waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jeanke

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:48

Sosha schreef:
nienke07 schreef:
Voor wie meer kanten van bovenstaand verhaal wil horen...op het forum op Hoefnatuurlijk is vanaf bericht 1176 een uitgebreide discussie gaande (geweest) over bovenstaande casus.

Je kunt dat forum niet op als je geen lid bent. Haha!

Tot zover de openheid dus: als je lid wil worden moet je een boel gegevens achterlaten waaronder ook je IP-adres: NOT
Hebben ze d ar iets te verbergen misschien dat het niet openbaar kan??? Haha!

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:50

jeanke schreef:
[Tot zover de openheid dus: als je lid wil worden moet je een boel gegevens achterlaten waaronder ook je IP-adres: NOT
Hebben ze d ar iets te verbergen misschien dat het niet openbaar kan??? Haha!
[/quote]

Je blijkt er toch gewoon op te kunnen...... op "bekijk berichten" klikken en je bent er in. Maar om te zeggen dat je iets mist........ Bloos

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:52

ik wil er even op wijzen dat Strasseren een héél andere methode van bekappen is dan de witte lijn methode die de TS in eerste instantie toepaste, voor er misverstanden gaan komen hier

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:55

Sosha schreef:

Je blijkt er toch gewoon op te kunnen...... op "bekijk berichten" klikken en je bent er in. Maar om te zeggen dat je iets mist........ Bloos

Wat een onoverzichtelijk brolforum: alles staat daar kriskras door elkaar en je kan amper volgen wat het antwoord is op het verhaal van de TS.

En daarbij zoals eerder gezegd NATUURLIJK BEKAPPEN BESTAAT NIET: heb nog niemand zien rondlopen om de wilde mustangs te bekappen: Kabouters misschien
Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:05

Het bestáát wel, wat je met natuurlijk bekappen doet is de natuurlijke slijtage nabootsen die we hier in Nederland wegens een te zachte grond NIET hebben!

Ik bekap mijn paard zelf en ook een aantal andere paarden, tot nu toe nog nooit problemen gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Heb je foto's van de hoeven van jouw paard?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:10

Hippotha schreef:
Het is idd een tijd goed gegaan, omdat hij dit compenseerde door erg onderstandig te gaan staan, maar op een gegeven moment was de rek eruit. Hij wist van de pijn niet meer hoe hij moest staan. Zijn achterbenen onder zijn lichaam, omdat zijn voorbenen het niet meer aankonden.

Ik ben geen VA, maar dit klinkt wel als hoefbevangenheid. Heb je er een VA bijgehad?

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:13

Arabesk schreef:
Het bestáát wel, wat je met natuurlijk bekappen doet is de natuurlijke slijtage nabootsen die we hier in Nederland wegens een te zachte grond NIET hebben!

Ik bekap mijn paard zelf en ook een aantal andere paarden, tot nu toe nog nooit problemen gezien.

Als ik een paard moest keuren met zo'n hoeven als de jouwe schrijf ik daar een zware bemerking bij: veel te kort en de straal komt in contact met de grond.
En dat je geen problemen hebt gehad, is meer geluk dan wijsheid.

En ik ga er nog één ding aan toevoegen: ik heb grondig de pest aan die cursussen van 10 dagen waarna je een "diploma" krijgt en je ineens alle wijsheid in pacht hebt.
Een goede smid is goud waard volgens een gezegde maar op 10 dagen maak je geen goede smid. Dat kan alleen door een goede opleiding en veel ervaring.
Laatst bijgewerkt door jeanke op 20-03-05 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:17

Ja dit soort commentaar zat ik al op te wachten. Volgens die methode moeten ze op de straal lopen. Uitleg zie www.hoefnatuurlijk.nl

Mijn paard is niet de enige die zo staat en goed loopt hoor!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:18

sorry arabesk.
als ik een paard ging kopen en ik zag zulke hoeven liet ik hem staan.
kijk nou zelf nog eens goed!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:20

mariska32 schreef:
sorry arabesk.
als ik een paard ging kopen en ik zag zulke hoeven liet ik hem staan.
kijk nou zelf nog eens goed!

Ik ga hier niet over in discussie, lees zelf maar hoefnatuurlijk.nl.

Het grappige was dat hij al zulke hoeven had toen ik hem kreeg, daarvoor was hij 1 of 2 keer bekapt door een gewone smid.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:21

jeanke schreef:

En ik ga er nog één ding aan toevoegen: ik heb grondig de pest aan die cursussen van 10 dagen waarna je een "diploma" krijgt en je ineens alle wijsheid in pacht hebt.
Een goede smid is goud waard volgens een gezegde maar op 10 dagen maak je geen goede smid. Dat kan alleen door een goede opleiding en veel ervaring

.

jezelf quoten mag misschien niet maar toch om het standpunt nog eens te verduidelijken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:23

Een hoop smeden hebben zelf niet eens een diploma hoor, het is een vrij beroep (hier in NL dan).

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 11:24

jeanke schreef:
jeanke schreef:

Een goede smid is goud waard volgens een gezegde maar op 10 dagen maak je geen goede smid. Dat kan alleen door een goede opleiding en veel ervaring

.

jezelf quoten mag misschien niet maar toch om het standpunt nog eens te verduidelijken

Dan doe ik het ook nog een keer voor je Knipoog
Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:28

Arabesk schreef:
Een hoop smeden hebben zelf niet eens een diploma hoor, het is een vrij beroep (hier in NL dan).

wie heeft er gesproken over een diploma voor een hoefsmid: ik had het over een opleiding. Je kan evengoed de stiel leren bij een oudere collega MAAR NIET OP 10 DAGEN

En het is niet omdat je paard al zo'n straal had , toen je hem kocht dat dat correct gekapt was. spijtig genoeg zijn er in alle beroepen prutsers aan het werk.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 11:30

Arabesk schreef:

Ja...en daarom is het zo belangrijk dat je een hoefsmid met het juiste diploma zoekt. Er worden ook bekapcursusjes in o.a. AOC De Groene Welle in Zwolle gegegen. Na een 10-daagse avondopleiding heb je een diploma. En dan zijn ze gediplomeerd hoefsmid.

Kijk maar eens op www.dehoefslag.nl Daar staat een lijst met door de Vereniging van Nederlandse Hoefsmeden aangesloten hoefsmeden.
Je kunt er dan in ieder geval vanuit gaan dat ze een juiste opleiding hebben gehad.

Groetjes, Esther

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:33

Arabesk schreef:
Ik ben geen VA, maar dit klinkt wel als hoefbevangenheid. Heb je er een VA bijgehad?

Nou?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:38

hoefbevangen!
weet je ook dat dat veroorzaakt kan worden als een paard b.v. stijgerd en met een harde klap neer komt?
kan je na gaan wat voor een effect te dunne zolen zou kunnen hebben!
als je echt de discussie wilt aangaan doe ik graag met je mee! Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:48

Ondertussen ontbreken hier nog de hoeffoto's van Ivanhoe van de diverse stadia...kun je die hier posten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:00

nienke07 schreef:
...eigenlijk is de term 'natuurlijk bekappen' zowiezo verwarrend, want in tegenstelling tot regulier bekappen komt er geen kapmes aan te pas....

Haha dat gebeurde bij mijn shetje toch al nooit. Altijd de nijptang en dat is nu bij het natuurlijk bekappen ook nog zo. Ik de vijl, de bekapper de nijptang.

Het enige verschil is dat je NIET de straal en de zool bekapt.

Ik ben wel voorstander van het natuurlijk bekappen; heb juist veel ellende meegemaakt met traditioneel bekappen en hoefijzers.

Maar je moet wel weten wat je doet als je zelf aan je paard gaat beginnen. En je moet een goede uitleg hebben gehad van een ervaren vakman. En als je jezelf niet vertrouwt, doe dan het hoogstnoodzakelijke (beetje vijlen) en laat het snijden en de rest over aan een goede bekapper.

En ga NOOIT in op adviezen die je krijgt vanaf foto's en via mail. Ga pas in op adviezen van mensen die je hele paard hebben gezien en zien lopen. Dat wordt vaak vergeten denk ik; niet ieder paard heeft hele mooie lage hielen of een mooie stand zoals in boeken of internet staat. Kijk naar je paard, ga niet zomaar zelf aan de slag en zeker niet een mooi modelletje er van willen maken.

Let op wat je doet en laat je GOED begeleiden door iemand die verstand van zaken heeft !!!!

Groeten
Ingrid

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 12:07

Arabesk schreef:
Hippotha schreef:
Het is idd een tijd goed gegaan, omdat hij dit compenseerde door erg onderstandig te gaan staan, maar op een gegeven moment was de rek eruit. Hij wist van de pijn niet meer hoe hij moest staan. Zijn achterbenen onder zijn lichaam, omdat zijn voorbenen het niet meer aankonden.

Nee, bij hoefbevangenheid staat hij met zijn voorbenen vooruit gestrekt, om de punt van zijn (gekantelde) hoefbeen te ontlasten. Bij mij stond hij juist met zijn voorbenen onderstandig. Dus juist op de punt en niet op zijn hielen/verzenen. Maar als je beseft dat hij amper geen hielen/verznenen meer had is dat niet zo raar.
Alle 4 de hoeven doen zodanig pijn dat het beestje het liefst bij wijze van spreken op zijn rug zou gaan liggen.

Groetjes, Esther

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:20

Zo staat het paard van arabesk ook op hierboven geplaatste foto.

Ik vind dat een verschrikkelijke foto! De voetas is duidelijk zichtbaar gebroken en het paard staat onderstandig.

Ik vind de koten verdacht opgezet in verhouding tot de rest van het been.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:31

Hippotha schreef:
Uhhhh...die hoefzweer is gekomen NA het natuurlijk bekappen. Ik ben in mei 2004 begonnen en die hoefzweer had hij 3/4 maanden geleden opgelopen. Want volgens de natuurlijke principes
moet
je paard over allerlei ondergronden lopen, zoals steenpuin ...ja en dan heb je kans dat er iets scherps door de zool heen komt....dat gaat zweren...

Lees je berichten terug. Je paard heeft al dunne zolen voordat je met bekappen begint. Dan denk jij dat jij meteen over allerlei ondergronden kunt gaan. Daarvoor moet je juist eerst de hoeven trainen. Denk je dat jij blootvoets over spijkers kunt lopen. Vervolgens wordt er een sluimerende hoefzweer uitgesneden door een hoefsmid en een DA, nadat je al bij een kliniek geweest bent. Dan vermeldt je ook nog dat er inwendig nog een hoefzweer zit. Het zal mij niet verbazen dat grove verwaarlozing van de zweren geleid heeft tot de situatie die je nu schetst. Ik hoop dat ik het mis heb en dat jouw paard spoedig herstelt, want dan zullen ijzers ook alleen maar symptomen bestrijden en de oorzaak niet wegnemen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 12:43

opala schreef:
Hippotha schreef:
Uhhhh...die hoefzweer is gekomen NA het natuurlijk bekappen. Ik ben in mei 2004 begonnen en die hoefzweer had hij 3/4 maanden geleden opgelopen. Want volgens de natuurlijke principes
moet
je paard over allerlei ondergronden lopen, zoals steenpuin ...ja en dan heb je kans dat er iets scherps door de zool heen komt....dat gaat zweren...

Lees je berichten terug. Je paard heeft al dunne zolen voordat je met bekappen begint. Dan denk jij dat jij meteen over allerlei ondergronden kunt gaan. Daarvoor moet je juist eerst de hoeven trainen. Denk je dat jij blootvoets over spijkers kunt lopen. Vervolgens wordt er een sluimerende hoefzweer uitgesneden door een hoefsmid en een DA, nadat je al bij een kliniek geweest bent. Dan vermeldt je ook nog dat er inwendig nog een hoefzweer zit. Het zal mij niet verbazen dat grove verwaarlozing van de zweren geleid heeft tot de situatie die je nu schetst. Ik hoop dat ik het mis heb en dat jouw paard spoedig herstelt, want dan zullen ijzers ook alleen maar symptomen bestrijden en de oorzaak niet wegnemen.

Dit bedoel ik nu.......met verdraaien. Ik word er zo moe van.
Daar gaan we maar weer: Die dunne zool was toen ik met het natuurlijke bekappen begon al lang weer superdik! Een gezonde hoef groeit namelijk 1cm per maand. Ik zal snel de foto's plaatsen dan kan je zelf zien hoe goed de hoef eruit zag voor de natuurlijke bekapping!

Esther

Klootwijk002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:51

Nee Esther....

De hoefwand groeit, bij optimale omstandigheden, 1 cm per maand en de zool groeit dan ongeveer 3mm per maand. De optimale omstandigheden zijn bij jou ver te zoeken.

ineke

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:53

Hippotha schreef:
[Dit bedoel ik nu.......met verdraaien. Ik word er zo moe van.
Daar gaan we maar weer: Die dunne zool was toen ik met het natuurlijke bekappen begon al lang weer superdik! Een
gezonde
hoef groeit namelijk 1cm per maand. Ik zal snel de foto's plaatsen dan kan je zelf zien hoe goed de hoef eruit zag voor de natuurlijke bekapping!

Esther

Dit is een bericht van jou van vorig jaar december, zit mij nu niet voor leugenaar uit te maken.

Hippotha schreef:
Hoi hoi,

Mijn paard heeft op dit moment dus ook een flinke hoefzweer.
Ik ontdekte 5 maanden geleden al dat er iets niet goed zat.
Zijn hoef was warm aan de linkerkant. Ik dacht dat hij zijn hoef verstuikt had ofzo, want hij liep ook onregelmatig. Toen liep hij weer rad en toen weer niet. Ik naar de kliniek. Constatering--> dunne zool. Op ijzers..
Tegerlijkertijd had ik een cursus bij paardnatuurlijk gedaan en wilde absoluut geen ijzers. Ik zou de hoef zelf sterker maken.

Ik heb de hoef natuurlijk bekapt en ben hem op de juiste wijze beweging gaan geven. Veel beweging op harde bodem.
Het ging goed..paard liep super. ruimer dan ooit.
Maar hoef bleef warm en nu zag ik voor de eerste keer tijdens het bekappen een rode vlek. Daaronder was het enorm zacht.
Ik had geen idee wat het was. Hij liep er niet kreupel op dus ik dacht aan een zacht/zwak plekje. De hoef bleef warm en toen ik hem van het wekend weer bekapte en hij niet lekker liep ben ik op internet gaan sporen en zag daar dat alles wees op een hoefzweer.

De DA heeft hem er voor een deel uitgesneden. Het was een flibke en er kwam enorm veel bloed uit....arm paard; hij had veel pijn.
De DA snapte niet dat hij er niet veel meer last van had.

het erge was, is dat er bovenin de hoef nog een hoefzweer zit. Als je erop drukt voelt het zacht aan. Dit moet er nog uitgesneden worden

Ik heb antibiotica gekregen om verdere infectie te voorkomen.
2 maal daags in een voetzak met biotex en met betadine ontsmetten en een verbandje erop.

Het ziet er goed uit, alleen moet de hoge hoefzweer er nog uit. Het zit bij zijn verzenen en hoefwand. Ik vrees dat er best een stuk van zijn hoef af zal moeten.

Als ik dit allemaal eerder had geweten..hij liep er denk ik al maanden mee! Ik vind het zo rot dat ik er pas zo laat achter ben gekomen.

Ik snap ook niet dat ze in de paardenkliniek de juiste diagnose niet hebben gesteld....

Maar goed...het is even afwachten. Ik houd jullie op de hoogte en ook veel succes met de behandelingen van jullie paardjes.

Gr. Esther