Gevoelig lopen over puinpaden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Gevoelig lopen over puinpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:39

Maris schreef:
Hielen moet je zo laag mogelijk houden idd. De straal moet juist niet ontzien worden. Anders houdt je het probleem ( de gevoelige stralen ) in stand.
Maar ik snap best dat Isabella gevoelig is op die paden !
Best moeilijk om daar een oplossing voor te vinden.

Ja ik ga gewoon voor de kar die hoefschoenen aandoen. Aan de hand tijdens het wandelen doe ik het zonder. Als het haar niet lukt of ze wil niet,k kunnen we altijd nog tussen de bomen door (met de kar gaat dat niet). Daarbij als ze moet trekken over die paden, loopt de kar ook niet lekker en moet ze naast het feit dat ze al "pijn/last" heeft ook nog eens die kar meenemen en dus kracht uitoefenen op de hoefjes.

En ik ben ook niet in de gelegenheid zoals me op hoefnatuurlijk werd aangeraden om een puinpad in de uitloop te maken. Er liggen daar wel wat tegels voor en in de loopstal, maar dat blijkt niet genoeg te zijn. Iedere dag wandelen aan de hand en dat soort paden "meenemen" blijkt ook niet genoeg te zijn (volgens sommige HN-ers). En tja dan geef ik het maar op. Ik weet nu dankzij jullie reacties, dat het geen schande is in ieder geval dat ze niet goed kan lopen over dit soort paden op blote voetjes; dus ik ben in ieder geval gerust gesteld.

Vandaag ook met hoefschoenen aan gewoon voor de kar gereden en ze liep volop te briesen weer. Wel trok ze nu achter wat raar aan (met 1 been wat harder dan met het andere); tja heel ander probleem hihi.

Groeten
Ingrid

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:27

Ik zou zo'n pad (met of zonder ijzers) absoluut mijden...... veel te veel kans op hoefkneuzingen en op verzwikken. Ik zal me daar gek zijn zoveel risico te lopen. En veel paarden lopen gevoelig op dit soort ondergrond........ de ene is nu eenmaal gevoeliger dan de andere.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:26

Nou vanmiddag liep ze er dus weer goed overheen.

Sterker nog, ik kwam op een klinkerweg met veel grind en gruis erop en ze stapte ook daar gevoelloos overheen.

opeens spatte er een steentje keihard onder haar achterhoef vandaan; tjak ... Hoezo harde hoeven?!
Ze stond er kennelijk net met de rand van haar hoefwand op.

Ik maak overigens geen mustangroll aan de hoef (rond wel wat af, maar laat veel wand zitten) en vandaag dus ervaren dat in ieder geval de hoeven van mijn pony daar niets onder leiden als ze eens op een steentje trapt. Ze zal op dat punt heus wel ineens een behoorlijke druk/kracht gehad hebben op de wand toen ze haar gewicht erop zette.

Geen hapje uit de hoefwand overigens, maar dat hadden jullie al wel door he hihi.

Maar ook stuiterde ze toen ze schrok van iets op zo'n puinpad en liep daarna eigenlijk gewoon goed door. Verschil met toen ik dit topic startte ... ze had vandaag droge harde hoeven; ook de straal was hard. En de hielen waren weer wat aangegroeid zodat de straal de grond maar net raakte (of net niet zelfs).

Groeten
Ingrid