootst. Je moet daarvoor wel ook de leefomstandigheden van een paard aanpassen, zoveel mogelijk de wei op etc. Paarden die wel ijzers nodig hebben komt doordat ze te zwakke hoeven hebben, vaak is dit het geval bij paarden die 23/7 op stal staan.

Mijn idee over de schadelijkheid van ijzers: bepaalde ziektes worden veroorzaakt door gebruik van ijzers, maar omgekeerd hoeft in mijn ogen niet te gelden dat elk 'ijzerpaard' dús ook die ziektes krijgt!

Nog over de hoeven van mijn paard. Gister zat ik animal planet te kijken, er waren wilde mustangs in beeld, ook de hoeven, die hebben precies zulke korte hoeven hoor! Jammer genoeg had ik geen videoband bij de hand...... spijtig. Op onderstaande sites staat nog meer info over NB. Ik kan hier niet alles neerzetten en beargumenteren. Degene die werkelijk geïnteresseerd zijn verwijs ik naar onderstaande sites!

NB
http://www.horsesgonatural.com/
Strasser
http://www.paardenwerkplaats.nl/strasser/index.php
hoefsmid die aan NB doet
http://www.xs4all.nl/~hoefsmid/
hoefsmid 2
http://home.zonnet.nl/Joke_Nibbelink/
ervaring van iemand met overstap naar NB
http://www.home.zonnet.nl/remcodo/isahoef.html
natuurlijk bekapper, opleiding in amerika gevolgd
http://www.horsesgonatural.com/
meer foto's van iemand met NB bekapte paardjes
http://www.picturetrail.com/jirina
webring NB (amerika)
http://w.webring.com/hub?ring=barefoothorses
engelstalige site met veel info
http://www.ironfreehoof.com/
foto's van wilde paardenhoeven
http://www.tribeequus.com/wildfeet.html
en de al vaker genoemde
http://www.hoefnatuurlijk.nl

Nou veel leesplezier en als iemand nog vragen heeft na het lezen van al deze sites dan beantwoord ik die graag! Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:13

Ik ben heel blij dat je nu expliciet zegt dat NB niet perse beter is dan traditioneel bekappen ..

Endelijk iemand die een beetje nuchter kijkt.

Ik ben het best wel met je verhaal een maar er blijven annames en omwaarheden in staan op een manier die niet klopt

Slecht beslag óf slecht bekappen kan toch ziektes leiden. IJzers veroorzaken geen hoef- en beengebreken dat is jou wijsgemaakt maar er is geen gefundeerd onderzoek dat bevestigd dat ijzers ziektes veroorzaken. (tenminste ik heb er al 4 keer naar gevraagd en het antwoord blijft uit, en zowel mijn Smid als DA zijn niet van een dergelijk onderzoek op de hoogte)

Dus Ik vind het heel positief dat jij NB als een van de goede methodes ziet en niet als de enige juiste methode .. Dat het per paard verschilt welke methode je kan toepassen.

Maar verkondig graag waarheden en feiten. En geen aannames want dat vertekent het beeld zo.

Net als Frans ijzers met Roken vergeleek .. Denk je werkelijk dat in de topsport ze een topaltleet als Salinero laten roken ??
Ik vind dit gewoon bijna liegen.. of een leugen geloven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:38

Heb je nou al die sites gelezen? Daar staan o.a. ook de mogelijke schadelijke effecten van hoefijzers uitgelegd.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:43

pol013 schreef:
.

Dan de overmatige slijtage? Dit was al zo toen hij nog blootsvoets stond en nog nooit een ijzer van dichtbij gezien had. Is vier jaar (in de wei) niet lang genoeg om de hoef hard te laten worden? Of telt die tijd niet?

4 jaar lopen in de wei is heel mooi, beweging hoort en is een zeer belangrijk onderdeel voor een goede gezonde hoef dus ook of juist ook bij de NB methode. Net als nog een aantal andere zaken.
4 jaar lopen op zachte ondergrond geeft niet hetzelfde resultaat in hardheid van de hoef en zool dan waneer ook 4 jaar op afwisselende ondergrond wordt gelopen, dus ook harde.

Citaat:
Welliswaar werd hij toen niet natuurlijk bekapt maar hij werd wel gereden op een zandbodem. Als je naar de voetafdrukken kijkt zie je dat de straal dan wel degeljik contact maakt met de bodem. De stimulans is dan dus wel degelijk aanwezig (misschien wel in mindere mate) Wat wilden de natuurlijk bekappers trouwens doen om de straal van dit paard op de grond te laten komen? De verzenen inkorten? en de hoefas dan? Ik kan me geen gezonde manier bedenken waarop dit bij deze voet gerearliseerd kan worden.

Uhhh, wat denk je van vanzelf aangroeien? en niet meer in snijden dus?
Lijkt je dit ongezond?
3 mm boven de hoefwand uitsteken is genoeg, daarna slijt het of vanzelf af tot de juiste hoogte (doet de natuur?daaris het door moedertje natuur op gemaakt?), of kan je het zelf op die hoogte bijhouden.
Citaat:
Dan de scheurtjes in de hoef. Zoals ik al aangeef zijn dit zeer oppervlakkige scheurtjes.

Zoals ik het op de foto bekijk noem ik dit geen oppervlakkige scheurtjes.
Dit is een scheur in de hoefwand, zowel in de rechter als in de linker voorhoef te zien.
Dit is vergelijkbaar met je eigen nagel, denk daar eens bij dat je daar een scheur in hebt. Auwi zal menig denken, want ja dat doet zeer wanneer dat ontstaat.
Nog meer auwi doet het waneer je daar druk op uit gaat oefenen, iets wat gebeurd als een onbeslagen paard te lange hoefwanden heeft waar het met zijn hele gewicht op die dunne wand moet staan?

De nagels zijn ook bij deze hoef de oorzaak van deze scheuren, zie hier EEN van de redenen waarom we tegen ijzers zijn.

Citaat:
Zoals ik ook al gezegd heb ben ik het ijzer verloren tijdens een buitenrit en hab dus nog dik een uur moeten rijden over allerlei ondergronden (waaronder puinpaden en asfalt) om thuis te komen. Zelfs hierna was er geen schade aan de hoef te zien zoals je kunt zien.
en ik kan je vertellen dat je hoef niet echt in een optimale manier geveild is als het ijzer er onderuit komt. de randen zijn veel rechter waardoor de kant op beschadiging veel groter is. Dat dit niet gebeurt is, getuigd naar mijn idee van de goede kwaliteit van de voet.

Tja, als jij vind dat deze hoef niet beschadigd is in dit uurtje rijden op het harde dan zijn we denk ik snel uitgepraat.
Ik heb vanmorgen nog eens goed naar die foto zitten kijken.
Er zijn tig beschadigingen op te zien.
De beschadiging op de zool is nog niet eens heel erg denk ik.
Dit omdat het volgens mij zo te zien de oude kalklaag van de zool is en daar zit als het goed is een hele harde zool onder die ZO niet beschadigd KAN worden.
Waar ik me de meeste zorgen om zou maken is de witte lijn....de rand waar de hoefwand op aansluit...daar zitten nmm. hele verkeerde plekken tussen die beslist NIET goed zijn.
De kans dat de aanhechting op die plaatsen de mist in gaan als hier niks aan gedaan wordt is erg groot.
Loopt het paard zonder ijzer en komt daar het al door een ander aangehaalde steentje tussen.... trekt daar de hoefwand los,auwi, kans op onstekingen enz.

Citaat:
en ik kan je vertellen dat je hoef niet echt in een optimale manier geveild is als het ijzer er onderuit komt. de randen zijn veel rechter waardoor de kant op beschadiging veel groter is.

De rechte randen zoals je omschrijft zijn dan dus de boven de zool uitstekende hoefwand.
Dit is het grote verschil met een normale bekapping zoals een gemiddelde hoefsmit een paard die ijzerloos loopt bekapt.
Deze rechte wand veroorzaakt de welbekende flares(is scheuren).
Niet alleen hier dus te zien omdat het ijzer verloren is....maar een normale manier van bekappen.
Dit is nodig, deze hoefwand, voor de smid.
Hij zal deze wand het liefst (of eigenlijk altijd) laten zitten omdat hij die nodig heeft voor een evt. ijzer...
Door vele draagrand genoemt zoals al eerder opgemerkt.
Zou hij deze weghalen en zou de eigenaar achteraf dan alsnog een ijzer willen hebben (bijvoorbeeld voor die proppen?) dan komt er voor deze man een probleem , vooral bij vrij kleine hoeven...ze willen niet graag hoog nagelen omdat er dan wel degelijk een behoorlijk groot risico bestaat op inwendige beschadiging.

Citaat:
Ik zie de verschillen tussen de achtervoeten en NB wel maar aangezien deze voeten het werk perfect aankunnen zie ik geen reden om te veranderen. ze groeien precies zo veel aan als ze afslijten en er breekt nooit een stukje uit.

NU wordt ik nieuwschierig....welke verschillen zie JIJ dan tussen de achterhoef van dit paardje en de hoeven op een NB manier bekapt?

Ik vraag dit heel bewust en zou graag willen dat ook de andere tegenstanders van de NB methode hierop een antwoord geven.

Citaat:
Overigens staat dit paard nu dus 5 jaar op ijzers, loopt M2 dressuur en heeft alleen gallen aan de achterbenen.
(de kalkoenen zijn ook een goede reden voor mij om het bij de ijzers te houden. Wel eens een fikse middendraf gereden op nat gras? Dan heb ik liever kalkoenen dan blote voeten)

Ja , vaak zat....nooit geen problemen mee gehad...zal er maar meteen bijzeggen dat dat niet in een rechte lijn was maar een hindernissen parcour en ja daar wordt ook flink doorgereden vooral tijdens de barage...blootvoets en nog nooit onderuit en toch ook vaak gewonnen? hoe kan dat? Ook daar waren wel degelijk mensen bij met ijzer en kalkoenen

Wel zal ik voortaan (nog) beter opletten hoe de toestand van dit witte lijn is. Deze is eigenlijk pas te beoordelen als de smid een stukje van de hoef afhaalt en een 'nieuw stuk' hoef te zien is. de laatste keer dat ik keek (4 weken geleden) was ik nog dit tevreden en zag ik ook geen tekenen van aftakelen
[/quote]

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:48

gijsenkim schreef:

Er wordt beweerd dat ijzer de "grootste" veroorzaker is van hoefproblemen en ja ook van HKO.

Ja ook de andere bewering klopt, gezien de vele onderzoeken, maar vooral ook gezien de vele resultaten....er is geen hoefprobleem waarbij een ijzer beter is dan blootvoets.

Het enige...maar dan ook het enige wat ik als een voordeel van een ijzer zou kunnen zie is om een hoef te fixeren waar voor de genezing geen beweging in zou mogen zitten, maar....dit kan ook met andere zaken dus ook hier is een ijzer niet nodig.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:01

Arabesk schreef:

Nou vooruit dan maar.

NB is
niet

per defenitie beter of slechter dan andere manieren van bekappen, dat zul je mij niet horen zeggen. Dat hangt helemaal van het paard af, sommigen zijn gebaat bij gewoon bekappen, anderen bij strasseren en andere weer bij de witte lijn methode.

Ik pas NB toe omdat in mijn ogen een paard in principe geen ijzers nodig heeft als je de natuurlijke slijtage van paarden die in de bergen (rotsen) leven nabootst. Je moet daarvoor wel ook de leefomstandigheden van een paard aanpassen, zoveel mogelijk de wei op etc. Paarden die wel ijzers nodig hebben komt doordat ze te zwakke hoeven hebben, vaak is dit het geval bij paarden die 23/7 op stal staan.

Hoi Arabesk,

Ik ben blij dat je wel zo nuchter bent met je reactie over NB en andere bekapmethodes.
Ik ken zelfs een traditioneel hoefsmid die behalve de straal bijwerken verder al op de natuurlijke manier bezig was. Zelfs een mustangroll.
Er lopen zat paarden rond die met tradioneel bekapwerk prima uit de voeten kunnen.
Er is nmm. niet DE ultieme methode van bekappen.
Zoals je al beschreef. De 1 is bij dit gebaat de ander bij dat.
En dan moet je het bovendien ontzettend goed treffen met een bekapper of hoefsmid. Want er zit best wel kaf onder het koren.

Waar niet ??? Gelukkig zijn er ook bekappers en hoefsmeden met hart voor hun werk en niet alleen uit winstbejag.
Het uiterste wat ik mee gemaakt heb was een traditioneel hoefsmid van 80 jaar oud !!!!! Die had zijn schaapjes allang op het droge Knipoog
Zijn motto, "zolang ik het nog kan ga ik door. Ik doe dit werk nu 60 jaar en als ik bij de vrouw achter de geraniums ga zitten ben ik binnen een half jaar wijlen"
Deze smid maakte zelf de ijzers nog uit een staaf ijzer in zijn Smidse. Vakman in hart en nieren. Maar goed dat was Jaaaren terug.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn huidige paarden geen ijzers behoeven.

Met je ijzerverhaal ben ik het ook niet geheel eens.
Niet alleen zwakke hoeven geeft aanleiding tot ijzergebruik.
Er zijn nu eenmaal omstandigheden dat het beter is. Soms tijdelijk.
Maar het kan een oplossing zijn.
Een doorsnee paard met een goede en gezonde hoef kan prima zonder ijzers daar ben ik wel van overtuigd. Zeker als ze alleen maar recreatief gereden worden.

Ik heb ook wel meegemaakt dat mensen keer op keer ijzers eronder laten slaan omdat ze denken dat dat gewoon hoort.
Tsja en dan heb ik wel zoiets van : Jeemig waar ben je mee bezig.

Groetjes, Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:19

Arabesk schreef:
Heb je nou al die sites gelezen? Daar staan o.a. ook de mogelijke schadelijke effecten van hoefijzers uitgelegd.

Nou ik hoef ze hoop ik niet allemaal te lezen ik heb hoefnatuurlijk gelezen.

Ik lees wel beweringen en ik ben het met je eens dat een ijzer het hoefmechnisme wat beperkt (de hoef werkt wel gewoon op een ijzer want ijzers slijten namelijk ook aan de binnenkant) maar ik wil zo graag lezen dat er 1000 gezonde paarden mét deugedelijk beslag en 1000 paarden op NB op een gelijke manier gehouden en belast worden. Een groep reacreatief en een groep in de wedtrijdsport bijvoorbeeld.

Deze paarden zou men een jaartje of 10 lang maandelijks moeten volgen en ieder hals jaar op de foto zetten. Als daar uit blijkt dat de paarden mét ijzers zoveel procent meer HKO hebben en dat de NB paarden geen HKO krijgen. Dan moeten er nog tig andere mogelijkheden (erfelijkheid, opfok etc) worden uitgesloten voor er een causaal verband is aangetoond.
Er is door de heren wetenschappers namelijk nog geen cuasaal verband aangetoond tussen ijzers en HKO.

Dus als Frans het wel heeft publiceer dat en leg het ook voor aan medici misschien kan de samenwerking een hoop paardenlevens redden.

Zoals ik het nu lees is hier op bokt geen ruiter die in het Z springt of dressuurt Knipoog die met NB uit de voeten kan. Ik kom regelmatig op concoursen en bij het springen zie ik wel wat pony's op blote voeten maar geen paarden.

Het is een MENING dat ijzers de nummer 1 oorzaak van HKO zijn en geen FEIT. Op het moment dat een mening als een feit wordt verkondigd wordt het een leugen.

Lieve Arabesk, ik kan toch ook wel zeggen dat ik heb onderzocht dat paarden hoger springen als ze bananen te eten krijgen .. maar het maakt wel een beetje uit of ik 10 recreatie paarden bananen voer, of 10 springpaarden en het maakt dfan ook nog uit welke ruiter ik erop zet..

Dat iets is onderzocht zegt me geen fluit tot ik weet HOE het is onderzocht. En dat is wat ik nu voor de 7e keer vraag en waar ik op de sites geen antwoord van vind.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:39

In het laatste van deze vier jaar werd dit paard ook gereden. Dit werd gedaan in een zandbak en op straat. Dagelijks moesten we een stukje over de weg om bij de rijbak en de wei te komen. daarnaast stapte in het paard uit op straat en maakte korte buitenritjes. Na een jaar was het nog een even groot drama en heb ik de strijd opgegeven.

Citaat:
Uhhh, wat denk je van vanzelf aangroeien? en niet meer in snijden dus?
Lijkt je dit ongezond?

Dan heb ik iets verkeerd begrepen want ik dacht dat de verzenen van deze voorhoeven veel te lang waren voor NB. Als de vorm van de voet voor de rest in tact zou worden gehouden zie ik geen mogelijkheid voor de straal om de grond te gaan raken. Als de hoefwand afgesleten moet worden tot op de zool en tot aan de straal hou ik mijn hard vast hoe lang het duurt voordat het een zeer pijnlijke aangelegenheid wordt.

Zoals ik het op de foto bekijk noem ik dit geen oppervlakkige scheurtjes. Ik denk dat het probleem hemm dan zit in het beoordelen vanaf een foto, dat ik niet optimaal natuurlijk.
Citaat:
Dit is een scheur in de hoefwand, zowel in de rechter als in de linker voorhoef te zien.
Dit is vergelijkbaar met je eigen nagel, denk daar eens bij dat je daar een scheur in hebt. Auwi zal menig denken, want ja dat doet zeer wanneer dat ontstaat.

Ik vergelijk deze scheur dan ook op een heel andere manier. Heb je wel eens dat er een dun laagje van je nagel afsplijt? Dit gebeurt mij vaak en is volkomen onschuldig en pijnloos. Daarnaast heb je ook wel eens dat er een stukje van je nagel afbraakt zonder dat je het 'leven'raakt ook pijnloos.

Citaat:
De nagels zijn ook bij deze hoef de oorzaak van deze scheuren, zie hier EEN van de redenen waarom we tegen ijzers zijn

mee eens. Alleen is de kwaliteit van de rest van de voet dusdanog goed dat het niet verder scheurt.

Citaat:
Tja, als jij vind dat deze hoef niet beschadigd is in dit uurtje rijden op het harde dan zijn we denk ik snel uitgepraat.
Ik heb vanmorgen nog eens goed naar die foto zitten kijken.
Er zijn tig beschadigingen op te zien.
De beschadiging op de zool is nog niet eens heel erg denk ik.
Dit omdat het volgens mij zo te zien de oude kalklaag van de zool is en daar zit als het goed is een hele harde zool onder die ZO niet beschadigd KAN worden.
Waar ik me de meeste zorgen om zou maken is de witte lijn....de rand waar de hoefwand op aansluit...daar zitten nmm. hele verkeerde plekken tussen die beslist NIET goed zijn.

Ik heb de foto's dan ook nog maar een keer goed bekeken. Ik zie geen beschadigingen aan de hoefwand en de zool. Die 'zwakke' hoefwand heeft zich keurig gehouden zonder stukken te verliezen etc. Hetzelfde geld voor de zool. Die barsten die je ziet zijn de stukken die op het eind tussen twee bekappingen door eronderuit vallen. Er komt de een mooie gladde nieuwe zool tevoorschijn. De witte lijn is idd beschadigd. deze beschiging betreft voornamelijk het onderste deel van de hoef. Als de smid een stuk van de hoef afhaalt om een nieuw ijzer eronder te zetten komt er een veel gavere witte lijn te voorschijn. Ook kujnh je als je goed kijkt zien dat de witte lijn plaatselijk beschadigd is. Alleen waar de nagelgaten zitten. Hiertussen ziet hij er veel beter uit. Zal kijken of ik bij de volgende bekapping foto;s kan maken van de 'verse'witte lijn. (moeten jullie wel nog een paar weekjes geduld hebben)

Citaat:
De rechte randen zoals je omschrijft zijn dan dus de boven de zool uitstekende hoefwand.

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel de afwering van de hoefwand. Zonder ijzers zou de smid deze ronder afveilen.

Citaat:
ze willen niet graag hoog nagelen omdat er dan wel degelijk een behoorlijk groot risico bestaat op inwendige beschadiging.

Ik krijg juist te horen dat mijn paard zo hoog genageld is.

Citaat:
NU wordt ik nieuwschierig....welke verschillen zie JIJ dan tussen de achterhoef van dit paardje en de hoeven op een NB manier bekapt?

Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar uit een aantal reacties bleek dat de straal groter moest blijven en de verzenen/ hiel lager moest.

Sorry maar een stevige draf in een parcours en een uitgestrekte draf op M2 niveau zijn heel anders. deze vergelijking gaat mank wat mij betreft.